1889
Sök

Hur länge till kommer dagens bilar att drivas av bensin?

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Har lite funderingar kring att skaffa ny bil. Lutar åt en nyare BMW E90 eller en fräsch M3 från 2004.
Sedan lär man väl vara i det närmaste bankrutt.big_smile

Min fråga är hur länge dagens bilar kommer att drivas av bensin, ombyggnad till annan bränsledrift kostar stora pengar. Vet dessutom att nybilsförsäljningen av bensindrivna bilar förbjuds inom några få år.
Hur bör man handla klokt inför framtiden? Vill ej lägga ned en mindre förmögenhet på en bil som inom en snar framtid ej längre går att tanka på rätt bränsle. Ligger kanske M3:an extra illa till? big_smile
Senast redigerat av E-30 (15 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 juni 2009
E-30 skrev:
Har lite funderingar kring att skaffa ny bil. Lutar åt en nyare BMW E90 eller en fräsch M3 från 2004.

Min fråga är hur länge dagens bilar kommer att drivas av bensin, ombyggnad till annan bränsledrift kostar stora pengar. Vet dessutom att nybilsförsäljningen av bensindrivna bilar förbjuds inom några få år.
Hur bör man handla klokt inför framtiden? Vill ej lägga ned en mindre förmögenhet på en bil som inom en snar framtid ej längre går att tanka på rätt bränsle. Ligger kanske M3:an extra illa till? big_smile

Jasså? Borde kanske ringa Aftonbladet och berätta det, dom är säkert väldigt nyfikna. Och om du dessutom vet detta, varför funderar du ens på att köpa en bensinare?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 682 Inlägg
15 juni 2009
med dagens fart räcker bensinen ca 50 år, men det kan ju kasta en del beroende på hur mycket nya oljekällor de hittar.

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
discokapten skrev:
E-30 skrev:

Jasså? Borde kanske ringa Aftonbladet och berätta det, dom är säkert väldigt nyfikna. Och om du dessutom vet detta, varför funderar du ens på att köpa en bensinare?

Men jag har inga planer på att köpa fabriksny bil? bättre beggad duger

812 Inlägg
15 juni 2009
E-30 skrev:
Vet dessutom att nybilsförsäljningen av bensindrivna bilar förbjuds inom några få år.

var har du hört det?
Senast redigerat av aakesson (15 juni 2009)

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
aakesson skrev:
E-30 skrev:
Vet dessutom att nybilsförsäljningen av bensindrivna bilar förbjuds inom några få år.

var har du hört det?

Regeringsförslag som kommer att genomföras inom kort. Är visst redan genomfört i andra länder inom unionen.

3 354 Inlägg
15 juni 2009
aakesson skrev:
E-30 skrev:

var har du hört det?

var det inte norge elr danmark detta gällde? var prat om det i en annan tråd

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Seth skrev:
aakesson skrev:
E-30 skrev:

var har du hört det?

Sverige står på tur..

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 juni 2009
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=41 … =GW02Sk352

Det är en motion, alltså ett förslag som inte har gått igenom och som jag personligen tvivlar starkt på.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
15 juni 2009
Det kommer även om förslaget går igenom att säljas bensin i många år framåt, förslaget är bara om att förbjuda försäljning av nytillverkade bensinbilar, precis som i Norge.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juni 2009
kvittar ju om de förbjuds "nya" bensin bilar om diverse antal år de bilar som finns nu är ju då gammla och kommer fortfarande gå på de

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
MrErlandsson skrev:
Det kommer även om förslaget går igenom att säljas bensin i många år framåt, förslaget är bara om att förbjuda försäljning av nytillverkade bensinbilar, precis som i Norge.

Helt rätt, men vad kommer att hända med den befintliga vagnparken av bensindriva bilar. Kan man kanske räkna med straffbeskattningar på motorstarkare modeller? eftersom nybilsförsäljningen ev, förbjuds, så kommer ju förmodligen den gamla vagnparken att fungera som en mjölkko för regeringen med bl,a införande av kilometerskatt på bensindrivna bilar osv.

Citat kommande regeringsförslag: Även kilometerskatten tror vi skulle ha positiva effekter, införande av en kilometerskatt skulle exempelvis göra det möjligt att beskatta fordonen efter körsträcka och i det land där miljöpåverkan, vägslitage etc. verkligen sker. Införandet av en kilometerskatt är på intet sätt någon utopi, Schweiz, Tyskland och Österrike har redan infört liknande beskattning.
Senast redigerat av E-30 (16 juni 2009)

12 Inlägg
15 juni 2009
Ett sätt att kringgå förslaget är att inte rösta på sossarna då det var/är DERAS förslag big_smilebig_smile

1 050 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
GrymOchElak skrev:
Ett sätt att kringgå förslaget är att inte rösta på sossarna då det var/är DERAS förslag big_smilebig_smile

Den intressanta frågan för mig är om jag törs skaffa mig en nyare (bensin) bil? eller om den snart är ett förbjudet forntidsminne? eller kanske så hårt beskattad av framtida regler? att det ej längre är ekonomiskt försvarbart att äga och köra den. big_smile
Senast redigerat av E-30 (16 juni 2009)

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
15 juni 2009
big_smile   Tillräckligt länge så när det uppdagas den dagen så e man död å begraven förlängeseden ......

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juni 2009
Tror inte bensindrivna bilar kommer förbjudas eller moderna bilar kommer börja drivas av majoriteten andra bränslen förens om tidigast 30år.

När denna "revolution" sker så kommer vi gå över till vätgas, en teknik som inte är färdigutvecklad eller redo än.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
MrErlandsson skrev:

Helt rätt, men vad kommer att hända med den befintliga vagnparken av bensindriva bilar. Kan man räkna med straffbeskattningar på motorstarkare modeller? eftersom nybilsförsäljningen ev, förbjuds, så kommer ju förmodligen den gamla vagnparken att fungera som en mjölkko för regeringen med införande av km skatt på bensindrivna bilar osv.

Citat kommande regeringsförslag: Även kilometerskatten tror vi skulle ha positiva effekter, införande av en kilometerskatt skulle exempelvis göra det möjligt att beskatta fordonen efter körsträcka och i det land där miljöpåverkan, vägslitage etc. verkligen sker. Införandet av en kilometerskatt är på intet sätt någon utopi, Schweiz, Tyskland och Österrike har redan infört liknande beskattning.

Det där är en kul vinkel om man säger så, då menar dom starkt att vi enbart har en fordonsskatt på bilarna men i själva verket betalar vi redan en kraftig kilometerskatt direkt på drivmedlet, socialdemokraterna är alltid så påhittiga när det gäller att hitta nya sätt att få in skatter på tongue Fast jag måste säga att Vänsterpartiet tar priset med sin kilometerskatt för båtar som trafikerar östersjön lol

GrymOchElak skrev:

Istället får vi försäkringar som stiger med 100-300 procent, det känns trevligt roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 339 Inlägg
16 juni 2009
GrymOchElak skrev:

Usch och fy...Mona Sahlin *brrr*. Tur att dom inte sitter vid makten, hoppas dom inte gör det efter nästa val heller!

Fd Bannad
657 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
Seth skrev:
aakesson skrev:

var har du hört det?

Sverige står på tur..

Skitsnack, det är någonting som är helt omöjligt att göra för det finns inte något bränsle som kan ersätta bensinen än.

något kvickhuvud kommer snabbt nu att säga etanol, synd bara att dom sämre lottade matlösa stackarna kommer bli mer matlösa vid något sådant förslag.

Märkesbög

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 juni 2009
Det är ju lite synd, men vi kommer nog ha bensindrivna bilar ett bra tag framöver...

Jag rekommenderar att ni (och typ alla på jorden) tittar på HOME:
http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

Det är en sproilans dokumentärserie om vår jord och vår miljöpåverkan, i HD, 1½ timme lång, gratis på youtube.
Inte långt kvar tills det börjar skita sig ordentligt på vår fina jord. sad

Sök