1654
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

422 184 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
2 594 Inlägg
26 februari 2013
#741
snyggt byggt tummen upp skulle gett upp för längesedan.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 702 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#743
Japp ger man upp så är det ett misslyckande tycker jag.
Man får gärna ta en rejäl paus då och då som jag gjort.
Motivationen kommer och går men garaget det består.
Kan väl passa på att berätta att jag varit på skroten och fyndat igen , det blev 2 edisspolar som var betydligt fräschare än de andra jag hade.
Som jag sa innan att jag aldrig haft så fin och stor gnista som med edisspolarna det var nog för att dwelltiden var för hög. Så nu har jag grejer att starta med det sitter 4 st tändsteg i boxen så jag klarar mig.
Får tacka Nyllet för skjuts till skroten.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 februari 2013
#744
Ganska säker på att det beror på för hög dwell.. Det sa jag ju att det kunde bero på när vi var i garaget.. men då såg vi inte att ett tändsteg var kass. Är det inte lika bra att byta det (och resten) mot bip343 som tål lite mer stryk.. eller rättare sagt slår ifrån om de blir överbelastade. Ganska säker på att jag har ett eller två liggandes förresten. Men sen får du skaffa rediga stift med, inga jävla fårrd-stift.


1 702 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#745
Yes hoppas på att de va för hög dwell, tycker ju min box borde ha bip343 i från början men det kostar säkert extra då och inget jag tänkte på vid beställningen.
Ska fixa andra stift men Robban har ju börjat träna nu så han vrider ju sönder dom så stark han esmile
Det stiftet som satt i va från fiestan som säkert gått lika långt som bilen typ 11600 mil helt fel elektrodavstånd mm men får bli ngk 7 or el så.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
26 februari 2013
#746
Vad för stift rekommenderas?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#747
Ja samma som satt i som gick sönder hela tiden, kan ju vara för att även de blir för varma så porslinet runt om krasar.
På Nissan owners group Sweden ( nogs) där rekommenderas:

BCPR7ES brukar man använda när man trimmar måttligt, ska du köra med E85 eller så är andra kallare stift att föredra.
Dessa har 0,7 gnistgap

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 februari 2013
#748
Vad hade dina för gap? Såg ut som typ 1,5mm tongue stort gap är ju iofs bra OM det går.

Ngk är bra stift och 7:or blir nog lagom om du eldar på lite smile kolla ebay för bra pris
Gnistgapet kan du få ta ner till 0,6-0,5 beroende på laddtryck och soppa.
På golfen var det 0,7 på ngk iridiumstift men de släcktes på full makaron med misständning, blev bra när jag tog ner till 0,5, men så var det e85 oxå.


1 702 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#749
forden ska ha 1 mm gap men det var det nog när dom va nya med. Det stiftet som du såg var lite speciellt rätt sletet så änna.

Ebay here i come...
Hemma kostar dom 7 orna typ 50 kr st får väl se vad bukten har att erbjuda.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 februari 2013
#750
50:- st låter iofs ganska billigt... va e det för enna stift? Själv köpte jag 4st ngk för 95:- inkl frakt smile


1 702 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#751
det är ngk bpcr7es har för mig att jag betalade 57:- /st för nåt år sen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
28 februari 2013
#752
BCPR7ES

35kr på Dalhems, Ex frakt.

Prisvärt!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

593 Inlägg
28 februari 2013
#753
Går att köpa på okq8 för ca 50 kr om man inte orkar strula med att beställa och så!


1 702 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#754
Ja det finns ju på många ställen typ autoexperten,ad-bildelar mekonomen mm.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
1 mars 2013
#755
Vart köper/köpte du dina Tommy?

Om du ej köpt, så ska jag beställa fyra till mig på Dalhems.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#756
det var så länge sen så pris stämmer nog inte i dagsläget men på autoexperten mitt emot hornybach 57 kr/st

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#757
Japp vart och slitit ett gäng timmar nu igen.

Har fixat skydd till pluskabeln till pumpen som styrs av sprutet alltså den löper igenom hela bilen och är ca 5 meter.
Det känns bra att den ligger i flexslang även om vissa tyckte det var överkurs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-193c5fdf16b91c5db6950084d65612ce.jpg


Nu är det dags att ta tag i golvet i bagaget, har förstärkt kors och tvärs och då sitter det även en gummiklädd platta mot tanken som hindrar soppatanken att röra sig uppåt. Borde väl vara en klar förbättring mot min lilla trälåda;)
Nu är det sådär gött stabilt och ger även det nya golvet som ska svetsas dit stöd i mitten så det inte flexar för mycket. Min egna konstruktion med viss hjälp av C.Sutt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5663589b69561f0b767a755670fb3aa3.jpg


Ett mycket trevligt verktyg är en plasmaskärare, det är ungefär som att rita i plåten och det blir grymt bra resultat enda som behövs är tryckluft och ström.
Jag fixade en bit kartong som mall ritade ut den på en bit plåt och Sutt skar ut den på ca 20 sek.
Samma resultat hade jag fått med vinkelslipen men det hade tagit minst 1 minut och plåten blir bra varm men med plasman kan du ta i den nästan direkt efteråt.

Jag väljer att dela av bagagegolvet på mitten där 4 kantsprofilen är så har jag att svetsa mot, sen ska jag ögonmåtta dit en servicelucka för tankarmaturen innan det helsvetsas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-15fed233d9dfe4a78b4f7f4d3dfa5c65_large.jpg


Ja det finns några ställen kvar att laga som jag struntat i tills nu, det blir en gogr på svetslagningen ska det kunna göras bra så är en karossvagga att föredra eller bara välta upp bilen så man kommer åt underredet bra.
Det kommer jag ta med mig till nästa rostlagning men det kommer dröja tills ett sånt här omfattande projekt görs om. Jag vill bara köra nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8e3bb3435edb2b31739cf4654bd1a184.jpg

ah vi fortsätter med 4kantsprofiler hehe Stummonterat nu för att slippa höra klang klang klang varje gång vi försöker starta bilen. Där ska också ses över det kommer behövas lägga ett par timmar för att få avgassystemet rätt draget så det inte släpar i golvet mera kapa och svetsa där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-34c7ec6bdaac5f7e30c87545985e5c1f.jpg


Nu kan ni få tycka vad som helst. Idont care men huven ska kolfiberfolieras för nu har SponsorRobban vart framme igen det blir roligare än bara svart och kolfiberhuv kan man ju drömma om att ha råd med så jag är mycket tacksam att han tänker på mig och min bil. Hoppas kunna åtgälda det med lite åkning i sommar.


Bilen ska så fort vi hinner in i lackboxen och matta ner klarlack för att lägga ett fint lager till dels för flakens skull men även för ännu bättre finish.
Därefter plockas den ihop med allt lister handtag front o bak ( inte lackat än)lampor mm inför besiktning det ska bli riktigt spännande.

Mycket folk va det i garaget men alla upptagna med sitt så jag väntar med provstarter tills allt är klart karossmässigt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
3 mars 2013
#758
Najs!

Kul med framsteg!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#759
Om än väldigt små så går det åt rätt håll.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
10 mars 2013
#760
För att få upp avknassystemet längst bak, så får det kapas i karossen, fråga: kommer bakspoilern att passa med avgashålet i spoilern och där avgasröret kommer ut i verkligheten?

Om inte, så är det iaf hög tid att kontrollera detta med en provmontering.

Det borde iaf va lätt att kapa nu med plasmaskäraren ni har i garaget.

Bilprovningens liftar är ganska låga, men din bil är lägre....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök