** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**
te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer
Liten provkörning utförd idag faktiskt, hann med en halv donut innan jag blåste lös en tryckslang Polaren kikade på mätaren som visade ca 1.1bar (extern mätare).
Börjat leta efter fel i belysningen då typ inget funkar som det ska, p-ljus som blinkar ist för blinkers bak, p-ljus fram som tänds när man bromsar osv.
En orsak kan ju vara detta
Annars så.. hmm jaa. Saker att göra innan besiktning:
Få den att gå renare och därmed få bättre avgasvärden Fixa belysningen Fixa instrumentbelysningen Fästa en drivknutsdamask som lossnat Fixa avgassystemet så den inte ligger emot chassit samt få det tätt Få i ordning broms/styrservo Höja bilen så den inte ligger mot backen typ, ena stötdämparen bak läker olja ändå.
Det är väl allt vad jag vet just nu, säkert är det något som dyker upp när man är ute och gör en bättre provkörning.
Instrumentbelysningen fixad. Yttre belysningen fixad. Främre bälten monterade. Inredning i bagaget fixad (iaf delvis, måste skära ut en ny bagagerumsmatta). Tagit väck servoslangen som var trasig.
Kvar innan bes är; Montera servoslang. Drivknutsdamask, yttre fram. Avgasläckage. Dämpare och fjädrar runtom. Ställa CO.
Instrumentbelysningen fixad. Yttre belysningen fixad. Främre bälten monterade. Inredning i bagaget fixad (iaf delvis, måste skära ut en ny bagagerumsmatta). Tagit väck servoslangen som var trasig.
Kvar innan bes är; Montera servoslang. Drivknutsdamask, yttre fram. Avgasläckage. Dämpare och fjädrar runtom. Ställa CO.
Denna slangen är det som är trasig, legat emot så det blivit hål.
Något trasig..
Skitigt..
Har en hel slang i reservdelsbilen, den stod dock under lite snö
Jobba jobba..
Så nu har jag slangar, servopump, behållare som skall monteras. Märkte igår när jag demonterade slangen att denna bilen har körts med ATF olja i sevon, fel fel fel! Så byter pumpen likaväl så slipper jag förhoppningsvis haverier. Finns ju kvar ATF i styrväxeln men får väl köra igenom lite LHM+ olja igenom så det försvinner.
A6an funkar förresten suveränt som vinterbil, blev lite låg kanske men det funkar Besiktad förra veckan men hann aldrig byta främre bromsslangarna så det fick jag anm. på.
Nu lite rast och vila innan jag börjar montera sakerna i Tq'n.
Bilen provkördes lite bättre i lördags kväll. Gick ju rätt fint, men problem med tomgången som ibland är skyhög och ibland obefintlig, den vägrar starta emellanåt osv. Ska testa byta styrenheten för tomgången ikväll.
Annars så verkar allt funka bra. Styrning, bromsar, ABS, växellåda (men sladdrig spak som f*n), kopplingen känns dock inte helt OK men verkade inte slira, ska testa byta vätska i broms och koppling och se ifall det hjälper. Litet vinande ljud från bakaxeln vid acceleration dock, men det är ju nästan standard
Sladdrig spak är väl klassiskt på 88b och framåt, synd dom inte behöll länkaget från 88a och tidigare, det är ju supersportigt! Byt lite bussningar så blir det finemang igen dock. Hade samma strul på min 100 -89a.
Sladdrig spak är väl klassiskt på 88b och framåt, synd dom inte behöll länkaget från 88a och tidigare, det är ju supersportigt! Byt lite bussningar så blir det finemang igen dock. Hade samma strul på min 100 -89a.
Det gör ju det, men bullret från avgassystemet överröstade det mesta, haha. Du kanske kan trolla fram art.nr på bussningarna till länkaget?