3821
Sök

Volvo 240 GLT -85 All belysning död vid regn/fukt

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Bil:
Volvo 240 GLT, årsmodell 85.

Motor:
B230E. Mekaniskt insprut.

Problemet:
När man vrider på tändningen då det regnar, eller till och med när det är fuktigt, så funkar inte belysningen. Alla lampor på bilen är släckta, inklusive instrumentbelysningen.
DOCK funkar all belysning om man vrider på helljusknoppen - den på panelen till vänster -
så man kan ha helljuset.

Felsökt:
Är ingen expert på bilel, men inget ser underligt ut egentligen. Förutom att en bakgrundslampa i instrumenthuset tänds och släcks i tid och otid, samt att tempmätaren och soppamätaren inte fungerar.
Har tittat under huven, och inget verkar i alla fall bada i vatten.

Så ursäkta min - säkert - dumma fråga, men vad orsakar detta problem?
Tack på förhand. Hoppas på överseende för mitt ickekunnande smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
20 maj 2009
Borde nästan vara själva ljusomkopplaren som bråkar, men jag är inte helt säker. 240-85 har ett hjälprelä för halvljuset och styrspänningen kommer från ljusomkopplaren, sedan är det även ljusomkopplaren som ger spänning till säkring nr 15 och 16 (bakljus+parkeringsljus+instrumentbelysning (reostaten)+nummerplåtbelysning).

Enligt Haynes åtminstone. smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Borde nästan vara själva ljusomkopplaren som bråkar, men jag är inte helt säker. 240-85 har ett hjälprelä för halvljuset och styrspänningen kommer från ljusomkopplaren, sedan är det även ljusomkopplaren som ger spänning till säkring nr 15 och 16 (bakljus+parkeringsljus+instrumentbelysning (reostaten)+nummerplåtbelysning).

Enligt Haynes åtminstone. smile

Såsom jag tidigare skrev är jag otroligt kass på bilel, men betar man av listan så kan jag i alla fall säga att säkringarna vet jag vart dom är i alla fall tongue
Men sen...hm. Jag ska kolla upp det där med ljusomkopplaren, vart den nu sitter. Är det den som sitter vid vänster fjädertorn, upphängd på en sorts ställning?
Tack för svar förresten.

21 761 Inlägg
20 maj 2009
Nej, jag menar alltså den som du kallar för "helljusknoppen". Det är ljusomkopplaren. smile

Du har till och med själv skrivit "ljusomkopplare" på en bild i ditt galleri. wink
Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2009)

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, jag menar alltså den som du kallar för "helljusknoppen". Det är ljusomkopplaren. smile

Jaha...åååh *dunkar huvudet i bordet* tongue
Nej den är det nog inte fel på. Såsom jag skrev i min projekttråd så kom jag till jobbet
och vred då "av" lyset när jag kom fram. Då skall ju instrumenteringen och positionsljusen
lysa, men icke.
Däremot när jag hämtade bilen efter jobbet så lös allt åter igen. Som att nåt..bara har torkat
upp eller nåt.

PS: När jag skrev kommentaren till min bild så mindes jag nog vad det hette tongue
Senast redigerat av AirOne (20 maj 2009)

21 761 Inlägg
20 maj 2009
Jag kan då inte komma på något annat iaf, fel i ljusomkopplaren verkar mest logiskt eftersom det mesta av belysningen slocknar. smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag kan då inte komma på något annat iaf, fel i ljusomkopplaren verkar mest logiskt eftersom det mesta av belysningen slocknar. smile

Fick precis tips i min tråd om att en hade haft en 240 där fukt kom ner på säkringarna, och fick lampor att slockna. Dessa började fungera igen när det hade torkat upp.
Bara jag som tycker detta låter vettigt..? tongue

21 761 Inlägg
20 maj 2009
Jo, när man tänker efter så verkar det ju förstås vettigt med tanke på att säkring 15+16 är "sista stället" som ger spänning till alla dessa lampor. Då behöver det inte vara just ljusomkopplaren som är felet, tänkte inte så långt. smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, när man tänker efter så verkar det ju förstås vettigt med tanke på att säkring 15+16 är "sista stället" som ger spänning till alla dessa lampor. Då behöver det inte vara just ljusomkopplaren som är felet, tänkte inte så långt. smile

Jo jag tyckte det lät väldigt vettigt. Frågan är - om det är så - hur tätar man då så fukten inte kommer dit igen? Och hur kommer fukten dit?
Jag återkommer med eländet om det har löst sig eller om jag behöver mer hjälp..tack alla hitills smile

Sök