Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 408 813 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
28 juli 2011 · 1 702 Inlägg

liquisole skrev:
Oj oj oj, hänt en del här sen jag senast kollade in tråden (2 år sen), kan ju bara säga att jag är riktigt imponerad! blir spännande att se hur det blir efter lack:) , har själv lite funderat på att dra kolfiber över bakluckan så blir intressant att se hur det blir för dig. Lycka till.

Tack ja det har hänt en del men inte så mycket som jag hoppades på men med alla flyttar mellan olika garage till att ibland bara kunna stå ute så tar allt mycket längre tid.

Ska förhoppningsvis få racekatten idag och då är inte en ordentlig provkörning med rätt inställd tändning långt borta. Behöver bara ett oljebyte o kolla över ojletrycksgivaren (byta) ??
Sen vågar jag nog köra.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
28 juli 2011 · 1 702 Inlägg

DeadNation skrev:
Nu har jag suttit och läst hela tråden! :p Kan bara säga att jag är sjukt imponerad över ditt jobb och att du inte har gett upp efter alla motgångar!

CREDS!

Motgångar är till för att övervinnas. Men när jag började detta projektet hade jag ingen aning om hur omfattande det var med allt merjobb o denna rosten som var överallt.
Så man kan väl säga att jag har vidareutvecklat mitt innan stora tålamod trots att fler gånger än jag minns man svurit sig galen på denna bil. Så nu efter alla år ska jag väl få köra tillslut det är ju det man strävar efter ligga på bredden så gott det går även om den inte är optimerad för drifting än.

Tack för visat intresse det är såna kommentarer som gör att man vill fortsätta när motivationen inte riktigt finns där.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
VD-Design
28 juli 2011 · 1 324 Inlägg

Kommer nog bli bra! ser lite halv ledsen ut nu tongue Är det helt lagligt att ha knappt till tutan vid besiktning? smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Skruvar till det
28 juli 2011 · 1 702 Inlägg

DiZturbed skrev:
Kommer nog bli bra! ser lite halv ledsen ut nu tongue Är det helt lagligt att ha knappt till tutan vid besiktning? smile

Ja det tror jag om man skriver ut TUTA el liknande i närheten av den Jag som kör bilen vet ju var tutan är och det ska väl räcka annars blir det väl ännu en 2:a i mängden haha.

Den blir snart gladare när jag fått åka lite.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
sir_daniel www.kudoz.se
28 juli 2011 · 3 802 Inlägg

har gjort så med tutan många ggr på bes.

skrev på vanligt papper o tejpade dit.

Skruvar till det
29 juli 2011 · 1 702 Inlägg

Jobbat lite igen dagens uppgifter bestod av

1. Byta olja o filter

2. Byta oljetrycksgivare till den som följde med mätaren inte biltema.

3. Fastsättning av batteriet i bagagen.



Först bilder på nya givaren Jag tror ju att G står för ground Men vet inte vad VK står för nån som vet???
Borde ju vara signal till mätaren. Men om den här ska ha separat jord hur funkar typ biltemas jordar den bara mot motorn eller??

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c334a72c1bcafd24529f7e7e5868a0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3ad29c48fb446eb7dbb11283bf61fa8a.jpg


Ja problem då den givaren på bild har en diameter på 10mm och givaren som satt i nu 9,5mm...
alltså passar inte skiten men jag tog en ny biltemagivare som låg i garaget o satte dit då får jag på tomgång ca 5 bars oljetryck varvar jag lite grand så går den i botten 7 bar för att sedan gå tillbaka lite under 5 bar och så här gör den tills jag kom ner i 4,5 bar ca men då var inte motorn riktigt varm än.
Är det normalt att oljetrycket är så här just efter oljebyte för innan hade jag mellan 2-3 bar på tomgång och aldrig över 6 bar vid last.


Ja sen blev det ju lite jobb i skuffen oxå. Ska fixa en lucka med gångjärn så man kommer åt tankarmaturen även när durkplåten ligger där kanske bygger om med riktig plåt om jag får ork/ råd med nyare soppasystem men det behövs ju inte än.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6648b28a8be1542764c430bf584cb18c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-716d15104e6488d1c533d87d9784e1d4.jpg

Såhär lämnade jag det för dagen och imorn blir det till att bygga dit racekatten som äntligen har kommit plus bygge av egna blinkerglas fram i fronten.

Tommy Out

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e919abbc345c17bc4aaa996d0167f3ae.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
29 juli 2011 · 1 702 Inlägg

sir_daniel skrev:
har gjort så med tutan många ggr på bes.

skrev på vanligt papper o tejpade dit.

Får hoppas dom är lika snälla här i göteborg också då.
Sa dom inget om det alls???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
30 juli 2011 · 1 702 Inlägg

Nu har det jobbats en hel del i helgen samt lite bad i poolen och öldrickande det hör ju semestern till såklart.


Började med racekatten provade in den i mellanrummet mellan downpipen och resten o såg att jag hade tagit för snålt med förlängningen jag gjorde på downpipen så det fick bli o ta en stump av det jag kapade bort innan när jag satte dit flexstrumpan o använda mellan katten o flänsen.

Här är den skönheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-55ec2cd16ab5aa131a3c006f9538e8c1.jpg

Godkänd av sbf o bilprovningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-adc1c23386f21c3ad6363312ef6f36e1.jpg

100 celler nån som vill kontrollräkna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e780fa643cc36d57577d7136d3fca170.jpg


Denna bilden symboliserar  detta projekt just nu att kunna se ljuset i slutet av tunneln.



https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8b44bb03dc78241cafeeeaee029a59fb.jpg

Allt förberett för arbete.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eaefa8a90c4869bea23be5352f2b633c.jpg

Här ska katten in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-51476a96bb08c617ee6a5084eb034c7f.jpg

Men den passade ju inte bolton så fick ju kapa o svetsa igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0feefcf51c5d0143fd2caadb8cd48371.jpg


Då var den ju på plats men här tyckte jag den satt lite konstigt emot resten avgas, det visade sig sen att som den sitter nu är flänsen på avgaset som går bakåt helt felvriden eller så är det jag som failat nånstans.
Hur som helst när allt är fastdraget med katt o allt hänger det nästan i backen så jag tröttnade på o ligga under bilen för idag och det blev ingen provkörning heller ( skrapade i på plan mark jippi.)





https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b72bb59a5d1c36f2b9f35b3f2582bb94.jpg

Inte optimal placering
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f24a06b747d8c3165442858e40f91a20.jpg


Tänk här att katten ska upp nästa 15- 20 cm då är den uppe vid plåtskyddet där.
Det innebär att flänsen här på bild måste vridas neråt en bra bit för då går resten avgas att få upp i nivå och i värsta fall behöver jag ta upp lite i bakkjolen för att utblåset ska gå fritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-03a1d12606dbcdd47d0caa0de1172860.jpg

Det är bra för min egen del att ta såna här helbilder då ser man hur jävla off bakkjolen hamnade när vi plastade den.
Man ser även hur skärmkanten bara hafsades ihop av tidsbrist när jag fick flytta bilen från ställe till ställe.
Det här ska givetvid ordnas innan lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d0efed5fd47dbb95c42f4567dff1685.jpg


Lite roligare jobb tog en timma totalt och kostade gratis och det är inför besiktning endast sen beställs riktiga blinkers.
Dessa är gjorda av lysrörsarmaturglas.
Insatserna där glödlamporna sitter fast i är nån plastlåda som fick sätta livet till.



https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6566f4d6c56f8d506096a8bb75787291.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a9584447673578a2ffd231da6805bb6.jpg

Ja vad säger man jag får väl komma tillbaka med fler bilder och kanske en film på provkörningen.
Tar tag i avgaset nästa vecka orkar inte mer idag.

Tommy Out

Senast redigerat av Skruvar till det (30 juli 2011)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
31 juli 2011 · 2 564 Inlägg

Oj vad lågt.avgassystemet hänger.. tråkigt. Gillar din lösning med lamporna..  hur ska du lösa hjulhuset då?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
31 juli 2011 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
Oj vad lågt.avgassystemet hänger.. tråkigt. Gillar din lösning med lamporna..  hur ska du lösa hjulhuset då?

Jadu får kapa i bakkjolen på sidorna o göra en rätare vinkel där för det kommer ändå bli problem vid sänkning då det blir bilens lägsta punkt så kapa o plasta om är det som gäller.
Avgaset får också byggas om ska kolla på det snarast.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
31 juli 2011 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:
Oj vad lågt.avgassystemet hänger.. tråkigt. Gillar din lösning med lamporna..  hur ska du lösa hjulhuset då?

Jadu får kapa i bakkjolen på sidorna o göra en rätare vinkel där för det kommer ändå bli problem vid sänkning då det blir bilens lägsta punkt så kapa o plasta om är det som gäller.
Avgaset får också byggas om ska kolla på det snarast.

Låter bra. Alltid kul med extra jobb. smile när blir det besiktning då?

tack till:
www.MBSCA.com
s12 Nissan Gazelle
31 juli 2011 · 1 460 Inlägg

Skruvar till det skrev:

s12 skrev:
Skruvar till det : Tjena gillar ditt 200 SX bygge. Lycka till med alltl !  smile

Hej tackar kul att du gillart men en s12 är väl heller inte tråkig. Den bilen har väl potencial att bli nåt i driftingväg för den är väl bakhjulsdriven med???

Jo då S12:an har bakhjuls drift med. Jag bygger om S12:an för att köra Drifting.

Nissan Silvia
Skruvar till det
1 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:
Oj vad lågt.avgassystemet hänger.. tråkigt. Gillar din lösning med lamporna..  hur ska du lösa hjulhuset då?

Jadu får kapa i bakkjolen på sidorna o göra en rätare vinkel där för det kommer ändå bli problem vid sänkning då det blir bilens lägsta punkt så kapa o plasta om är det som gäller.
Avgaset får också byggas om ska kolla på det snarast.

Låter bra. Alltid kul med extra jobb. smile när blir det besiktning då?

Vet inte riktigt kanske nästa månad eller så blir nog att göra klart o lacka först ändå.
Ingenting går som jag planerar nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
1 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

s12 skrev:

Skruvar till det skrev:

s12 skrev:
Skruvar till det : Tjena gillar ditt 200 SX bygge. Lycka till med alltl !  smile

Hej tackar kul att du gillart men en s12 är väl heller inte tråkig. Den bilen har väl potencial att bli nåt i driftingväg för den är väl bakhjulsdriven med???

Jo då S12:an har bakhjuls drift med. Jag bygger om S12:an för att köra Drifting.

Ja det är ju dit man vill själv att testa lite driftingtävlingar känns som dröjer ett tag tills dess.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

Ja hallå igår var det ju strålande solsken varmt o gött .... perfekt för att ligga under bilen och meka eller hur.
Jag började med att fixera bakljuddämparen först denna gång så den hänger rakt i bakkjolen.
Nu när orginal upphängningar va borta så fick jag göra egna lösningar för att få den dit ja vill.

Den är inte riktigt helt 100 här men nästan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-abd9b9b5e8a4d6d098b401251f46beaa.jpg

Nästa del i avgasbygget var det röret med den s.k resonansburken på, här var väl inga större problem heller det ända som behövdes fixa var nytt fäste till gummiupphängningen för den som var svetsad på fabrik satt ca: 5 cm för långt bak och det hade nog frestat på gummit att dö i förtid med sån spänning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29ad350d0f4ef54702bbb6388053c7a3.jpg

Sen var det ju den berömda katten o de flänsarna runt den. Jag vet inte varför men denna gången fick ja det att passa utan större problem flänsarna var påsvetsade helt rätt för att passa resten bakåt men en fläns bör jag vinkla lite mer så den kommer platt emot så det blir 100% tätt.

Det är den längst till höger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8422cf67c912bb7f9fdd399e9f1555b8.jpg



Klart mycket bättre än innan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e1d1c5d3532237c5c5426cc4b32bfa8c.jpg


Sen ringde C_ lazer här på gorg o sa att nu var det dags att köra på.
Ok detta innebar att fort som satan fixa fram en biltransport och lasta bilen o köra upp den till bilens 7:e garage i ordningen wow helt otroligt den har gjort många mil men aldrig för egen maskin.
Självklart gick den ju inte rent i motorn nu heller så det fick bli att vinscha upp den på flaket.
Mer än halvvägs uppe smäller det till c_lazer som stod för vinschningen blev nog paff för han stod där med veven i handen o vajern bara rullar ut igen utan broms. Jag (som tydligen gillar min bil så mycket så jag offrar min kropp för den) har ju gått bredvid bilen längs med flaket och styrt genom fönstret får nu vig som en apa hoppa undan och med alla medel mao mina klena armar försöka få stopp på bilen som ändå får upp bra med fart på så kort sträcka. Lutningen på flaket gjorde det hela ännu mer spännande, men jag lyckas till slut få stopp på han innan grannarnas staket.

Resten gick bra efter vi då konstaterat att nån del i spärrmekanismen på vinschen sett sina bästa dagar.

Inga missöden vid avlastning heller så nu står vi här på väg upp i luften för nu ska coilovers på äntligen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7e5bb59b3a2d258ae3a33f10863bea4.jpg

Lite in-action bilder sen ser man att avgassystemet ligger rätt bra här nu efter sänkning får man kanske göra om nåt återstår att se.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-66398b8442dec892a39a8edf4521eba8.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

Fick gör 2 inlägg nåt hände på slutet.


Vilda diskussioner om hur ja tänkt göra med tanklocket mitt svar typ öööööööö vet inte än.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc4dfc68e775bcb284846d8433a9beb8.jpg


När man jobbar med chrille så ska man försöka hänga med i hans tempo för bilen ska vara lackad på söndag alltså då ska kolfiber läggas på tak med lååååånga dagar blir det.
Ska väl förhoppningsvis få grundat bilen idag.

Första på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4366d86e91330ede96a1310853afafd4.jpg



Ny mot gammel
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ca8950010216a5d9eff235bae8416bf2.jpg


Iphonekamera så je je det blir bilder iaf här på vänster bak eller va det höger ja just det ingen vet dom kan ju sitta på båda sidor bottendelen snurrar på coilsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1dd9ce4cafd1a29fd04a9c9e8bc89de.jpg

även här ny mot gammal vilken skillnad det Är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc8d7a36a767abec39474993c405d723.jpg


Det här blir nog lagom sänkning tycker jag. Eller inte men så stod dom inställda när dom kom så vi testade bara helt enkelt för att se hur japanerna tycker vi ska köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9f3483c9ff524c60df468fb86377c47.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d1ccfc0ba17b0c17805b70f996d96aa.jpg

Det var det som hände igår idag blir det mera meck o vem vet om jag inte somnar på tangentbordet så kommer det nog en uppdatering när jag kommer hem.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

Kortis inlägg måste iväg till bilen snart igen.

Den kaross man en gång fått grundad såg ju bra ut då men oj oj oj vad mycket det va kvar innan lack kan läggas så hela dan har varit slipa spackla.
Inget kul att varken göra eller titta på så det finns egentligen bara denna bild där c_ lazer fixar till hjulhuskanterna med vinkelslipen, för att kunna sänka med hjulen så långt ut som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8af91d8fe93bd7281e58d706e1947c4e.jpg

Tommy Out

Senast redigerat av Skruvar till det (4 augusti 2011)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
4 augusti 2011 · 490 Inlägg

WOW!
Det va det lägsta! GILLA!!!
Vilken tok-skillnad, kan du inte prov montera 18tummarna å lägga upp bilder?
(gillar den här tråden med)
Keep on Tommy!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
5 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
WOW!
Det va det lägsta! GILLA!!!
Vilken tok-skillnad, kan du inte prov montera 18tummarna å lägga upp bilder?
(gillar den här tråden med)
Keep on Tommy!

Nej jag har inte fått på nytt gummi på dom än.
Kul att du hittat hit.
Ska nog grunda hela bilen idag har lite problem med inpassning av förardörren men det löser sig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 augusti 2011 · 1 702 Inlägg

Slipa slipa och ännu mer slipa.
Det kommer dröja innan jag gör nåt sånt här omfattande projekt igen.
Efter att ha åkt med c-lazer i hans bil med bara besiktningsladd som puttar på rätt duktigt ändå så vill jag bara ut o köra på träffar nån edps om det hinns med.

Nog om mina drömmar och tillbaka till verkligheten slipa slipa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d5ff2fc9f8aed3b98a7c8cfe5018a57b_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-18e1961b4926f69be69a9965877d7892.jpg

Håller på att passa in tanklocket med distans så den hamnar i linje med breddningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bd4206063155769a24b72dfc1039746e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aec32692e214303afaa19fa5b08b3a23.jpg

Här fick vi kapa upp och rikta flärpen i mitten och plasta fast för att komma i samma höjd som huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-675ee1a72e595fe0edb03dfdb3c4df4b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0ad313b629b48e89e2c609dffbcbaaa4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7b4fc6bde32d8695b40d7f2e44f80ce6.jpg


Här var sidokjolen för hög dörren tog i det löstes med vinkelslip och sen tvinga ner med skruv och plasta spackla slipa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9828bd4875bd5d770281b1bc76c2ada7.jpg

Här ser han väldig nöjd ut när han vet hur många timmar jag får slipa på spacklet han lägger.
Hade jag lagt det själv hade det varit ännu längre jag är kass på spackling blir alltid för mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-878e727e78f05154477dcfb7ba8cd9ca.jpg

Mera jobb idag som sagt målet är bilen grundad innan hemgång.

Tommy Out

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang