Behöver hjälp med dubbelturbo!

omega4ever
10 april 2006 · 32 Inlägg

Nu har det blivit dags att tvångsmata omegan en gång för alla.
Det är 177hk 3lit sexan, satsar på 220-240hk

Men jag skulle behöva lite råd om hur man ska lösa installationen på bästa sätt.

Jag hade tänkt mig att grenrören skulle gå ihop till ett grovt rör, sen en förgrening till turbosarna.
Och nån slags backventil på tryckrören så att dom inte laddar in i varandra.

Tanken är väll att den lilla (kkk k16) ska ladda på lågvarven och sen tar den stora (kkk k26) över på de högre varven.

Är tacksam för alla ideér och förslag.
Spekulera på bara.




http://i74.photobucket.com/albums/i274/omega4ever/turbosar.jpg

Karlzzon The One Evolution
10 april 2006 · 1 627 Inlägg

varför inte bygga som 2 grenrör där dom får avgaser av 3 cyl var?

Fäll ner pungen och landa
omega4ever
10 april 2006 · 32 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
varför inte bygga som 2 grenrör där dom får avgaser av 3 cyl var?

Jo men har fått för mej att det skulle bli dåligt för att avgashusen är olika stora, eller?

Karlzzon The One Evolution
10 april 2006 · 1 627 Inlägg

omega4ever skrev:

Karlzzon The One skrev:
varför inte bygga som 2 grenrör där dom får avgaser av 3 cyl var?

Jo men har fått för mej att det skulle bli dåligt för att avgashusen är olika stora, eller?

vet inte men tror inte de ska göra nått men då får dom ju lika mycket avgaser är inget geni på turbo men de blir nog lättare

Fäll ner pungen och landa
Sonnbring Opelfreak
10 april 2006 · 431 Inlägg

bygg ett grenrör med en fläns som passar mot den lilla turbon och sen ett rör från den lilla till den stora. bara en ide ja kom på, ja vet inte om det fungerar

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
Simppi too fast to live, too young to die
10 april 2006 · 357 Inlägg

...jag är inte heller nåt geni på turbo men går det verkligen att få "styrt" avgaserna om dom delas i två, så att den ena laddar då på lägre varv å så tar den andra över? fungerar det?
ifall det fungerar låter det ju som en ganska bra idé, förutom då jobbet med grenröret...får de plats? smile

omega4ever
10 april 2006 · 32 Inlägg

http://i74.photobucket.com/albums/i274/omega4ever/hipo.jpg

Detta är min morot, ett turbokit från tyska hipo-autotechnik
Kommer att ha turbosarna på högersidan med grenröret under tråget. så att de får plats
precis som på bilden.
Och dom krämar ut ca 280bhp med orginal motor och komp i övrigt.

Senast redigerat av omega4ever (10 april 2006)

Mantafredde mekaniker
10 april 2006 · 16 Inlägg

bygg ett grenrör som går ihop till en fläns till turbon, därifrån ut till den lilla turbon och sen ut i avgasröret...  då får du en två stegs turboladdning!
den lilla turbon ska ladda in i inloppet på den stora och sen in i intercoolern.

den lilla turbon kommer då ladda tidigt och den stora kommer lite senare...


det bästa hade nog vart två lika stora aggregat som laddar lika mycket...   men det är ju en annan sak....

dom gjorde ett test i finland på en omega 3000 177hk med dubbla garret t25..  vid 0,7 bar gav motorn i bänk ca 280hk!!!  vid 0,8 gav den ca 320hk men då höll inte toppackningen... 

men 0,7 kan man väll ladda!!!

Senast redigerat av Mantafredde (10 april 2006)

"sombody plays hard to get, I play hard to want!"
Sharky
10 april 2006 · 10 287 Inlägg

Tvåstegsladda för 240Hkr!...

I en 3 litersmotor.

Sorry, men detta stider mot KISS-lagen å det grövsta. En jävulsk massa rör, bypasskopplingar och problem för att få 80 hkr/liter.

Mittåt! Sälj aggregaten och sätt dit två orginal Mitshuc 13C från en Volvo 940 så har du 400Hkr utan att blinka.

/Göran

KISS = Keep It Simple Stupid.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

Instämmer, tvåstegladdning är ingen lek och görs ofta där man vill ha extrema laddtryck utan att behöva vänta föööör länge på trycket.
Nu skall ju du inte köra några högre tryck så gör det lätt för dig med en enkelsnurra om du skall hålla dig på de tänkta effektnivån.

MVH Jonas
..............
omega4ever
11 april 2006 · 32 Inlägg

Nej det är inte tvåstegsladdning jag tänkte på, som jag fattar så andvänds det mest på dieslar vid höga laddtryck.

jag ska nog bara ladda runt 0.6bar

jag tänkte att den lilla turbon automatiskt skulle ladda tidigare för att det avgashuset är mycket mindre och borde ha mindre spolup tid.

och man låter grenrören gå ihop till ett grovt rör före turboarna för att jämna ut avgastrycket och sen en förgening med ett rör till varje turbo.

I mina tankar skulle detta fungera, nån som vet om det kan funka?

Sharky
11 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ehh....

Hur skall du undvika att avgaserna tar vägen genom den större turbinen? Ett sådant här system blir ännu trögare om du inte sätter en tryckstyrd wastegate som kopplar in den större turbinen vid ett visst laddtryck.
Dessutom måste du ha en till wastegate som kopplar bort den mindre turbinen eftersom du annars varvar sönder den.

Hur skall du lösa problemen på kompressorsidan då? Du måste ju ha spjäll där också som styrs beroende på vilken turbo som skall ladda.

Hur många bilar har du sett med en sådan här lösning?
Finns den någon biltillverkare som har sålt någon bil med ett sådant här koncept?

Gissa varför det är sällsynt med sekventiell turboladdning. Det är komplicerat.....

/Göran


omega4ever skrev:
Nej det är inte tvåstegsladdning jag tänkte på, som jag fattar så andvänds det mest på dieslar vid höga laddtryck.

jag ska nog bara ladda runt 0.6bar

jag tänkte att den lilla turbon automatiskt skulle ladda tidigare för att det avgashuset är mycket mindre och borde ha mindre spolup tid.

och man låter grenrören gå ihop till ett grovt rör före turboarna för att jämna ut avgastrycket och sen en förgening med ett rör till varje turbo.

I mina tankar skulle detta fungera, nån som vet om det kan funka?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Finns den någon biltillverkare som har sålt någon bil med ett sådant här koncept?

Lancia Integrale o Porsche 959 (om nu min hjärna sorterat rätt i "turbo-mappen" på hårddisken)

MVH Jonas
..............
Sharky
11 april 2006 · 10 287 Inlägg

Grupp B bilarna?

Var inte Lancian en kombo med kompresor + turbo?

Och fick dessa monster några efterföljare?

/Göran

jonTe skrev:
Lancia Integrale o Porsche 959 (om nu min hjärna sorterat rätt i "turbo-mappen" på hårddisken)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Grupp B bilarna?

Japp, så några produktionsbilar kan man ju knappas kalla de för även om det finns ett antal Porsche:s ute på vägarna.

Sharky skrev:
Var inte Lancian en kombo med kompresor + turbo?

S4:an hade kompressor + turbo men de hade även en dubbelturbovariant på G, vet dock inte hur långt det gick med projektet.

Liten bild:
http://www.geting.se/image.php/LanciadubbelT.jpg

Sharky skrev:
Och fick dessa monster några efterföljare?

Inte vad jag känner till...svårt att tro att det finns någonsomhelst ekonomisk vinning i att tillverka en sådan.
Måååånga prylar blir det wink

MVH Jonas
..............
j0jje_
11 april 2006 · 125 Inlägg

Bygg singelturbo. och ska du köra dubbel så kör då med lika stora. med dubbelturbo så laddar den nog tidigt oavsett om du har 2 stora agg eller inte. ska du köra singel kör helst med ett modernt lastbils agg. skit i de där småsnurrorna det blir alldeles för högt mottryck med en. men ska du köra med två så går det ju. men kan bara säga att det är nog j**la trång med en turbo när det inte är crossflowtopp! inga problem med spoolup med 3 liter jag lovar. har en GT40 på min och nu när vi starta den och körde med lite lätt ladd typ 0.2 så börja den ladda vid 3.5k rpm alltså mycket fint. Då bottna originalspridarna på min. får de nya i veckan. ska bara bessa den nu sen blir det mappa ordentligt.

omega4ever
11 april 2006 · 32 Inlägg

Jo jag har ju en Airresearch T04 liggandes, får nog bli den istället då.

Tanken med dom små turboarna var att avgaserna skulle fördelas fritt mellan turboarna
eftersom en turbo nog är för liten för en 3lit sexa.

Men om man har ett spjäll som öppnar upp grenröret så att den andra turbon får avgaser först när den första uppnått fullt laddtryck så kanske det skulle funka eller?

jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

j0jje_ skrev:
inga problem med spoolup med 3 liter jag lovar. har en GT40 på min och nu när vi starta den och körde med lite lätt ladd typ 0.2 så börja den ladda vid 3.5k rpm alltså mycket fint.

Enligt mig på tok försent om man skall ha körbarhet...men det beror ju på vad syftet med bilen är förstås.

omega4ever  skrev:
Tanken med dom små turboarna var att avgaserna skulle fördelas fritt mellan turboarna eftersom en turbo nog är för liten för en 3lit sexa.

Visst är tanken fin men högst onödig....
Kolla tex på BMW folket...många potenta byggen på 3.2:an med massor med effekt och.....singelturbo
Tar man ett exempel på ännu större motorer: Volvos 16-litersspis MED singelturbo....så att en turbo skulle var bannlyst på motorer med stor volym är inte riktigt sanningen.

omega4ever  skrev:
Men om man har ett spjäll som öppnar upp grenröret så att den andra turbon får avgaser först när den första uppnått fullt laddtryck så kanske det skulle funka eller?

Visst...i teorin är det enkelt och fungerar men det är inte lika lätt i praktiken...
Det skall få plats och du skall ha ventiler som öppnar och tryck o flöden skall stämma smile

MVH Jonas
..............
Germax
11 april 2006 · 12 086 Inlägg

Jag är verkligen inget pro på turbosar iofs så borde kanske hålla tyst!smile men jag tycker som alla andra att de låter väldigt komplicerat. Koppla på två vanliga turbo, en på varje cylinderrad. Kör med små turboagregat, då har du bra flås tidigt och även gott med effekt långt över dina planer.

Nissan 300zx kör med 2x T25 i sina motorer o de pumpar ur närmare 400hk vid max laddtryck.

jonTe
11 april 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
Koppla på två vanliga turbo, en på varje cylinderrad.

Det är bara en cylinderrad...rak 6:a wink
Man kan iofs ha 2 sniglar endå smile

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang