Saab fjädring på 9-3

Saabare Avstängd
10 april 2006 · 1 106 Inlägg

Snälla hjälp mig!! När jag o te.x min son åker i min 9-3:a o man kör på fartguppen så låter höger fjädring fram. O när jag kör med 4 personer i bilen så låter inte fjädringen. Vad kan det vara för fel? Snabba svar!!

Livet startar vid 220 km/h
Tenacious_Dboy Eksjö
10 april 2006 · 346 Inlägg

det är bara köra fortare ????????

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
Saabare Avstängd
10 april 2006 · 1 106 Inlägg

Tenacious_Dboy skrev:
det är bara köra fortare ????????

Det händer alltid när jag kör med en passagerare i framsätet. Men när jag kör med 4 passagerare så låter inte fjädringen. Snälla svara!

Livet startar vid 220 km/h
CarBear A + B = KUL
10 april 2006 · 66 Inlägg

Det blir nog svårt för någon här på forumet att lista ut vad som är fel.
Hade jag varit dig hade jag kört till närmsta saab-verkstad, och fått det kontrollerat.

Fast de är inte alltid att lita på...
Jag hade något "klonk" från vänster framhjul, när jag körde över ojämnheter. Hade fått tips via telefon att det kunde vara någon sten som låg vid fjädern, eller att fjädern var knäckt.

Men det bara fortsatte, så jag körde in till Bilpartner, och de både provkörde bilen och hissade upp den. De hittade inget!
Men när jag körde till den verkstaden som jag brukar använda (serva bilen osv) (också auktoriserad Saab-verkstad) så hittade de problemet. Hela vänster fjäderben satt löst! smile haha.
Måste varit Bilpartner som inte spännt fast det tillräckligt, för ägarna innan mig hade lämnat in den för stödlager-byte osv, på just Bilpartner, och ingen annan hade skruvat på den sedan dess.

Så, mitt tips, kör till en duktigt verkstad du litar på! ;-)
Lycka till!

Hoppas ingen tar mitt inlägg som att jag kastar skit på Bilpartner, men detta är sant. Man tycker att de också borde hittat felet. (likaså är de som jobbar på reservdels-avdelningen inte så kunniga, så jag håller mig hellre till andra verkstäder).

Senast redigerat av CarBear (10 april 2006)

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
Saabare Avstängd
10 april 2006 · 1 106 Inlägg

Jag åker till Kongahälla Bilcity i Kungälv. Det är mycket trvligare personal än på Bekö Bil. Vi sevar bilen där. Men fjädringen låter ibland på fartgupp. Men varför? Bilen har bara gått 8400 mil. Åker du till en annan Saab- verkstad?

Livet startar vid 220 km/h
CarBear A + B = KUL
10 april 2006 · 66 Inlägg

Jag åker till (tro det eller ej) Bil och Traktor i Hörby. (Skåne)
Det låter som världens bonde-verkstad, men de är mycket kunniga/service-vänliga och bra att ha med att göra. Bara en sådan sak att många av de mekaniker som jobbar där har jobbat där sedan 80-talet. (då var jag rätt liten, men min far har alltid servat sina Saabar han hade i tjänsten där). Det tyder på ett bra arbetsklimat. Jag är aldrig missnöjd när jag hämtar min bil därifrån.

Det kan vara något liknande på din Saab som gör att det låter ibland.
Förra ägarna till min bil fick bytt fjäderbensinsats samt stödlager på båda framhjulen när bilen hade gått 7000 mil. (jag har en NG900 från 1996)
Nu har den rullat 13 500 mil utan problem. (och utan missljud och klonk från framvagnen).

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

Jag hade hissat upp bilen, brytit och bänt i länkarmen med bussningar och spindelled för att leta glapp/oljud.
Även krängningshämmarstag och övre fjäderbenslagring bör kontrolleras.

Anledningen till att det inte låter med mycket folk i bilen kan ju vara att bilens fjädring då blir mer komprimerad och hamnar i ett annat läge där glappet inte kan uppstå.

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
11 april 2006 · 1 106 Inlägg

I see. Jag får kolla upp det. Jag bytte däck för några timmsr sen. Det blev inga 16 tummare BBS men det blev 9-5:ans 10-spoke fälgar.

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
19 april 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:
Jag hade hissat upp bilen, brytit och bänt i länkarmen med bussningar och spindelled för att leta glapp/oljud.
Även krängningshämmarstag och övre fjäderbenslagring bör kontrolleras.

Anledningen till att det inte låter med mycket folk i bilen kan ju vara att bilens fjädring då blir mer komprimerad och hamnar i ett annat läge där glappet inte kan uppstå.

Okej! Jag ska hissa upp min bil o kolla hur fjäderbenet set ut. Ska kolla allt.

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
25 april 2006 · 1 106 Inlägg

Saabare skrev:
Jag åker till Kongahälla Bilcity i Kungälv. Det är mycket trvligare personal än på Bekö Bil. Vi sevar bilen där. Men fjädringen låter ibland på fartgupp. Men varför? Bilen har bara gått 8400 mil. Åker du till en annan Saab- verkstad?

Jag åker till Kongahälla Bilcity. Man tror att det är på landet men det är samma prsonal som på 50-talet o är pålitliga. Jag är inte heller missnöjd när jag hämtar bilen från verkstan. Fick stora problem med bilen te.x första gången bilen gick sönder var då "Check Engine" lampan tändes. o efter 3 dagar jag hämtade bilen från verkstan så rasade turbon. O sista gången var då kopplingen o lådan rasade. Då rann det olja. Sen hände att jag fick problem när bilen inte gick fortare än 40 km/h men då hällde jag i karburatorsprit i tanken o bilen återhämtade sig snabbt. Nu har jag rullat nästan 8500 mil utan problem o annat skit. Bilen måste ändå in på sevice snart. O sen ska jag skaffa in dimljus, kromade innerhandtag o kjolpaket orginal sport. Ljuddämparen har haft ett hål då bilen stod hos handlarn då jag provkörde bilen. Jättebra bil har jag nu.

Senast redigerat av Saabare (24 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h
carpan
25 april 2006 · 120 Inlägg

Det skramlar en hel del om fjädringen när jag åker över ojämnheter oxå.... Ibland höger fram, men nu på senare tid har det börjat låta vänster fram istället.... Borde kanske kollas upp, men jag kör så länge det håller ;-)

Saabare Avstängd
2 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Jag ska ändå ta in bilen på service snart så det blev inget. Men jag hissade upp bilen o kollade. Hittade inget fel

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
23 maj 2006 · 1 106 Inlägg

CarBear skrev:
Det blir nog svårt för någon här på forumet att lista ut vad som är fel.
Hade jag varit dig hade jag kört till närmsta saab-verkstad, och fått det kontrollerat.

Fast de är inte alltid att lita på...
Jag hade något "klonk" från vänster framhjul, när jag körde över ojämnheter. Hade fått tips via telefon att det kunde vara någon sten som låg vid fjädern, eller att fjädern var knäckt.

Men det bara fortsatte, så jag körde in till Bilpartner, och de både provkörde bilen och hissade upp den. De hittade inget!
Men när jag körde till den verkstaden som jag brukar använda (serva bilen osv) (också auktoriserad Saab-verkstad) så hittade de problemet. Hela vänster fjäderben satt löst! smile haha.
Måste varit Bilpartner som inte spännt fast det tillräckligt, för ägarna innan mig hade lämnat in den för stödlager-byte osv, på just Bilpartner, och ingen annan hade skruvat på den sedan dess.

Så, mitt tips, kör till en duktigt verkstad du litar på! ;-)
Lycka till!

Hoppas ingen tar mitt inlägg som att jag kastar skit på Bilpartner, men detta är sant. Man tycker att de också borde hittat felet. (likaså är de som jobbar på reservdels-avdelningen inte så kunniga, så jag håller mig hellre till andra verkstäder).

Att du kastar skit på Bilpartner. Du behöver inte bry dig. Jag tror på det du säger. Servar din far sin Saab på den verkstaden du åker till nu?

Senast redigerat av Saabare (23 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h
CarBear A + B = KUL
23 maj 2006 · 66 Inlägg

Saabare skrev:
Att du kastar skit på Bilpartner. Du behöver inte bry dig. Jag tror på det du säger. Servar din far sin Saab på den verkstaden du åker till nu?

Jag vill inte vara stygg mot Bilpartner, för det finns säkert både bra anställda samt bra Bilpartner-butiker som är mycket kunniga, men dem jag brukar gå till verkar inte överdrivet service-minded samt speciellt duktiga. Bara en sådan sak när jag skulle köpa nytt emblem till motorhuven. Jag var 99% säker på att ett emblem från en 9-3:a från -02 skulle passa (det som det bara står "SAAB" på och inte "Saab Scania") eftersom att det nästan är "samma" bil och många 900:a ägare kör runt med det. Men killen som hjälpte mig på reservdelavdelningen kollade i sin dator när jag ställde frågan om jag kunde köpa ett sådan emblem istället, och fick till svar att det var till 9-3, inte till NG900... Och att det inte skulle passa. Jag tog honom på orden, (eftersom att han borde veta) och köpte ett "Saab Scania" emblem. Det skulle jag inte gjort... Visst passar ett sådan emblem jag ville ha.

Min far åker dessvärre inte till samma verkstad som jag server min SAAB på, eftersom att han gått över till annat "svenskt" bilmärke! smile (han kör numera Sveriges mest sålda bil tror jag).

Sorry att allt blev lite "off-topic".

Ha det!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
Saabare Avstängd
24 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Då bör nya Saab emblemen passa till 900 o 9000. Jag har själv sett 900 o 9000 med "SAAB" emblemen.

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang