Lambda lampan tänder sig på V70 - 97a och bilen börjar gå dåligt.

Ultimate [- Ultimate -]
14 juli 2009 · 55 Inlägg

Har ett problem med min V70 t5 - 97a. Lambda lampan tänder sig och bilen börjar gå dåligt.. (Över 2500rpm)
Jag bytte lmm och då försvann det och bilen gick bra i 3 dagar, Sen kom det tillbaka igen. Bytte då från mitt öppna luftfilter till ett i burken och då försvann problemet igen sen 2 dagar senare uppstår samma problem igen.. Vad kan det vara som e fel ?? Mvh

Saab 9-5 (1999)
wentma
14 juli 2009 · 83 Inlägg

Läs av felkoderna.

Det kan finnas ca. 25 olika orsaker som tänder Lambdalampan eller Motorelektroniklampan som den egentligen heter. Det brukar bli dyrt i längden att byta delar på chans.


Mackan

Ultimate [- Ultimate -]
14 juli 2009 · 55 Inlägg

Jo men måste ju då lämna in bilen för att läsa av felkoder eller kan man göra det själv på något sätt ??

Saab 9-5 (1999)
Robbs_
15 juli 2009 · 158 Inlägg

Har du ingen dator och grejer för att kunna läsa felkoder får du nog göra det. synd att det är såhär mitt på sommarlovet, annars brukar väl fordonsprogrammen på gymnasierna kunna greja sådant, läsa av dem och förklara felet, ev åtgärda det, oftast mycket billigare än verkstäderna.

Senast redigerat av Robbs_ (15 juli 2009)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
wentma
15 juli 2009 · 83 Inlägg

Dom flesta verkstäderna brukar kunna läsa av felkoderna, behöver ej nödvändigtvis vara en Volvo verkstad.
Kanske kan vara lite knöligt att hitta en öppen verkstad i dessa semestertider.

PS. Använder själv en liten handburen läsare som jag köpte på Ebay för ca 350 kr. Biltema har väl något
liknande, dock för lite mera pengar. Vet dock inte om Biltema läsaren passar på din Volvo.DS.

Mackan

Mackan

zexydiva
17 juli 2009 · 6 Inlägg

Jag skulle starkt tippa på luftmassemätaren. pajar lättare när man kör med öppet luftfilter.
Kolla om någon i din bekantskapskrets som har v70 om de har samma nummer på skiten och testa deras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang