byte av toppblockspackning 745 glt

nagel
15 april 2006 · 105 Inlägg

Hur mycket jobb är det att byta packningen ???? tacksam för alla svar då jag är beroende av bilfan .................

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
carawelle
15 april 2006 · 460 Inlägg

nagel skrev:
Hur mycket jobb är det att byta packningen ???? tacksam för alla svar då jag är beroende av bilfan .................

Skaffa en handbok så kan du bedömma arbetsinsatsen själv

På verkstaden tar det ca 2 timmar...
Om inte toppen är krokig och behöver olanas.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Senast redigerat av carawelle (15 april 2006)

Bifrost
15 april 2006 · 12 Inlägg

det är som carawelle skriver är den skev så måste den planas.annars så borde det gå på ett par timmar..

nagel
15 april 2006 · 105 Inlägg

ok men nån som vet vad de vill ha på en verkstad för jobbet

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
Sharky
15 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ring runt och kolla för att få ett exakt pris. Det är rätt ointressant vad Sunes i Mörbylånga vill ha om du bor i Piteå.

Carawelle sa ca två timmars arbete. Måhända mellan 500 - 750 kr/tim på en privat verkstad, sannolikt över 1000 kr/tim på en auktoriserad Volvoverkstad (om dom ens vill ta i jobbet med tång).

Skall du göra det själv så bör du ha bra verktyg inklusive en momentnyckel med gradskiva, packningsskrapa och kunskap att fatta varför den gick åt skogen.

/Göran

nagel skrev:
ok men nån som vet vad de vill ha på en verkstad för jobbet

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Maizer
15 april 2006 ·

Eftersom din signatur är "volvo vad annars" så antar jag att det är en volvo du ska byta packning på! Det tar ju absolut inte lång tid att slänga av toppen, byta packning och sätta dit den igen. På en verkstad lär det väl max ta 40 min??

Sharky
15 april 2006 · 10 287 Inlägg

Carawelle har 25 år i branschen. Säger han två timmar så ligger det nog nära sanningen.
(Glöm inte tömma kylarvätska - fylla kylarvätska, kolla skevhet)

/Göran

Maizer skrev:
På en verkstad lär det väl max ta 40 min??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
carawelle
16 april 2006 · 460 Inlägg

Sharky skrev:
Carawelle har 25 år i branschen. Säger han två timmar så ligger det nog nära sanningen.
(Glöm inte tömma kylarvätska - fylla kylarvätska, kolla skevhet)

/Göran

Maizer skrev:
På en verkstad lär det väl max ta 40 min??

Verkstan tar betalt från att  bilen körs in genom porten då arbetet med bilen börjar till bilen körs ut för leverans.

Då är bilen provkörd, olja vatten fyllt,kamrem fläktrem+ vätskor och kollade en extra gång.
bilen är då leveransklar.

900 Power
16 april 2006 · 214 Inlägg

Maizer skrev:
Eftersom din signatur är "volvo vad annars" så antar jag att det är en volvo du ska byta packning på! Det tar ju absolut inte lång tid att slänga av toppen, byta packning och sätta dit den igen. På en verkstad lär det väl max ta 40 min??

Tänk om du hade läst hela rubriken.

745 GLT, så mycket volvo de kan bli?

Nej det tar inte så lång tid kanske, men det är alltid något som strular så om du lyckas byta packning på en 745 GLT på 40min så säger jag lycka till. Kanske går på folkracebilarna...

Ingen idé att stressa med något så viktigt.

2 timmar låter mycket vettigt.

raggsockan
16 april 2006 · 133 Inlägg

Jag skulle åkt in till någon av alla våra Fordonsgymnasium å kolla med dem vad dom ska ha för att göra skiten!

Lämnade in min topp för renovering för 900:- så..

MVH Erik

BMW Z3M (1998)
yazzo
16 april 2006 · 18 Inlägg

Om du gör det själv. så tänk på att toppen måste momentdras i 3 lägen.
20kp, 60kp samt 90grader, och alla gamla packningsrester måste bort.
Glöm inte heller att byta gummipackningen till vattenpumpen, även packningen till insuget och ventilkåpspackningen.

sluggo666 Maskinförare
16 april 2006 · 64 Inlägg

Gör det inte själv om du int vet vad du gör. Det är ju bara att du frågar på en verkstad vad dom tar i timmen. Eller som killen med TIC:en sade-åk till ett gymnasium. Det gorde jag även med min bil. Dom är billiga. Och toppen kan dom plana på tex industriprogramet, fordonsprogramet kanske oxå gör det.

Senast redigerat av sluggo666 (16 april 2006)

nagel
17 april 2006 · 105 Inlägg

får tacka för alla tips får se hur jag gör....

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang