Batterifrågor, Viloström, State of charge osv? *Nu mer frågor* =)

timebandit
12 maj 2009 · 205 Inlägg

Som några av er kanske kommer ihåg har jag frågat en del om batteri innan. Håller på och mäter för att ha koll på om batteriet verkligen är dåligt eller inte och behöver besluta mig om det behöver bytas ut.

När jag spelat högt med stereon häromdagen så efter körning och bilen vilat i ca 10 timmar så mätte jag upp +12.32V på batteriet. Detta får jag till att det i bästa fall är 70% i State of charge?

Igår 17.30 satte jag på laddaren (CTEK XS7000) med batteriet monterat i bilen och idag 06.30 (13 timmar senare) så tog jag bort laddaren och mätte spänningen till +12.54V. Detta är ca 75% i State of charge?
Åkte till jobbet i 2,5mil.
9 timmar senare innan jag skulle åka hem mätte jag +12.44V.

Viloströmmen ligger på ca 20mA.

Hur mycket i spänning tar det från batteriet att starta bilen osv?
Hur mycket i spänning tar det från batteriet med 20mA i vilosström i 13 timmar?
Vid vilken State of charge börjar batteriet ta skada?

Tycker det är konstigt att batteriet inte kom upp i högre spänning med laddaren?
Jag har slarvat bort min syraprovare så jag kan inte kontrollera cellerna ännu...

Vad har ni för åsikter?

Senast redigerat av timebandit (23 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
DanielssonC
12 maj 2009 · 213 Inlägg

Byt när det slutar fungerar ? Varför byta nått som fungerar ?wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
timebandit
12 maj 2009 · 205 Inlägg

DanielssonC skrev:
Byt när det slutar fungerar ? Varför byta nått som fungerar ?wink

Ja så kan man se det. Kan ju hända som det gjorde med farsan... Hans batteri la av precis innan färgan över från Danmark till Sverige.
Ingen är ju så snäll och stannar å hjälper till heller! Så gissa vem som fick åka å hämta honom sent på kvällen? smile
Nä, kan man byta INNAN det falerar så bör man ju göra det, speciellt om man börjar få indikation på det.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
12 maj 2009 · 21 761 Inlägg

timebandit skrev:
När jag spelat högt med stereon häromdagen så efter körning och bilen vilat i ca 10 timmar så mätte jag upp +12.32V på batteriet. Detta får jag till att det i bästa fall är 70% i State of charge?

Enligt vissa tabeller så är 12,4 V ca 50% och i andra tabeller är 12,2 V ca 50% SOC (State Of Charge), kan vara lite förvirrande tyvärr.

timebandit skrev:
Igår 17.30 satte jag på laddaren (CTEK XS7000) med batteriet monterat i bilen och idag 06.30 (13 timmar senare) så tog jag bort laddaren och mätte spänningen till +12.54V. Detta är ca 75% i State of charge?

Åter igen, tabellerna kan visa lite olika. Dock kan man nog säga runt 70-75% SOC. Fast spänningen borde ha varit högre efter laddningen tycker jag.

Visade laddaren fulladdat batteri?

timebandit skrev:
Åkte till jobbet i 2,5mil.
9 timmar senare innan jag skulle åka hem mätte jag +12.44V.
Viloströmmen ligger på ca 20mA.

2,5 mil kan nog räknas som medelkort körning tror jag, men det beror även på farten. Det viktiga är egentligen körtiden och hur mycket som motorn får stå på tomgång när flera förbrukare är igång. 20 mA viloström är godkänt enligt mig iaf. smile


timebandit skrev:
Hur mycket i spänning tar det från batteriet att starta bilen osv?

Det är lite svårt att säga, en start tar ju bara ett par sekunder och förbrukar inte så mycket som man tror. Som exempel kan jag ta min fars gamla Amazon (B18) med 240-startmotor, som drar ca 100 A vid 15-20 plusgrader:

Batteriet laddades fullt, när batteriet hade stått i ett par dagar så mätte jag vilospänningen till 12,85 V. Startmotorn kördes i 30 sekunder, när jag någon dag senare mätte vilospänningen så låg den fortfarande på 12,85 V. Enligt detta så hade det inte alltså förbrukats något nämnvärt av denna 30 sekunders körning av startmotorn.

Din startmotor är ju kraftigare än till en 240, men det är ändå svårt att gissa hur mycket av batteriets kapacitet som förbrukas vid en normal start.

timebandit skrev:
Hur mycket i spänning tar det från batteriet med 20mA i vilosström i 13 timmar?

0,26 Ah har förbrukats ur batteriet, ingenting man märker alltså.

timebandit skrev:
Vid vilken State of charge börjar batteriet ta skada?

Batterier rent allmänt (startbatterier i synnerhet) bör inte laddas ur mer än 50% om man vill att det ska hålla ganska bra, dvs man bör ladda upp batteriet när SOC ligger ner mot 50%.

timebandit skrev:
Tycker det är konstigt att batteriet inte kom upp i högre spänning med laddaren?

Ja, det tycker jag också.

Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2009)

timebandit
13 maj 2009 · 205 Inlägg

Mycket fina svar Drönirettab.
Kan säga att redan dagen efter laddningen så är nu spänningen nere i +12.34V igen och där verkar det stanna.
Körtiden vid dessa 2,5milen är runt 30 minuter. Sedan körs det lite längre på eftermiddagen och när jag hämtar upp frugan osv.

Finns det andra test man kan göra på ett batteri förutom spänningsmätning och syraprovning? Verkar vara läge att kontrollera batteriet på mer bättre sätt om det finns/går.

Senast redigerat av timebandit (13 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Oxygen
13 maj 2009 · 629 Inlägg

Har läst att om spänningen sjunker under 12 volt med tändning och en massa förbrukare igång så är batteriet riktigt dåligt. Alltså med avslagen motor...

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Drönirettab
13 maj 2009 · 21 761 Inlägg

timebandit skrev:
Kan säga att redan dagen efter laddningen så är nu spänningen nere i +12.34V igen och där verkar det stanna.
Körtiden vid dessa 2,5milen är runt 30 minuter. Sedan körs det lite längre på eftermiddagen och när jag hämtar upp frugan osv.

Det verkar ju som att batteriet inte vill ta åt sig laddningen på ett bra sätt, jag tycker att det verkar vara i dåligt skick.

timebandit skrev:
Finns det andra test man kan göra på ett batteri förutom spänningsmätning och syraprovning? Verkar vara läge att kontrollera batteriet på mer bättre sätt om det finns/går.

Belastningstest med en riktig belastningsmätare, det är bästa testet. En bilverkstad eller bilelektrisk verkstad borde kunna testa batteriet åt dig. smile


Jag har varit med om ett batteri till en saxlyft (på jobbet) där både vilospänningen och syravikten hade bra värden, men ändå fungerade lyften dåligt.

Jag provade att mäta spänningen på alla batterierna (4 st) samtidigt som jag körde lyftfunktionen manuellt (dvs en sorts belastningstest kan man säga), då visade det sig att spänningen på ett av batterierna sjönk med flera volt och de andra tre batterierna bara sjönk med några tiondelars volt.

På så sätt kunde jag hitta orsaken till att lyften inte gick bra trots att alla batterier verkade helt okej. smile

timebandit
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Köpte mig en syraprovade på Micro's konkursutförsäljning... Laddat batteriet nu i ca 15 timmar och när jag plockade bort laddaren så hade batteriet +12.95V
Körde iväg ca 2km för att hämta frugan. Mätte batteriet igen och då låg det på +12.33V igen som det alltid gör.

Drar det verkligen så mycket kraft att starta å köra iväg 1 gång?
Läst lite ang. mätning av cellerna osv att tempen påverkar resultatet osv. Men för mig räcker det väl att bara mäta varje cell och se vilken/vilka celler som ligger lägre än vissa andra för att se om det är någon defekt cell?
Hur stor är chansen att alla celler är skadade?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
23 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Alla celler kan vara dåliga ifall det handlar om sulfatering, sånt händer. När man mäter polspänningen direkt efter laddning så har inte batteriet hunnit få sin vilospänning, därför är en sån mätning inte rättvisande. Man bör vänta i tex 8 timmar eller mer innan man mäter vilospänningen.

Visade laddaren att batteriet var fulladdat?

När man mäter syravikten så får man ta hänsyn till syrans temperatur (i praktiken oftast omgivningstemperaturen) eftersom syramätaren är kalibrerad för runt +25 graders syratemperatur, men i ditt fall så handlar det ju i princip om sommartemperatur och då är det så liten skillnad att den är försumbar. smile

Mät på alla celler nu och se vad det visar.

timebandit
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Laddaren visar att batteriet var fulladdat ja. Den var på underhållsladdning med pulser. (CTEK 7000).

Mätte upp +12.43V - +12.54V nu när jag gick ner.
Kollade även syravikten och det verkar inte vart några bra siffror för mig... Dessa siffror fick jag...

Cell1: ca 1215       Cell2: ca 1220       Cell3: ca 1220        Cell4: ca 1220        Cell5: 1230      Cell6: 1230
Dvs, alla mätningarna hamnade i det vita fältet och väldigt nära det röda fältet.

Detta med batteriet laddat i 15-16 timmar från igår. Har bara kört bilen 1 gång sedan laddningen.

Kan det hjälpa med att prova å ladda med Recondläget med laddaren? (15.7V) Någon som har erfarenheter med att ladda i detta läge?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
23 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, när syravikten ligger på 1,21-1,23 så innebär det att batteriet bara är ungefär halvladdat. Det tar tydligen inte emot laddning med tanke på att laddaren indikerade fulladdat. Jag har bara testat att använda "recond" ett par gånger, men på det gamla röda Optimabatteriet (som sitter i min fars Amazon) så fungerade detta faktiskt mycket bra hittills. smile

Batteriet hade blivit totalt urladdat (under 2 V) och när laddaren till slut visade fulladdat så var batteriet bara halvladdat, då provade jag "recond" och lät laddaren sitta inkopplad i ett par dagar. Sedan lät jag batteriet stå i några dagar och mätte, det visade 12,85 V. smile

Jag gjorde ett test och körde Amazonens startmotor i 30 sekunder, spänningen låg stabilt på 11,6 V. Batteriet fick stå orört i några dager igen, när jag mätte spänningen så var den 12,85 V. Ett tecken på att batteriet verkligen hade tagit åt sig all ström från laddaren.

Testa gärna det läget på laddaren, men koppla för säkerhets skull bort ena batterikabeln så att inte bilens elektronik riskerar att ta skada. Låt även batterikorkarna på locket vara lösa, för att undvika högt tryck inuti batteriet pga den höga laddspänningen. smile

Ventilation är viktigt, det kommer att bildas litegrann gas. Se till att syranivån är korrekt innan du startar laddningen, då slipper du fylla på efteråt. Den mängd syra som försvinner vid laddningen ska inte vara speciellt märkbar tycker jag.

timebandit
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Att den inte tar emot laddning på korrekt sätt kan bara bero på 2 saker om man sammanfattar det... Antingen är batteriet förbrukat eller så kan det bli bra igen med hjälp av recond läget. Funkar inte recond så är det förbrukat.

Då du verkar hyfsat kunnig så undrar jag även följande... Blir ett sådant här batteri märkbart sämre hela tiden eller kan det hålla sig på denna nivån länge till? Hur brukar det vara i dem flesta fallen? (förutsatt att recondläget inte hjälper).

Då man riskerar mer gas osv, går det bra att ha kvar batteriet i bilen fast kopplar bort polerna? Någon risk för att det skvätter syra och behöver skydda runtom?
Ventilation... Räcker det att det är ett flerbilsgarage med öppen motorhuv?

