Idag kom grenröret. Kunde inte hålla mig och började direkt kolla om det går att anpassa så att det passar på Smart-toppen. Det ser ut som att det går att få till en adapter att sätta mellan topp och grenrör. Det kommer att bli trångt men det ser ut som att det kommer att få plats. Lite för stor diameter på rören men det går nog att trolla till med en strypning. Har börjat skissa på adaptern i SolidWorks, förhoppningsvis kan jag skicka ritning till Ajdén nästa vecka så att han kan skära ut adaptern.
Hel helg i garaget... trodde jag.... Bor man i hus och har trädgård så har det en underlig förmåga att dyka upp andra projekt.
Men en del fick jag gjort ändå. Drivaxlarna är nu färdiga för montering. Den knäcka drivaxeln byttes ut mot en drivaxel från en ForTwo (same shit...). Också hunnit med att rita upp adaptern som ska sitta mellan topp och grenrör, det kommer kanske en bild på den senare ikväll.
En "förebild" på korta drivaxeln.
En "efterbild"
Har också hinnit fortsätta med den vattenskylda intercoolern, behöver få i den med originalmotorn så att jag kan besiktiga bilen innan nya motorn ska i. I fredags skickade jag iväg bakfälgarna för avsmalning... hoppas att det inte tar för lång tid innan jag får tillbaka dom
Lovade en bild igår men jag gjorde klart den först idag.
Ritning på adaptern som ska sitta mellan topp och T660-grenröret. Avgashålen ska fräsas upp för hand, därav den udda formen. Osäker på hur tjock den blir men jag gissar på 20mm vilket borde räcka för att kunna gänga i pinnbultar.
Det var en riktigt snuskig drivaxel på en så pass ny bil ändå Kom dom färdigt med rost från fabrik kanske . Nä men blev schysst med ny färg och uppfräschning. Snart kanske man får se dig rulla här i Tyresö med bilen då.
Det var en riktigt snuskig drivaxel på en så pass ny bil ändå Kom dom färdigt med rost från fabrik kanske . Nä men blev schysst med ny färg och uppfräschning. Snart kanske man får se dig rulla här i Tyresö med bilen då.
// Julle
Tror att dom var helt obehandlade från fabrik... det är ju riktigt tjockt material så dom tänkte nog att det aldrig kommer att rosta igenom....
När jag får tillbaka mina bakfälgar ska bilen besiktas, sen ska nya motorn i. Så förhoppningsvis så är den ute och rullar snart.
Det var väl två veckor sen eller nåt som jag gjorde nåt (innan det, 4-5 månader ), skruvade lite på bromsvågen förra helgen och tog en provtur efter det. Tror det börjar lösa sig. Har fått tid för hjulinställning, corner weight, ljusinställning och avgasvärden hos kompisen nu i maj, sen är det bara småskit kvar egentligen.
Det var väl två veckor sen eller nåt som jag gjorde nåt (innan det, 4-5 månader ), skruvade lite på bromsvågen förra helgen och tog en provtur efter det. Tror det börjar lösa sig. Har fått tid för hjulinställning, corner weight, ljusinställning och avgasvärden hos kompisen nu i maj, sen är det bara småskit kvar egentligen.
Då blir vi kanske färdiga samtidigt.... Hitta en tillräckligt kurvig bana så ska jag ge dig en tuff match
Målet för helgen är att få klart den vattenkylda intercoolern. Fick ta isär hela mittkonsolen för att kunna dra fram kablarna till brytaren på ett vettigt sätt, sen gick det ett par timmar till att leta efter krympslangen som jag förlagt någonstans... Pumpen är nu inkopplad via ett relä från Biltema.
Placerade brytaren på det enda stället som jag kunde hitta där det fanns utrymme och som inte krävde demontering av hela bilen... Tyvärr visade det sig att kvalitetsbrytaren från Biltema inte höll så god kvalite... glapp som f_n... blir att köpa en ny vid tillfälle.
Främre änden klar på bilen, fortsätter bak i motorrummet i morgon!
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen"
Väntar som många andra ivrigt på uppstart, film osv.
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen"
Den ligger på tändningen via ett relä, vill ha möjligheten att stänga av den även när tändningen är på.
Du får vänta lite till innan uppstart, behöver besikta bilen innan nya motorn ska i
Den vattenkylda laddluftkylaren på plats. Höll på i ett antal timmar för att lufta systemet, upptäckte att en salangklämma vid kylaren inte var tillräckligt åtdragen. Var bara att riva delar av fronten igen. Det visade sig också att jag kopplat slangarna fel vid IC:n så att pumpen försöker ta vattnet från toppen istället botten av ICn. Blir att koppla om slangarna och eventuellt placera om pumpen då den var riktigt känslig för luft. Allt för denna gång...
Den ligger på tändningen via ett relä, vill ha möjligheten att stänga av den även när tändningen är på.
Du får vänta lite till innan uppstart, behöver besikta bilen innan nya motorn ska i
Varför vill du kunna stänga av den?? Bara nyfiken/okunnig