740 tic 88a rycker svart / blått hjälp

folio
14 juli 2009 · 44 Inlägg

Static35 skrev:

folio skrev:

Static35 skrev:

har tänkte låna en polares han har samma serie som mig se om det hjälper

"isåfall får jag sno den av honom haha sätta dit min smile"

Okej bra:) hoppas allt löser sig! Lycka till!cool

tack för du hjälper mig lite :big_smile

öppna boxen såg inga chip som va något speciellt stog som om det vore original

åter står bara testa lmm
om det inte hjälper
testa byta turbo big_smile

Men om den laddar så mycket med original chip, så kan man räkna med spik... om inte motorn dör helt på höga varv... men de gör den inte eller?

Volvo 940 2,3 SE LTT "CAPET" (1997)
Static35
14 juli 2009 · 293 Inlägg

folio skrev:

Static35 skrev:

folio skrev:

Okej bra:) hoppas allt löser sig! Lycka till!cool

tack för du hjälper mig lite :big_smile

öppna boxen såg inga chip som va något speciellt stog som om det vore original

åter står bara testa lmm
om det inte hjälper
testa byta turbo big_smile

Men om den laddar så mycket med original chip, så kan man räkna med spik... om inte motorn dör helt på höga varv... men de gör den inte eller?

Ser original ut ja
motorn har inte dött någon gång smile blir testa lmm och kolla varför den laddar så mycket.. det kan ju vara så att dom har programerat om chipet =/ för man ser att chipet varit av och där va rispat något på baksidan av boxen men man ser knappt vad det står

nilsson_racing
14 juli 2009 · 67 Inlägg

btr=bränsle trycks regulator

såg på sista bilden att kablarna till lmm satt i spänn dom kan inte ha ryckts av glapp kontakt kanske  ??

Static35
14 juli 2009 · 293 Inlägg

nilsson_racing skrev:
btr=bränsle trycks regulator

såg på sista bilden att kablarna till lmm satt i spänn dom kan inte ha ryckts av glapp kontakt kanske  ??

hade precis meckat på filtret
har testat plugga ur den då dör motorn om man äns råka röra gasen så den glappar inte för hade orginal luftburk men den va helt inoljad på insidan :S

wimhed
14 juli 2009 · 510 Inlägg

måste bara påpeka, står tändningen rätt? Gör den inte det kan det bli prob .. (svart rök och en massa puffar hela tiden) .. Sen kan det även vara tomgångsmotorn som hängt sig, så den öser in med bränsle .. Bara värt att nämna .. Hmm, spikningarna kan också vara slangen mellan lmm och turbon, att den drar ihop sig vid gaspådrag .. Mvh johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
14 juli 2009 · 510 Inlägg

Static35 skrev:

nilsson_racing skrev:
btr=bränsle trycks regulator

såg på sista bilden att kablarna till lmm satt i spänn dom kan inte ha ryckts av glapp kontakt kanske  ??

hade precis meckat på filtret
har testat plugga ur den då dör motorn om man äns råka röra gasen så den glappar inte för hade orginal luftburk men den va helt inoljad på insidan :S

Hmm, dra ut slangen som går ifrån vevhusveten och stoppa ner i en flaska .. Har du otur så kommer det mängder med olja .. Kan du också kolla när du endå är ute ..

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Static35
15 juli 2009 · 293 Inlägg

uppdatering igen på vad som är gjort

testa med ny Lmm hjälpte inte
testa med ny databox hjälpte inte
testa original dumventil hjälpte inte

Har tagit vevhusslangen kommer ingen olja där ifrån ryker vid hårda på gasaningar

den går lika tjockt..
ska testa byta spridare om det inte hjälper byta turbo

nu när man gasar så laddar bilen till 0,6 Så dör bilen typ slutar ladda sen kommer laddet igen efter1sec och upp i 0.9-0.1

Bilen är inte chippad eller nått ingen pysventil

Så börjar misstänka nått är väldigt fel för den ladda mer än original 

Har ni några fel tips? big_smile

blir snart trött på bilen snart byt allt på den :p

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
15 juli 2009 · 355 Inlägg

wimhed skrev:
måste bara påpeka, står tändningen rätt? Gör den inte det kan det bli prob .. (svart rök och en massa puffar hela tiden) .. Sen kan det även vara tomgångsmotorn som hängt sig, så den öser in med bränsle .. Bara värt att nämna .. Hmm, spikningarna kan också vara slangen mellan lmm och turbon, att den drar ihop sig vid gaspådrag .. Mvh johan

tändningen går inte att ställa manuellt på turbon. det sköts via styrboxen. jag var på och försökte ställa tändningen på min turbo utan resultat.

tänkte det där trådskaparen sa om att den spikar över 0,7bar. min turbo gjorde likadant tills jag bytte slangen mellan luftfiltret och turbon. det vart små små sprickor i den. trodde inte det kunde påverka så mycket men det gjorde det.

BTR är bränsletrycksregulatorn, om ingen redan svarat på det.

jag tror ärligt talat inte att det är något fel på din turbo, för då skulle den inte rykt svart utan vitt/ljusgrått. med tanke på hur mkt sås den dricker så tippar jag på att det är fel någonstans i bränslesystemet. kolla upp det där med LMM för det kan vara någon bror-duktig som varit och skruvat där för att få upp effekten.

såg att du körde med eftermarknadsdump också. om den är öppen bör du byta ut den mot en återcirkulerande. det är aldrig bra att åka med öppen dump på en motor med LMM. även om det inte märks lika mycket på en bil med mängdmätare som en massmätare så blir det fel i systemet när man blåser ut allting.

dock finns det nog mer än bara dumpen som ställer till det för din motor, om du nu kör med öppen.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Static35
15 juli 2009 · 293 Inlägg

_tedde88_ skrev:

wimhed skrev:
måste bara påpeka, står tändningen rätt? Gör den inte det kan det bli prob .. (svart rök och en massa puffar hela tiden) .. Sen kan det även vara tomgångsmotorn som hängt sig, så den öser in med bränsle .. Bara värt att nämna .. Hmm, spikningarna kan också vara slangen mellan lmm och turbon, att den drar ihop sig vid gaspådrag .. Mvh johan

tändningen går inte att ställa manuellt på turbon. det sköts via styrboxen. jag var på och försökte ställa tändningen på min turbo utan resultat.

tänkte det där trådskaparen sa om att den spikar över 0,7bar. min turbo gjorde likadant tills jag bytte slangen mellan luftfiltret och turbon. det vart små små sprickor i den. trodde inte det kunde påverka så mycket men det gjorde det.

BTR är bränsletrycksregulatorn, om ingen redan svarat på det.

jag tror ärligt talat inte att det är något fel på din turbo, för då skulle den inte rykt svart utan vitt/ljusgrått. med tanke på hur mkt sås den dricker så tippar jag på att det är fel någonstans i bränslesystemet. kolla upp det där med LMM för det kan vara någon bror-duktig som varit och skruvat där för att få upp effekten.

såg att du körde med eftermarknadsdump också. om den är öppen bör du byta ut den mot en återcirkulerande. det är aldrig bra att åka med öppen dump på en motor med LMM. även om det inte märks lika mycket på en bil med mängdmätare som en massmätare så blir det fel i systemet när man blåser ut allting.

dock finns det nog mer än bara dumpen som ställer till det för din motor, om du nu kör med öppen.

Sant tändningen går inte och ställa då den sköts automatiskt

Den har slutat spika nu hör och känner inget dock bara att motorn dör till kan vara så att slangen drar ihop sig .

Lmm köpte jag en idag och testa byta blev inte någon skillnad alls

testa byta boxen också som jag skrev innan helt original aldrig öppnad äns men bilen laddar endå 0.9 - 1.0 bar

dumpen är helt original och den som satt på bilden va en biltema åter cirkulerade dump

edis_87
15 juli 2009 · 279 Inlägg

har du kollat ordentligt så den inte drar tjuvluft? har du testat att bytta tryckklockan? så det inte är något knas med den? sitter det knack senor på den? en kompis 740 glt gick den sönder på och då drog den massa med soppa.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
edis_87
15 juli 2009 · 279 Inlägg

vilken slang är det som drar ihop sej? är den slangen mellan turbo och lmm, sät massa med strips på den och att stödja upp den sen provar du och dör den inte då är kväver den sej själv där men borde inte skenn ladda för det.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
edis_87
15 juli 2009 · 279 Inlägg

_tedde88_ skrev:
allt för ofta när turbon är slut så ryker dem vitt och inte svart.

dem spridarna du kör med är inte för stora för din bil. jag körde med såna och det vart inga problem alls.

finns en del som brukar vara på BTRn och fixa för att få högre soppatryck, och då brukar det resultera i extrem soppaförbrukning.

men visst försök få tag på så mycket orginalgrejer du kan och prova med. typ orginal spridare, styrbox, LMM, ställ ner laddtrycket om det är påställt. det bästa vore nog att få tag påå allt orginal och köra med det samtidigt och sedan byter du tillbaka en sak i taget och kollar när han börjar gå dåligt igen. om det nu skulle hjälpa med orginalgrejer

behöver inte ryka vit när min var slut så rök den blått. vitt är vatten blått är olja. svart är soppa

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
15 juli 2009 · 355 Inlägg

laddtrycket kan vara uppställt genom att dem skruvat på wastegatearmen. vad jag vet (och det är inte mycket?) så styrs inte laddtrycket av styrboxen på en 740. det är väll bara 940 turbo+ som har något inmeckat system som gör något med laddtrycket via styrboxen? men det där är jag inte 100% på så ta det med en nypa salt.
men du kan iaf ställa ner laddet genom wastegatearmen, gör det dock försiktigt för klockorna är jävla ömtåliga.

har du någon gång sett en bil med olja i avgassystemet så vet du att det är tjock kritvit rök, samma med vatten, så det stämmer inte till 100%. däremot svart stämmer. sen kan det säkert ryka blått om turbon är paj, det vet jag inget om då jag enbart sett bilar ryka vitt med kass turbo.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
edis_87
15 juli 2009 · 279 Inlägg

_tedde88_ skrev:
laddtrycket kan vara uppställt genom att dem skruvat på wastegatearmen. vad jag vet (och det är inte mycket?) så styrs inte laddtrycket av styrboxen på en 740. det är väll bara 940 turbo+ som har något inmeckat system som gör något med laddtrycket via styrboxen? men det där är jag inte 100% på så ta det med en nypa salt.
men du kan iaf ställa ner laddet genom wastegatearmen, gör det dock försiktigt för klockorna är jävla ömtåliga.

har du någon gång sett en bil med olja i avgassystemet så vet du att det är tjock kritvit rök, samma med vatten, så det stämmer inte till 100%. däremot svart stämmer. sen kan det säkert ryka blått om turbon är paj, det vet jag inget om då jag enbart sett bilar ryka vitt med kass turbo.

det rycker blått iaf när den är på gång att gå, min rykte blått på tomgång så den rasade aldrig helt.  om det är wg stången tänk på ju kortare stång ju mer ladd tryck.. labb trycks spärr finns på 940 iaf men vet ifan om det funkar så bra som du säger. vet ej på 740 men labb trycket styrs inte från boxen på varken 740 eller 940 det sitter ingen magnet ventil på dem. utten det styrs via tryckklockan bara.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Static35
15 juli 2009 · 293 Inlägg

hehe jo vad folk skriver nu skön med tips

var sitter den "tryckklockan" om jag ska skruva ?

ska stripsa upp lmm och röret så det sitter bättre tror den stryper sig själv vid tryck "exakt samma som min mazda mx3 gjorde då den tryckte tillbaka hela vakuumslangen mot lmm och döda motorn smile"

edis_87
15 juli 2009 · 279 Inlägg

tryckklockan sitter under turbon. slangen som går från kompressorhuset som går neråt där den är ansluten under det är tryckklockan. tänkte en till sak har du komp testat så det inte är en kolvring som är dålig eller något oxå. eftersom att du säger att den ryker blått. sen kan du ta bort insugsröret och känna på impellern på turbon så det inte är ovanligt mycket glapp. ( den får inte ta i siderna) lite glapp är det alltid.. om den inte är glapp då kan man utesluta att turbon är trasig. om inte några vingar är trasiga men vet inte hur turbon regerar på det men det borde någon annan kunna svara på.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Static35
16 juli 2009 · 293 Inlägg

edis_87 skrev:
tryckklockan sitter under turbon. slangen som går från kompressorhuset som går neråt där den är ansluten under det är tryckklockan. tänkte en till sak har du komp testat så det inte är en kolvring som är dålig eller något oxå. eftersom att du säger att den ryker blått. sen kan du ta bort insugsröret och känna på impellern på turbon så det inte är ovanligt mycket glapp. ( den får inte ta i siderna) lite glapp är det alltid.. om den inte är glapp då kan man utesluta att turbon är trasig. om inte några vingar är trasiga men vet inte hur turbon regerar på det men det borde någon annan kunna svara på.

okej ska jag kolla det idag.
komptestat har jag
11-11.5bar i komp på alla smile

När vi satte i motor kolla vi turbon den glappa lite men vi tror inte den är paj men jag  letar ändå efter en ny för man vet aldrig bilen rökblått som fan när jag köpte den och då gick blocket
"en kolvsmälte för att motorn spika för mycket"

där är inget klet framför eller bakom turbon heller har haft av downpipen för polare tipsa mig om det att där får inte vara kletigt bakom eller jo ytterst lite

edis_87
16 juli 2009 · 279 Inlägg

kom på en sak har du kollat toppen så ventilerna är täta? sen tänkte jag på tjuvluft har du kollat det ordentligt oxå. med tex start spray.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Static35
17 juli 2009 · 293 Inlägg

edis_87 skrev:
kom på en sak har du kollat toppen så ventilerna är täta? sen tänkte jag på tjuvluft har du kollat det ordentligt oxå. med tex start spray.

när jag köpte toppen kolla vi noga och den va hel renoverad ny m.m så va riktigt fräsch det ska vara givarna på den som ska vara kass.

startspray har jag slöast 2 burkar nu big_smile

va hos en polare igår Som kolla lite snabbt och test åkte

Han misstänker att tändningen inte gör som den ska typ, den kan inte ställa in sig direkt när man startar låter som den går på 3celindrar ibland.

Så han misstänker att fördelaren/tänd modulen kan vara dålig . så ska ta av den och testa sätt på en ny igen och byta tänd kablar.

för han sa det med laddtrycker är högre än normalt men det fungera för motorn spikar inte eller nått

Static35
17 juli 2009 · 293 Inlägg

då har jag skruvat lite idag igen.

testa byta spridare hjälpte inget allts
testa byta fördelare rotor fördelarlock hjälpte inget

den har en väldigt orolig tomgång pludrar på 600varv sen ökar den till 1000 ligger där en liten stund sen upp i 1400varv ca och ryker allt ifrån grått till svart under tiden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang