4-länk!!Vad är sant och vad är fel? Användningsområden

David_G
11 maj 2009 · 97 Inlägg

Hej!
Jag har planer på att renovera en Volvo Amazon där en hel del modern teknik ska monteras (Seriöst bygge!).
Jag har hört att det är vanligt att folk bygger om bakaxelns upphägning byggts om till 4-länk(menar inte multilink!). Har kollat en del på forum men de flesta säger olika.
Vad är 4-länk bra till? En del säger att det är bra till att accelerera rakt fram men att det inte är så bra vid kurvtagning.. andra säger tvärt om..

någon seriös som är kunnig innom detta som kan ge mig tips och råd?
mvh David

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
viccoA
11 maj 2009 · 3 111 Inlägg

Tror du får bättre svar om du postar frågan på rejsa.nu smile

Moparboy440
11 maj 2009 · 4 682 Inlägg

4-link passar bättre för dragracing än banracing.
här e en bra tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 … =trel%E4nk

inline_90 Är jag Medlem?
16 maj 2009 · 125 Inlägg

Stel axel med 4-länk funkar även på bana.. det finns många ban rekord som är satta med bilar med stelaxel..
Så Ja de går och svänga med 4-länk:P

Gillar Merca
Marlboroman
16 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Det beror på hur man sätter de övre länkarna. Om de är parallella med de undre så funkar det bra för våghållning. Men sätter man dem i vinkel nedåt så funkar det bättre rakt fram. så vad det funkar bra till är helt beroende på hur man bygger länkarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
H3dlund Med lem
17 maj 2009 · 1 127 Inlägg

David_G skrev:
Jag har planer på att renovera en Volvo Amazon där en hel del modern teknik ska monteras (Seriöst bygge!).

Varför inte delad bakaxel? Helt andra justeringsmöjligheter än en stel axel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang