Har köpt bredbandslambda och avgastemp från PLX Devices sedan tidigare och har länge funderat på att jag även vill mäta oljetrycket. Vill vara säker på att oljetrycket är bra och så vill jag kunna mäta vad som händer med trycket i kurvorna så det tänker jag komplettera med. Programvaran som jag använder kan plocka en del värden från originalsensorerna också....
Men sen är frågan om det är något mer som behövs..... Det skulle vara skitkul att mäta allt och lite till men är det värt pengarna?
Vad för värden är "need to have" och vad är "nice to have?
Varför blir det så mycket dyrare med oljetemp? Det skulle kanske vara intressant att logga gaspådrag och turbotryck för att se hur turbon reagerar, eller är det bara jag som flummar?
Varför blir det så mycket dyrare med oljetemp? Det skulle kanske vara intressant att logga gaspådrag och turbotryck för att se hur turbon reagerar, eller är det bara jag som flummar?
Jörgen
Man lägger till sensorer och en dosa för de olika saker man vill mäta. Olika sensorer kostar olika mycket och vätsketempen hamnar strax över 1000kr inkl frakt.
Läge på spjäll och laddtryck får man ut från originalsensorerna.
Förstår att det är bra att ha koll på den temperaturen men hur viktigt är det? 1200kr till om jag vill ta tempen...
ojj jävlar , vad äre för supergivare ?
en typ K givare för vätska som pallar olja kostar ju hälften..
Det är inte bara givare, det är en låda med elektronik också. Man länkar ihop alla sensorerna seriellt med en enhet som ansluts till OBD-kontakten och då blir kommunikationen trådlös från bilen till det du använder som instrument (dator, iPhone, Ipad, mm). Finns antagligen billigare lösningar men nörd som jag är så gillar jag PLX Devices Blev lite billigare än vad jag föst räknade med. Betalar ca €220 inkl frakt för oljetryck och två temperaturmätare, har ju huvudenheten, bredbandslambda och avgastemp sedan tidigare.
Mät oljetemp före och efter kyl. Lufttemp in i turbo, efter turbo och efter chargecoolern oljetryck, laddtryck och lamda så har du typ allt du skulle behöver veta
Fan vad kul det är att läsa alla dina små saker du gör och allt du hittar på! även om jag inte tycker att det är på världens grymmaste du gör så gör du ett så sjukt bra jobb och gör så sjukt komplicerade saker! längtar till man får se bilen gå!
Mät oljetemp före och efter kyl. Lufttemp in i turbo, efter turbo och efter chargecoolern oljetryck, laddtryck och lamda så har du typ allt du skulle behöver veta
Fan vad kul det är att läsa alla dina små saker du gör och allt du hittar på! även om jag inte tycker att det är på världens grymmaste du gör så gör du ett så sjukt bra jobb och gör så sjukt komplicerade saker! längtar till man får se bilen gå!
Världens grymmaste...? För många cylindrar på en Bugatti Veyron så det kändes ekonomiskt oförsvarbart att börja bygga om en sån
Så jag ska skita i spolarvätskan?
Ja men den måste du ju ha både temp och tryckmätare på jue! Det är ju viktigast av allt!
Så jag ska skita i spolarvätskan?
nej då blir rutan skitig
Oj, där blev det lite ofrivillig kiss & bajs-humor