2131
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 533 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#521
Olle__h skrev:
kanske skulle kunna ta en "hålsågshållare" strunta i hålsågen och spänna fast ventilen i stället för centrumborren. då kanske man kan käna nåra centimetrar. Kanske känns för oseriöst men det är bara ett förslag.

kämpa vidare! vi följer dig med spänning

Just ja, det skulle kanske fungera... dock får hålet för centrumborren inte vara mycket större än 6mm... annars vobblar det nog för mycket. Kollar på det om jag inte hittar filmaskinen på Jula.

9 140 Inlägg
7 mars 2011
#522
Alla sätt är bra utom dom som inte fungerar! En ide kan ju va att kapa av en ventil och svetsa på pinnen på den andra ventilen som förlängning?


1 290 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#523
Putteliten skrev:
Alla sätt är bra utom dom som inte fungerar! En ide kan ju va att kapa av en ventil och svetsa på pinnen på den andra ventilen som förlängning?

Kan gå men jag måste få ur dom sen också smile

9 140 Inlägg
7 mars 2011
#524
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Alla sätt är bra utom dom som inte fungerar! En ide kan ju va att kapa av en ventil och svetsa på pinnen på den andra ventilen som förlängning?

Kan gå men jag måste få ur dom sen också smile

Hehe, får ju svetsa innan du sätter i dom ju....     Kan bli lite slipjobb men du slipper köpa massa verktyg.


1 290 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#525
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Alla sätt är bra utom dom som inte fungerar! En ide kan ju va att kapa av en ventil och svetsa på pinnen på den andra ventilen som förlängning?

Kan gå men jag måste få ur dom sen också smile

Hehe, får ju svetsa innan du sätter i dom ju....     Kan bli lite slipjobb men du slipper köpa massa verktyg.

Jag gillar ju att köpa verktyg, ungefär så som tjejer gillar att köpa skor big_smile

9 140 Inlägg
8 mars 2011
#526
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Kan gå men jag måste få ur dom sen också smile

Hehe, får ju svetsa innan du sätter i dom ju....     Kan bli lite slipjobb men du slipper köpa massa verktyg.

Jag gillar ju att köpa verktyg, ungefär så som tjejer gillar att köpa skor big_smile

Haha! big_smile


1 290 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#528
Idag testade jag att slipa igen (med mitt nya verktyg...) och nu vet jag varför jag inte hittat någon annan som slipat ur för ventilerna med den här "tekniken" smile Urtaget hamnar precis på rätt ställe men för att komma ner 3mm så kommer jag behöva byta slippappret säkert 5-6 gånger per ventil och kolv då pappret snabbt sätts igen. Det är möjligt att man kan kyla med rödsprit eller nått men hela processen känns omständig.. En bekants bekant har en jigg för att fräsa ur kolvar, ska se om jag kan få hjälp av honom så att det blir proffsigt gjort. Allt för idag!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
9 mars 2011
#529
Exsicco skrev:
Idag testade jag att slipa igen (med mitt nya verktyg...) och nu vet jag varför jag inte hittat någon annan som slipat ur för ventilerna med den här "tekniken" smile Urtaget hamnar precis på rätt ställe men för att komma ner 3mm så kommer jag behöva byta slippappret säkert 5-6 gånger per ventil och kolv då pappret snabbt sätts igen. Det är möjligt att man kan kyla med rödsprit eller nått men hela processen känns omständig.. En bekants bekant har en jigg för att fräsa ur kolvar, ska se om jag kan få hjälp av honom så att det blir proffsigt gjort. Allt för idag!

när man portar så brukar man doppa slipstiften i motorolja för att inte aluminiumen ska täta igen dem wink kan kanske funka på papper med wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 290 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#530
saablover_1 skrev:
Exsicco skrev:
Idag testade jag att slipa igen (med mitt nya verktyg...) och nu vet jag varför jag inte hittat någon annan som slipat ur för ventilerna med den här "tekniken" smile Urtaget hamnar precis på rätt ställe men för att komma ner 3mm så kommer jag behöva byta slippappret säkert 5-6 gånger per ventil och kolv då pappret snabbt sätts igen. Det är möjligt att man kan kyla med rödsprit eller nått men hela processen känns omständig.. En bekants bekant har en jigg för att fräsa ur kolvar, ska se om jag kan få hjälp av honom så att det blir proffsigt gjort. Allt för idag!

när man portar så brukar man doppa slipstiften i motorolja för att inte aluminiumen ska täta igen dem wink kan kanske funka på papper med wink

Tänkte samma tanke.... möjligt att jag testar det i helgen med ett grövre papper. För att beskriva hur jag fungerar mentalt så brukar jag backa när det strular.... och sen tar jag sats.

1 290 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#531
Ville inte ge upp idén att slipa ur kolvarna så som  jag beskrivit tidigare i tråden… Så jag köpte grövre smärgelduk (80 istället för 120) och olja på duken så som saablover_1 föreslog (tack för tipset smile) och så var jag igång igen. Nu fungerar det! big_smile På avgasventilen behöver jag inte byta papper mer än en gång per kolv, på insugsventilen behöver jag byta två gånger per kolv för att komma ner 2mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-82db6cbf64aac888628465735c472d6b.jpg

Det var riktigt nervöst att sätta i en av JE-kolvarna och ”fräsa” men stärkt av framgångarna med originalkolven vad det bara att köra. När jag efter fräsning skulle ta ur JE-kolven märkte jag att den satt fast…. Det hade kommit ner sand från pappret mellan cylindervägg och kolv, resultatet blev repor i kolven men de är inte värre än att dom går att putsa bort. För att slippa det problemet på kolv 2 & 3 tänkte jag montera en övre kolvring så att skiten inte kommer längre än så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0571d259a3185343c7c63d8af90f06f6.jpg

Här ser man reporna på sidan av kolven. hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2481d5aa9cd7a1a805993dc018d65bf9.jpg

Som en bisak kan jag nämna att vikten gick ner från 166.5g till 165.5!

Allt för idag! I morgon blir det två kolvar till men då med en kolvring på plats.
Senast redigerat av Exsicco (12 mars 2011)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
12 mars 2011
#532
kul att man kunde hjälpa till wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

9 140 Inlägg
12 mars 2011
#533
Jävlar vad läckert! Du är en envis jävel och bra som fasen blir det! Så nu har du alltså ordentligt spelrum för ventilerna både höjd och lite i sida med då eller?


1 290 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#534
Putteliten skrev:
Jävlar vad läckert! Du är en envis jävel och bra som fasen blir det! Så nu har du alltså ordentligt spelrum för ventilerna både höjd och lite i sida med då eller?

Man måste vara lite envis ibland... wink Ska mäta sen men jag tror att det blir ca 1-1,5mm i höjd. På radien har jag lagt på 0,5mm vilket borde räcka... kommer lite för nära cylinderväggen annars och då blir godset i kolven lite väl tunt...

9 140 Inlägg
13 mars 2011
#535
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Jävlar vad läckert! Du är en envis jävel och bra som fasen blir det! Så nu har du alltså ordentligt spelrum för ventilerna både höjd och lite i sida med då eller?

Man måste vara lite envis ibland... wink Ska mäta sen men jag tror att det blir ca 1-1,5mm i höjd. På radien har jag lagt på 0,5mm vilket borde räcka... kommer lite för nära cylinderväggen annars och då blir godset i kolven lite väl tunt...

Jo det är ju tydligt det. Ska bli spännande och se resultatet sen tycker jag.


1 290 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#536
Sista kolven färdigfräst! Med en kovring på plats så klarade jag de två sista kolvarna från repor. Om jag ska göra det här fler gånger så trycker jag nog ner lite hårt smörjfett mellan kolv och cylindervägg så att det inte kommer ner sand och annat skit där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7a0872b0c226b11ac4126b7eeab096ba.jpg

Kontrollvägde kolvarna efter slipningen för att se att lika mycket med material tagits bort per kolv. Alla kovarna väger 165.5g vilket är 1g mindre än innan slipningen. Vågen har en tolerans på 0.1g och det får man vara nöjd med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7a81b4a07911a7968965523f3decf93c.jpg

När jag ändå hade vågen framme så passade jag på att väga vevstakarna tillsammans med lager och bultar och där var det tyvärr rätt stor skillnad. Mellan den lättaste och den tyngsta skilljer det 3.8g. I morgon kommer jag ringa till företaget som honade blocket (två gånger...smile) och kolla med dom om dom kan balansera och göra det sista på toppen. Inte så mycket kvar nu innan det är dags att skruva ihop motorn big_smile

Kvar innan montering:
Justera kolvringarna
Balansera stakar
Balansera vevaxel med svänghjul
Slipa in ventilerna
Eventuellt plana toppen (om det behövs..)

Snart dax.. 1,5 år senare big_smile

9 140 Inlägg
13 mars 2011
#537
Exsicco skrev:
Sista kolven färdigfräst! Med en kovring på plats så klarade jag de två sista kolvarna från repor. Om jag ska göra det här fler gånger så trycker jag nog ner lite hårt smörjfett mellan kolv och cylindervägg så att det inte kommer ner sand och annat skit där.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7a0872b0c226b11ac4126b7eeab096ba.jpg

Kontrollvägde kolvarna efter slipningen för att se att lika mycket med material tagits bort per kolv. Alla kovarna väger 165.5g vilket är 1g mindre än innan slipningen. Vågen har en tolerans på 0.1g och det får man vara nöjd med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7a81b4a07911a7968965523f3decf93c.jpg

När jag ändå hade vågen framme så passade jag på att väga vevstakarna tillsammans med lager och bultar och där var det tyvärr rätt stor skillnad. Mellan den lättaste och den tyngsta skilljer det 3.8g. I morgon kommer jag ringa till företaget som honade blocket (två gånger...smile) och kolla med dom om dom kan balansera och göra det sista på toppen. Inte så mycket kvar nu innan det är dags att skruva ihop motorn big_smile

Kvar innan montering:
Justera kolvringarna
Balansera stakar
Balansera vevaxel med svänghjul
Slipa in ventilerna
Eventuellt plana toppen (om det behövs..)

Snart dax.. 1,5 år senare big_smile

Tänkte säga att det fattas en kolv tongue men det gör det ju inte. Verkar vara dom enklaste sakerna kvar alltså? Fått tag på någon snigel till grenröret än?


1 290 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#538
Putteliten skrev:
Tänkte säga att det fattas en kolv tongue men det gör det ju inte. Verkar vara dom enklaste sakerna kvar alltså? Fått tag på någon snigel till grenröret än?

Fler än tre cylidrar är fusk wink

Har inte hittat turbon ännu men nu är jag 99.9% säker på vad jag ska ha. På Arctic Cat 660 Turbo sitter det en  turbo som heter IHI 4rhb. Den är riktigt liten och klarar 2 bar utan problem. Dock verkar den vara svår att få tag på till vettiga pengar.... Att tillägga är att den är kullagrad smile

Kommer troligen montera ihop motorn och "köra in den" med original turbo och insug och byta övriga delar när jag vet att grunden fungerar.
Senast redigerat av Exsicco (13 mars 2011)

1 212 Inlägg
13 mars 2011
#539
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Tänkte säga att det fattas en kolv tongue men det gör det ju inte. Verkar vara dom enklaste sakerna kvar alltså? Fått tag på någon snigel till grenröret än?

Fler än tre cylidrar är fusk wink

Har inte hittat turbon ännu men nu är jag 99.9% säker på vad jag ska ha. På Arctic Cat 660 Turbo sitter det en  turbo som heter IHI 4rhb. Den är riktigt liten och klarar 2 bar utan problem. Dock verkar den vara svår att få tag på till vettiga pengar.... Att tillägga är att den är kullagrad smile

Kommer troligen montera ihop motorn och "köra in den" med original turbo och insug och byta övriga delar när jag vet att grunden fungerar.

helt rätt tänkt:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

9 140 Inlägg
13 mars 2011
#540
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Tänkte säga att det fattas en kolv tongue men det gör det ju inte. Verkar vara dom enklaste sakerna kvar alltså? Fått tag på någon snigel till grenröret än?

Fler än tre cylidrar är fusk wink

Har inte hittat turbon ännu men nu är jag 99.9% säker på vad jag ska ha. På Arctic Cat 660 Turbo sitter det en  turbo som heter IHI 4rhb. Den är riktigt liten och klarar 2 bar utan problem. Dock verkar den vara svår att få tag på till vettiga pengar.... Att tillägga är att den är kullagrad smile

Kommer troligen montera ihop motorn och "köra in den" med original turbo och insug och byta övriga delar när jag vet att grunden fungerar.

Hahaha Ja har 5 big_smile.
Okej, hur kommer motorn bete sig med den snurran då?



Sök