Tryckvakt på 9000-94

patrikke
20 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Sitter det någon tryckvakt till turbotrycket på min saab 900-94 2,3ltt?
Har chippat den och den far och smårycker (eller hur f-n man ska förklara det) när man gasar på och den börjar ladda.
Har läst att det ska sitta en vid pedalerna men jag hittar ingen där.

Är det någon som har nån idé?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Garfield
20 maj 2009 · 1 019 Inlägg

Det finns ingen fysisk tryckvakt utan det är en del av mjukvaran.

patrikke
20 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Ok, då kan jag sluta leta då.
Tack för ett snabbt svar

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fredrik-79
20 maj 2009 · 2 164 Inlägg

Vad kör du på för stift och vilken är trim leverantören??

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
NiV3Rt
20 maj 2009 · 371 Inlägg

Skulle kunna vara tryckklockan som krånglar.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
patrikke
21 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Inte en aning om vad det är för stift, chipet kommer från speedparts

Var sitter tryckklockan, och hur kan jag kolla upp den?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
bumpe Lastbilsmekaniker
21 maj 2009 · 3 878 Inlägg

Som alltid med krånglande 9000 så byt stift till att börja med och har du möjlighet så prova med en annan DI-kassett...
Går "tryckvakten" i så märker du det för motorn tvärdör under någon sekund, min gick i vid ca 5000 på 2:an så det var nästan så man slog näsan i ratten... Som sagt, det märks om den går i!

Stiften ska vara NGK och inget annat! BCPR 7 ES 11 vill jag minnas att de heter men inte helt 100 på det!

patrikke
21 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Det är ju inte så att man slår i näsan direkt, det är mer som om att den släpper av lite bara för att öka igen, Ska testa med stiftbyte framöver, få se om det gör susen.
NGK BCPR 7ES 11, får kolla upp det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
bumpe Lastbilsmekaniker
21 maj 2009 · 3 878 Inlägg

Låter som tändfel. Den tvekar lite men kommer igen?

Mekonomen brukar ha dem o lager och vet vilka det ska vara!

patrikke
21 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Tvekar och kommer igen, det var en helrätt beskrivning.
Ska testa med nya stift till att börja med.


Kom på en sak, Det går e 4mm slang från dumpventilen upp till insuget, brevid anslutningen till den på insuget sitter det en slang som är proppad, den flög av en gång och då gick den bättre.
Alltså, slangen som är proppad flög av, inte slangen som går till dumpventilen.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
jojjekaa
21 maj 2009 · 60 Inlägg

Testa att byta tändkassetten,
har en liggandes om du är intresserad

Mvh

AndreasPlars
21 maj 2009 · 1 062 Inlägg

patrikke skrev:
Tvekar och kommer igen, det var en helrätt beskrivning.
Ska testa med nya stift till att börja med.


Kom på en sak, Det går e 4mm slang från dumpventilen upp till insuget, brevid anslutningen till den på insuget sitter det en slang som är proppad, den flög av en gång och då gick den bättre.
Alltså, slangen som är proppad flög av, inte slangen som går till dumpventilen.

Kontrollera NOGGRANT att slangarna (två st) mellan dels bränsletrycksregulatorn och insuget och mellan MAP-sensorn och insuget är 100% hela utan sprickor!
Hål där ställer alltid till problem och det är inte ovanligt med murkna vakumslangar på Saab som stället till småproblem som det du har.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
patrikke
22 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Tändkasetten blev bytt förra året, nog bör de hålla längre än så?
Ska kolla upp slangar idag.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
patrikke
22 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Slangen till mapsensorn var bra och den till btr var också bra.
Slangen som sitter på insugsslangen till turbon har en förgrening varav en går till gasspjället, där har det läckt lite grann, har nu tätat det och får se om det var det som spökade.
Annars blir det nya stift när jag har vägarn förbi en tändstiftsaffär.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
patrikke
23 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Feedback: Stiften är ny bytt och nu tvekar den inte alls som innan.
En bra investering tydligen:)

Tack för hjälpen ni som skrivit.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
AndreasPlars
24 maj 2009 · 1 062 Inlägg

patrikke skrev:
Feedback: Stiften är ny bytt och nu tvekar den inte alls som innan.
En bra investering tydligen:)

Tack för hjälpen ni som skrivit.

Antar att du satte i de ända rätta: BCPR 7ES 11. Vad satt det för stift i innan?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
patrikke
24 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Jag satte i den sorten och det var den sorten innan också.
228:- för 4 stift ganska billigt?!

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
patrikke
28 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Måste skriva mer om min bil angående tvekande gång.
Den blev ju bra när jag bytte stiften men sen har den börjat igen med sitt tvekande, fast ibland är den ok.
Vad kan det vara? Kan magnetventilen vara på väg att ge upp så den tappar laddtrycket?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
dahboy
28 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Har du ingen laddtrycksmätare i?

...
patrikke
28 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Nej, ingen mätare.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang