kolvas
5 juni 2009
· 4 001 Inlägg
brk95 skrev:
lite vacum blir det i de flesta motorer , testa med att släppa olje påfyllningslocket så märks det på motorn att den ändras , men det är olika mycket på olika motorer ,
skulle påstå att det är helt tvärtom, det är övertryck i de flesta motorer, kolla på vad som händer när du får en täppt vevhusventilation, då trycks packboxar osv. sönder.
racefan skrev:
jo vaccumpump sitter det org på vissa volvos tex.
auto verdi har ju en vaccumdel på en av sina torrsumps-pumpar.
Fördelen med det är ju att man kan varva med om man har undertryck o att man har ett stabilare oljetryck i motorn vid höga g-krafter som vid acc eller bankkörning.
Vaccumpump är sista lösningen innan torrsump.
Helt rätt, man ska inte ha undertryck utan man strävar efter 0-tryck på undersidan av kolvarna.
Det kan ge en ganska bra effekthöjning på vassa racemotorer.
Det finns ganska enkla lösningar som man kan göra detta på, antingen med en mekanisk vaccumpump som drivs med rem eller liknande eller med en elektrisk, man kan även sätta det i grenröret och använda avgasernas flöde till att suga med sig övertrycket ifrån vevhuset, man sätter i ett rör i "byxan" på grenröret som sitter vinklat längs med avgassystemet och sedan sätter man en ventil som förhindrar att det går bakvägen in i motorn, lämplig ventil för detta är t.ex en EGR-ventil och sedan till vevhusventilationen, detta sättet är inte lagligt men det funkar.
Ganska vanlig lösning på jänkebilar.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må