1430
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

477 718 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
55 Inlägg
24 oktober 2012
#861
Rallyhalle skrev:
NU har jag åtminstone fått hem lite delar. Spridare, turbo, insugsrör med större lopp och en box med anpassad programvara big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-d34f23dd9f8da27a7091c01485679257.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-ad21c0f0097ca402699d4d8558932616.jpg

Så innan jag går vidare behövs rör- och packningssats för att kunna montera grejerna

Dock har ju ett lägenhetsköp kommit emellan och nu väntar en omfattande renovering av den smile
Så jag vet inte riktigt när jag ska ha tid för 9-5an...

Är det Siemens deka 630cc spridare jag ser! Nice big_smile

Hoppas din hand snart blir okej.


296 Inlägg
24 oktober 2012
#862
Blueman skrev:
Får du på kungskobran med den där kompressordelen med långa snoken.? roll

Jag har ju 16T med kungskobran.. Dock svarvad, men vet inte om han kortade inloppet till huset eller bara portade upp det tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

4 299 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#863
Blueman skrev:
Får du på kungskobran med den där kompressordelen med långa snoken.? roll

Något problem med detta som jag inte känner till låter det som? tongue

Jom: Jajjamen, du ser alldeles rätt!! smile

Handen mår bra nu så jag kan mecka igen! smile

Men nu har jag köpt en lägenhet som ska helrenoveras. Så just nu har jag skitdåligt med tid över till bilen, och itne så värst mycket slantar över heller för tillfället roll

Men jag hoppas att bilen kommer i rullning till sommaren i alla fall smile

davidburman: Det där var ju intressant! Får kolla upp vad som kan tänkas fela med min snurra yikes


296 Inlägg
28 oktober 2012
#864
Grattis till lägenheten! smile Håller själv på o letar smile

Det bästa du kan göra är ju att bara provmontera turbo och kobran för o se smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

1 497 Inlägg
28 oktober 2012
#865
Kungscobran går inte på detta huset. Utan Jacob skall köra med vanliga Aero-cobran.

Och nej, jag har inte glömt att skicka örat till WG-klockan.
Den har åkt runt i mitt framsäte i flera veckor nu wink

4 299 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#866
Okej, då ska vi försöka få lite fart på det här igen då, trots renoveringen ska jag försöka få fart på den här kärran! Så det som är kvar blir väl lite budgetvariant, bl.a avgassystemet där jag bestämt mig för att bygga ihop det själv hela vägen!

Så jag undrar om någon har några bra tips jag behöver för bygget, eller rent av några mått för rörstumparna eller råkar veta någon bra tråd här på forumet eller något annat forum?


4 299 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#867
Usch, nu har det varit mycket på sistone så i helgen fick jag en lucka över för att skruva lite med 9-5an igen! smile

Har dock börjat lite lätt med montering av småprylar i motorrummet.
Började med montering av spridarna, stötte på problem Direkt!!

Trycker man spridaren i botten på railen får man inte på clipset ordentligt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-e5498ec1d600907445a27f46d9e67ecf.jpg

Drar man ut spridaren en liten bit får man dock på clipset, men det känns inte särskilt rätt att göra på det viset!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-f71e3dcb15986757b87568e4e9837be2.jpg

Där sitter spridaren inte i botten, så det känns onekligen som att o-ringen kommer bli kortlivad om spridaren ska sitta på detta sätt?

Men Spridarna har fått sitta på detta vis så länge så railen kunde skruvas på plats så länge, och då dök nästa problem upp. Gamla fuelrailen passar inte på nya Aero-insuget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-389b1f4b0f09f087a73933e13832d61b.jpg

Så min fråga är, hur mycket skiljer det egentligen på railen mellan ett helt och ett delat insug? Uppenbarligen är ju infästning helt åt helvete, men är där någon mer skillnad?

Sen kan jag ju passa på att säga det att jag efterlyser en fuelrail som suttit på en bil med helt insug. Eller finns det någon annan fuelrail som är bättre att satsa på? Bilen ska ju gå på etanol sen.


1 958 Inlägg
28 december 2013
#868
Så då har jag tragglat igenom 45 sidor.. Grymt arbete du har lagt ner på bilen. Men sista uppdateringen är 2013-03-10. Va hände resten av 2013 med bilen?

Sen så läste jag om ditt missöde med att montera på 16" bromsskivor fram. Det hela löser du enkelt med att köpa bygeln från en 9-5 Aero från 2000 eller 2001. Så skall det funka att få på 16" bromskivor på bilen fram.
För skall du ha på de som kom 2002 så får du byta styrspindelhus och stötdämpare ev kulled på bärarmen.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 299 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#869
Mr_Lööf skrev:
Så då har jag tragglat igenom 45 sidor.. Grymt arbete du har lagt ner på bilen. Men sista uppdateringen är 2013-03-10. Va hände resten av 2013 med bilen?

Sen så läste jag om ditt missöde med att montera på 16" bromsskivor fram. Det hela löser du enkelt med att köpa bygeln från en 9-5 Aero från 2000 eller 2001. Så skall det funka att få på 16" bromskivor på bilen fram.
För skall du ha på de som kom 2002 så får du byta styrspindelhus och stötdämpare ev kulled på bärarmen.

Mvh Mr_Lööf

Tack så mycket! smile
Livet går inte alltid som man tänkt och hoppats, blev helt enkelt ingen tid till bilen...
Men har varit ut ett par svängar för att göra i ordning garaget så man kan mecka där igen samt måttat upp för lite uppdateringar smile

Det var intressant! Man behöver inte byta mer än så? För styrspindel från 2002 är ju mer intressant då de ger mig lite andra möjligheter vad gäller bromsar och stötdämpare!
Vill minnas att det snackades om styrleder samt styrväxeln sist detta var på tapeten?


1 958 Inlägg
30 december 2013
#870
Rallyhalle skrev:
Tack så mycket! smile
Livet går inte alltid som man tänkt och hoppats, blev helt enkelt ingen tid till bilen...
Men har varit ut ett par svängar för att göra i ordning garaget så man kan mecka där igen samt måttat upp för lite uppdateringar smile

Det var intressant! Man behöver inte byta mer än så? För styrspindel från 2002 är ju mer intressant då de ger mig lite andra möjligheter vad gäller bromsar och stötdämpare!
Vill minnas att det snackades om styrleder samt styrväxeln sist detta var på tapeten?

Glömde nämna styrlederna. wink Men med lite detektivarbete så kan du nog finna ett par byglar till 00 Aero. Är ju enklaste modifikationen. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 299 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#871
Mr_Lööf skrev:
Glömde nämna styrlederna. wink Men med lite detektivarbete så kan du nog finna ett par byglar till 00 Aero. Är ju enklaste modifikationen. wink

Okej! smile
Jo det är ju klart enklast! Får se lite hur de blir, för att överhuvudtaget rulla ut bilen i år tänkte jag köra med originalbromsar. Kommer antagligen inte behöva värre då jag ska kära in motorn lugnt och fint så allt det inre får slita till sig smile

Men som jag skrev tidigare, man får lite roligare möjligheter med spindlar från en 2002 wink


4 299 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#872
Skulle behöva lite tankehjälp nu! Kollar på hur jag ska göra med intercooler på bilen. Har kollat på den modellanpassade varianten och vet nu vad den kostar, tillsammans med nya slangar som behövs så blir det ändå några sköna slantar.

Har därför kollat lite på frontmonterad ic, med rör, slangar och ic landar man en bit under kostnaden för en modellanpassad. Men då kommer nästa fråga!
Man får ju bara plats med en ic som är 14cm hög för att den inte ska gå ner under fronten. Hur blir det då med kylning av laddluften? Kommer den prestera minst lika bra som ifall den satt på originalplacering?

Sen undrar jag vad ni tror att besiktningen säger? Är det att be om problem med en fmic på 9-5?


4 299 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#873
jonnielahti skrev:
Om dem frågar på sbp är de väl bara att säga att gavlarna lossna på original pch att du hade just den där liggande? En fmic ger ingen effekt i sig själv

Ja och som Schollin sa på stcs, med skrapskyddet på är det ju ingen som kommer se det heller!

Nää det ger ingen effekt i sig, men jag vill inte tappa effekt i onödan bara för att laddluften inte kyls ordentligt smile


4 299 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#874
Men nu har jag en bild att bjuda på då det har skett en uppdatering på bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-90454a15c04b91048386adfaf40bc005.jpg

Måste ju ha en ratt med lite goare grepp, då kändes en Aero-ratt alldeles lagom smile

Har nu städat upp runt bilen så man kommer åt att skruva ordentligt. Sanslöst vad mycket skrot man snabbt samlar på sig... Har semester nu till den 20e så ska försöka få lite gjort på bilen så det kan komma lite roligare uppdateringar! smile


4 299 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#875
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-14b3edfb7667fe6b6e7941b2265de5c2.jpg

Turbon injusterad, då passade ju inte wastegateklockan såklart. Men en liten justering av armen så är turbon nu redo för montering! smile


294 Inlägg
7 januari 2014
#876
jonnielahti skrev:
Om dem frågar på sbp är de väl bara att säga att gavlarna lossna på original pch att du hade just den där liggande? En fmic ger ingen effekt i sig själv

killen som besiktigade min 9000 med grova tryckrör o STOR alu Ic, frågade en annan kollega, han sa släpp de. så blev de inge med de smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

1 958 Inlägg
7 januari 2014
#877
Rallyhalle skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-14b3edfb7667fe6b6e7941b2265de5c2.jpg

Turbon injusterad, då passade ju inte wastegateklockan såklart. Men en liten justering av armen så är turbon nu redo för montering! smile

2mm förspänning nu alltså? smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 299 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#878
Micke_9000 skrev:
jonnielahti skrev:
Om dem frågar på sbp är de väl bara att säga att gavlarna lossna på original pch att du hade just den där liggande? En fmic ger ingen effekt i sig själv

killen som besiktigade min 9000 med grova tryckrör o STOR alu Ic, frågade en annan kollega, han sa släpp de. så blev de inge med de smile

Hehe, då hade du nog lite tur tongue
Och de brukar inte jag ha så lägger dit skyddsplasten innan bes. Finns inte en chans att dom kommer se de då. Om dom inte ställer sig och råglor genom hålen i fronten, men de har jag svårt att tänka mig smile


Mr_Lööf: Jajjemen! smile


4 299 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#879
Sådär, då va IC, rör och slangar beställt. Så hoppas på att detta ska dyka upp till helgen då det vankas meckhelg i garaget med lite besök norr ifrån big_smile
Senast redigerat av Rallyhalle (11 januari 2014)


4 299 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#880
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-c66985f74ed328df1c3a8f4581fd68a4.jpg

Kom ett trevligt paket på posten idag smile
Nu ska de kompletteras med lite skruv, slangklämmor inför monteringen i helgen!



Sök