Vilka bilar är sportbilar?

Daniel
10 mars 2005 · 671 Inlägg

Vad krävs för att en bil ska vara en sportbil?

Moken Saabägare
10 mars 2005 · 4 Inlägg

Finns ju inga speciella krav. Men en bil brukar oftast klassas som sportbil om den är snabb i toppfarten. Självklart spelar formen och övriga prestanda in också. Men nuförtiden kan ju biltillverkare kalla vilken småbil som helst för sportig...

Just my two cents.. smile

Daniel
10 mars 2005 · 671 Inlägg

Sportig är en sak, sportbil en annan.

Volvo T5, Saab Aero är sportiga men knappast sportbilar.
Saab sonett däremot anser jag vara en sportbil, men den är ju inte direkt snabb.

Senast redigerat av Daniel (10 mars 2005)

Humlan
10 mars 2005 · 238 Inlägg

Prova sekundsreflektionen istället!

Vilken bil dyker upp i huvudet på er när man säger ordet "sportbil"?

A B E C E D E
Daniel
10 mars 2005 · 671 Inlägg

Det är snarare gränsen mellan familjeräser och sportbil jag söker

Humlan
10 mars 2005 · 238 Inlägg

Det måste väl vara utrymmet i baksätet isf. Baksäte som inte är avpassat för vuxna människor (eller väldigt korta och smala)och högst två kan sitta i bredd så är det väl en sportbil. Finns det plats för fler eller att man sitter bekvämt med ben och/eller huvud, en familjeräser.

A B E C E D E
jimpat bäst...
10 mars 2005 · 8 Inlägg

volvo 740 enda riktiga sportbilen

Opel antara enjoy "opeln" (2007)
chrizz Administratör
10 mars 2005 · 11 790 Inlägg

jimpat skrev:
volvo 740 enda riktiga sportbilen

Du skojar hoppas jag big_smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
ola@thomasson.nu
10 mars 2005 · 31 Inlägg

chrizz! det finns alltid Orginal!

Sportbil för mig är en bil som endast är designad för att gå snabbt och bringa fram tårar när man vrir på tändningen, de får gärna ha kompromissat med komfort och annan utrustning.

Mvh
Ola Thomasson
Alea Iacta Est, The Dice Is Rolled
Karlzzon The One Evolution
10 mars 2005 · 1 627 Inlägg

Räcknas min som sportbil??

Fäll ner pungen och landa
ola@thomasson.nu
10 mars 2005 · 31 Inlägg

Karlzzon The One, ja varför inte. Den är säkert skitrolig att köra.

Mvh
Ola Thomasson
Alea Iacta Est, The Dice Is Rolled
shogun
10 mars 2005 · 2 117 Inlägg

Ett fordon med fyra hjul som får adrenalinet att pumpa genom ådrorna, läpparna att krökas i ett brett smile och hornen att växa ut i pannan!

Saxat från en annan sida:

En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter
än dom
16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma
bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4
gånger högre
energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till
varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje
cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro),
är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur
av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når
200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så
accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en
gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den
lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet
är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på
kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord
är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och
klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla
växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile
ifrån när du passerade den.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i
denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
mrcelica
11 mars 2005 · 1 639 Inlägg

Det finns definitioner för vad som är en "äkta" sportbil, men dom kan jag inte redogöra för...
Däremot kan jag redogöra för att Toyota både tillverkar SPORTBILAR ex. "mr2 turbo" och SUPERSPORTBILAR ex. "Supra MKIV" hehe.
Men dom som tror att Volvo S60R, 9-3 Viggen, BMW M3 osv är sportbilar är helt fel ute, det är snarare räcerversioner av familjebilar som även finns i kombiutförande och i extremt motorsvaga versioner... Därmed inte sagt att dom skulle vara tråkigare för det..... Fattar inte varför många som kör just sådana bilar blir så förbannade när man påstår att det inte är riktigta sportbilar ! I sådana fall blir ju även en Skoda Felicia en sportbil bara man stoppar i en motor med hög effekt och ger den lite bättre chassie, eller hur !?!?
Men ett par exempel på sportbilar kan ju vara tex.
Mitsubishi 3000GT, Nissan 300ZX, BMW Z4, Honda S2000, Porsche 911, Corvette, Honda NSX osv

Supersport: Ferrari 3xx, Toyota Supra MKIV, Lambo, Koenigsegg, McLaren F1 osv...

o hör sen ! smile)

Senast redigerat av mrcelica (11 mars 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
bmwerik
11 mars 2005 · 19 Inlägg

Detta hör kanske inte riktigt hit men jag bara funderade på om supra mk4 ännu tillverkas eller har den gått i graven...?

De här med vad som är sportbil o inte kan nog diskuteras i all evighet men min åsikt är följande:

Den som vinner i tex ett race är ju mer sport än den andra!
Kör tillex en supra mot en  _______  o åker på däng så är ju den andra vad ni nu stoppade in på den tomma platsen mer sportbil smile

Feel free to comment...

Murphy is the name of my best friend!
Benan
11 mars 2005 · 271 Inlägg

En vanlig åsikt för en sportbil kan nog vara att där bara e 2 dörrar.

Snabbare
11 mars 2005 · 153 Inlägg

En sportbil måste ju vara snabb! En bil som inte toppar över 280 kan inte räknas som en sportbil. Porsche 911 och Ferrari 360 är sportbilar. En McLaren F1 är en "supersportbil". Enligt mig är bilar som toppar över 350 km/h supersport bilar. Måste bara hälsa till mrcelica att ens nämna en Toyota Supra tillsammans med bilar som Lamborghini, Koenigsegg, McLaren osv är ju en ren förnedring mot riktigta biltillverkare!!! Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
carnageman Rallyförare
11 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Bakhjulsdrift - Slimmade former.... Typ supra,

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
mrcelica
11 mars 2005 · 1 639 Inlägg

bmwerik skrev:
Detta hör kanske inte riktigt hit men jag bara funderade på om supra mk4 ännu tillverkas eller har den gått i graven...?

De här med vad som är sportbil o inte kan nog diskuteras i all evighet men min åsikt är följande:

Den som vinner i tex ett race är ju mer sport än den andra!
Kör tillex en supra mot en  _______  o åker på däng så är ju den andra vad ni nu stoppade in på den tomma platsen mer sportbil smile

Feel free to comment...

Nä, den tillverkas inte längre...
Så om en Volvo 240 med 1000hk slår en Supra så är den mer sportbil ??? :-o

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
mrcelica
11 mars 2005 · 1 639 Inlägg

Snabbare skrev:
En sportbil måste ju vara snabb! En bil som inte toppar över 280 kan inte räknas som en sportbil. Porsche 911 och Ferrari 360 är sportbilar. En McLaren F1 är en "supersportbil". Enligt mig är bilar som toppar över 350 km/h supersport bilar. Måste bara hälsa till mrcelica att ens nämna en Toyota Supra tillsammans med bilar som Lamborghini, Koenigsegg, McLaren osv är ju en ren förnedring mot riktigta biltillverkare!!! Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

Jasså, prestandamässigt så slår ju en Supra de flesta italienska halvmesyrer... Att säga att Toyota inte är en riktig biltillverkare är som att i sandlådan säga att  "min pappa är starkare än din"... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
11 mars 2005 · 1 938 Inlägg

Enligt min åsikt så är det upp till var och en att avgöra vad för bil som är en sportbil tongue tycker man att en bil ser häftig och sportig ut, så kan man själv kalla den en sportbil... om andra tycker det då också är ju en annan sak... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang