Vilka bilar är sportbilar?

Janken Driver
20 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

BmwRickard skrev:
en bil behöver inte ha 2 dörrar för att bli klassad för sportbil, dom måste heller inte ha 2 säten bak.
tex en bmw kaross (e36 iaf) räknas till sportbil enligt försäkringsbolag så... med 4 dörrar och 3 säten bak?
Supra är en sportbil, 300sz är en sportbil, till o med mazda miata är en sportbil. Inte mycke som krävs för att vara rankad sportbil. det behöver inte vara en lambo eller en ferrari för o vara sport.
Bara för att man pressar en 1000 hästar ändrar inte betekningen på en bil, en 245 är fortfarande familjebil med 1000 hk

Bmw är inte sportbil. oavsett vad ditt försäkringnsbolag säker. busbil,men inte sportbil.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
FormulaRed
20 augusti 2005 · 47 Inlägg

mrcelica skrev:
Det finns definitioner för vad som är en "äkta" sportbil, men dom kan jag inte redogöra för...
Däremot kan jag redogöra för att Toyota både tillverkar SPORTBILAR ex. "mr2 turbo" och SUPERSPORTBILAR ex. "Supra MKIV" hehe.
Men dom som tror att Volvo S60R, 9-3 Viggen, BMW M3 osv är sportbilar är helt fel ute, det är snarare räcerversioner av familjebilar som även finns i kombiutförande och i extremt motorsvaga versioner... Därmed inte sagt att dom skulle vara tråkigare för det..... Fattar inte varför många som kör just sådana bilar blir så förbannade när man påstår att det inte är riktigta sportbilar ! I sådana fall blir ju även en Skoda Felicia en sportbil bara man stoppar i en motor med hög effekt och ger den lite bättre chassie, eller hur !?!?
Men ett par exempel på sportbilar kan ju vara tex.
Mitsubishi 3000GT, Nissan 300ZX, BMW Z4, Honda S2000, Porsche 911, Corvette, Honda NSX osv


Supersport: Ferrari 3xx, Toyota Supra MKIV, Lambo, Koenigsegg, McLaren F1 osv...

o hör sen ! smile)

Minnet är bra men kort...

Tack för att du kommenterade min bil och jag visste inte att du har ensamrätt på att döma folks intelligens efter deras åsikter om bilar.
Jag ber om ursäkt.

Om inte annat så har du själv belyst den ganska bra med din sista post.

Senast redigerat av Zero (20 augusti 2005)

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
izeman
20 augusti 2005 · 79 Inlägg

HEHEHE  säger bara OWNED!!!!

speedfreak///
mrcelica
21 augusti 2005 · 1 639 Inlägg

>>>Supersport: Ferrari 3xx, Toyota Supra MKIV, Lambo, Koenigsegg, McLaren F1 osv...

o hör sen ! ) >>>

Någon som hört talas om ironi ?

För mig kommer alltid en Supra vara en Supersportbil

Har inte ensamrätt på att döma folks intelligens, men när folk kallar MKIV'n för SKROT så tar jag mig friheten ! Att du sedan tycker jag är dum i huvudet för jag avgudar Supran är din fulla rättighet !

Senast redigerat av mrcelica (21 augusti 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
izeman
22 augusti 2005 · 79 Inlägg

nä det sa jag inte att du är men när du tar in supran i disskutionen o lämnar dess likvärdiga bilar utanför för att det inte är ditt dröm märke utanför  blir man sur , mk4 är inte ett dugg bättre bil än varken 300zx ,rx8 , rx7  ,honda nsx, mitsubishi 3000 o skyline men det verkar du bara gå förbi o döpa dom till sportbilar för att det passar dig , kan säga att jag blir ju minst lika sur när du klassar in din celica i samma kategori  som min 300zx som du när vi dissar dig för o jämföra königs egg o en supra ///

Senast redigerat av izeman (22 augusti 2005)

speedfreak///
Addson
22 augusti 2005 · 10 Inlägg

Jag kör rally bil he he he men kanske lite mycke street över den så det kanske e en sport bil nu! men vad vet jag!!!
MVH Mr Clean

www.jrm-racing.se
www.cardesign.se
www.Mrc.nu
Pappa som lagt ner ett otroligt jobb!
mrcelica
22 augusti 2005 · 1 639 Inlägg

izeman skrev:
kan säga att jag blir ju minst lika sur när du klassar in din celica i samma kategori  som min 300zx som du när vi dissar dig för o jämföra königs egg o en supra ///

Det förstår jag, det kan jag hålla med om att den inte är värdig... smile

Jag får väll ge mig och kalla MKIV för Suprasportbil i stället då... tongue

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
ThompaSweden
23 augusti 2005 · 25 Inlägg

Min pappa är starkare än era pappor wink

The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Nissan Silvia S15 "Superior Drift S15" (1999)
Frans Team Leader@Gallaher Snus AB
11 mars 2006 · 58 Inlägg

Har en egen reflektion på begreppet supersportbil.

Jag tycker när en bil accelererar runt 3-4sek 0-100 och toppar över 300km/tim med en N/A motor dvs. utan överladdning, hör den hemma i supersport-kategorin.
För att uppnå detta hamnar man väl runt 400-500 hk orginal kanske...

Den billigaste bilen jag kan komma på nu är väl Viper eller Corvette C6.

Bilens pris är på ett sätt ett mått på vilken kategori den vill tillhöra.

Jag menar, du kommer aldrig att hitta en turbomatad 280hästars 4:a i en ferrari eller lambo för knappa miljonen ens.

X=(Mazda+7)/R
Master-J tekniker
12 mars 2006 · 88 Inlägg

Begreppet Sportbil är betydligt äldre än vad detta community är. Grunden till de olika benämningarna på bilar har oftast sin grund i bilsporten. Kan dock med visst fog påstå att en sportbil aldrig har egentlig plats för 4 vuxna åkande och aldrig fler än 2 dörrar. Om den sen gör 0-100 på 25 sekunder eller på 3 sekunder betyder inget. En av världens populäraste sportbilar är MGB som i bästa fall klarade en toppfart på  170. Idag vill vi nog gärna kalla GT bilar för sportbilar, dessa är oftast 2 sitsiga alt sk 2+2 sitsiga. Vissa tillverkar kan sedan klassa sin bil som sportvagn alt GT, beroende på att de vill tävla med den. Kan flumma i ämnet i timmar men väljer att räkna upp några exempel på bilar av olika typ.

Sportbil:
MG Midget-AH Sprite, MGB, MGC, MGB V8, Lotus Esperit, Morgan plus 4, plus 4-4, plus 8, Lotus 7, Sunbeam Alpine-Tiger, NIssan FAirlady typ 1, Toyota 2000GT roadster (enl uppg tillverkad 1 st) Jaguar C-type, D-type, E-type Roadster, E-type FHC, Volvo P1800, Chevrolet Corvette, Triumph Spitfire, Triumph TR-2.3,4,5,6,7. Masterati 3500 GT, Alfa Romeo Spider, BMW troligen 328 från 50-talet, MB 190SL-300SL (50-talet)
GT(Gran Turismo:
MGB GT,  Triumph GT6, Lotus Eclat-Elite, Sunbeam Alpine Harrington, Aston Martin DB, Ferrari de flesta, Lambo de flesta, MB SL bilar av idag, Toyota Celica, Datsun 240-300zx, Jaguar XK, höll på att glömma Ford Mustang FB och Ford Capri. Den sista härjade vilt under 70-talet på Eurpas banor och vann troligen allt som var värt att vinna.

fattas troligen hundratals modeller men kanske det ger en liten fingervisning om vad som intryms i begreppet Sportbil alt GT bil.

civic Naturally Aspiranted
12 mars 2006 · 543 Inlägg

Snabbare skrev:
Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

URSÄKTA!?
det råkar vara så att japanarna bygger de bästa motorerna och är det nån som kan bygga bilar som går bra så är det väl dom iallafall?

tjompa
13 mars 2006 · 340 Inlägg

SNÄLLA! sluta särskriv! det heter sportbil och inte sport bil...fan ni är kassa alltså!vad har ni varit på era lektioner i skolan?

Aldin AT Däck
29 september 2006 · 501 Inlägg

lixxom att jämföra en ferarri med en supra det e som dag o natt sj gillar jag inte supra men jag tkr absolut att det är en sportbil o så kommer man till ferrari o lamburghini o dom redigt feta bilarna som jag läste innan här dom tillhör en annan dimension det är som att jämföra ett vanligt flygplan med ett jaktplan det går inte men om jag hade fått välja sj så hade jag hellre velat ha en redigt fet rx7  o dra den ferrarin det e ju mkt mer status än att ha en ferarri o dra en rx7 för lixxom ferrari är ferrari o kommer alltid förbli det .... det är en sån bil man allri kommer att äga ...
Jag hoppas ni förstår lite av vad jag skrev och så till han snabber som smutskastar japanska bilar, helt fel grabben det e just dom som rastar din lilla bil.
Japan is the real shit
// Aldin

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

en sportbil tar jag för toyota supta mk4 .

MeloveGolf Vw trimmare
29 september 2006 · 2 995 Inlägg

civic skrev:

Snabbare skrev:
Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

URSÄKTA!?
det råkar vara så att japanarna bygger de bästa motorerna och är det nån som kan bygga bilar som går bra så är det väl dom iallafall?

Bästa? jämfört med vilka?
Finns inga japanare med större effekter från början så den kan räknas som "Sportbil"

Shelby cobra gt-500 - V8 5.7L Kompressor 500hk
Shelby "GT" - v8 1001Hk
Bugatti veyron - v16 1001Hk
Saalen s7

Det är enligt mina åsikter "Sport/Super/Status bilar"
Massa effekt,Massa utseende och massa pengar är vad som klassar en sportbil.....
En Skyline/Honda/Supra är enligt mig inte "Sportbilar" då dessa finns överallt
sportbil är något unikt/Ovanligt.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Goli
29 september 2006 · 793 Inlägg

MeloveGolf skrev:

civic skrev:

Snabbare skrev:
Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

URSÄKTA!?
det råkar vara så att japanarna bygger de bästa motorerna och är det nån som kan bygga bilar som går bra så är det väl dom iallafall?

Bästa? jämfört med vilka?
Finns inga japanare med större effekter från början så den kan räknas som "Sportbil"

Shelby cobra gt-500 - V8 5.7L Kompressor 500hk
Shelby "GT" - v8 1001Hk
Bugatti veyron - v16 1001Hk
Saalen s7

Det är enligt mina åsikter "Sport/Super/Status bilar"
Massa effekt,Massa utseende och massa pengar är vad som klassar en sportbil.....
En Skyline/Honda/Supra är enligt mig inte "Sportbilar" då dessa finns överallt
sportbil är något unikt/Ovanligt.....

Sportbil är något man kan köra på bana... Inte något monster

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

precis de ska inte bara gå rakt fram utan även när de svänger .

Janken Driver
29 september 2006 · 2 111 Inlägg

MeloveGolf skrev:

civic skrev:

Snabbare skrev:
Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

URSÄKTA!?
det råkar vara så att japanarna bygger de bästa motorerna och är det nån som kan bygga bilar som går bra så är det väl dom iallafall?

Bästa? jämfört med vilka?
Finns inga japanare med större effekter från början så den kan räknas som "Sportbil"

Shelby cobra gt-500 - V8 5.7L Kompressor 500hk
Shelby "GT" - v8 1001Hk
Bugatti veyron - v16 1001Hk
Saalen s7

Det är enligt mina åsikter "Sport/Super/Status bilar"
Massa effekt,Massa utseende och massa pengar är vad som klassar en sportbil.....
En Skyline/Honda/Supra är enligt mig inte "Sportbilar" då dessa finns överallt
sportbil är något unikt/Ovanligt.....

Tycker du glider mer in på supersport än sportbil.

Vilken kategori skulle du lägga supra,skyline,rx-7  osv i ...?

Sen är väl väghållning osv också ganska avgörande..där är väl inte de amerikanska muskelbilarna mycket att hänga i julgranen i jämförelse med t ex japanerna.

Senast redigerat av Janken (29 september 2006)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Eurobert
29 september 2006 · 2 Inlägg

För att det ska klassas som en supersportbil ska väl motorn vara mittmonterad.
Varken Corvette eller Viper kan klassas som supersportbilar.

Hee-Maan
29 september 2006 · 3 113 Inlägg

BMW's M6 ska vara en "sportbil".. för mig är det är en lyxbil för mig..

jag tror asså att det är en smaksak

Semper Fi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang