Mitt fel vid krock?!

naak2803
6 juni 2009 · 346 Inlägg

hejsan...

nu är det så att igår sent på natten (kl 01:50) satt ja o körde på vänstra fil på E4:an mellan uppsala och stockholm i ca 110-130 km/h, då kommer en snabb bil bakom som kör slalom mellan bilarna... och är VÄRDIGT nära mig att krocka i mig bakifrån medan har kör om mig på HÖGER sida... han märker då att jag blev irriterad, och kör parallellt med mig o kollar in mot mig...

jag visar då upp fingret för honom... o de han gör då är att gasar lite så han kommer framför mig o sen svänger han in på framför mig samtidigt tvärnitar med avsikt att krocka... tänk nu också på att hastigheten här ligger på omkring 110-130... :S

jag har ABOSLUT ingen som helst chans att bromsa in... o kör på honom, tillräckligt hårt att svimmar av... och vaknar inte upp förens ambulansen kommer!!

PS. ångrar mig som FAN nu efteråt, skulle ha gått fram till han o misshandlat honom med min hjulnyckel, han hade ändå svimmat av!!! tongue

HUR som helst!! säger polisen att det är mitt fel!!! jag skulle ha längre avstånd mellan bilen framför!
MEN ÄR DE DUMMA?? ELLER??? hur I HELVETE ska jag ha mer avstånd när han hade avsikt att krocka!

MEN de vägrar o lyssna, och det är den rapporten som de kommer att lämna in till försäkringskassan...
alltså kommer allt detta vara mitt fel??? ska det verkligen vara så???

dessutom har jag vittne, min mamma och en kompis till henne satt i därbak! det är något killen sin splitter nya BMW inte såg då jag har 100% tonade rutor + att det var kolsvart ute!

nu frågar jag er, ifall någon har vart i samma situation? hur ska man göra? vem ska man kontakta? för jag gissar väl att försäkringskassan för polisens ord över mitt...

henke_99 Offroad Racing
6 juni 2009 · 3 122 Inlägg

Har du vittnen borde det väl inte vara så svårt att få fram vad som hänt... Stämmerdin historia så hoppas jag du frias.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
85an
6 juni 2009 · 249 Inlägg

Många såna tattare i trafiken nu på våren..

Du borde iaf kunna anmäla att han körde om dig på höger sida på motorväg, så får man inte göra..

LazerHawke
6 juni 2009 · 1 268 Inlägg

85an skrev:
Många såna tattare i trafiken nu på våren..

Du borde iaf kunna anmäla att han körde om dig på höger sida på motorväg, så får man inte göra..

inte bara våren utan hela året finns det sådana tattare ute

Rquired Allmänt envis
6 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Du körde på honom bakifrån, alltså borde du haft bättre sikt och planerat din körning så krocken kunde undvikas. Det är den bedömning polisen gjort. Och kör man på någon bakifrån skall man åka på det, eller hur?

Nu har vi däremot ett annat fall, föraren av Bmwn har genom vårdslös körning orsakat en olycka. Nu är det tyvärr upp till dig att bevisa att han kört vårdslöst och genom att sneddat in framför dig och bromsat orsakat olyckan. Är bmw-föraren jävlig nog att köra på detta vis kommer han säkert neka till det också så du åker på det, sedan tror jag inte han avsåg att krocka i 130, han skulle "bara" skrämma dig.

Har han sicksackat och kört om på insidan osv som du påstår borde där finnas gott om vittnet till att bmwn framförts vårdslöst, och då har du förmodligen ditt på det torra. Var han ensam i bilen medans du har två vittnen är det naturligtvis en fördel, även om lite mer opartiska vittnen är att föredra.

Försök få tag på andra förare som såg tiden före och själva krocken är mitt tips

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FLindgren
6 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Tyvärr så är det ju ditt fel iigenkligen.. Men dte ända du kan göra är att förklara för konstapeln vad som hände...

Vad säger den andra föraren om varför han tvärnitade? Borde ju som sagt vart många andra bilister som sätt han kryssa mellan bilarna.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
naak2803
6 juni 2009 · 346 Inlägg

FLindgren skrev:
Tyvärr så är det ju ditt fel iigenkligen.. Men dte ända du kan göra är att förklara för konstapeln vad som hände...

Vad säger den andra föraren om varför han tvärnitade? Borde ju som sagt vart många andra bilister som sätt han kryssa mellan bilarna.

han säger att han har "ingenaning" om va som hände... det ända han kommer ihåg att ja kör på honom... thats it.. sen vaknar han upp o ser ambulanspersonalen... :S

FireTraXX DFFL
6 juni 2009 · 9 020 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:

FLindgren skrev:
Tyvärr så är det ju ditt fel iigenkligen.. Men dte ända du kan göra är att förklara för konstapeln vad som hände...

Vad säger den andra föraren om varför han tvärnitade? Borde ju som sagt vart många andra bilister som sätt han kryssa mellan bilarna.

han säger att han har "ingenaning" om va som hände... det ända han kommer ihåg att ja kör på honom... thats it.. sen vaknar han upp o ser ambulanspersonalen... :S

Ord mot ord i är inget i en trafikolycka.

Där tittar man på vad vittnen berättar samt vad platsen berättar.
(Alltså saker som bromsspår, förhållanden o.s.v.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Vad säger åklagare då?

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 juni 2009 · 8 197 Inlägg

Har man kört på nån framför så går felet automatiskt till bakomvarande förare. Det är dennes skyldighet att hålla avstånd:
Och som sagt, stämmer din historia så kommer den andra killen att neka sig blå även om han minns allt. Låter som den typen, i och med att han höll på som han gjorde.
Sen att du skriver att du ångrar dig att du INTE misshandlade honom med däckjärnet är bara idiotsnack! Sånt säger man bara inte, än mindre skriver det i ett forum.

Så, även om du tycker att det inte är ditt fel det som hände så är det ditt fel när du klippte baken på hans bil.
Tyvärr, men så är lagen.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
jimmy_mattsson
6 juni 2009 · 170 Inlägg

Det är nte alltid den som kör på bakifrån som blir vållande har själv varit med om det fast i lägre fart då.

volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Har man kört på nån framför så går felet automatiskt till bakomvarande förare. Det är dennes skyldighet att hålla avstånd:
Och som sagt, stämmer din historia så kommer den andra killen att neka sig blå även om han minns allt. Låter som den typen, i och med att han höll på som han gjorde.
Sen att du skriver att du ångrar dig att du INTE misshandlade honom med däckjärnet är bara idiotsnack! Sånt säger man bara inte, än mindre skriver det i ett forum.

Så, även om du tycker att det inte är ditt fel det som hände så är det ditt fel när du klippte baken på hans bil.
Tyvärr, men så är lagen.

MVH T.

Nja, förmodligen blir det delad skuldsbörda högst då man enligt tillägg §16 så inte får göra kraftiga omotiverade inbromsningar.

I trådskaparens fordon så fanns det en hel del vittnen så ts ska nog inte oroa sig för detta.

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Trafikförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

E-30
6 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Är det någonting som retar mig till vansinne, så är det dessa individer som "ALLTID" åker omkring & drömmer i omkörningsfilen. Omkörningsfilen är faktist till för omkörningar. Visste inte TS detta faktum.

Du har hindrat föraren i BMW:n iochmed att du körde i fel fil, sedan har Du dessutom visat honom fingret?? Varför då? för att Du är så "jävla dum" att du ej ser skillnad på vänster & höger? Tror fan att killen vart heligt förbannad på Dig. Var glad att han inte hade ihjäl dig på plats. mad

Dessutom är det "ALLTID" den som kör på bakifrån som är skyldig till olyckan..Du har ej följt de lagstadgade reglerna och hållt behörigt avstånd till framförvarande fordon. Du är helt skyldig till olyckan från början till slut. Dessutom har du så svarta rutor att du ej uppfattar den andra trafiken i mörker, får försäkringsbolaget vetskap om detta samt hur illa du har uppträtt mot den andra föraren, så kan jag mkt väl tänka mig att Du blir dömd för grov vårdslöshet i trafik = indraget körkort.

Senast redigerat av E-30 (6 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Mortalis VW-nörd?
6 juni 2009 · 4 332 Inlägg

ska man vara glad att du inte har ihjäl en om man skulle råka ligga någon sekund för länge i omkörningsfilen så bör du fan inte ha körkort

volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

E-30 skrev:
Är det någonting som retar mig till vansinne, så är det dessa individer som "ALLTID" åker omkring & drömmer i omkörningsfilen. Omkörningsfilen är faktist till för omkörningar. Visste inte TS detta faktum.

Du har hindrat föraren i BMW:n iochmed att du körde i fel fil, sedan har Du dessutom visat honom fingret?? Varför då? för att Du är så "jävla dum" att du ej ser skillnad på vänster & höger? Tror fan att killen vart heligt förbannad på Dig. Var glad att han inte hade ihjäl dig på plats. mad

Dessutom är det "ALLTID" den som kör på bakifrån som är skyldig till olyckan..Du har ej följt de lagstadgade reglerna och hållt behörigt avstånd till framförvarande fordon. Du är helt skyldig till olyckan från början till slut. Dessutom har du så svarta rutor att du ej uppfattar den andra trafiken i mörker, får försäkringsbolaget vetskap om detta samt hur illa du har uppträtt mot den andra föraren, så kan jag mkt väl tänka mig att Du blir dömd för grov vårdslöshet i trafik = indraget körkort.

Vart i TS text står det att han har hindrat bmw-föraren?
Bara för att han är i vänster körfält? Det står inte i texten varför han ligger i vänster fält?
Om TS ligger i vänster fil och håller på och kör om fordon (dessutom ÖVER 110km/h) så kan han väl inte göra fel? vilken lag syftar du här?

BMW-föraren har ju tydligt metvetet, kört ikapp, hindrat TS att byta fält till höger och sedan kört in framför och tvärnitat vårdlöst. Här kan man diskutera TS möjligheter att göra hård inbromsning och förutse BMW-förarens uppsåt.

Men allt är ju bara spekulationer då det är för knapp information att uttala sig egentligen....

E-30
6 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Mortalis skrev:
ska man vara glad att du inte har ihjäl en om man skulle råka ligga någon sekund för länge i omkörningsfilen så bör du fan inte ha körkort

Någon sekund? han låg nog hela tiden i omkörningsfilen mellan Uppsala-Stockholm. För vissa förare existerar endast omkörningsfilen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
E-30
6 juni 2009 · 1 050 Inlägg

linuslinje skrev:

E-30 skrev:
Är det någonting som retar mig till vansinne, så är det dessa individer som "ALLTID" åker omkring & drömmer i omkörningsfilen. Omkörningsfilen är faktist till för omkörningar. Visste inte TS detta faktum.

Du har hindrat föraren i BMW:n iochmed att du körde i fel fil, sedan har Du dessutom visat honom fingret?? Varför då? för att Du är så "jävla dum" att du ej ser skillnad på vänster & höger? Tror fan att killen vart heligt förbannad på Dig. Var glad att han inte hade ihjäl dig på plats. mad

Dessutom är det "ALLTID" den som kör på bakifrån som är skyldig till olyckan..Du har ej följt de lagstadgade reglerna och hållt behörigt avstånd till framförvarande fordon. Du är helt skyldig till olyckan från början till slut. Dessutom har du så svarta rutor att du ej uppfattar den andra trafiken i mörker, får försäkringsbolaget vetskap om detta samt hur illa du har uppträtt mot den andra föraren, så kan jag mkt väl tänka mig att Du blir dömd för grov vårdslöshet i trafik = indraget körkort.

Vart i TS text står det att han har hindrat bmw-föraren?
Bara för att han är i vänster körfält? Det står inte i texten varför han ligger i vänster fält?
Om TS ligger i vänster fil och håller på och kör om fordon (dessutom ÖVER 110km/h) så kan han väl inte göra fel? vilken lag syftar du här?

BMW-föraren har ju tydligt metvetet, kört ikapp, hindrat TS att byta fält till höger och sedan kört in framför och tvärnitat vårdlöst. Här kan man diskutera TS möjligheter att göra hård inbromsning och förutse BMW-förarens uppsåt.

Men allt är ju bara spekulationer då det är för knapp information att uttala sig egentligen....

Jag törs gissa på att föraren i BMW:n först blinkat med ljuset samt kanske tom signalerat på puckot framför i omkörningsfilen. Men han totalvägrade att flytta på sig. Jag känner så väl igen detta beteende när man färdas på motorväg.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Suck, varför ska alla envisas?

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
   Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

Har vi diskuterat klart det här nu?
Man får ligga och sega i vänsterfilen om man vill det, och det inte skapar någon olägenhet för fordon bakom.

volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

E-30 skrev:

linuslinje skrev:

E-30 skrev:
Är det någonting som retar mig till vansinne, så är det dessa individer som "ALLTID" åker omkring & drömmer i omkörningsfilen. Omkörningsfilen är faktist till för omkörningar. Visste inte TS detta faktum.

Du har hindrat föraren i BMW:n iochmed att du körde i fel fil, sedan har Du dessutom visat honom fingret?? Varför då? för att Du är så "jävla dum" att du ej ser skillnad på vänster & höger? Tror fan att killen vart heligt förbannad på Dig. Var glad att han inte hade ihjäl dig på plats. mad

Dessutom är det "ALLTID" den som kör på bakifrån som är skyldig till olyckan..Du har ej följt de lagstadgade reglerna och hållt behörigt avstånd till framförvarande fordon. Du är helt skyldig till olyckan från början till slut. Dessutom har du så svarta rutor att du ej uppfattar den andra trafiken i mörker, får försäkringsbolaget vetskap om detta samt hur illa du har uppträtt mot den andra föraren, så kan jag mkt väl tänka mig att Du blir dömd för grov vårdslöshet i trafik = indraget körkort.

Vart i TS text står det att han har hindrat bmw-föraren?
Bara för att han är i vänster körfält? Det står inte i texten varför han ligger i vänster fält?
Om TS ligger i vänster fil och håller på och kör om fordon (dessutom ÖVER 110km/h) så kan han väl inte göra fel? vilken lag syftar du här?

BMW-föraren har ju tydligt metvetet, kört ikapp, hindrat TS att byta fält till höger och sedan kört in framför och tvärnitat vårdlöst. Här kan man diskutera TS möjligheter att göra hård inbromsning och förutse BMW-förarens uppsåt.

Men allt är ju bara spekulationer då det är för knapp information att uttala sig egentligen....

Jag törs gissa på att föraren i BMW:n först blinkat med ljuset samt kanske tom signalerat på puckot framför i omkörningsfilen. Men han totalvägrade att flytta på sig. Jag känner så väl igen detta beteende när man färdas på motorväg.

Troligen är detta så, men sålänge TS kör laglig hastighet (max 110 på den vägen) så har BMW ingen "rätt" att tvinga av TS vägen på detta sätt eller begå brottslig handling som han gjorde där.

Urkas Kräsen grafiker
6 juni 2009 · 1 775 Inlägg

E-30 skrev:

Mortalis skrev:
ska man vara glad att du inte har ihjäl en om man skulle råka ligga någon sekund för länge i omkörningsfilen så bör du fan inte ha körkort

Någon sekund? han låg nog hela tiden i omkörningsfilen mellan Uppsala-Stockholm. För vissa förare existerar endast omkörningsfilen.

Varken du, eller nån annan vet exakt hur situationen var, så det är nog bäst att du inte uttalar dig alltför mycket egentligen.
Men baserat på vad nabil har skrivit så är det inte hans fel öht. Det är skitungen i pizzaräsern som är slut i huvet och som borde får rövknull av herr blå.

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang