Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 407 726 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
18 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Snappz skrev:
226kr, jisses, det är ju ingenting, tjejen betalar mer än det dubbla för sin 855a.. och då är det inget roligt motoralternativ i den.. sen är ju hon dock under 24..

men 226kr är fortfarande snorbilligt!

Härligt! basbygge är ju ändå inte prio ett i en bil där man hellre lyssnar på motorsång ? wink

Nä det var väldigt billigt, men jag har haft körkort sen 98 utan olyckor och bor i ett bra område så jag antar att det är det som detta bolag baserar sin premie på.

Angånde basbygget så är det fel årstid då jag kommer behöva plasta lådorna för att få det som jag vill.
Så jag nöjer mig med att det blir svart tyg överallt i nuläget.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
18 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Flachen skrev:
ser trevligt ut (Y)

Tack jag kollade din merca och den blir snygg med bmw-fronten.

Peter_Eriksson skrev:
ang. lim vs spraylim så är det inget vidare med nåt av dem om det är kallt och förmodligen fuktigt. Biltemas spraylim fäster skitbra när man gör det, men släpper efter ett tag, det har det gjort de gånger jag använt det iaf.

Så om man gör det när det är varmare och mindre luftfuktighet borde det fästa bäst, eller har det släppt ändå?

Då är det ju bra att jag bara spännt upp mattan och häftat så blev jag inte besviken denna gången.

Det bästa alternativet är ju fastbond det blåa limmet, men det kostar mer än det smakar i mitt fall.
Ska jag nån gång göra nåt seriöst typ klä om en instrumentbräda i skinn eller så då använder man ju det bästa som finns.

Nu duger biltemas grejer gott.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
19 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
tyg kanske funkar dugligt med biltema.. vinyl funkar dåligt, är det minsta sträck på den så släpper det.. har testat flera ggr med lagom och mkt lim. Att häfta på baksidan är ingen dum idé.

Nä det går ju häfta när det gäller träskivor men över hjulhusen som är plåt får det nog bli spraylim och som Yo säger spruta som fääääään så sitter det nog.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
19 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Jag har nu börjat på en ny lista hehe, jag kallar den införbesiktningslistan och den blev låååång.

1. Fixa avgas.

2. Kolla läckan

3. Fixa spolningen av rutan. ( behövs bara ett t-kors och lite slang så köpa på biltema.)

4. Fixa tutans funktion i ratten.

5. Kolla all belysning

6. Snygga till inne i bilen med allt kablage som är synligt, gömma så mycket det går samt klä in resten av bagaget med matta.

7. Montera regskylt fram.

8. Koppla in en stereo till framhögtalarna för tillfället.

9. Lufta bromsarna.

10. Ha rätt däcktryck runt om.

11. Lägga i varningstriangel.

12. Beställa besiktningstid.

13. Tanka

Men punkt 1 var då att plocka av bakre delen av avgassystemet och svetsa ett hål som jag inte märkte eller glömde,förträngde whatever.

Eftersom detta underbara avgassystem inte passade nånstans från början så fick jag då även kapa loss och flytta bak en upphängningspinne ca 5 cm så den kunde nå gummiupphängningen. Pinnen var svetsad och det blev ett hål där den satt som jag nu då fick svetsa igen.

Så det är gjort och avgas är tillbaka på bilen igen och jag lyckades även få upp det några centimeter till för bättre markfrigång och det sitter väldigt stumt monterat nu.

Punkt 2. Det är att kolla upp läckaget under motorn, det är inget flödande eller så utan några droppar på golvet efter 2 veckor.

Men tack vare regnet så blev det inget gjort igår för bilen står ju inte bra till för att hissa upp fronten nu i garaget.
Ska kolla mer på det idag.

Inga kort från igår det var för sotigt och jag vill inte kladda med mobilen då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
21 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Om  det är nån som har missat det så regnar det hela tiden så det är innejobb som gäller för mig nu.

Inte för jag klagar för det men det innebär ju att jag inte kan göra min lista från början till slut.

Så jag har gjort följande:

Punkt 11 Lagt i en varningstriangel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-50a1e3b5c483724535c8386387f60b30_large.jpg

Punkt 6. För besiktningens skull behöver inte bagaget kläs in med matta överallt.
Så jag siktar mer på att batteriet ska sitta fast ordentligt.

Så ser det ut under mattan.https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b57ff48ebfd4ad8729ecb2a95ce58df_large.jpg

2 klipp i mattan och remmen är uppdragen och batterilådan på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3407c7cda0bca7f19bc867490dd34dbc_large.jpg


Bagagerumsmattan är ifrån nån kombi så den var perfekt i bredd men aningen för lång och sen fick jag klippa ut lite runt hjulhusen med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-86a5ccca3c151463a5a55f6f65de6c28_large.jpg

Då var fjäderbenstaget åtdraget och batterilådan får då stöd mot det,perfekt placering av batteriet nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2ce264c8611ee7b815c4ae35e99121af_large.jpg

Sådär sitter då batterilådan på plats och för att batteriet inte ska röra på sig så mycket i lådan så fick jag ett bra tips av Robban att ha nåt emellan batteriet och lådans lock som pressar det neråt.
Jag tillverkade helt enkelt en distans utav spånskiva med urtag så polerna går fritt sen klädde jag in den i svart matta eftersom den aldrig kommer synas..... men det kändes bra att spillbitarna gick åt till nåt vettigt.
Jag har inte nån bild på det men tänk ett batteris storlek och ursågat där plus och minus polerna sitter då vet ni.
Det satt stadigare än innan iaf så Robban din grymma idè funkade. Helt otroligt att jag inte kunde komma på det själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-162989e174b766698d6a7a63da1a2ff8_large.jpg

När batteriet var på plats och jag fick ström ja då kan man ju pilla lite med en gammel stereo.
Det är en sony bla bla nånting bla mosfet 4x40 watt som funkar iaf.
Så jag håller på att koppla in högtalarna i framdörrarna samt diskanterna till den och det satt en cd i den redan haha lyx.
Så då satt jag där och lyssnade på.....Beachboys... drömde mig bort från regn och rusk till en sandstrand på 50-talet.
Men tillbaka till verkligheten och inser att jag har en massa kvar att göra innan jag kan ut och glida med denna underbara musik i bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cf18e0b182972014dcfcd168f85f56b0_large.jpg
Regbelysning: Check även bakljus check.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb0079fb6c35fb9bbd01d33e3f33ad5e_large.jpg


Det var allt för denna gång.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Ska kolla på det Håkan bra tips.
Får leta upp 2 glödlampshållare bara så är det lätt löst.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
23 februari 2014 · 1 702 Inlägg

NIzmO skrev:
Skulle nog göra stadigare fästen till batteriet om jag var du, vid en olycka sitter det nog inte kvar är mig gissning.

Sen ang. försäkring upptäckte jag också av en slump att trygg-hansa är sjukt billiga att försäkra en 200sx hos, håller att flytta alla mina bilar dit nu.

Ja det är frågan om det går igenom besiktningen med batteriet så här.
Jag har ju sett många som använder biltemas hållare/låda men den hittar man ju på båtavdelningen så det är ju inte anpassat för att sitta säkert i en bil.
Jag ska klura lite på det.
Kul att du med flyttar dina försäkringar dit för det var ovanligt billigt och du får ännu billigare när du har flera bilar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
24 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

NIzmO skrev:
Skulle nog göra stadigare fästen till batteriet om jag var du, vid en olycka sitter det nog inte kvar är mig gissning.

Sen ang. försäkring upptäckte jag också av en slump att trygg-hansa är sjukt billiga att försäkra en 200sx hos, håller att flytta alla mina bilar dit nu.

Ja det är frågan om det går igenom besiktningen med batteriet så här.
Jag har ju sett många som använder biltemas hållare/låda men den hittar man ju på båtavdelningen så det är ju inte anpassat för att sitta säkert i en bil.
Jag ska klura lite på det.
Kul att du med flyttar dina försäkringar dit för det var ovanligt billigt och du får ännu billigare när du har flera bilar.

jag har ju skruvat fast min biltemalåda i mitt golv å sedan dratt spännband.. godkänt av bilprovningen .. vid krock,, ja då flyger väll baslåda å allting in i ryggen endå .. ska man va hundra får man väll svetsa varenda grejj.. tror de blir kanon så !

Du menar att själva plastlådan sitter skruvad i bilens golv eller har du en golvskiva i typ trä?
Jag känner att det jag har borde vara besiktningsdugligt, men för att vara på den säkra sidan om olyckan skulle vara framme så kommer jag göra nån anordning som även håller själva batteriet på plats mot karossen.
Nåt så enkelt som två plattjärn med två hål för två gängade stänger , ena plattan skruvas underifrån karossen och den andra uppe på batteriet och spänns fast med muttrar och brickor på de gängade stängerna.
Sen får jag se om det finns plats under bilen annars blir det nån annan lösning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
24 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Hej på er. Ännu en helg har passerat och det har blivit en del gjort på bilen.

Nu när jag inte har trägolvet i så får det duga med stripes för fastsättning av säkringshållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-360368fd5d5b8a07443c39989d878069_large.jpg

Jag tycker det börjar se bra ut nu cleant och inte en massa kablar överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e30fad4c1857e37fafe85c3a47bf85fc_large.jpg

Så dålig bild tack vare ni vet..... äppletelefonen. Men nu är skyddsbubbelplasten borta från stolen och då är det inte tänkt att den ska tillbaka heller för nu ska det finköras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8a549ad242c8b16a1301c0e78adfd503_large.jpg

Ja så kom då den dagen jag väntat på länge alltså en dag utan regn, jag stod redo på söndagsmorgonen och var bra sugen på att dra igång skördetröskan.....men slog på ljuset och då ville inte lamporna poppa upp.... suck mera elfel jippi.
Men tack vare mitt nya sätt att ta itu med problem så gjorde jag det enda rätta.....plockade av fronten såklart.
Varför då jo för jag har länge tänkt att fixa en annan grej med lamporna så lika bra att göra det nu.
Det är så att dessa popuplampor har 4 fästpunkter mot karossen varav 2 skruv gått av så de måste borras ut.
Nu fick inte borrmaskinen plats trots att jag plockat fronten utan jag har två val.
1. demontera krockbalken.
2. köpa en vinkel till borrmaskinen som ändå kan vara bra att ha på trånga ställen framöver.
Jag har valt nr2. Så det är på g.
Sen sitter det även jättefula rostiga fästen som jag länge velat byta ut och nu ska det ske så det är mycket som kan förbättras.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4788d86a20d88a1db37951683a668b07_large.jpg

Då lamporna fortfarande lyser men inte går upp så kan man ställa upp dom manuellt med en ratt på elmotorn så man kan säga att jag fixat manuellt justerbara sleepyeyes, som sagt hel och halvljus funkar och det bör räcka för besiktningen och jag kan ju som sagt justera dom upp/ner vid behov om ljusbilden skulle vara fel.
Så med besiktningen i sikte så började jag montera lampsargerna och även locken på dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-abf82c341434d7bae0a6b678cf8e2006_large.jpg

Ännu en sköjgrej, locken sitter med 4 skruv original på varje lampa och 6 av dessa 8 skruvar var rostiga och givetvis avdragna.
Men jag löste det med borra och på vissa hål fick jag använda genomgående bult/mutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3d22d5948f54f48fd71606250d64a16_large.jpg

En av det första grejerna crille gjorde i kolfiber men nu har den flyttats runt så mycket löst så det är skavt och repigt mm så det får göras om.
Allt jag monterar dit är inte på nåt sätt färdigt för med tanke på alla andra problem så har inte detta prioriterats med färdigställande av detaljer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-444b27ef8d0c4d5e7d93fd2d9d86db2b_large.jpg

Där syns en repa tex.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0b8cca69b236e785f504c866fb30e0be_large.jpg

Här ser vi vänster lampkåpa som fått sig en släng av den gula grunden som bilen en gång hade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e994a6c2aac785ec926c2f577caec6cc_large.jpg

Mutter på baksidan gott om plats till fjädern där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b013b9f878a53bc491b240d63e45f167_large.jpg

Andra sidan not so much men det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d9bac6f8d40611b6c5a3e96701beb6b_large.jpg


Färdigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5ceb9a0c90111f96713a8be27c15db81_large.jpg

Nu börjar det även bli lite mörkare ute och det märks på bildkvalitèn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d82cea85ffeaec0bb7b7579aca544bd9_large.jpg


Så blev det med stängd huv jag är nöjd att det inte tog i nånstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7c4c0871de36507cb0d4e34d166e4b5f_large.jpg

Andra sidan även den ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6b78a468e6c6b191a9f738ddbed07693_large.jpg

Jag plockade även bort bränsletrycksmätaren för nu har jag kollat och allt stämmer och nu går ju motorn ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a517f22eb7da0d8ce48ed19507cec7a4_large.jpg

Så ser den ut, en mycket enkel konstruktion faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1cfb669931b0688482d645c4a559a77_large.jpg


Sådär ja nu ska det handlas på biltema igen när den efterlängtade lönen kommer.
Jag ska ha ett t-kors i plast för spolningen av rutan.

Jag ska ha plexiglas som jag ska forma så de passar framför mina hemmagjorda positionsljus/blinkers.

Jag behöver även mera svart matta till bagaget.
Mer svart och röd kabel för elinkopplingar.

Jag hittar säkert mer kul grejer.

Ahh just det plattjärn. Gängade stänger finns hemma redan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
27 februari 2014 · 1 702 Inlägg

Nu har det handlats på underbara biltema igen.


Spolarslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-665178b7e1ada6e9823f871beb0e19ab_large.jpg

plastkors för spolarslangen med backventil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80407b66ea889aeb3e569e628a39f2a6_large.jpg

Bromsluftare för ensamma mekaniker så vi klarar oss själva.
Denna har inbyggd backventil så eventuell luft går bara en väg och det är ju bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8fed6591737cb5d1801493d7fe208ed2_large.jpg

Sen hittade jag en bra grej, en batteribygel.
Om man kollar på metallpinnarna så är dom vinklade i ena änden, så jag borrade 2 hål i bagegegolvet under mattan och stack ner dom i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c4e506003fd3447f37f8a35fc38d62af_large.jpg

Så nu sitter då den vinklade delen av pinnarna till bygeln under golvet och batteriet spänns fast ner mot golvet med hjälp av bygeln ovanpå som dras fast med muttrarna,det känns mycket stabilare nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8fab9ff025c16bc7ed99ced05dd140e8_large.jpg

Sen sitter ju batterilådan självklart fast som den gjorde innan med.
Dubbel säkerhet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2bb337f652d47bc1336e32113e15cc63_large.jpg


Jag köpte även en liten bit plastglas som ska formas till så den passar framför mina blinkers i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-322f218236ae4ee89892ccd3443ef8d5_large.jpg

Då kan jag bocka av 2 punkter på besiktningslistan och det är:

Nr 3 Spolningen funkar bra nu.

Nr 8 Har kopplat in stereon till högtalarna fram.

Kommer mera fix till helgen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Helgens jobb:


Jag tog och borrade ut den avdragna bullten och ersatte med en ny fin så nu sitter högra popuplampan fast ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-376283c736a25e0d2e39aa17656126e0_large.jpg

Då var det dags att äntligen göra klart så tutan fungerar i eftermarknadsratten.
Dels för min egen skull då jag har funderat på det i ca 7 år och dels för besiktningen.
Det var inte så enkelt som det kan verka men med hjälp av orginalratten så fick jag klurat ut att släpstiftet som ska ha kontakt med kopparplattan på baksidan navet inte jordar utan där är konstantström och det är precis tvärtom vad som skrivits på diverse forum.
På bilden syns kontaktblecket som har strömmen.
sätter man jord på detta så tutar det, nu gäller det att få denna ström hela vägen till tutknappen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7c56a1732ea81b133686d664603ccc3_large.jpg



För det första så nådde inte kopparstiftet ända fram till kontaktytan på baksidan navet så jag försökte förlänga med en skruv.
Kopparstiftet är i direkt kontakt med kontaktblecketpå förra bilden.
Ok såhär funkade tutan ett tag och jag skruvade ihop allt med sportnavet och snappoffnavet och ratten med tutknappen, men när man rattat runt lite så funkade inte tutan längre.... Tokig blev jag för ett tag och drog alla svordomar jag kunde men lugnade ner mig och skruvade loss allt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-548bf0087c815fd608437ec9bf61543b_large.jpg

Det fungerade inte med en skruvskalle mot navets kontaktyta.
Så då gör vi ett nytt försök och denna gången skruvade jag loss kontaktblecket för att se hur det funkade och i hålet där kopparpinnen satt märkte jag att det fanns ju en liten fjäder som ser till att pinnen alltid ligger i kontakt med navet när man rattar runt.
Alltså bakifrån sett har vi då kontaktblecket och sen en liten fjäder och sist kopparpinnen.
Enkelt gjort bara hitta en perfekt skruv som passar i hålet och som passar mot fjädern och som då är längre än pinnen som satt där innan.
Nu är det ju aldrig enkelt att hitta rätt skruv när man behöver så det tog ett tag att rota igenom alla lådor mm.
Tillslut hitta jag en bra och kapade den i bra längd men fick borra upp hålet den skulle sitta i för den var aningen för bred och den måste gå fritt för att fjädern ska kunna göra sitt jobb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59f4a6b3f0e3d5ab5166a2bcf5d209c9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de153f3825e06cac93818f204276e780_large.jpg

Denna blev det till slut som passade bäst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ed8948444297fa03b1986c12000fe8fa_large.jpg

Baksidan navet med kontaktytan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-242e5f80dd5e1ff8088b590566b27464_large.jpg

Nu är navet monterat och då har jag fått ström vidare till denna kabel som då i sin tur har kontakt med kontaktytan på baksidan navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ceaaae00aa04952aca8f170b6495264a_large.jpg

Då var det snapoffnavets tur och det ser ut så här en svart och en röd kabel.
Röd kopplas med strömmen från navet och svart ska jordas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06c903678af1c3c8aa7625bb8e0b70d9_large.jpg

Här i navet jordas den svarta men på bilden är det en blå för jag testade mig fram lite först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60334f820cb7c5bde06fe19cf25cce69_large.jpg


Så med snapoffnavet monterat ser det ut så här och då har vi alltså ström i röd och jord i svart kabel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22715ab44a76a9a251fc5390adc5e5ab_large.jpg

Återstår nu endast att koppla in tutknappen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4e5a5bc03e755cadfc4e3a45c96b141b_large.jpg


Sådär ja och när man trycker på knappen så sluts kretsen och det tutar äntligen.
Antingen har jag varit råkorkad i 7 år eller så har jag bara inte haft tid ork lust att fixa med detta.jag minns inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a8fafbccbdcc6497da3feea27fda5558_large.jpg


Men det är inte slut än för jag har gjort följande:

Fixat så huven låser sig i båda lägen, det som krävdes var att stabilisera den delen som huvlåset sitter på eftersom den har innan bara vikt sig när man försökt stänga huven.
Ytterligare en grej som jag väntat länge med.

Sen har jag ålat under bilen och det av 2 orsaker.


1. Har monterat fast bränsleledningarna ordentligt men har tyvärr ingen bild på det.
2. Letat efter läckan, som jag till 99% säkerhet kan leda till min oljekylsadapter (sandwichen) det ser ut som den inte håller tätt mot blocket.
Jag har inte haft igång bilen och tittat under men det kommer och då får jag nog se den sista % att jag hade rätt.


Jag har nu till slut beställt tid för besiktning och det är nästa lördag så jag har ju veckan på mig att provköra och fixa det sista.

Som det ser ut nu så är det kvar att lufta bromsarna,fylla luft i däcken och sen köra en sväng.
Kanske idag om vädret håller i sig. Det blir film då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Snappz skrev:
Härligt! Skönt när det börjar närma sig! På både gott och ont, sambons bil skulle behöva besiktas men då den inte kommer gå igenom så drar vi på det så länge som möjligt tongue

Jag ska inte ropa hej än, men jag gör så gott jag kan för att den ska gå igenom.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Naslund93 skrev:
Vart köpte du rattnavet?

Mvh

Jag tror det var på stylingbutiken, det var så länge sen och mitt nav glappar lite.
Hade jag köpt nytt idag så hade jag helt klart valt ett bättre märke typ sparco eller momo eller så.
Men det känns inte så farligt när man kör.

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Jo får ta och kolla det med plattan.
Jag har ju inte kört över nåt gupp ännu men det skrapar inte i på ojämn väg så det är ju bra.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Ja igår var en mycket spännande dag.
Jag kände hela dagen på jobbet att idag ska det fan köras och det var ju perfekt väder för det med.

Så väl hemma direkt ut till bilen och tänkte då lufta bromsarna och även kolla på oljeläckan meeeen nej nej.... tog istället och lyfte ner han på backen startade och körde ut ur garaget och där på tomgång kika jag lite under och såg inget läckage så ropade till mig min sambo och knödde ner henne i sportstolen bredvid mig så hon fick dokumentera årets första körning.

Lät bilen bli någorlunda varm och körde iväg, nu med min tillit till denna bilen som ej är speciellt hög så höll vi oss bara inom det lilla bostadsområdet där vi bor.

Det var en konstig härlig känsla när jag kunde dra på lite, ok väldigt lite men iaf så jag kunde känna att den "nya" turbon som är monterad faktiskt var frisk och det var den.

Körde 2 vändor från mitt garage till en liten vändplats och hann faktiskt skrämma upp en tant på vägen,kan väl tänka att det var det brutala utseendet som bilen har utan fronten på eller oljudet från motorn ??

På sista vändan så börjar det komma in avgaser i kupèn på passagerarsidan bara konstigt nog så det får kollas upp,sen väl framme vid garaget igen så stängde jag av bilen och hjälpte min sambo ur sportstolen för hon har lägligt nog stukat foten.
När hon var ute så skulle jag starta igen och och vafan nu var han helt stendöd. Mina misstankar var väl först batteriet men det gick inte med varken starthjälp eller nytt batteri så det var ju tur att jag var så nära hemma.
Bara att putta bilen åt sidan och gå och fundera på vad det kan vara nu.
Det är ju strömrelaterat så nu dagen efter när jag börjat tänka klart igen så vet jag hur jag ska felsöka.
Eftersom ingen ström finns på tändningsläget så får jag kolla reläboxen och se så det bara inte har skramlat loss nånting.
Mäta alla jordpunkter,problem är till för att lösas.
Så utöver detta med batteriet så såg jag även spår på att det fortfarande läcker olja.

Så ja det blir mycket att fixa innan besiktningen på lördag.
Jag har en liten film på g men med min uppkoppling hemma nu så skulle det ta ca 2556 minuter för att ladda upp den via youtube, återkommer nog med den ikväll och kanske bra nyheter om bilen med då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
det är väldigt konstigt att den gick sen helst plötsligt inte går starta.. borde ju dött när du körde om det var något fel tycker man ju...

du får använda din hjärna Tommy. den som går på spar låga på dagarna tongue

Nej hjärnan går ju på högvarv hela dagarna för att lösa alla problem i teorin som senare kanske funkar i praktiken.

Ja den gick liksom som en dieselmotor så fort den startar så behövs inget batteri??? Det är nog nåt jävla skitfel bara.
Ska testa att sätta batteriet i motorrummet och koppla in så som det ska vara original, det kan ju ha med batteriflytten att göra tänker jag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Var läckte det för dig håkan? jag har läst en massa om dessa adaptrar och det sägs då att om man råkat köpa en där dess tätningsyta är mindre diameter än original oljefilters så kan det börja läcka när oljan är lättflytande (varm) men hålla tätt kall.

Vidare så kan även oljefiltret man sätter dit ha betydelse mot plattan och en kille hade orginalfilter och det läckte men det löstes lätt med ett filter från en saab 9-5 som har samma storlek men större diameter på tätningsytan mot adaptern.

Jag hoppas att jag har nåt av dessa problem annars kan det vara en packning som sitter mellan original oljekyl och blocket och den har jag redan bytt en gång och det jobbet suger nu när motorn är i bilen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Varning!! Vid montering av oljeadapters, oljekylare m.m. Kontrollera alltid att det inte läcker någonstans när oljan kommit upp i arbetstemperatur, det räcker inte att bara kolla när man startar med kall motor. Speciellt noggrann skall man vara med s.k. våffeladapters eller oljefilterförflyttare där man monterar en adapter mot motorblocket där filtret sitter. Det finns olika diametrar på tätningen mellan filter och motor, så om du har köpt en adapter som har större eller mindre diameter än originalfiltret så kan det läcka. Om man har riktig osis kan det hålla tätt när oljan är kall, men läcka när oljan är varm. Kända bilar är bl.a. Nissan 200 m.m.

Kul läsning från Dalhems, och det stämmer säkert.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Kom på att jag tog lite bilder när jag hade havererat.


Batteri förstahjälpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bd53ae628816a945ee920505aa6e0f41_large.jpg

Han ser ledsen ut utan front.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7cc4070180c0d7522e8849b7f9489679_large.jpg

Där sitter diskanten fint på a-stolpen hrmm....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c9d2c3214606512496262ed944caf003_large.jpg


Så här rent och snyggt har det inte varit nånsin i denna bilen så det var värt att fota.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4980ac0dcff49d56fb55e2a8258a3540_large.jpg


Ja här bak ska det limmas matta är det tänkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d883b213472943078ac63415fe0a387a_large.jpg


Denna batterijorden som sitter i fjäderbenstornet kan vara orsaken till elproblemet, det visar sig nog snart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-920f442095355f220b10bb9d0a0a30ef_large.jpg


Testade även med annat batteri som var fulladdat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-588f9a08b7d5c59be96506f7bc9301e2_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:
humm går den runt på starten som den ska eller bara klickar det? så det inte typ e generatorn som slukar ditt batteri direkt ? eller ingen säkring som brännt på vägen till din + matning? annars kan de ju va som du säger med din jordning så de verkligen e ren yta ! å går den på starten men ej tänder så prova ryck bränslepumps säkringen .. kan surna till ibland dessa 200:or! ..

Min oljekylsplatta läckte faktiskt i anslutningen till oljekylen , den lite gummipackningen höll inte länge.. så de va väll kina skit ja hade fått tag i ! .. verka det läcka därifrån för dig? ifall du monterar av de så tipsar ja att du drar fast oljeslangarna på adaptern först (lossa från kylen så dom kan "röra sig") sedan smäck dit de igen å slutligen anslut på kylaren .. för de e på tok för trångt å spänna slangarna där inne!

Å du kan va lugn me ditt avgas.. mitt hänger nog lägre å inga problem förutom ojämna vägar men ähh lite fränt få de la vara å slå gnistor nån gång.. humpf ja skrattar no ej så mkt den dagen hela systemet åker av hehe!

mvh gammle hoaken!

Ja det löste sig med strömmen, det var dålig jord bara.
Min läcka ser ut att vara antingen oljefiltret där det tätar mot adaptern eller adaptern som tätar dåligt mot blocket, jag har inte kollat så noga än för jag håller på och jobbar där bak med tanken nu.

Jag har ju byggt om avgaset säkert 4 ggr så nu får det vara nog.

Ska kolla det med slangarna till kylet när det är dags.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang