Master-J
tekniker
12 mars 2006
· 88 Inlägg
Begreppet Sportbil är betydligt äldre än vad detta community är. Grunden till de olika benämningarna på bilar har oftast sin grund i bilsporten. Kan dock med visst fog påstå att en sportbil aldrig har egentlig plats för 4 vuxna åkande och aldrig fler än 2 dörrar. Om den sen gör 0-100 på 25 sekunder eller på 3 sekunder betyder inget. En av världens populäraste sportbilar är MGB som i bästa fall klarade en toppfart på 170. Idag vill vi nog gärna kalla GT bilar för sportbilar, dessa är oftast 2 sitsiga alt sk 2+2 sitsiga. Vissa tillverkar kan sedan klassa sin bil som sportvagn alt GT, beroende på att de vill tävla med den. Kan flumma i ämnet i timmar men väljer att räkna upp några exempel på bilar av olika typ.
Sportbil:
MG Midget-AH Sprite, MGB, MGC, MGB V8, Lotus Esperit, Morgan plus 4, plus 4-4, plus 8, Lotus 7, Sunbeam Alpine-Tiger, NIssan FAirlady typ 1, Toyota 2000GT roadster (enl uppg tillverkad 1 st) Jaguar C-type, D-type, E-type Roadster, E-type FHC, Volvo P1800, Chevrolet Corvette, Triumph Spitfire, Triumph TR-2.3,4,5,6,7. Masterati 3500 GT, Alfa Romeo Spider, BMW troligen 328 från 50-talet, MB 190SL-300SL (50-talet)
GT(Gran Turismo:
MGB GT, Triumph GT6, Lotus Eclat-Elite, Sunbeam Alpine Harrington, Aston Martin DB, Ferrari de flesta, Lambo de flesta, MB SL bilar av idag, Toyota Celica, Datsun 240-300zx, Jaguar XK, höll på att glömma Ford Mustang FB och Ford Capri. Den sista härjade vilt under 70-talet på Eurpas banor och vann troligen allt som var värt att vinna.
fattas troligen hundratals modeller men kanske det ger en liten fingervisning om vad som intryms i begreppet Sportbil alt GT bil.