Lååååååång dag i garaget för mig och nånting har hänt, givetvis positivt.
I tosdags var ju som sagt Robban och Peter med i garaget men innan peter kom dit så fick robb den briljanta iden med att köra ett crossfitpass med det vi hade i garaget till hjälp typ fälgar gasflaskor och liknande.
Tänk er själva att köra kettlebells fast med en 16" fälg och hela vägen upp över huvvet med raka armar där.
Denna idioti slutade nästan med att jag spydde på plats, men lite frisk luft och käk löste det hela men det var nära.
Träningsvärken infann sig redan i fredags och jag förbannar mig på han varje gång jag ska in och ut ur bilen.
Nog om det och till gårdagens mek.
Jag fick ju en bit kolfiber som ska användas till mätarhållare och med en ny hålsåg gick det ju galant.
Men frågan är om inte det passar bättre att ha 3 likadana mätare ( ladd,ojetryck och oljetemp) på samma ställe eftersom bbl känns så mycket större, den kan få en egen plats lite längre ner på mittkonsollen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e94b519c46f7dd21236cfcd29de9770d.jpg]()
Jag tog även och dammsög hela bilen efter jag rivit ner lite mer onödig isolering som jag hittade bakom värmepaketet, när jag kolla där bakom såg jag till min glädje att hålet i torpedväggen där alla kablar mm går ut från boxen till reläkort. Där satt det redan skydd för plåtkanten liknande kantlist så kablarna kan inte skavas av eller liknande..... gött e det.
Då passade jag på att dra om alla kablar under värmepaketet så de går upp i utrymmet där handskfacket sitter så att inga kablar blir synliga sen när boxen ligger i handskfacket, det kommer bli bra.
Sen var det dags att kolla upp ormboet med kablar från stereon mm i mittkonsollen men jag har inte hittat det jag behöver än för att få plats med alla jord,ström och signalkablar för mätarna men det är på g uppe i tankarna iaf.
Här syns lite hur det är dragit vid handskfacket tjocka strömkabeln ska in i robotslang och gömmas under golvmattan. Men för att inspirera mig att bilen ska bli klar snart så la jag in mattan och dammsög den och när stolarna var ute så passade jag på att lacka fästena svarta för det glömdes av när vi byggde dom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e9931cfa2f408e3c732cfebfe51741e1.jpg]()
Som sagt nåt har hänt och jag har blivit mer ordningsam lägger tillbaka verktygen direkt efter jag använt dom och försöker hålla rent på min arbetsbänk sortera skruv,bult och mutter i små lådor mm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a685c97ee90ec37a190615d3d1842f4f.jpg]()
Det gick ju inte så bra sist vi försökte starta så det rök 2 tändspolar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f99fd2d4d0df30b26f80ee5e3d26f891.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1aa88d533aa26c907021b4139a91571c.jpg]()
Även ett tändsteg åkte på stryk det till vänster
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-997487af74196c351fed2d92ac9f3e81.jpg]()
Så varför ja troligen p.g.a för höga dwelltider för både steget och spolarna blev ju bra varma och om det är så att det sitter vb921 så pallar dom inte lika mycket värme som bip343. Bip finns att köpa på elfa och det är då en billig uppgradering.
Dwell nu är cranking 6,0 ms och running 4,0 ms dessa värden är tagna från en tunerstudiosguide från extraefi.com men det är ju inte säkert att det passar för min motor så killen som ska mappa sa till mig att sänka 2,0 ms så cranking blir 4 och running 2.
Vi körde ju rätt så mycket på startmotorn och om 6,0 ms var för högt så är det inte konstigt att det blev för varmt så tack vare att ett tändsteg försvann därav försvann gnistan på ena paret.
Vidare till bagaget jag hade först tänkt ha batteriet nersänkt mot tanken för att hålla den på plats uppifrån men skrotade den idèn snabbt.
Det blir ett plant golv i plåt med en servicelucka till bränslearmaturen istället.
Batteriet ska få en vettig placering med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-74a3ea92d2bd4f4cf903a0a424330185.jpg]()
Börjar med ett stabiliserande stag mellan balkarna som golvet får hjälp att bäras upp av, sen ska staget ha en funktion till och det är att hålla nere tanken så en gummiplatta eller liknande på tanken som sätts i spänn mot stagets underkant. Jag hann inte färdigt med golvet för garagepolaren sa att han beställt bättre grejer att kapa plåt med så det blir helt figursytt där jag har kapat ut.... längtar till nästa helg då det ska fortsättas med golvet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-758269cbc7811ebb77fa324cda3a9d72.jpg]()
Sen hittade jag ett annat sköjstag i mina gömmor som jag kände mig tvungen att montera dit.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e6415b96f32eaf27ab267647289c173.jpg]()
Fan slog till i mig och jag gjorde nåt som skulle varit gjort för typ 4 år då jag lagade upp all rost under, jag bygger färdigt bakre hjulhusplåt som visserligen inte syns utifrån men det blir lätt att plasta upp mot plåten inifrån så det blir tätt från grus och annat skit.
Jag ska även försöka bygga ett inre hjulhusskydd av matta som får polyester för att kunna forma och sen bli hårt. Det kommer säkert bilder på det med när det görs.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-92e3761bd2d067e8a8b08f88ef277c8d.jpg]()
Ja svetskunskaperna var ju inte på topp som vanligt tänkte jag sen frågade jag om nån stängt av gasen och det hade någon...... men sen gick det bättre. Gjorde en sida och har en sida kvar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-515c5496f1737140ffc76cb5ae12fde4.jpg]()
Det som det klagats på från tex Robbans sida är att jag bygger för klena fästen... hrm då kan han få klaga på att jag med detta fina fäste till reläkortet kan flytta hela bilen så det bör hålla, det sitter stenhårt nu.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9ae14b46f662632cd6192af68ba0a5d3.jpg]()
Från en annan vinkel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c341c0dc95a15cff78452b02cee2fb83.jpg]()
Mattan i bilen igen som synes ligger en liten röd kabel där till vänster och den ska in i svart flexslang för den vill jag inte skava sönder då den går till soppapumpen. Även feta strömkabeln ska skyddas och båda ska in under mattan igen där dom hör hemma.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-934c577e4d0693d00fce272a2349042c.jpg]()
Det var meningen att jag skulle fixa en tändspole på skroten och testa med sänkt dwell MEN... Efter pizzabesöket så tänkte jag om typ såhär. När jag får igång bilen och får bra tomgång då ska det bara vara att åka ut och mapppa då vill jag inte säga njaaa jag måste göra det här o det här mm innan vi kan köra Alltså G R F B göra rätt från början. Så jag håller på att bygga ihop bilen nu igen med div saker typ lampor lister mm inredning.
påt igen nästa gång!!