I bruksanvisningar osv brukar det stå att man inte skall lämna laddningen oövervakad ifall det börjar bubbla å ha sig men är det någon större risk att det händer nått vid laddningen? Borde inte laddaren känna av det på nått sätt om det blir nått fel? Det lär ju börja bubba rätt bra vid näsra 16V.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
23 maj 2009 · 21 761 Inlägg

timebandit skrev:
Att den inte tar emot laddning på korrekt sätt kan bara bero på 2 saker om man sammanfattar det... Antingen är batteriet förbrukat eller så kan det bli bra igen med hjälp av recond läget. Funkar inte recond så är det förbrukat.

Ungefär så kan man nog säga ja. Det finns andra knep, men jag har inte testat så många.

timebandit skrev:
Blir ett sådant här batteri märkbart sämre hela tiden eller kan det hålla sig på denna nivån länge till? Hur brukar det vara i dem flesta fallen? (förutsatt att recondläget inte hjälper).

Batteriet kan fungera ett bra tag till, men däremot är det ju allmänt svagt och "tar slut" nästan direkt ifall man använder strömförbrukare när motorn inte är igång.

timebandit skrev:
Då man riskerar mer gas osv, går det bra att ha kvar batteriet i bilen fast kopplar bort polerna? Någon risk för att det skvätter syra och behöver skydda runtom?
Ventilation... Räcker det att det är ett flerbilsgarage med öppen motorhuv?

Jo, det funkar bra med ett stort garage. Det är inte så ruskigt "hemskt" som du kanske fick intryck av i mitt inlägg, men den där gasen är inte trevlig i mycket små utrymmen. Kombinerat med gnista vid fel tillfälle så kan det hända saker om man har ordentlig otur, jag har dock aldrig råkat ut för otrevligheter. smile

Det går även bra att ha batteriet kvar i motorrummet vid laddningen. Det skvätter ingen syra ifall man låter korkarna sitta löst i hålen, däremot brukar det bli "blött" ovanpå batteriet.

timebandit skrev:
I bruksanvisningar osv brukar det stå att man inte skall lämna laddningen oövervakad ifall det börjar bubbla å ha sig men är det någon större risk att det händer nått vid laddningen? Borde inte laddaren känna av det på nått sätt om det blir nått fel? Det lär ju börja bubba rätt bra vid näsra 16V.

Visst bubblar det litegrann, men den höga spänningen är bara i 4 timmar. Sedan går laddaren över till pulsladdning igen. Den där informationen finns i bruksanvisningarna för att det inte ska hända saker vid laddning.

Det är ju inte så lyckat om man tex låter en billig "garageladdare" (dvs utan spänningsreglering) stå påslagen i flera dagar utan att kolla hur det går. Batteriet kan koka torrt och en massa gas bildas.

timebandit
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Du och manualen skrämde/skrämmer mig. Har lite för stor respekt för el och dess vänner. Så är jag osäker på nått så blir det ofta inte till någon fördel.

Nu ligger laddaren på Recondladdning iaf. Skruvade loss pluggarna så att dem var lösa. Vattenmängden verkade vara ok.

Då laddaren gör över till underhållsladdning/pulsladdning efter max 4 timmar så betyder det att man inte behöver ha på laddaren så mycker mer än 6 timmar?

När man spänningsmäter så skall man göra det flera timmar efter man laddat men gäller detta även för syraprovet? Eller kan man göra syramätningen direkt?

Senast redigerat av timebandit (23 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
23 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Man ska ha respekt för el och sånt, men däremot inte vara rädd för dessa saker. En hårfin skillnad ibland. smile

Du kan han laddaren påslagen i kanske ett dygn, orsaken är (obs, tror jag) att ifall recond-läget har lyckats "sparka igång" batteriet så hinner nog inte batteriet bli fulladdat på den korta stunden. Om man då låter laddaren vara igång så gör den kanske en ny laddningscykel och får en fulladdning av batteriet.

Jag har inte studerat vad som händer vid såna här saker, det är mest gissningar, men eftersom laddaren är hyfsat avancerad så kan man ju låta den vara inkopplad i något dygn utan att behöva bekymra sig. smile

Syramätning kan man göra direkt efter en laddning, där behöver man inte vänta.

timebandit
24 maj 2009 · 205 Inlägg

Ksn säga att jag har inte kunnat sova något bra inatt alls... Har bara legat å tänkt på denna jäkla laddaren å drömt om att hela motorrummet är fyllt av syra, hehe...
Så nu skall jag ut med hunden och titta till mitt stackars batteri å få kunna ta det lungt smile
Återkommer senare med nytt syraprovsresultat.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
24 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Nja, hela motorrummet fullt av syra blir det ju inte. wink
Däremot som sagt lite blött på batteriets ovansida. När du torkar rent, tänk då på att det är batterisyra. Ha handskar på dig, det är lite onödigt med syra på händerna tycker jag. Känner du att du har fått litegrann på händerna så får du skölja av med vatten. smile

Om syravikten har blivit bättre, men ändå inte riktigt bra, då kan du låta laddaren göra om samma sak. Ibland får man hålla på ett tag innan det blir bra.

På jobbet har vi saxlyftar som är batteridrivna. En lyft fick nästan helt urdragna batterier och dessutom hade den stått ute så att det frös litegrann i batterierna (detta hände för några månader sedan), jag kopplade in lyftens inbyggda laddare när batterierna hade tinat upp.

Fastän laddaren visade fullt så var syravikten väldigt låg och då tänkte jag först att batterierna var körda, men det var ändå relativt nybytta batterier så jag provade med ett annat knep. Först körde jag lyften bara litegrann, sedan kopplades laddaren in. Nästa dag körde jag lyften litegrann igen och kopplade in laddaren.

Efter detta så gick syravikten upp till fulladdat och lyften fungerade okej, jag fick alltså bråka en del för att få till det. smile

timebandit
24 maj 2009 · 205 Inlägg

Lägger mycket energi på det jag gör och detta brukar visa sig i mina drömmar också, hehe... Lite roligt är det att man inte kan koppla bort vissa saker smile

Det fanns ingen syra uppe på batteriet alls. Ingen förlust av syra som var märkbar heller. Lyste med ficklampa i varje cell men såg inte att vattnet/syran understeg någon platta iaf.

Mätte syravikten och fick nästan exakt 1230 på alla cellerna. Det blev liiiite bättre. Så avmätningen låg nästan exakt i mitten av det vita "FAIR" fältet. Innan låg det mer åt det röda RECHARGE-området.
Laddaren stod på färdigladdning/pulsladdning och fick ladda i totalt 13,5 timmar denna gången.

Så du tycker jag borde prova att köra recondläget några ggr till ifall det är väldigt sulfatierat? Hur lyckas alla cellerna bli sulfatierade? Verkar nästan som att det har blivit så?

Recondläget ger ju en högre spänning i 0.5-4 timmar beroende på hur laddat batteriet är eller dyligt. Så om jag kör recond inatt igen så borde det bara köras i runt 30-60 minuter och sedan övergå till pulsladdning igen?
Borde jag då ha på halvljusen någon minut innan jag sätter på laddaren för att belasta batteriet innan?

Senast redigerat av timebandit (24 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
24 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, om du känner att du vill lägga ner tid och energi på att bråka med batteriet så prova gärna att göra om hela proceduren.

Prova att dra ur nätsladden till laddaren och ta bort laddkablarna, så att den inte "minns" vilken spänning batteriet hade vid förra laddningen, koppla sedan på laddkablarna och sätt i nätsladden igen. Laddaren borde starta i recondläget direkt eftersom det var det senaste laddläget som du använde.

Att alla celler blir sulfaterade är inte så ovanligt, om batteriet blir långsamt urdraget under en längre tid så hinner det fastna sulfat på alla cellplattor. smile

timebandit
24 maj 2009 · 205 Inlägg

Skall prova detta igen då några ggr. Men annars är det bara batteribyte som gäller?
Kan man förhindra att ett batteri blir så här genom att tex underhållsladda batteriet ofta eller blir så ändå med årens gång?
Misstänker att batteriet har suttit i ganska länge... Vem köper ett Volvo orginal batteri när det finns bra/bättre/billigare? smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang