Avgaserna har ju en förmåga att expandera straxt utanför avgashuset när dom börjar svala lite lite. och det sista man vill är ju att mottrycket i avgassidan ska springa ikapp laddtrycket
Jag trodde att avgaserna minskade i volym när dom svalnade...
Enligt den allmänna gaslagen så gör de det...
Förjäkla härligt projekt... Gillar dina idéer och ditt utförande väldigt mycket.
Senast redigerat av Tuffhaggman (26 september 2011)
Avgaserna har ju en förmåga att expandera straxt utanför avgashuset när dom börjar svala lite lite. och det sista man vill är ju att mottrycket i avgassidan ska springa ikapp laddtrycket
Förjäkla härligt projekt... Gillar dina idéer och ditt utförande väldigt mycket.
Kollade lite snabbt. Den kommer ganska högt upp, du får tänka på att motorn nästan ligger ner. Innanför sitter nedre kanten av första cylindern, har för mig att det sitter ganska skyddat. Kan kolla på lite andra bilder nån annan dag.
Mm.. jag försöker lura ut vad det är dom försöker ventilera
Känns som en udda konstruktion iom att det sitter direkt på spjällhuset. Om jag förstått det rätt så stänger ventilen när turbon laddar och öppnar när det blir högre tryck i motorn än vad det är i insuget... Får en känsla av att jag missat något
Humm.. det måste ju vara så att den suger i sig saker när man har gassplället stängt. undra av det är för gaser som vill att den ska suga ur.
Det har ju med turbolens och trycksatthet av avgaserna. För att slippa onödigt mottryck i downpipen så ska ju downpipen vara lite större än avgasimpellern. om man kollar på lite större raceturbos så har dom redan en strut sittandes på avgashuset (Där det blir riktigt stora turbos är impellern så stor att det inte behövs).
Mm.. jag försöker lura ut vad det är dom försöker ventilera
Känns som en udda konstruktion iom att det sitter direkt på spjällhuset. Om jag förstått det rätt så stänger ventilen när turbon laddar och öppnar när det blir högre tryck i motorn än vad det är i insuget... Får en känsla av att jag missat något
Humm.. det måste ju vara så att den suger i sig saker när man har gassplället stängt. undra av det är för gaser som vill att den ska suga ur.
Idag kom det en kille från Halmstad för att hämta motorn han köpt och samtidigt hade jag besök av en annan Roadster-ägare som ville ha ny programvara i sin bil. Lite lustigt att båda kommer samtidigt då jag aldrig tidigare haft besök av någon annan Roadster...
Bilen i mitten var den som fick ny programvara, det blev ett jvla drag med nya programvaran... på vägen hem sköt han dumpen
Jag tror att det var något trolltyg eftersom Olas bil sköt dumpen och min Getingen började läcka olja. Nej för att tala sanning så tror jag att jag har haft en minimal läcka (lätt fuktiga oljerör) ända sedan jag monterade motorn 2008 och nu tyckte den att det var nog. Jag ska byta ett oljerör till turbon i helgen.
Idag kom det en kille från Halmstad för att hämta motorn han köpt och samtidigt hade jag besök av en annan Roadster-ägare som ville ha ny programvara i sin bil. Lite lustigt att båda kommer samtidigt då jag aldrig tidigare haft besök av någon annan Roadster...
Bilen i mitten var den som fick ny programvara, det blev ett jvla drag med nya programvaran... på vägen hem sköt han dumpen
Jag tror att det var något trolltyg eftersom Olas bil sköt dumpen och min Getingen började läcka olja. Nej för att tala sanning så tror jag att jag har haft en minimal läcka (lätt fuktiga oljerör) ända sedan jag monterade motorn 2008 och nu tyckte den att det var nog. Jag ska byta ett oljerör till turbon i helgen.
Jörgen
Kanske farligt att komma hit med sin Roadster
Jag tror att jag har kommit på varför min Roadster strular nu och läcker olja.... jag misstänker att det är backventilen till ena vevhusventilationen som fastnat i öppet läge så att laddtrycket trycker ur oljan genom oljestickröret.... Ska kolla i helgen om jag kommer åt den ventilen utan att lyfta ur motorn... den ska iofs ur ändå men det är skönt att veta vad som är fel innan.
Ett litet bevis på att jag har kommit igång med att montera ur gamla motorn tillsammans med tillhörande subframe..... samtidigt ett bevis för att jag behöver ett större garaget
I vanlig ordning för att gör nått med motorn på den här bilen så börjar man med att ta bort sidorutorna bak... börjar få rutin på det nu.
Hängde upp bakdelen på väggen för att få lite mer plats
Ursäkta suddig bild
Önskar att min travers satt längre in i garaget så att jag kunde använda den till att hissa upp bilen..
Yeah! Nu börjar det roliga! Hoppas du hinner filma ett par repor innan snön också.....
Vi får se, lite prylar kvar innan det blir åka av:)
Det kan jag tänka mig. Men det är ju positivt när bilen börjar rivas ner, då vet man att med ditt tidigare slit så finns det ingen återvändo. Hoppas att allt ditt slit kommer visa resultat och ett måste att du visar oss resultat med!
Idag fortsatte arbetet med att få ur subframe med motor och växellåda. Var mer jobb än vad jag trodde men nu har jag koll på vad som behöver göras. Ett antal timmar gick till att klura ut i vilken ordning prylarna skulle lossas.
Som sagt... behöver ett större garage...
Näste jobb blir att börja flytta över delar till nya subframen. Kommer att börja med avgassystemet för att se om jag kan utgå från det istället för att bygga helt nytt. Det jag har idag är inte original och tar väldigt lite med plats, tror inte att jag kan bygga ett bättre system själv.
Behöver hitta någon i Sthlm som kan hjälpa mig med lite svetsjobb, rostfritt och aluminium. Tips?