5432
Sök

Max laddtryck för lågt, borde den inte skena?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Jag har en V70 T5 som är lite mysko...

den går väl ganska bra men ibland går den betydligt bättre... å så har det varit sedan jag skaffade bilen...

info:

-97
B5234T3
GLT kammar
chippad (vem eller vad har jag ingen aning om, alla påstår olika, men boxen är bruten vid något tillfälle)

men tänkte felsöka lite häromdagen så jag ryckte WG slangen å gav mig ut på fullstamp, laddade inte 1hg mer än vanligt (mellan 0.7-0.9 ibland upp mot 1bar men inte ofta) magnetventilen är bytt... men det borde spela roll då jag körde utan slang... då tänkte jag att ifall jag fettar på med sjukt mycket mer soppa då? då borde det iaf bli någon skillnad, så jag ryckte även slangen till BTR... men gissa vad, inte den minsta skillnad på varken gång eller effekt... det borde ju ffs ha hänt något utan både WG å BTR...

vad skall jag kolla näst? skall jag kanske byta soppapumpen mot en fräch 040 eller liknande? eller är det turbon som är död? borde ju inte vara så då det borde hänt något utan BTR... eller är det chippet som spökar så kopiöst? har även noterat misständningar på tomgång, trots nya stift, rotor, fördelare å kablar...

så vad tror ni? jag gillar inte punga ut pengar på saker som inte behöver bytas, käns så meningslöst...

406 Inlägg
26 juni 2009
Hur många mil har stifften gått? Ska ju bytas efter 4000mil kablarna ska alltid bytas vid stifft byte. Kolla även så inte fläckten i turbon är trasig.

MvH Glenn Wiberg

Supraman
2 300 Inlägg
26 juni 2009
vingarna i turbon kan ha rätat sig och då minskar mängden luft den kan leverera.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juni 2009
Tryckklockan till WG som sådan som är trasig, är mycket vanligt på gammla turbos.  hade en här om dagen som laddade 0.1bar i grundladd och 0.5bar maxladd.  bytte klocka och fick vips 1.2bar som det skall vara

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
DJeXCute skrev:
Hur många mil har stifften gått? Ska ju bytas efter 4000mil kablarna ska alltid bytas vid stifft byte. Kolla även så inte fläckten i turbon är trasig.

2300mil har tänddelarna rullat...

Stefan Varberg skrev:
vingarna i turbon kan ha rätat sig och då minskar mängden luft den kan leverera.

har kollat dem vid nått tillfälle, ser ganska normalt ut... men borde inte BTR gjort någon skillnad?

torpis skrev:
Tryckklockan till WG som sådan som är trasig, är mycket vanligt på gammla turbos.  hade en här om dagen som laddade 0.1bar i grundladd och 0.5bar maxladd.  bytte klocka och fick vips 1.2bar som det skall vara

Jo, jag har också funderat på klockan, men borde det inte blivit skillnad utan BTR? någon skillnad borde det ju ha blivit, den borde ju ha gått sjukt fett å det i sin tur fått en sämre gång?

var hittar man klocka, är den dyr? är det lönt att byta på en så pass gammal turbo?

1 867 Inlägg
26 juni 2009
Skillnaden när du rycker BTR blir att motorn går magert på laddtryck, nån jätteskillnad i gången ska du inte märka förutom när du får härdsmälta i motorn.

Jag tycker som flera andra, låter som tryckklockan är kass.
Senast redigerat av Koop (26 juni 2009)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

8 267 Inlägg
26 juni 2009
Igensatt katalysator?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Skillnaden när du rycker BTR blir att motorn går magert på laddtryck, nån jätteskillnad i gången ska du inte märka förutom när du får härdsmälta i motorn.

Jag tycker som flera andra, låter som tryckklockan är kass.

Hmm, jag hade för mig att den gick fett utan BTR, men jag kanske tänker på sugis då?

Marlboroman skrev:
Igensatt katalysator?

Hmm, finns det något enkelt sett att kolla detta?

men vad gör jag med missgången på tomgång då? å att den får sina effekt ryck ibland? jag menar är katten täpt så är den ju täpt, då borde den inte kunna brumma på fan så mycket mer då å då?

dessa effekt ryck som jag har pratat om tidigare, de kanske motsvarar 10-30hk extra! skojjar inte, jag blir själv lite rädd när den pinnar på så utav jävulens helvete ibland, men bara några sekunder oftast, sedan är den back to normal igen... å när den gör detta så hör man verkligen hur gången i motorn låter så underbart perfekt, som om den bara, jag vet inte, fullständig harmoni... vilket det inte käns som när den går "normalt" å har lyckats kolla laddtrycket vid något av dessa tillfällen, å det är inte högre än normalt, utan ligger på runt 1.0 bar...

gah, det stör mig, å det är fan inte lätt att felsöka... men man måste ju börja någonstans...
Senast redigerat av Xoff (26 juni 2009)

402 Inlägg
26 juni 2009
Va har du för turbo? Jag hade en kinatillverkad turbo en gång, där spökade laddet ibland.
Det visa sej att "hylsan" till axeln på wg-spjället satt helt lös och kunde röra sej upp o ner
vilket innebar att i vissa lägen så tätade inte wg-spjället, med sämre ladd som följd.
Kanske är så på din? mvh.roll

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
nja, jag har då aldrig bytt, å den ser inte så bytt ut, så det är nog den 16T som satt där när bilen lämna fabrik...

men lika så så kan spool-up skifta från gång till gång, ibland maxar den direkt å ibland så tar den dö lång tid på sig... hmm... som sagt, mysko...

402 Inlägg
27 juni 2009
Xoff skrev:
nja, jag har då aldrig bytt, å den ser inte så bytt ut, så det är nog den 16T som satt där när bilen lämna fabrik...

men lika så så kan spool-up skifta från gång till gång, ibland maxar den direkt å ibland så tar den dö lång tid på sig... hmm... som sagt, mysko...

Känns som nåt fel med wg iaf. Prova att koppla bort "pinnen"till wg-klockan, och känn
efter så att wg-spjället går att vrida, det ska gå lätt, och inte kunna röra sig upp eller
ner något nämnvärt. Om de inte tätar ordentligt så får du inte upp nåt laddtryck, om
de går kärvt så kan de hänga sej i halvöppet läge. mvh.cool

502 Inlägg
28 juni 2009
haha, jag diggar din metod till felsökning (: rycka slangen till WG och BTRen, det är nog jävla tur att det är nått fel för hade allt funkat och laddet skenat och du inte hade BTRen inkopplad så hade du nog haft ett ganska härligt motorras efter några sekunder

bränsletrycket följer ju laddtrycket så att det är samma tryckskillnad mellan bränslet i fuelrailen och trycket i insuget, om det nu är en linjär btr, rycker du då slangen får du för lite soppa på laddryck och för mycket på vakuum t.ex tomgång

som sagt borde du nog ta och kolla igenom WGn så den tätar som den ska.
Senast redigerat av JoeyJ (28 juni 2009)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
28 juni 2009
Har själv hållt på som en galning med samma problem på en saab 9000...
Provade ALLT förutom att byta styrboxen, den var oxå chippad.
Själv koppla jag förbi magnetventilen och körde pysventil, funkade väl "okej" men är ju inte direkt nyttigt för bilen.
Vill du lösa problemet, så är min spontana gissning att du kollar över programvaran.

Speciellt med tanke på att du har "något chip" som inte är gjort utav auktoriserad trimfirma.

Sky´s the limit...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Xoff skrev:

Känns som nåt fel med wg iaf. Prova att koppla bort "pinnen"till wg-klockan, och känn
efter så att wg-spjället går att vrida, det ska gå lätt, och inte kunna röra sig upp eller
ner något nämnvärt. Om de inte tätar ordentligt så får du inte upp nåt laddtryck, om
de går kärvt så kan de hänga sej i halvöppet läge. mvh.cool

vi kollade idag att tryckluft reglera den, å då rörde den på sig normalt iaf... (hmm hur jävla nyttigt det är med tryckluft vetefan, men inte min idé...)

JoeyJ skrev:
haha, jag diggar din metod till felsökning (: rycka slangen till WG och BTRen, det är nog jävla tur att det är nått fel för hade allt funkat och laddet skenat och du inte hade BTRen inkopplad så hade du nog haft ett ganska härligt motorras efter några sekunder

bränsletrycket följer ju laddtrycket så att det är samma tryckskillnad mellan bränslet i fuelrailen och trycket i insuget, om det nu är en linjär btr, rycker du då slangen får du för lite soppa på laddryck och för mycket på vakuum t.ex tomgång

som sagt borde du nog ta och kolla igenom WGn så den tätar som den ska.

Hmm, jag har gaspedals reglerat mycket laddtryck i mitt liv så på den fronten är det nog ingen fara... men med BTR så va jag ju nästan helt hundra på att den skulle gå maximalt fett, för jag hade för mig att BTR stog helt stängd utan slang, så är det ju iaf på sugis som sagt...

Rushman skrev:
Har själv hållt på som en galning med samma problem på en saab 9000...
Provade ALLT förutom att byta styrboxen, den var oxå chippad.
Själv koppla jag förbi magnetventilen och körde pysventil, funkade väl "okej" men är ju inte direkt nyttigt för bilen.
Vill du lösa problemet, så är min spontana gissning att du kollar över programvaran.

Speciellt med tanke på att du har "något chip" som inte är gjort utav auktoriserad trimfirma.

nja, men jo visst, det kan vara programvaran som isåfall ger på tok för lite soppa eller har tändningen helt galet, men riktigt så dåligt tycker jag ändå inte den går... på tomgång ligger den ju som en symetrisk katt, får ofta kritig för dess perfekta tomgång å ljudlöshet trots sina mil...

på lådan sitter det iaf en klisterlapp om att det är SAM bilmodes chip i den, men samtidigt så har jag kvitto från Volvo! att den va chippad då den rullat 12! mil... men sedan är det många som säger att Volvo använde sig av just SAMs chip, men känner jag Volvo rätt så hade dom aldrig klistrat på en SAM lapp isåfall... och samtidigt! så säger förra ägaren att den OBD2 mappades av Racimax i sthlm, men vad jag vet så går det inte OBD2 mappa de gamla spruten, har dom fifflat med nått chip då kanske? det har jag ju dock inga kvitton eller referenser till förutom massa reklambrochyrer från just dem i bilen, men det kan ju lika gärna vara ett försäljningsknep att hämta lite brochyrer å lägga i dörren...

så därför så vet jag inte vad det sitter i, det ända jag har konkret är ett kvitto från volvo och en helt annan klisterlapp på boxen, det är ju så man börjar fundera ifall verkligen bilens orginalbox sitter där eller ifall det sitter nått helt annat...

Sök