5855
Sök

konstig start på v40

684 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
#1
hej min volvo v40 har börjat bete sig konstigt när man startar och vrider om nyckeln nu för tiden den tar liksom mycket längre tid på sig.. väldigt mycket längre tid men den startar, för så startade den direkt när man vred om nyckeln.. vad kan detta va? den är liksom nyligen servad för ngn månad sen också hjälp!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 april 2006
#2
vet att på jeepen vart det likadant tog bara längre å längre tid att starta och det var det styrboxen som krångla..prova å värm på boxen å se om den startar direkt...


736 Inlägg
10 april 2006
#3
Är det någon backventil på bränslesystemet??? (om det finns) Om den pajar rinner bensinen tillbaka till tanken och pumpen får jobba längre med att pumpa fram bensin... Vet inte om så är fallet, men då borde den starta snabbare om den står i en kraftig nedförsbacke...


684 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
#4
Kan det inte vara startmotorn då?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

21 761 Inlägg
10 april 2006
#5
Det beror på hur du menar med att "den tar längre tid på sig". Verkar startmotorn gå segare än vanligt eller snurrar den på som vanligt men motorn tänder inte direkt?
Om det beror på startmotorn så ska det märkas att den går segare.
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2006)

684 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Det beror på hur du menar med att "den tar längre tid på sig". Verkar startmotorn gå segare än vanligt eller snurrar den på som vanligt men motorn tänder inte direkt?
Om det beror på startmotorn så ska det märkas att den går segare.

nä den tar bara längre tid på sig från man vrider om nyckeln typ 5 sec+ innan startade den direkt.. men när den väl är igång så går den hur bra som hälst...

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 april 2006
#7
Vet inte om det finn på nyare bilar, men på min gamla häck finns en "bräsletrycks ackumulator".
Brukar sitta ganska nära efter insprutningspumpen. Kan vara den som börjar att komma upp i "pensionålder".
Om du har möjlighet, testa att ansluta någon typ av tryckmätare (t koppling) vid bränslefiltret o se om trycket står kvr när du stannat motorn (eller tvångsmatning av ispr. pumpsrelät)
Hoppas du hängde med där..



Sök