Ännu en lördag i garaget avverkad men resultatmässigt känns det inte som jag gjort så mycket.
Det var ju det att all kabeldragning skulle göras om och det tog ju sån satans tid och sen är det ju alltid underbart för rygg och vader att stå framåtböjd över bilen i 6 timmar.
Men jag började i rätt ände nu så kopplade loss allt från reläkortet ja förutom tändningsström för den är ju lödad på plats inne i bilen.
Nu kunde jag få en överblick om hur det ska dras så diskret som möjligt alltså inte en massa färgade kablar synliga, så när jag var på biltema och shoppade hjullager till bruksbilen så hitta jag svart flexslang i lagom 5 meters förpackningar och de fanns i olika storlekar med perfekt.
Så efter en massa jobbiga ställningar överallt runt motorn så får jag väl vara nöjd.
Så här ser det ut nu vid torpedväggen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-49b4b49187314fa3d81b67caa5bd3075.jpg]()
Sen har jag hittat en ny plats för reläkortet som blir mycket bättre, det kommer sitta i ett fäste som bockas och bultas fast i stötdämparens övre fästbultar som hänger på baksidan stötdämpartornet.
Det kommer bild på det när allt är färdigt.
Alla kablar går i flexslang under bromsservot och kommer upp på reläkortets baksida och där har jag delat upp det lite bättre nu med buntband så det blir grupper med kablar jag tyckte det såg bättre ut och var lättare att se vart kablarna skulle skruvas fast.
Stötdämpartornet i bild är där reläkortet kommer sitta fast på sen.
Förra placeringen inte lika bra det ska ju se så orginal ut som möjligt. Inte så öppenbart för besiktningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4c72c301ad296a4085544066f451f28e.jpg]()
Då tar vi historian om varför jag inte fick 5 v fram till gasspjällsgivaren.
Det började med att jag först hade kopplat in mig på fel kontaktstycke på orginalgivaren detta finns med här i tråden tidigare och det slutade med att jag hade sönder den givaren och det var helt i onödan men vi kommer till det.
Jag lånade en givare från crilles 850 reservdelshink där låg ju ett par stycken bosch som funkar med megasquirtet.
Men fick jätteskumma värden när jag skulle kalibrera tps i sprutet, så nåt var ju fel här.
Jag ringde till peter som tyckte det var konstigt men tipsade om att det finns ett område i boxen som ska ha 5v konstant när den är igång.
Jag öppnade boxen och där fanns en liten anslutning som tom var märkt 5v på kortet, så tog en lång ström kabel drog den från box till mitt reläkort på rätt anslutning där och yes det funka.
Jag startade ju bilen såhär men som jag sagt till mig själv att när jag får bevis på att allt funkar så ska det dras riktigt.
Därför hade jag loss min box och mätte upp kontiunitet ( motstånd 000 eller piiiiiiip på voltmätaren) mellan 5v arean på kortet och pin 26 på utgående db37 kontakt och där fanns kontakt.
Tidigare har jag redan mätt upp reläkortets lödningar och db37ans pin 26 där och allt funkar fast det var mitt första riktiga lödarbete haha.
ja vad finns kvar jo den enda delen som linkar ihop dessa två enheter, det som man betalat för att det ska vara färdiglött från början.... mothafucking reläkabel.
Det gick att öppna kontakterna på db37 anslutningarna på kabeln och vad hittar vi där.....
den kabeln som ger 5v den är inte på sin plats men där sitter lödtenn på anslutningen.
Alltså en miss från firman som gjort den utan att kontrollera grejerna innan de skickat.
Men jag ska kräva kompensation för det här det är ju en massa timmar som gått i onödan för deras slarv.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d50eb12da38c230d6333fb8378a18f71.jpg]()
Där ska den vara.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8a3d4d1ad5b3ea648838831c915a206.jpg]()
Tur att man har sina lödskills. Sen ännu en gång tack till Crille som var med och höll fast grejerna medans jag lödde.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16c170716ccce235f3dc40a980a08f77.jpg]()
Mera på gång ska köpa bredbandslambda nu i veckan och hoppas på att koppla in den till helgen mm.
Tommy Out.