2727
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 439 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#601
Idag kom grenröret. Kunde inte hålla mig och började direkt kolla om det går att anpassa så att det passar på Smart-toppen. Det ser ut som att det går att få till en adapter att sätta mellan topp och grenrör. Det kommer att bli trångt men det ser ut som att det kommer att få plats. Lite för stor diameter på rören men det går nog att trolla till med en strypning. Har börjat skissa på adaptern i SolidWorks, förhoppningsvis kan jag skicka ritning till Ajdén nästa vecka så att han kan skära ut adaptern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2e1028615160a24fc766eadae527d0a1.jpg

Sorry för en suddig bild smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0160487669ad293eab3a0960a39297b3.jpg

1 290 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#602
Hel helg i garaget... trodde jag.... Bor man i hus och har trädgård så har det en underlig förmåga att dyka upp andra projekt.

Men en del fick jag gjort ändå. Drivaxlarna är nu färdiga för montering. Den knäcka drivaxeln byttes ut mot en drivaxel från en ForTwo (same shit...). Också hunnit med att rita upp adaptern som ska sitta mellan topp och grenrör, det kommer kanske en bild på den senare ikväll.

En "förebild" på korta drivaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c1f8c616d3838b7628714e6e6ab12340.jpg

En "efterbild"
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-42361df5af21f1c3e80f58d819f35c43.jpg

Har också hinnit fortsätta med den vattenskylda intercoolern, behöver få i den med originalmotorn så att jag kan besiktiga bilen innan nya motorn ska i. I fredags skickade jag iväg bakfälgarna för avsmalning... hoppas att det inte tar för lång tid innan jag får tillbaka dom smile

Allt för tillfället!

1 290 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#603
Lovade en bild igår men jag gjorde klart den först idag.

Ritning på adaptern som ska sitta mellan topp och T660-grenröret. Avgashålen ska fräsas upp för hand, därav den udda formen. Osäker på hur tjock den blir men jag gissar på 20mm vilket borde räcka för att kunna gänga i pinnbultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-63f56a3ead0ad0a80ea0a3de13d2d9f8.jpg

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 april 2011
#604
Ser bra ut smile  får detta plats under huven då?


1 290 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#605
Mog1 skrev:
Ser bra ut smile  får detta plats under huven då?

Motorn är lutad bakåt så motorluckan tar den inte i.... dock blir det trångt om det får plats...

f.d. Robospine
208 Inlägg
27 april 2011
#606
Fan jag måste sätta fart alltså.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

1 290 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#607
Domiseven skrev:
Fan jag måste sätta fart alltså.

När var du i garaget sist?

235 Inlägg
27 april 2011
#608
Det var en riktigt snuskig drivaxel på en så pass ny bil ändå tongue Kom dom färdigt med rost från fabrik kanske wink. Nä men blev schysst med ny färg och uppfräschning. Snart kanske man får se dig rulla här i Tyresö med bilen då.

// Julle

457 Inlägg
27 april 2011
#609
Jo säger som julle längtar som fan att få ligga framför en smart i sommar hehe kom igen nu ! wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you&#65279; get caught!

1 290 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#610
Jullee skrev:
Det var en riktigt snuskig drivaxel på en så pass ny bil ändå tongue Kom dom färdigt med rost från fabrik kanske wink. Nä men blev schysst med ny färg och uppfräschning. Snart kanske man får se dig rulla här i Tyresö med bilen då.

// Julle

Tror att dom var helt obehandlade från fabrik... det är ju riktigt tjockt material så dom tänkte nog att det aldrig kommer att rosta igenom....

När jag får tillbaka mina bakfälgar ska bilen besiktas, sen ska nya motorn i. Så förhoppningsvis så är den ute och rullar snart. smile

1 290 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#611
XL-Dempa skrev:
Jo säger som julle längtar som fan att få ligga framför en smart i sommar hehe kom igen nu ! wink

Hatar när folk ligger framför mig och inte flyttar på sig.... wink

f.d. Robospine
208 Inlägg
30 april 2011
#612
Exsicco skrev:
När var du i garaget sist?

Det var väl två veckor sen eller nåt som jag gjorde nåt (innan det, 4-5 månader tongue), skruvade lite på bromsvågen förra helgen och tog en provtur efter det. Tror det börjar lösa sig.
Har fått tid för hjulinställning, corner weight, ljusinställning och avgasvärden hos kompisen nu i maj, sen är det bara småskit kvar egentligen.
Senast redigerat av Domiseven (30 april 2011)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

1 290 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#613
Domiseven skrev:
Exsicco skrev:
När var du i garaget sist?

Det var väl två veckor sen eller nåt som jag gjorde nåt (innan det, 4-5 månader tongue), skruvade lite på bromsvågen förra helgen och tog en provtur efter det. Tror det börjar lösa sig.
Har fått tid för hjulinställning, corner weight, ljusinställning och avgasvärden hos kompisen nu i maj, sen är det bara småskit kvar egentligen.

Då blir vi kanske färdiga samtidigt.... Hitta en tillräckligt kurvig bana så ska jag ge dig en tuff match smile

1 290 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#614
Målet för helgen är att få klart den vattenkylda intercoolern. Fick ta isär hela mittkonsolen för att kunna dra fram kablarna till brytaren på ett vettigt sätt, sen gick det ett par timmar till att leta efter krympslangen som jag förlagt någonstans... Pumpen är nu inkopplad via ett relä från Biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-202aad943f131a97d049e9b35c2f9865.jpg

Placerade brytaren på det enda stället som jag kunde hitta där det fanns utrymme och som inte krävde demontering av hela bilen... Tyvärr visade det sig att kvalitetsbrytaren från Biltema inte höll så god kvalite... glapp som f_n... blir att köpa en ny vid tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4f51c0a1335f84efeef04b9449a5dc0d.jpg

Främre änden klar på bilen, fortsätter bak i motorrummet i morgon!

41 Inlägg
7 maj 2011
#615
Skit kul projekt! Jag tar plats

Saludos desde Gran Canaria
www.rsr-racing.net

1 290 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#616
JanPlatano skrev:
Skit kul projekt! Jag tar plats

Du är varmt välkommen!

68 Inlägg
8 maj 2011
#617
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen" wink


Väntar som många andra ivrigt på uppstart, film osv. smile
Senast redigerat av Quist (8 maj 2011)

//Quist

1 290 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#618
Quist skrev:
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen" wink


Väntar som många andra ivrigt på uppstart, film osv. smile

Den ligger på tändningen via ett relä, vill ha möjligheten att stänga av den även när tändningen är på.

Du får vänta lite till innan uppstart, behöver besikta bilen innan nya motorn ska i smile

1 290 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#619
Den vattenkylda laddluftkylaren på plats. Höll på i ett antal timmar för att lufta systemet, upptäckte att en salangklämma vid kylaren inte var tillräckligt åtdragen. Var bara att riva delar av fronten igen. Det visade sig också att jag kopplat slangarna fel vid IC:n så att pumpen försöker ta vattnet från toppen istället botten av ICn. Blir att koppla om slangarna och eventuellt placera om pumpen då den var riktigt känslig för luft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-e104567b58d4d605bccfcb3c82ecc38f.jpg
Allt för denna gång...

112 Inlägg
9 maj 2011
#620
Exsicco skrev:
Quist skrev:
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen" wink


Väntar som många andra ivrigt på uppstart, film osv. smile

Den ligger på tändningen via ett relä, vill ha möjligheten att stänga av den även när tändningen är på.

Du får vänta lite till innan uppstart, behöver besikta bilen innan nya motorn ska i smile

Varför vill du kunna stänga av den?? Bara nyfiken/okunnig



Sök