Ändra insprutet volvo 940?

Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
14 april 2006 · 161 Inlägg

Hur kan man ändra insprutet på en Volvo 940 för att den skall gå bättre och piggare

jag är nybörjare värre på de så skulle gärna vilja ha en liten förklaring..

Volvo 240 "VOC" (1983)
Volvo 240 "VOC" (1990)
turbo_mannen
14 april 2006 · 11 Inlägg

är det en turbo vi pratar om eller??

Volvo 242 Turbo "710 HK 913 NM B230 8v" (1975)
Volvo 244 Turbo "LETTEN" (1983)
Volvo 940 "Mattan" (1998)
Tuffhaggman
14 april 2006 · 864 Inlägg

skulle tippa på 940gl enligt hans sida på garaget

Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
14 april 2006 · 161 Inlägg

japp en vanlig GL:(

Volvo 240 "VOC" (1990)
Volvo 240 "VOC" (1983)
Sharky
14 april 2006 · 10 287 Inlägg

"Insprutet" är bra som det är. Det är en större motormodifiering som behövs om en sugis skall gå märkbart bättre.

Rådet är alltid: Byt till en turbo, trimma en sugis är i princip alltid "meningslöst".

(såvida man inte vill trimma en sugis just för att det är en sugis)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vullen Mr White
15 april 2006 · 1 072 Inlägg

Sharky skrev:
"Insprutet" är bra som det är. Det är en större motormodifiering som behövs om en sugis skall gå märkbart bättre.

Rådet är alltid: Byt till en turbo, trimma en sugis är i princip alltid "meningslöst".

(såvida man inte vill trimma en sugis just för att det är en sugis)

/Göran

Nja de beror väll helt på vilken ekonomi man har å hur mycke man vill ha oxå smile

Kan börja me å byta kam så bilen får en liten roligare karaktär..Sen kan man ju byta topp mm oxå..

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Sharky
15 april 2006 · 10 287 Inlägg

Jodå. Då får man runt 135 - 140 hkr beroende på kamval.

Orginal 940 Turbo är 165 Hkr och 200+ med chip.

/Göran

Robban 245 skrev:
Nja de beror väll helt på vilken ekonomi man har å hur mycke man vill ha oxå smile

Kan börja me å byta kam så bilen får en liten roligare karaktär..Sen kan man ju byta topp mm oxå..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Texas
15 april 2006 · 129 Inlägg

lånar tråden lite... vad kostar en hyffsad trimkam?

B | B E | C | C E
dr_weber Senator
16 april 2006 · 323 Inlägg

Texas skrev:
lånar tråden lite... vad kostar en hyffsad trimkam?

vad är det för bil vi pratar om?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Texas
16 april 2006 · 129 Inlägg

En 740 eller 940

B | B E | C | C E
dr_weber Senator
16 april 2006 · 323 Inlägg

ska du bara byta kam eller trimma nått mer?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Texas
16 april 2006 · 129 Inlägg

bara  kam

B | B E | C | C E
Ibanezman Skåning
16 april 2006 · 739 Inlägg

Vad hjälper det med att byta från V-kam till en VX3-kam,
om man redan har öppet avgasrör och luftfilter?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
MeloveGolf Vw trimmare
16 april 2006 · 2 995 Inlägg

kammar är sällan billiga bara googla efter kammar finns å köpa från hela världen.



"Rådet är alltid: Byt till en turbo, trimma en sugis är i princip alltid "meningslöst"."

inte förneka att det finns extrema sugisar oxå som gärna äter många turbobilar till
frukost frågan är bara hur stor sugis man har och hur mycket pengar man har wink

men jag skulle vilja råda samma sak turbo eller kompressor.......

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
16 april 2006 · 161 Inlägg

men att byta till turbo är dyrt .. har man ingen ekonomi så e det lite surt^^

en topp kan va ganska billig att få tag i... ja köpte en Topp 531 med Vx3 kam i för ca 2000:-
men sedan kostade det lite att göra iordning den:S


btw: Ngn som vet vad min bil kan ligga på för effekt? ja har hört runt lite men alla säger ju olika^^?!?

Senast redigerat av Rally_ (16 april 2006)

Volvo 240 "VOC" (1990)
Volvo 240 "VOC" (1983)
Sharky
17 april 2006 · 10 287 Inlägg

A-kammar eller VX/VX3-kammar finns på skroten och går att få tag på för typ 300 - 500kr.
(Volvos orginalkammar är i princip helt outslitliga)

/Göran

Texas skrev:
lånar tråden lite... vad kostar en hyffsad trimkam?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Texas
17 april 2006 · 129 Inlägg

Okej tack! Går det att få tag på helt nya?

Senast redigerat av Texas (17 april 2006)

B | B E | C | C E
Sharky
17 april 2006 · 10 287 Inlägg

Jodå. På Volvo.

Men varför dega fyra gånger så mycket?

/Göran

Texas skrev:
Okej tack! Går det att få tag på helt nya?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dr_weber Senator
22 april 2006 · 323 Inlägg

Sharky skrev:
A-kammar eller VX/VX3-kammar finns på skroten och går att få tag på för typ 300 - 500kr.
(Volvos orginalkammar är i princip helt outslitliga)

/Göran

Texas skrev:
lånar tråden lite... vad kostar en hyffsad trimkam?

Jag har hört att vissa av volvos orginal kammar ska va himla dåliga..  vet ej om det är A eller VX kammarna det gäller men det ska tydligen va fel borrade dräneringshål i bakre änden av kammen som kan orsaka bott!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
900 Power
22 april 2006 · 214 Inlägg

dr_weber skrev:

Sharky skrev:
A-kammar eller VX/VX3-kammar finns på skroten och går att få tag på för typ 300 - 500kr.
(Volvos orginalkammar är i princip helt outslitliga)

/Göran

Texas skrev:
lånar tråden lite... vad kostar en hyffsad trimkam?

Jag har hört att vissa av volvos orginal kammar ska va himla dåliga..  vet ej om det är A eller VX kammarna det gäller men det ska tydligen va fel borrade dräneringshål i bakre änden av kammen som kan orsaka bott!

Dräneringshål i kammen?

Hmm okej, då litar jag mer på kompisen som hade 500hk i sin B21ET med originalturbo yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang