2084
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

422 197 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 februari 2013
Bredbandslambda underlättar extremt mycket, det går i princip inte att mappa utan (om man inte vill läsa av stiften stup i ett). Tommy har en på g tror jag.

Tommy, har du provat att kalibrera om tps:en eller visar den olika varje gång? Lägg till den på instrumentklustret i tunerstudio om du inte redan har det.

1 702 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Sant bredbandslambda är ett måste Men så länge jag inte har fått igång den ordentligt så blir det mycket oförbränt  bränsle i avgaserna och det kan ju inte lambdasonden må bra av så när det är dags för mappning så sätter jag i bbl. Ska ju köpa en på ett ställe här i göteborg men dom svarar varken på telefon eller mail så dom vill väl inte sälja till mig???
Får kolla på andra ställen helt enkelt.

Peter: Jag har tps uppe på instrumenten i datorn och där går mätaren från -1% till 100%.
Men vid kalibrering står den halvt öppen och vid stängt spjäll får jag ett värde på 80 och vid wot 181,
trots att jag satte flood clear på 175 så fick jag inte igång den funktionen. Antar att tps sitter fel på axeln så jag har hittat en orginal på en skrot men den gubben där ville ha orginalnr på tps för det fanns olika tydligen, så jag får ju kolla upp det nästa garagedag.
Stiften är pisseblöta varje gång vi tar upp och kollar och porslinet va paj på ett. Så helt ok går den ju inte än:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 februari 2013
Jag tror inte bredbandslambdan hinner ta så mkt skada av den korta stunden. Det är ju sjukt svårt att ens grovjustera utan någon indikation om hur den ligger till bränslemässigt. Speciellt i början eftersom det är så mkt annat som spelar in, tex accelerationsberikning, ASE, WUE, etc.

Kan det vara så att axeln glappar i tps:en eller greppar lite här och var. Vad du har för värden spelar egentligen inte så stor roll, bara värdena är ungefär motsatta vid stängt/öppet spjäll.

1 702 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Så bra blir det med tomgångsmotorns kontakt (gul och svart kabel) och orginal tps för då kopplar jag in mig på den feta 3 poliga som hänger bredvid istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8003d260d1563ff8e46c2568752c8ff1.jpg

Det var robbans ide att vänta med att koppla in bbl, hans audi är ju uppstartad en del gånger nu utan bbl.
Bättre att se över mina inställningar först och koppla in bbl när det ska mappas väl.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
I senaste versionen av tunerstudio så finns det en VE-tabell generator. Vet du hur mycket max vrid och max effekt du har vid vilket varvtal så genererar den en mapp som är tillräckligt bra för att börja tuna från.

Detta är tagit från megasquirt.se

Kan det stämma nån som vet det låter ju fint i så fall.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 februari 2013
Det duger till första start, men du måste justera direkt och tomgång måste ligga runt max 50 i ve-tabellen.

1 702 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Blir att beställa en innovate mtx-L från ebay nu i veckan.
Det är inbyggd controller i mätarhuset så det blir i stort sett bara kablar från sonden rakt in i mätaren, låter väldigt smidigt. Sen fanns ju givetvis analoga utgångar för att koppla till sprutet.

För får jag igång bilen som första gången då den gick perfekt på tomgång då är det ju faktiskt dags att börja mappa.
Nästan säker på att det som strulade var tps som skickade fel värden till megasquirtet.

Sen är det väl dags att prata med Barre och se om han e sugen på att kolla på det.

Ska läsa på om wue och ase nu i helgen så inget garage, har en fiesta som ska bytas hjullager på med men det gör jag på hemmaplan.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2013
okej, ja det är bara kabel från sonden till mätaren, sen 12v, 12v belysning, jord, signal ut och seriell ut på mätaren.. Precis som på AEM-sonden.

Tror du kan behöva justera Crank puls också. Det är ju hur mkt soppa motorn får när den ska starta.

1 702 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Ja det är troligen för mycket soppa in vid våra startförsök.
Är controllern inbyggd på Aem också?
Väntar på svar om jag får en startmapp av en kille på nissanforumet.
Då kan jag se på den hur värdena ska vara.
Du har inte kvar nån sparad mapp som kan funka?

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2013
Borde väl nästan va tvärtom ifall det krävdes startgas för att få igång den?

Vad är inbyggd då? Alltså på aem sitter det bara kabel från sonden till mätaren och ut från den signalkabel och seriel kabel till loggning. Inga andra lådor eller nåt. Har sett nån Innovate som har en stor "låda" med knappar o nån display på.

Tveksamt om mapp från golfen funkar... du kan ju få testa om du vill.. tror jag ska ha nån hemma iaf.

1 702 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Inte om man ser på stiften iaf fast  det kan ju vara mängderna av startgas också jag vet faktiskt inte.

Angående innovates mätare jag tänker på så är den exakt lika i utförandet som aem och priset är 1500 på båda, däremot kllade jag en intervjuv från 2010 sema show där innovate själva berättade om deras mätare.
Som dom såg det så kan många mätare vara digitala ( han menade då displayen ) men inte alla har digital teknik i sig.
Som sagt detta var 2010 så jag antar att både innovate och aem är på samma nivå.

Båda mätarna har controllern inbyggd innovate säger att deras är vattentät men det kvittar ju för mig men bra om man sladdar ner i havet nån gång.

Det är inte mycket som skiljer dessa mätare åt inte ens priset.

Din mapp är ju för 2.0 liters motor med 630 cc spridare så där stämmer inte mycket men jag får ju för lågt värde för req fuel 6,8 ms och enligt tunerstudios manual på msextra så ska där vara mellan 8 och 18 ms typ annars är nåt fel.

mina siffror som ger 6,8 är:

Engine displacement   1809 cc
Number of cylinders    4
injectorflow               444   cc
afr                          14,7  ( det värdet står fast där )

Detta ger 6,8 ms nåt är fel men vad????

Beställer som sagt bbl i veckan så får vi se nästa helg hur det går.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Ska troligen hämta upp en BBL idag det beror på fedex tydligen.
Men jag har börjat kika lite på wue och antar att berikningen  ska sjunka när motortempen går upp.
Jag har fått väldigt värdefull info från Jocke Storm på NOGS.SE då han själv gjort denna operation på en s-13.

Mysteriet med varför mitt req fuel var så lågt är helt enkelt att det spelar ingen roll jag kan skriva i 20 där om det krävs för att bilen ska starta bra.
Så med bbl istoppad när bilen startar enkelt så ska jag justera req fuel tills jag på tomgång har lambda 1 (varm motor).

Läser på ett annat bra forum www.skogenracing.org där finns ett gött många sidor lång tråd om just megasquirt.
Killen som var med att starta sidan är med och svarar på allt om ms riktigt duktig och för honom är ingen fråga för dum eller enkel.

Ju mer jag läser så märker jag ändå att jag kan en del då jag själv skulle kunna svara på mycket, det blir ju så om man är intresserad av nåt.

Peter: på cranking pulsewidth där ska ju ställas in i millisekunder vid -40 (sibirien) och 71 grader räknar den ut resten själv eller?
Jag sitter bara på jobbet och torrkör Tunerstudios nu så kan väl egentligen inte se allt om jag inte är uppkopplad mot ms.

Sen har man ju ett värde i % på afterstartenrichments är det bara prova sig fram eller vad hade du där.

Sen angående startmappar det är ju så att varje motor är speciell så det som funkar för en gör det inte per automatik till en annan, därför så ska ju det som redan finns i boxen räcka för att starta, vilket det gör sen är det inställningar för kallstart mm och att motorn startar och går vid alla temperaturer som är viktigt.
Därefter så ska det justeras mot lambda 1 vid låglast ca 2000 varv sen 3000 varv, sen kan man nog fundera på att åka ut och mappa vidare.

Hur gick du till väga med golf1:an Peter??

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 februari 2013
Cranking pulsewidth får man välja ett antal temperaturer från -40 (man behöver inte gå så långt ner om man istället vill ha fler punkter för den temperaturskala som är trolig att man startar inom).

-20, -10, 0, +10, +20, +30, +40, +50, +60, +70, +80 tex. Den fungerar så att den fortsätter på sista värdet åt båda hållen, samma med ve-tabell. Det finns väl redan värden där som du bara kan ändra?

Spara ner din mapp på ett usb-minne som du kan ta med o kika på. Sen om du gör ändringar så är det ju bara att tanka in det i boxen när du kommer till garaget. Den säger till direkt om det finns skillnader på boxens och tunerstudio.

ASE är väl bara 15sek tror jag. Du märker om den går bra eller dör inom den tiden, alt. WUE är ju viktigare. Du får ha den stå på tomgång och se ifall lambdavärdet sticker iväg åt nåt håll medan motorn går upp i temp. Gör den det får du justera wue på den temperaturen.

1 702 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Precis, jag väntar ju fortfarande på att få tag i killen som driver hqtec.se i mölndal men hans tel är inte på ännu men jag får låna en bbl av en i garaget så länge.

Har inte tänkt på det usbminne bara att ta med msq-filen då?

Vi har ju inte rört dessa inställningar alls utan bara ren tur att bilen startade den gången för några veckor sen.

Jo felmeddelande är den duktigt på att visa när nån ändring är gjord den inte gillar.

Det står en massa värden där i cranksettings som jag inte fattat nåt av tidigare, men det börjar klarna lite nu.

Jag har ju inte vågat röra förinställda värden innan men det är ju ingen fara med dessa verkar det som då.

-40 är det ju ingen ide att börja på hellre -10 och uppåt, ska kolla mer på det i helgen.
Du är välkommen till garaget om du vill kika lite (bjur på pizza) om du har tid att kolla med ett öga smile

Tommy Out.

490 Inlägg
7 februari 2013
DUDE!
Jag fick ingen pizza sist jag va där å hjälpte till!?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Det var ju strax innan löning då fanns inga pizzapengar. Det gäller att välja rätt... Sen har du fått en trappa tugga på den du.

Tommy Out.

490 Inlägg
7 februari 2013
Lugn nu, trappa ner lite....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Nästa gång hos dig lär jag ju få (t)RAPPA på lite och ränna upp och ner för den.
Ska vi ta en dag nästa vecka gärna en torsdag så kan du nog få lite hjälp, kanske Peter kan vara med oxå så ska jag visa hur man snabbast byter oljefilter på bubblan ( med vinkelslipen the big one )

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 februari 2013
På lördag ska jag eventuellt åka till Kungälv o kika på en ny bruksbil, så kanske kan ta det i samband med det? smile

Det finns några inställningar att göra under crank settings ja

Cranking RPM = 250-350
Flood clear = 85-90%
Cranking fuel pulse rate = every event (om den inte får alldeles för mkt, sätt då på alternate events)

Priming pulsewidth
-20 grader = 6.0
77 grader = 2.0 och jämna mellanrum på graderna där mellan

Cranking pulsewidth
-20 grader 450
-10= 400
-5 = 380
0 = 350
10 = 300
15 = 250
30 = 250
50 = 200
70 = 150

Du får tänka på att dessa värden är från min golf som dessutom mappades på E85. E85 kan ju behöva feta på mer än bensin under start eftersom det inte brinner lika bra som bensin (därav mer svårstartad när det är kallt).

Sen ska du ha EGO controller = disabled i början. Det sätter man igång när man börjar bli nöjd med mappen. Huh, ska man inte ha bredbandslambdan inkopplad tänker du.. Jo, men inte automatisk korrigering, för det är för varierande atmosfärstryck, bränslekvalitet etc. Däremot använder man sig av den när man kör autotune, men det är ju för att få fram en vettig ve-tabell.

Sist av allt kan du även efter mkt mappning släta ut ve-tabellen om du ser några värden på vissa ställen som avviker mkt. Det kan vara så att motorn inte befunnits så mkt på det mapvärdet och varvtalet att den korrigerat tillräckligt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 februari 2013)

1 702 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Det låter trevligt med ny brukis, fick du sålt vr6:an då?
Ja vi kan väl se hur det blir jag får låna bbl om jag inte hinner fixa själv. Jag är nog där hela dan från typ 10

Tommy Out.

Sök