3772
Sök

Mercedes A190-03: Uppdate, någon som kan tyda dessa felkoder?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Har följande problem med min bil, bilen är av årsmodell 2003 men tillverkad 2002. Alltså en facelift:

Kontrolllampa för motordiagnos lyser, enligt instruktionsboken sker detta när det uppstått en störning i insprutnings/tänd eller avgassystemet. Väldigt givande information.
Bilen gick ojämt, framför allt på tomgång. Så jag kontrollerade LMM, att kontakter och dylikt såg ok ut osv. Strax efter detta tändes lampan, bilen gick före och efter "kontrollen" som vanligt.

Problemet är väl främst att bilen "vandrar" på tomgång, vad jag undrar är:
-Kan man koppla loss lmm och köra en bit för att se om den uppför sig annorlunda, eller kommer motorn hamna i nödläge eller liknande skit?
-Någon som har tips på hur jag kan släcka denna utan att låta Mercedes få tag på den?

Det andra problemet är att ibland när man vrider runt nyckeln startar inte bilen, rättare sagt försöker den inte ens dvs. startmotorn går inte runt. När detta sker här man rejält med klickanden och ett vinande. Frågan är om vinandet är bensinpumpen som snurrar eller om det är startmotorn som "snurrar i luften" det vill säga att solenoiden inte slår till. Detta problem löser sig enklast genom att man vrider på och av tändningen ett par gånger tills den "slår till"

Fråga: Någon som vet vart startmotorn och relät till dennaa sitter? Att relän och säkringar sitter vid passagerarstolen HF vet jag, men hittar inget schema som visar vilket som är vilket.

Sista problemet är att bilen ibland är urladdad, dvs att du inte får igång bilen om du inte puttar igång den. Slår man på tändningen fungerar allt, men när man försöker starta är den död som ovan. Här slår alltså bilen ifrån eftersom där inte finns kräm i batteriet att starta den. Frågan är varför, bilen rullar visserligen mycket smårundor 1-2mil men även en hel del längre så den borde hinna ladda batteriet på dessa. Annars har man läst att bilar som körts korta sträckor ofta laddar ur, men 1-2mil borde väl räcka?

Frågan är om generatorn är ok och om någon vet hur man mäter upp den? Har en multimeter så...

Jag undrar alltså varför den ibland laddar ur, ofta startvägrar trots fullladdat batteri och varför motorlampan lyser. Har läst att lmm ofta är sönder på dessa, någon som vet hur man mäter den? Skall vara 2 ohm eller tänker jag fel?

Alla råd och tips om hur man kan kolla dessa eller bara rent allmänt nollställa saker i bilen tas emot tacksamt. smile

Börjar bli lite irriterad på elfel numera, inte blir det bättre av att den rostar friskt heller...

EDIT:
*Att batteriet är ok är jag rätt så säker på, detta är nämligen uppmätt och kontrollerat av Micro och levererade vad det ska.
Senast redigerat av Rquired (24 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har något tips?

I alla fall bilen har varit hos Hedin Bil som efter en snabb titt gissat på att både Lmm och startmotorn är sönder, bilen skall in på en förbesiktning och noggrannare kontroll med felkodsavläsning på onsdag nästa vecka så vi vet säkert. Att byta ovanstående på en A-klass är en omfattande och dyr operation, inget man gör i onödan.

En ny lmm (om det nu behövs) kostar 15000:- till en A-klass, sjukt mycket! Bilen är inte direkt vanlig så att hitta en begagnad är svårt, speciellt med tanke på att den ofta går sönder på dessa bilar. Jag har däremot hört att dessa skall gå att renovera för "bara" 8000:-, någon här som vet mer om hur/vad man gör då?

En ny lmm och ny startmotor+byte kostar ungefär hälften av vad bilen är värd, känns sjukt tråkigt att behöva reparera en drygt 5år gammal Mercedes för halva värdet sad

Och då har vi inte räknat med rosten, som förhoppningsvis går på garanti...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 761 Inlägg
18 juli 2009
#3
När det gäller att batteriet ibland har laddats ur så kan det nog bero på glappkontakt i någon av strömkablarna mellan generator och batteri, om det eventuella glappet sitter vid batteripluskabeln så kan ju det också förklara problemet med att startmotorn ibland inte vill fungera som den ska.

Du får försöka kolla upp kablarna mellan generator-batteri-startmotor och se om någon ser dålig ut eller at en kabelsko sitter löst. Kan ingenting om Mercedes, men det där är ju allmänna råd som kan gälla nästan vilken bil som helst. smile

För att kolla om generatorn fungerar som den ska, då behövs en spänningsmätning vid belastning. Mätningen ska helst göras på själva generatorn för att mätningen ska visa hur just den fungerar, sedan görs en jämförande mätning på batteriet som då visar ifall spänningsfall uppstår mellan generator och batteri. Batteriet ska vara bra laddat vid mätningen.

Du kan börja med att mäta spänningen när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget, bör ligga på 14-14,4 V men om tomgången är väldigt låg så kan spänningen ligga lägre och vara ostabil. Är tomgångsvarven över tex 800 varv så ska det inte vara några problem.

Nästa mätning blir med motorn på 1500-2000 varv och flera strömförbrukare igångslagna (fläkt, elsitsar, elbakruta osv), såvida inte alla saker drar mer ström än vad generatorn är specad till så bör spänningen fortfarande orka hålla åtminstone över 13,5 V men helst 14-14,4 V.

Ligger spänningen på dessa värden så kan man anse att generatorn borde fungera även vid belastning, sedan visar den jämförande mätningen på batteriet om spänningen verkligen kommer dit utan förluster. Fast vid generatormätningen så gäller det att akta händer/armar/kläder så att inte de fastnar i drivremmarna, sånt sker ibland.

Det är inte körsträckan i sig själv som är viktig för att batteriet ska hinna bli laddat, det är körtiden. Startar man bilen och kör på landsväg utan trafikköer i 1-2 mil så tar det inte många minuter innan man är framme, då räknas det som kortkörning.

Ska man köra den sträckan i tät stadstrafik med en massa köer, då kan det ta betydligt längre tid. Om generatorn dessutom ger bra laddspänning på tomgång så får batteriet en bra laddning hela tiden fastän man har motorn på tomgång lite då och då i köerna. Körtiden blir längre och batteriet hinner få en del laddning iaf.

Skulle däremot generatorn ladda dåligt på tomgång, då gör ju stadskörningen att batteriet inte får någon speciell laddning även om det tar ganska lång tid att köra.

Det som dock alltid gäller är att om batteriet har blivit mycket urdraget så ska man helst ladda upp det med en batteriladdare eftersom generatorn inte är gjord för att fungera som en batteriladdare, den ska bara underhållsladda batteriet.

Man kan nog få ett urdraget batteri att bli fulladdat genom att köra bilen, men dels kräver det hög laddspänning och dels måste man köra lääänge (5-6 timmar är alltså långt ifrån tillräckligt). Har man otur så pajjar generatorn pga överbelastning.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#4
Tackar för ett mycket informativt inlägg, var ute får att mäta men det visade sig att en säkring gått i multimetern så jag får vänta tills jag skaffat en ny sådan.

Att mäta på generatorn är förövrigt mission impossible på en A-klass, vad jag vet sitter det en generator någonstans där framme under huven. Men att hitta den är en annan sak, hur f*n Mercedes fick ner den motorn i det lilla hålet fattar jag inte lol

Men det borde gå att kolla så att där går laddning fram till batteriet, enligt din beskrivning, och om det inte gör det så vet jag att där är nått fel. Och det var ju det som var syftet smile

Har förövrigt kört en liten runda med kabeln till lmm ute, bilen gick precis som vanligt så förmodligen betyder det att Mercedes har rätt om att den är kass sad

Tack för all hjälp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#5
Har nu fått fram några felkoder, någon som kan förklara lite mer specificerat vad de betyder?

P0560-000 Batterispänning : Underspänning
P0335-001 L5 (positionssensor vevaxel): Ingen vevaxelsignal trots signal från komponent B6/1 (Hall-sensor kamaxel)
P0110-002 B17 (temperatursensor insugningsluft) Överspänning , Ledningsavbrott
B1040 CAN-kommunikationen med motorstyrdonet felaktig

Den första är jag lite osäker på, är det batteriet som laddat ur eller? Den andra skulle jag gissa betyder att vevaxelsensorn är trasig och den tredje och fjärde har jag ingen aning om vad för del de menar, men jag antar att det är Lmm som menas?

Tackar för all hjälp! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök