1338
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

422 188 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Ska jag höra med Barre om han kan komma förbi o kolla på det? Han brukar iofs inte vilja göra något förarbete utan bara mappa.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja i ms1 heter den triggerangle och jag kom på nu att jag ändrade på en annan inställning därför hände inget me tändning när vi stroba. Typ trimangle eller nåt.smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja jag behöver all hjälp jag kan få. Han kan ju ringa mig när jag är i garaget så jag kan se mina settings samtidigt.

Tommy Out.

490 Inlägg
20 januari 2013
Vi fixade sjukt mycket på Tommys bil igår, säkert 7-8st GOGR:
Tps:en, fastsättning.
Triggerhjul, rätning.
Triggerhjul, ovalt, fixat.
Vevlägesgivare, inflyttad.
KylVattenläckage x 2st.
Generatorrem, spännd.
Glidbromsok, uppsmörjat x 2st.
Fyllt upp motorn med glykol.
Städat arbetsbänken.
Städat runt bilen.
STARTAT BILFAN!
Bara det är stort
Säkert glömt nått med, men det va skitkul igår.
Och Acke å Snobben kom bra överens för första gången. (Våra dumma hundar)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 januari 2013
robertfab skrev:
Vi fixade sjukt mycket på Tommys bil igår, säkert 7-8st GOGR:
Tps:en, fastsättning.
Triggerhjul, rätning.
Triggerhjul, ovalt, fixat.
Vevlägesgivare, inflyttad.
KylVattenläckage x 2st.
Generatorrem, spännd.
Glidbromsok, uppsmörjat x 2st.
Fyllt upp motorn med glykol.
Städat arbetsbänken.
Städat runt bilen.
STARTAT BILFAN!
Bara det är stort
Säkert glömt nått med, men det va skitkul igår.
Och Acke å Snobben kom bra överens för första gången. (Våra dumma hundar)

Gött att den går nu smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

1 702 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Ja här är beviset på att hårt arbete lönar sig men att en och annan spark i röven kan hjälpa till med.
Robert var på sitt riktiga besök i mitt garage eftersom jag hjälpt till mycket hemma hos honom med diverse jobb.
Det resulterade ju då i att läs föregående gogr:s List.
Jag ville ställa tändning på en gång men när han såg mitt vobblande triggerhjul så blev det stopp.
Istället satte jag mig i förarsätet och körde på starten så han kunde få justera lite med slägga när han såg vart det skulle rättas till, det krävdes så mycket så en svets lossnade men då blev det rakt iaf.
Vidare kollade jag på min toothlogger och såg att det inte var jättebra signaler lästa från alla tänder.
Detta löstes med en vinkelslip som robert höll i ett stadigt grepp och svarvade lite på alla tänder då blev dom ju lika långa ( jag körde på startmotorn ) Ska som bekant inte vara nära en vinkelslip i trånga utrymmen.
Nu var det bara att justera in vrgivaren närmre triggerhjulet och nu fick jag fina signaler i toothloggern.
Läser missing tooth med en hög stapel och sen 35 små nästan exakt lika höga staplar.
Nu var det dags att då ställa in sprutet så det låser förtändningen på 10 grader( fixed angle) , en jämn bra siffra då jag har 10 grader utmärkt på remhjulet.
Nu gäller det att stroba så motorn även visar 10 graders tändning, visade sig inte vara helt enkelt men till slut så började vi närma oss 10 jag satt i bilen och justerade triggervinkeln i tunerstudios och hamna tillslut på 75 grader på den då var det 10 på motorn.
Nu sätter man då tillbaka fixed angle i sprutet till -10 grader för då följer det tändtabellen igen.

Nu började det roliga startgasen flödade i insuget batteriboosten gick på högvarv jag satt inne i bilen och körde på starten annars kan ju någon annan ta åt sig äran att dom startat min bil pff det gjorde jag själv sådetså. Med viss hjälp då.....

Allt såg bra ut i laptopen så vi körde på och den hostade misstände och lät jävligt illa vi körde på tills säkringen gick på boostern. Crap fick vänta på att den skulle funka igen den blev för varv.

Jag kollade över lite inställningar i sprutet för triggerhjulet och ändrade lite saker så vi körde igen och tillslut så hosta fanskapet igång, men det som förvånar mest är att den gick helt klockrent på tomgång ca 7-800 varv utan att tomgångsmotorn var inkopplad.
Sen såg jag att insugstempen visade -40 grader så det var en kabel som hade slitit sig i reläkortet.
Kanske inte konstigt att den var lite tjurig vid kallstart om den trodde det var vargavinter ute när det borde ha varit iaf 12 grader plus med dieselbrännarn igång.

Så enligt datorn så var även spjällhuset öppet 1% kan det räcka för en så bra tomgång????

Nu undrar jag hur det går för er andra som kopplar in megasquirt i s-13. Vet att en viss Per från orust håller på hur går det för dig vet inte om du är kvar på garaget ?

Alla som har en 200 med orginal styrsystem som bråkar med det ena eller det andra BYT till sprut, Jag lovar att det är värt det i slutändan.

Mitt megasquirt har inte kostat så mycket.

Tändspole på skroten Ford edis 2 st för 100 spänn
4st tändkablar ford ka skroten 50 spänn
Box plus div givare och en kabelhärva ca 5500
reläkort (ej nödvändigt men bra) 750
reläkortskabel 450
triggerhjul 180

Långt under 10000 som andra sprut kostar i grundutförande.
Med facit i hand skulle jag nog köpt ett vems då hade jag fått bredbandslambda direkt i boxen mm Kanske kunnat använda casen som trigger men men har lärt mig sjukt mycket mer på det här sättet.

Film på uppstarten.

http://youtu.be/Q5rIIT33m6w

Fortsätter nästa helg.
Tommy out.
Senast redigerat av Skruvar till det (21 januari 2013)

Tommy Out.

1 702 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
@ Peter mycket tack vare dig och dina tips.

@ Ziggs Det var väl på tiden smile)) Hur går det för dig med allt Sist vi sågs så åkte du ur garaget med fronten i 2 delar smile

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 januari 2013
Äääh, du hade grejat det ändå smile Du var ju på rätt spår hela tiden. Så det är nästan bara att börja mappa nu då? Jag ska höra med Barre när han har tid.

Är den lättstartad?

1 702 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Bör vara med en massa startgas och insugstemp som stämmer.
Men ska hitta nån startmapp till mina spridare med.
Skogenracing har ju en fast det är 630 spridare, kan man bara ändra i req fuel då??

Tommy Out.

2 564 Inlägg
21 januari 2013
änligen får man säga så tongue

stort grattis nu är du på upploppet smile kanske blir en tur när våren kommer smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 080 Inlägg
21 januari 2013
Grattis, lär bli gött att köra en sväng smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 januari 2013
Den ska ju va ganska lättstartad utan startgas.. Man får justera cranking pulse, ASE (after start enrichment) och WUE (warmup enrichment) i tunerstudio.

Cranking pulse kan du ha på typ 400% vid -40 grader sen i en linje ner till 100% vid 75-80 grader. Man får hålla på ett tag när man startar den vid olika temperaturer.

ASE kan du dra från 150% vid -40 grader till 0% vid 75-80 grader.

WUE får du testa dig fram så att den går bra vid alla temperaturer..

Ungefär så här såg min wue ut (dock körde jag ju e85)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/wue_zps3940c20d.jpg

1 702 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Jaha bara att sätta sig i skolbänken och plugga vidare.
Men först ska det bli ordning på allt i motorrummet . Kanske få lackat lit grejer.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
pontiacen skrev:
Grattis, lär bli gött att köra en sväng smile

Ja det var jättelängesen jag hörde motorns riktiga gång. All körning under projekttiden så har ju kammen stått fel 1 kugg.tackar

Tack alla som följer ni är 100 st nu det är inte illa.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Ännu en lördag i garaget avverkad men resultatmässigt känns det inte som jag gjort så mycket.
Det var ju det att all kabeldragning skulle göras om och det tog ju sån satans tid och sen är det ju alltid underbart för rygg och vader att stå framåtböjd över bilen i 6 timmar.

Men jag började i rätt ände nu så kopplade loss allt från reläkortet ja förutom tändningsström för den är ju lödad på plats inne i bilen.

Nu kunde jag få en överblick om hur det ska dras så diskret som möjligt alltså inte en massa färgade kablar synliga, så när jag var på biltema och shoppade hjullager till bruksbilen så hitta jag svart flexslang i lagom 5 meters förpackningar och de fanns i olika storlekar med perfekt.

Så efter en massa jobbiga ställningar överallt runt motorn så får jag väl vara nöjd.

Så här ser det ut nu vid torpedväggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-49b4b49187314fa3d81b67caa5bd3075.jpg

Sen har jag hittat en ny plats för reläkortet som blir mycket bättre, det kommer sitta i ett fäste som bockas och bultas fast i stötdämparens övre fästbultar som hänger på baksidan stötdämpartornet.
Det kommer bild på det när allt är färdigt.

Alla kablar går i flexslang under bromsservot och kommer upp på reläkortets baksida och där har jag delat upp det lite bättre nu med buntband så det blir grupper med kablar jag tyckte det såg bättre ut och var lättare att se vart kablarna skulle skruvas fast.
Stötdämpartornet i bild är där reläkortet kommer sitta fast på sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8808f806a1c28dfb72b9f4cfae813fba.jpg

Förra placeringen inte lika bra det ska ju se så orginal ut som möjligt. Inte så öppenbart för besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4c72c301ad296a4085544066f451f28e.jpg

Då tar vi historian om varför jag inte fick 5 v fram till gasspjällsgivaren.
Det började med att jag först hade kopplat in mig på fel kontaktstycke på orginalgivaren detta finns med här i tråden tidigare och det slutade med att jag hade sönder den givaren och det var helt i onödan men vi kommer till det.
Jag lånade en givare från crilles 850 reservdelshink där låg ju ett par stycken bosch som funkar med megasquirtet.
Men fick jätteskumma värden när jag skulle kalibrera tps i sprutet, så nåt var ju fel här.
Jag ringde till peter som tyckte det var konstigt men tipsade om att det finns ett område i boxen som ska ha 5v konstant när den är igång.
Jag öppnade boxen och där fanns en liten anslutning som tom var märkt 5v på kortet, så tog en lång ström kabel drog den från box till mitt reläkort på rätt anslutning där och yes det funka.
Jag startade ju bilen såhär men som jag sagt till mig själv att när jag får bevis på att allt funkar så ska det dras riktigt.

Därför hade jag loss min box och mätte upp kontiunitet ( motstånd 000 eller piiiiiiip på voltmätaren) mellan 5v arean på kortet och pin 26 på utgående db37 kontakt och där fanns kontakt.
Tidigare har jag redan mätt upp reläkortets lödningar och db37ans pin 26 där och allt funkar fast det var mitt första riktiga lödarbete haha.

ja vad finns kvar jo den enda delen som linkar ihop dessa två enheter, det som man betalat för att det ska vara färdiglött från början.... mothafucking reläkabel.
Det gick att öppna kontakterna på db37 anslutningarna på kabeln och vad hittar vi där.....
den kabeln som ger 5v den är inte på sin plats men där sitter lödtenn på anslutningen.
Alltså en miss från firman som gjort den utan att kontrollera grejerna innan de skickat.
Men jag ska kräva kompensation för det här det är ju en massa timmar som gått i onödan för deras slarv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d50eb12da38c230d6333fb8378a18f71.jpg

Där ska den vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8a3d4d1ad5b3ea648838831c915a206.jpg

Tur att man har sina lödskills. Sen ännu en gång tack till Crille som var med och höll fast grejerna medans jag lödde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16c170716ccce235f3dc40a980a08f77.jpg

Mera på gång ska köpa bredbandslambda nu i veckan och hoppas på att koppla in den till helgen mm.

Tommy Out.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Frågan är om jag vågar sätta deadline för den håller aldrig ändå. Men jo det ska ju mappas och nu vet jag att bilen startar och går på alla cylindrar så utgångsläget är så mycket bättre iår.
Det är iaf planerat att köra till besiktning i vår för att finslipa på det sista inför körning i sommar, blir nog svetsad diff sen med.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Var i garaget en liten sväng och hjälpte Robertfab med lite grejer och passade på att försöka starta bilen igen.
Nu var ju insugstempen rätt inkopplad men det gav ingen skillnad fortfarande sur och svårstartad. Den gjorde några halvstartförsök men inget mer.

Så antingen får jag försöka hitta en färdig startmapp eller ge mig på det som Peter skrev här om warmupenrichment och afterstartenrichments mm.

Inga bilder finns inget nytt att visa.
Har lite strul med tps:en så är på jakt efter orginal tps då den jag har nu inte får plats riktigt, den hamnar inte rätt på gasspjällsaxeln utan i sprutet visar den nästan halvt öppet när man inte gasar.
Detta ställer till det för flood  clear mode som jag inte fick att funka denna gången.

Ingen bbl än heller.

Tommy Out.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
1 februari 2013
Skruvar till det skrev:
Var i garaget en liten sväng och hjälpte Robertfab med lite grejer och passade på att försöka starta bilen igen.
Nu var ju insugstempen rätt inkopplad men det gav ingen skillnad fortfarande sur och svårstartad. Den gjorde några halvstartförsök men inget mer.

Så antingen får jag försöka hitta en färdig startmapp eller ge mig på det som Peter skrev här om warmupenrichment och afterstartenrichments mm.

Inga bilder finns inget nytt att visa.
Har lite strul med tps:en så är på jakt efter orginal tps då den jag har nu inte får plats riktigt, den hamnar inte rätt på gasspjällsaxeln utan i sprutet visar den nästan halvt öppet när man inte gasar.
Detta ställer till det för flood  clear mode som jag inte fick att funka denna gången.

Ingen bbl än heller.

Tommy Out.

hade det inte funkat bättre med en bred bands lamda då ?

tack till:
www.MBSCA.com

Sök