Köpråd: Fyrhjuldriven/Bakhjulsdriven bil för 20.000 kr

Rquired Allmänt envis
4 juli 2009 · 12 512 Inlägg

XM skrev:
En Subaru kan du få nästan som du vill, antingen överstyrd eller understyrd. Sen får du bra grepp med en gång. Låg tyngdpunkt med hjälp av den helt balanserade boxermotorn gör bilen körglad och det är inte liktydigt med svansvift och bredställ á la Baader Meinhof Wagen och Volvo.

740/940 är tämligen klumpiga och har på ett eller annat sätt arv från entrepenadmaskiner. De gör det de ska varken mer eller mindre - bjuder inte på någon körglädje, rätt tråkiga, ålderdomliga, utstrålning som en gråsten och halvdan komfort. Körglädjen saknas fortfarande och kantigheten har man ännu inte lyckats få bort.

Körglädje har många former och behöver inte betyda bredställ. Med bmw är det den fina balansen jag uppskattar snarare än att köra på bredställ.

Håller väl med angående Subaru om man kör i rejäl halka/djup snö. Men på torr väg tycker jag att en Subaru saknar den närvaro en Bmw har. Men en Subaru är en skitkul bil dem med.

Anledningen till at jag enbart skrev Bmw och Audi är att dessa ligger på en annan nivå när det gäller kvalitet (inte samma sak som driftsäkerhet) och komfort. Och det var detta TS sökte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juli 2009 · 10 427 Inlägg

XM skrev:
740/940 är tämligen klumpiga och har på ett eller annat sätt arv från entrepenadmaskiner. De gör det de ska varken mer eller mindre - bjuder inte på någon körglädje, rätt tråkiga, ålderdomliga, utstrålning som en gråsten och halvdan komfort. Körglädjen saknas fortfarande och kantigheten har man ännu inte lyckats få bort.

Med små väldigt lätta modifikationer så bjuds det på trevlig körglädje (tom riktigt riktigt schysst styrrespons).
Men har man ej testat så vet man inte vad man missar wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juli 2009 · 10 427 Inlägg

För 20 000 skulle jag nog ha tittat på Audi Coupé tidigt 90 med femma.
Rätt stiliga bilar med trevlig styrkänsla i servon. Eller Mercedes 190, men
dessa vet jag ej mer om än att dom är ruskigt fina.

(och att 16v-bilarna oftast kostar det dubbla wink)

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juli 2009 · 10 427 Inlägg

ekelund88 skrev:
volvona går ju helt bort körgläjde finns inte

Har man tummen mitt i handen eller är helt utfattig så finns den inte wink

Klarar man av att byta två krängningshämmare och montera ett stag eller tre
så är man hemma. Gärna i kombination med ett par bussningar i Superflex och
vettiga däck. Givetvis tillsammans med fräscha stötdämpare och lämpliga fjädrar.

Edit:
Detta gärna i kombination med en motor som inte heter B230F lol

Senast redigerat av steifan (4 juli 2009)

Larsson_Johan
5 juli 2009 · 18 Inlägg

Jag har nu varit och provkört Bmw:n jag tänkte köpa. Den var otroligt rolig att köra men den såg ut som fan inuti! stolarna var nötta och panelerna var slitna så det blev inget bilköp. sad

Nu har jag istället (som några av er har skrivit här) börjat kolla på olika subaru legacy med turbo, och jag är imponerad! Dom verkar vara ganska rymliga och 200hk och 4wd lär ju vara sjukt kul på vintern och efter grusvägar. Jag ska avvakta och kolla om jag hittar några fina Subarus istället för dom verkar vara roliga att köra och samtidigt ganska billiga. smile


Jag har även kollat på en audi 90 2,3 quattro. Dom verkar också vara roliga att köra men jag ska avvakta lite innan jag bestämmer mig för det kan ju dyka upp någon riktigt fin bil! smile

Senast redigerat av fiestafreedom (5 juli 2009)

Rquired Allmänt envis
5 juli 2009 · 12 512 Inlägg

fiestafreedom skrev:
Jag har nu varit och provkört Bmw:n jag tänkte köpa. Den var otroligt rolig att köra men den såg ut som fan inuti! stolarna var nötta och panelerna var slitna så det blev inget bilköp. sad

Nu har jag istället (som några av er har skrivit här) börjat kolla på olika subaru legacy med turbo, och jag är imponerad! Dom verkar vara ganska rymliga och 200hk och 4wd lär ju vara sjukt kul på vintern och efter grusvägar. Jag ska avvakta och kolla om jag hittar några fina Subarus istället för dom verkar vara roliga att köra och samtidigt ganska billiga. smile


Jag har även kollat på en audi 90 2,3 quattro. Dom verkar också vara roliga att köra men jag ska avvakta lite innan jag bestämmer mig för det kan ju dyka upp någon riktigt fin bil! smile

Tråkigt...

Går det att få tag på en Imprezza för runt 20k? I så fall är nog den snäppet vassare än Legacyn, tänker på första modellen innnan den fick en massa vingar och dylikt. En riktig sleeper är den smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Rquired skrev:

fiestafreedom skrev:
Jag har nu varit och provkört Bmw:n jag tänkte köpa. Den var otroligt rolig att köra men den såg ut som fan inuti! stolarna var nötta och panelerna var slitna så det blev inget bilköp. sad

Nu har jag istället (som några av er har skrivit här) börjat kolla på olika subaru legacy med turbo, och jag är imponerad! Dom verkar vara ganska rymliga och 200hk och 4wd lär ju vara sjukt kul på vintern och efter grusvägar. Jag ska avvakta och kolla om jag hittar några fina Subarus istället för dom verkar vara roliga att köra och samtidigt ganska billiga. smile


Jag har även kollat på en audi 90 2,3 quattro. Dom verkar också vara roliga att köra men jag ska avvakta lite innan jag bestämmer mig för det kan ju dyka upp någon riktigt fin bil! smile

Tråkigt...

Går det att få tag på en Imprezza för runt 20k? I så fall är nog den snäppet vassare än Legacyn, tänker på första modellen innnan den fick en massa vingar och dylikt. En riktig sleeper är den smile

för 20k får du en impreza gl med ca 100hk och 4wd.. inte någon rolig bil alltså. Legacy turbo är fina bilar men det är nog lättare att vinna en miljon på en skraplott än att hitta ett rostfritt och fint exemplar(iaf vad jag har sett) och då tänker jag på runt årsm -90.

Hade hellre köpt en bmw ix än en impreza gl med 100hk. eller varför inte bmw is med 140hk(är det 140hk i ix också?)? annars finns inte mycket mer än volvo att välja på.. och då får du tanka stup i ett.. samt lägga massa energi på att göra den lite roligare att köra.

Senast redigerat av AcesHigh666 (5 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
5 juli 2009 · 12 512 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Rquired skrev:

fiestafreedom skrev:
Jag har nu varit och provkört Bmw:n jag tänkte köpa. Den var otroligt rolig att köra men den såg ut som fan inuti! stolarna var nötta och panelerna var slitna så det blev inget bilköp. sad

Nu har jag istället (som några av er har skrivit här) börjat kolla på olika subaru legacy med turbo, och jag är imponerad! Dom verkar vara ganska rymliga och 200hk och 4wd lär ju vara sjukt kul på vintern och efter grusvägar. Jag ska avvakta och kolla om jag hittar några fina Subarus istället för dom verkar vara roliga att köra och samtidigt ganska billiga. smile


Jag har även kollat på en audi 90 2,3 quattro. Dom verkar också vara roliga att köra men jag ska avvakta lite innan jag bestämmer mig för det kan ju dyka upp någon riktigt fin bil! smile

Tråkigt...

Går det att få tag på en Imprezza för runt 20k? I så fall är nog den snäppet vassare än Legacyn, tänker på första modellen innnan den fick en massa vingar och dylikt. En riktig sleeper är den smile

för 20k får du en impreza gl med ca 100hk och 4wd.. inte någon rolig bil alltså. Legacy turbo är fina bilar men det är nog lättare att vinna en miljon på en skraplott än att hitta ett rostfritt och fint exemplar(iaf vad jag har sett) och då tänker jag på runt årsm -90.

Hade hellre köpt en bmw ix än en impreza gl med 100hk. eller varför inte bmw is med 140hk(är det 140hk i ix också?)? annars finns inte mycket mer än volvo att välja på.. och då får du tanka stup i ett.. samt lägga massa energi på att göra den lite roligare att köra.

Bmw och fyrhjulsdrift i dessa årgångarna innebär rak 2.5L sexa på 170 (E30) eller 192 (E34) hästar. IS är en specialmodell av 318 och finns bara som bakhjulsdriven smile

Bmw rostar inte som en japanare men E34 är mycket bättre än E30 ur den synpunkten...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 juli 2009 · 729 Inlägg

Jeep cherokee, dom är ganska billiga nu och du får både 2wd och 4wd.

Rquired Allmänt envis
6 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Suzuki Grand Vitara V6 automat, en sådan är faktiskt kul att sladda med och det är en stryktålig bil dem där. Försök få en av "nya" modellen 1998 eller framåt i så fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang