Saab 9000 Ojämnt laddtryck och check engine.

eFFd
28 juni 2009 · 18 Inlägg

Bil: Saab CS 9000 2.3T 280hk B234L http://www.garaget.org/?car=154124

Min 9000 har börjat små krångla lite med mig när turbon ska ladda, dvs fullt tryck vid snabb fullgas, men sedan släpper av och lägger sig på de röda strecken på orginal mätaren(vet ej exakta bar). På högre växlar känner man även en ryckig turboladdning och även vid längre gas pådrag så hostar turbon och tappar trycket.

Jag har kollat eventuella tryck och vakumslangar, tändstift och läckage men inget galet där. Skulle det hjälpa ifall jag skaffade mig en "boost controller" och ställer upp laddtrycket en aning för att få en stabilare gång?(Inte allt för mycket för att slita ut på turbon) Fast hört att dessa inte går att använda på bilar med APC/magnetventil?

Check engine lampan lyser lite då och då, när man startar bilen så lyser den bara ibland och försvinner inte förens man kör över ett farthinder eller liknande, så det måste ju vara någon elektronik som ligger och är halvt ikopplad, men vad :S? Kan det vara boven till laddtrycks-fenomenet?

Mvh G.

VoLTiC
31 juli 2009 · 8 Inlägg

Tjena hade liknade fel på min med check engine kolla lambasonden och är det tjall på den så kanske det kan rätta till trycket med wink Du kan blinka ut felkoder på instrument panelen dvs check engine ska blinka på tändningläget påslaget. kolla det se om det hjälper smile

Ge aldrig upp
Team-Adolfsson Gödseldräng
31 juli 2009 · 4 529 Inlägg

du har inte tpc ?
för det hade jag på min och hade samma fel som du

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang