Bmw 520i -95, överhettas och kommer ingen varmluft till kupe.

hardrox
20 juni 2009 · 731 Inlägg

Hej hej! Allt började med att det började lukta brännt i bilen ett par efter att jag startat den. Efter det nu så går mätaren till det röda och beter sig almänt konstigt enligt mig ( Visaren rör sig ganska mycket ). Det kommer heller ingen varmluft in i bilen.
Jag har provat att när bilen visat rött på värme mätaren att gå ut och pumpa på dom stora slangarna från kylaren, och då endast då kommer det varm luft in i kupén. Det känns som att pumpen inte drar runt vattnet. Undrar lite om detta är garanterat pumpen eller om det kan vara luft / något annat?

Hur svårt är ett pumpbyte på en BMW på en skala 1-5?
Mvh Hardrox.

EDIT: När man drar upp kylarlocket kommer inte strålen med kylarvatten som det gjort förut.

Senast redigerat av hardrox (20 juni 2009)

Audi RS3 (2018)
Poulsen462 Långtradarchaufför
20 juni 2009 · 282 Inlägg

de e inte så att toppackningen har spruckit, med tanke på att de kommer ingen värme i kupén, de brukar va första tecknet, kolla i vattnet när motorn går så de inte kommer små bubblor

BMW - Det stavas som det låter:)
Wee
20 juni 2009 · 501 Inlägg

Byta vattenpump är ett lätt jobb.. tongue

OBS: Ironi
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 juni 2009 · 5 650 Inlägg

kollat så du verkligen har rätt nivå? av kylarvätskan? .inga slangar som läcker innan värmepaketet?

kan ju även va pumpen som gett upp som du säger

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
hardrox
20 juni 2009 · 731 Inlägg

Inget läcker över huvud taget. Och nivån är som den ska. Vart vänder man sig för att hitta termostat och pump? Tack!

Audi RS3 (2018)
Poulsen462 Långtradarchaufför
20 juni 2009 · 282 Inlägg

hardrox skrev:
Inget läcker över huvud taget. Och nivån är som den ska. Vart vänder man sig för att hitta termostat och pump? Tack!

vilken bildelare som helst dvs biltema, mekonomen, meca, bildels osv

BMW - Det stavas som det låter:)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 juni 2009 · 5 650 Inlägg

hardrox skrev:
Inget läcker över huvud taget. Och nivån är som den ska. Vart vänder man sig för att hitta termostat och pump? Tack!

beror ju på ska du ha "original" ska du nog köpa dem av bmw finns de säkert hyfsade på skrotar till biliga priser lr feltema mekonomen osv

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
M5_Sthlm
20 juni 2009 · 36 Inlägg

Jag köpte för många år sedan på mekonomen till min dåvarande 525a -90.
Lite små klurigt att byta ut den, tyckte jag iaf som stod ute på parkeringen med normala verktyg. Glöm inte att dra muttern till fläkten medsols har jag för mig..
www.realoem.com kan du se hur allt sitter ihop på bilen..
¨
Lycka till...

BMW E34 M5 (1992)
hardrox
20 juni 2009 · 731 Inlägg

Duger mekonomen prylarna eller? Har eget garage så har plats till mekande i alla fall, men för skojs skull. vad kan det kosta att lämna bort jobbet med termostat och pumpbyte till en lokal bilmek? bara cirka pris.

Audi RS3 (2018)
Tjulin
21 juni 2009 · 242 Inlägg

på bmw kostar det ca 6000kr en mindre verkstad borde det gå på runt 3000kr i arbete, men det är inga problem att byta hemma, det största problemet skulle väl va att alla hemmaskruvare inte har 32mm(?osäker) nyckeln:P

BMW 535I (1991)
M5_Sthlm
21 juni 2009 · 36 Inlägg

Stämmer att det är en rätt stor nyckel som krävs.

Detta är inget jobb jag skulle lämna iväg, speciellt inte om du har ett garage.

BMW E34 M5 (1992)
hardrox
21 juni 2009 · 731 Inlägg

Ska köpa pump och termostat. Tänkte mekonomen, men tycker ni jag ska prova byta termostat först och se om det var den eller är det lika bra att byta båda?

Audi RS3 (2018)
M5_Sthlm
21 juni 2009 · 36 Inlägg

Med tanke på priset så skulle jag köpa och byta ut båda. Kanske är dax att byta remmar oxå när du ändå är där och grottar.. Glöm inte packningen till termostaten.

BMW E34 M5 (1992)
hardrox
23 juni 2009 · 731 Inlägg

Bytte termostat och pump idag, bytte även termostathus. Plastflänsen på pumpen som drar runt vattnet var sprucken så den satt inte hårt mot metallen och därför snurrade den inte i takt med fläkten / remmarna. Remmarna var bytta för mindre än ett år sen så de sket jag i.

Ett problem återstår, får bara värme i halva bilen. Bara passagerar sidan verkar kunna regulera värmen som den ska. Förarsidan är de någorlunda kyligt hela tiden. Tänkte, kan de ha brunnit nåt eftersom jag kände en brännlukt när värmen slutade fungera?

Audi RS3 (2018)
smoodieboodie
2 december 2010 · 12 Inlägg

Lånar tråd.. Har en BMW 520i -95a som jag precis låtit BMW byta vattenpump på för tempmätaren gick i taket. Bilen har gått klockrent men nu när vintern är kommen så vill det inte riktigt bli varmt i kupen, eller det tar år och dar så att säga. Jag vet att vattenpumpen är bytt som sagt och det är ny glykol osv. Termostaten öppnar och stänger fint enligt bmw verkstaden. Så vad kan det vara? I övrigt går bilen bra, dock händer det att den inte går på alla cylindrar vid kallstart men varvar man upp den kommer dom igång. Nån som vet vad det kan vara för fel på min bmw?

Jätte tacksam för svar!

Mvh Tomas

In Italy, no one grows up wanting to be a train driver
hardrox
2 december 2010 · 731 Inlägg

Jag sätter mina kort på att det är termostat i alla fall.. Om den inte stänger helt så blir motorn inte varm. En fråga bara, är tempmätaren på mitten ? Och det blåser ändå inte varm luft? Då kan de vara värmeventilerna, vanligt fel på våra bilar.

Audi RS3 (2018)
smoodieboodie
4 december 2010 · 12 Inlägg

Okej tack för svar! Enligt BMW i uppsala var det inget fel på termostaten när jag köpte bilen för 3 månader sedan, den stängde och öppnade fint efter inspektion. Motortempen är precis i mitten. Idag var jag ute och driftade lite med den en timme (löjligt kul då detta är min första rwd) hur som helst, motortempen stod i mitten hela tiden men då var det faktiskt riktigt varm luft som kom ut när jag åkte därifrån..

Anledningen till att jag behöver varmluft är för att få bort imma som uppstår på rutorna men du kanske vet om det finns något medel man kan ta på rutorna som är effektiv mot imma? :-)

//Tompa

In Italy, no one grows up wanting to be a train driver
hardrox
5 december 2010 · 731 Inlägg

Då kan de vara värmeventilerna som kärvat lite?

Audi RS3 (2018)
gamlingen
5 december 2010 · 5 198 Inlägg

smoodieboodie skrev:
Lånar tråd.. Har en BMW 520i -95a som jag precis låtit BMW byta vattenpump på för tempmätaren gick i taket. Bilen har gått klockrent men nu när vintern är kommen så vill det inte riktigt bli varmt i kupen, eller det tar år och dar så att säga. Jag vet att vattenpumpen är bytt som sagt och det är ny glykol osv. Termostaten öppnar och stänger fint enligt bmw verkstaden. Så vad kan det vara? I övrigt går bilen bra, dock händer det att den inte går på alla cylindrar vid kallstart men varvar man upp den kommer dom igång. Nån som vet vad det kan vara för fel på min bmw?

Jätte tacksam för svar!

Mvh Tomas

Kanske hände nåt med toppen/packningen när tempen sköt i höjden,,min saab gick på 3burkar när den va kall och blockpackningen va blåst..

smoodieboodie
7 december 2010 · 12 Inlägg

gamlingen skrev:

smoodieboodie skrev:
Lånar tråd.. Har en BMW 520i -95a som jag precis låtit BMW byta vattenpump på för tempmätaren gick i taket. Bilen har gått klockrent men nu när vintern är kommen så vill det inte riktigt bli varmt i kupen, eller det tar år och dar så att säga. Jag vet att vattenpumpen är bytt som sagt och det är ny glykol osv. Termostaten öppnar och stänger fint enligt bmw verkstaden. Så vad kan det vara? I övrigt går bilen bra, dock händer det att den inte går på alla cylindrar vid kallstart men varvar man upp den kommer dom igång. Nån som vet vad det kan vara för fel på min bmw?

Jätte tacksam för svar!

Mvh Tomas

Kanske hände nåt med toppen/packningen när tempen sköt i höjden,,min saab gick på 3burkar när den va kall och blockpackningen va blåst..

Hmm, bilen gick endast kanske 3-4 minuter max på rött. Nu går bilen på alla cylindrar utan problem, hoppas att det bara var för att den hade stått ett tag.. Ska ringa bmw och fråga om det kan vara värmeventlierna.

In Italy, no one grows up wanting to be a train driver
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang