Kan man få brev hem att man blivit av me körkortet? :S

trippelturbo Trucker
7 juni 2009 · 2 710 Inlägg

danhild skrev:

BMWgrabben skrev:

rickylicious skrev:

Ööh, påstår du att det finns en miljon fartkameror i Sverige........?

Det finns lite över ett tusen fasta fartkameror i vårat avlånga land, varken mer eller mindre. Antalet mobila kameror vet jag inte, men jag skulle tro att det är ett hundratal, max.

Du får gärna komma me andra siffror men om jag ej misstar mig så ska de vara runt en miljon kameror. Läst i den lokala tidningen

Mvh

Vid utgången av år 2008 fanns det ca 980 trafiksäkerhetskameror enligt Vägverket. (1)

Enligt en rapport från Vägverket/Rikspolisstyrelsen fanns vid utgången av år 2008 26 stycken mobila trafiksäkerhetskameror fördelat på 15 vagnar och 11 bussar. (2)

*Edit: (1): http://www.vv.se/Startsida-foretag/Traf … tskameror/
**Edit: (2): http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … ameror.pdf

Sant, misstog mig. Då vet man smile

Fart missbrukare
Nordh ><((((º>
7 juni 2009 · 115 Inlägg

http://aguiden.com/alingsasguiden/mobil%20fartkamera.jpg

Så ser dom ut om någon undrade

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.
prodrive Avstängd
7 juni 2009 · 962 Inlägg

Smedhult skrev:

prodrive skrev:

Smedhult skrev:
om du skulle bli av me det så blir de nog 3månader eller ett halvår. Hade du haft prövotid o kört över 30 km/h för fort så åker de. om dom kommer dra det eller om du bara får böter vet ja inte.

Provotid eller inte spelar ingen roll, för nio miljonte gången..

Sen är det bara att slänga dom äckliga lapparna som kommer på posten, för dom är inte rekommenderade så man kan hävda att man aldrig har fått dom. Efter ett tag läggs skiten ner...

de gör de visst!.

om du tex kör 90 på 50väg, du åker du på kortet. Men ud får tillbaka de efter x antal månader, en me prövotid måste alltid ta om det om de blir draget!

samma om du fyllekör, du kanske blir av me det i 1 år och sen får tillbaka, medans en med prövotid måste ta om kortet.

Läs på lite!

Ja att man får ta om kortet med provotid är ju glasklart, men jag tolkade din text som att du menade att påföljden blev värre med provotid, dvs högre böter eller längre indraget körkort, så är det inte! Var det inte så du menade så feltolkade jag din text.

x40
7 juni 2009 · 157 Inlägg

Får dom ställas ut utan att det skyltas om att det kommer ,som dom fasta kamerorna,/Peter

karlsson_6 Volvo Fantast
7 juni 2009 · 194 Inlägg

Vi har haft en sådan kamera på sträckan mellan Ljungby och Halmstad på 25:an och den var skyltad. 300-400 meter innan kameran hängde den på en annan skylt

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
volvoentusiasten
11 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Helvete skrev:
På 70 -120 vägar rycker dom kortet om du kör mer än 29 km för fort, alltså 30 km och uppåt, plus att du nog ganska säkert blir åtalad för vårdslöshet alternativt grov vårdslöshet i trafik.

29 km och neråt, tror detta gäller även på vissa 50 sträckor då jag själv klarade mig på prick 29 km för fort. Fick behålla kortet , fick dock maxböter.

Det tråkiga är att det är ju inte klart bara för att polisen på plats låter dig behålla kortet. Jag blev trackasserad av Länsstyrelsen i ca ett halvår efter som ville dra in mitt körkort.

Sist jag kollade på listan (2 veckor sedan) så stod det 31 och uppåt,
alltså
+30 = böter + behålla kortet
31+ = böter + indraget körkort.

Detta gällde motorväg, jag tittade inte på de lägre hastigheterna när polismannen slängde upp den i ansiktet på mig.

Muttley
11 juni 2009 ·

BMWgrabben skrev:

rickylicious skrev:

BMWgrabben skrev:
Jodå de finns. Kallas för mobilakameror, polisen flyttar dessa dit dom misstänker "hända" saker under en viss tid osvosv.. Tror det finns runt 100000 i landet gentemot ca miljonen vanliga.

Ööh, påstår du att det finns en miljon fartkameror i Sverige........?

Det finns lite över ett tusen fasta fartkameror i vårat avlånga land, varken mer eller mindre. Antalet mobila kameror vet jag inte, men jag skulle tro att det är ett hundratal, max.

Du får gärna komma me andra siffror men om jag ej misstar mig så ska de vara runt en miljon kameror. Läst i den lokala tidningen

Mvh

över 1 miljon digital kameror i familjehem isåfall. En sådan kamera är otroligt dyr. och de finns runt 1000 i SVERIGE. och lite mobila i bilar och på vagn.

och du har nog läst käpp åt helskotta.

smile då skulle de liksom kryllat av kameror på nästan alla större vägar wink och ändå har de tagit bort massvis med kameror.

Muttley
11 juni 2009 ·

x40 skrev:
Får dom ställas ut utan att det skyltas om att det kommer ,som dom fasta kamerorna,/Peter

alla mobila kameror jag kört förbi har en varningsskylt ca 50-100 meter framför sig. missar man de så behöver man glasögon.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
11 juni 2009 · 2 456 Inlägg

hmm


http://www.bilsport.se/bildarkiv/24/467288c1ecbbe.jpg

http://www.hallekis.com/xx090511-kamera.jpg

Senast redigerat av lonewolf-holm (11 juni 2009)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
trocade
11 juni 2009 · 194 Inlägg

tkd_rille skrev:

x40 skrev:
Får dom ställas ut utan att det skyltas om att det kommer ,som dom fasta kamerorna,/Peter

alla mobila kameror jag kört förbi har en varningsskylt ca 50-100 meter framför sig. missar man de så behöver man glasögon.

50-100 meter blir ju jobbigt .. då dom mäter på 100 meter ... så står den 50 meter innan är man ju rökt redan när man ser skylten ...

Helvete
11 juni 2009 · 32 Inlägg

linuslinje skrev:

Helvete skrev:
På 70 -120 vägar rycker dom kortet om du kör mer än 29 km för fort, alltså 30 km och uppåt, plus att du nog ganska säkert blir åtalad för vårdslöshet alternativt grov vårdslöshet i trafik.

29 km och neråt, tror detta gäller även på vissa 50 sträckor då jag själv klarade mig på prick 29 km för fort. Fick behålla kortet , fick dock maxböter.

Det tråkiga är att det är ju inte klart bara för att polisen på plats låter dig behålla kortet. Jag blev trackasserad av Länsstyrelsen i ca ett halvår efter som ville dra in mitt körkort.

Sist jag kollade på listan (2 veckor sedan) så stod det 31 och uppåt,
alltså
+30 = böter + behålla kortet
31+ = böter + indraget körkort.

Detta gällde motorväg, jag tittade inte på de lägre hastigheterna när polismannen slängde upp den i ansiktet på mig.

Mycket möjligt, polisen som tog mig drog jävligt länge på det dock och sa "grattis på födelsedagen" när han skrev ner mitt med 1km, så jag antog att det var 29km man klarade sig på.

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
FireTraXX DFFL
11 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Smedhult skrev:

prodrive skrev:

Smedhult skrev:
om du skulle bli av me det så blir de nog 3månader eller ett halvår. Hade du haft prövotid o kört över 30 km/h för fort så åker de. om dom kommer dra det eller om du bara får böter vet ja inte.

Provotid eller inte spelar ingen roll, för nio miljonte gången..

Sen är det bara att slänga dom äckliga lapparna som kommer på posten, för dom är inte rekommenderade så man kan hävda att man aldrig har fått dom. Efter ett tag läggs skiten ner...

de gör de visst!.

om du tex kör 90 på 50väg, du åker du på kortet. Men ud får tillbaka de efter x antal månader, en me prövotid måste alltid ta om det om de blir draget!

samma om du fyllekör, du kanske blir av me det i 1 år och sen får tillbaka, medans en med prövotid måste ta om kortet.

Läs på lite!

Det är skillnad på 12 månader och ett år.
12 månader sår vi tillbaka kortet.
Ett år så får även vi ta om det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
azid Det som inte dödar gör ont
11 juni 2009 · 2 668 Inlägg

trocade skrev:

tkd_rille skrev:

x40 skrev:
Får dom ställas ut utan att det skyltas om att det kommer ,som dom fasta kamerorna,/Peter

alla mobila kameror jag kört förbi har en varningsskylt ca 50-100 meter framför sig. missar man de så behöver man glasögon.

50-100 meter blir ju jobbigt .. då dom mäter på 100 meter ... så står den 50 meter innan är man ju rökt redan när man ser skylten ...

neppp på 75 meter

2slow
Toker1
12 juni 2009 · 50 Inlägg

dem kan även sitta i polisbussar, vi har här där jag bor på en sträcka medans man höll på och bygga om övergångsställena osv efter att en flicka vart ihjälkörd när hon gick över vägen på övergångsstället, och efter det så bygde man om övergångsstället så det vart mer skyddat med trafikljus till, och då kom det kameror där i båda riktningarna och under tiden man byggde där så stod det dagtid en Wolksvagen transporter polisbuss målad blå vit med en kamera som fotade ut bakåt med en skylt ovanpå taket med symbolen kamera, var många som åkte dit då, så finns lite olika som sagt.

BMW E39 528 (1996)
trocade
12 juni 2009 · 194 Inlägg

azid skrev:

trocade skrev:

tkd_rille skrev:

alla mobila kameror jag kört förbi har en varningsskylt ca 50-100 meter framför sig. missar man de så behöver man glasögon.

50-100 meter blir ju jobbigt .. då dom mäter på 100 meter ... så står den 50 meter innan är man ju rökt redan när man ser skylten ...

neppp på 75 meter

Stog 100 meter i pappret jag fick från VV häromdagen... med info om hur kamerorna funkar .. iofs kan dom ju vara inställda olika

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang