2154
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

896 150 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
239 Inlägg
22 februari 2012
Jag drar mig till minnes att jag såg en hemsida skriven av en pensionerad bilprogrammerare men jag kan inte hitta sidan nu men jag tror att jag har den på jobbdatorn. Kanske en kul grej för honom att ge sig på. Påminn mig om jag inte hör av mig igen!
Hade det inte varit underbart med ett användarvänligt program där man kan ändra allt?

Jörgen

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
Exsicco skrev:
Skulle behöva hitta nån som kan bilelektronik... har en massa idéer som jag skulle vilja testa men jag tror inte att mina egna kunskaper räcker till sad

Har fordonselektrisk utbildning men det beror på vad du har i åtanke.. smile

Har flera saker jag vill göra....

Launch Control.. Det sitter en manuell låda i bilen som växlar automatiskt. Finns ingen kopplingspedal utan kopplingen sköts av en motor. Vill lura kopplingen och lägga ett grundvarv på 3000-4000rpm och låta kopplingen läggas på när jag släpper bromsen.

Varvräknaren.. Behöver kalibrera om varvräknaren så att max utslag på mätaren visar 10.000rpm, kommer att göra en ny skala.

Man behöver antagligen läsa av Can busen och se vad som händer och bygga en pryl som skickar andra koder....

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Jag drar mig till minnes att jag såg en hemsida skriven av en pensionerad bilprogrammerare men jag kan inte hitta sidan nu men jag tror att jag har den på jobbdatorn. Kanske en kul grej för honom att ge sig på. Påminn mig om jag inte hör av mig igen!
Hade det inte varit underbart med ett användarvänligt program där man kan ändra allt?

Jörgen

Kolla gärna upp det... smile

9 128 Inlägg
22 februari 2012
Inga dåliga krav du har där jue! Inte kollat med något företag som chiptrimmar bilar?

1 277 Inlägg
22 februari 2012
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:
Exsicco skrev:
Skulle behöva hitta nån som kan bilelektronik... har en massa idéer som jag skulle vilja testa men jag tror inte att mina egna kunskaper räcker till sad

Launch Control.. Det sitter en manuell låda i bilen som växlar automatiskt. Finns ingen kopplingspedal utan kopplingen sköts av en motor. Vill lura kopplingen och lägga ett grundvarv på 3000-4000rpm och låta kopplingen läggas på när jag släpper bromsen.

Varvräknaren.. Behöver kalibrera om varvräknaren så att max utslag på mätaren visar 10.000rpm, kommer att göra en ny skala.

Man behöver antagligen läsa av Can busen och se vad som händer och bygga en pryl som skickar andra koder....

Jag tror jag vet den perfekta personen jag ska höra med. ska se om jag får tag på honom.

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Inga dåliga krav du har där jue! Inte kollat med något företag som chiptrimmar bilar?

Allt går att lösa.... bara en massa ettor och nollor smile

Tror dock inte att det går att lösa genom att chippa. Bonalume i italien har gjort en Launch control till Fortwo men den fungerar inte på Roadstern, vet inte heller hur den aktiveras. Men iom att dom gjort en till Fortwo så går det att göra till Roadstern. En variant är kanske att köpa den och se om den går att bygga om till Roadstern.

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:

Jag tror jag vet den perfekta personen jag ska höra med. ska se om jag får tag på honom.

Kolla gärna smile

9 128 Inlägg
22 februari 2012
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Tror dock inte att det går att lösa genom att chippa. Bonalume i italien har gjort en Launch control till Fortwo men den fungerar inte på Roadstern, vet inte heller hur den aktiveras. Men iom att dom gjort en till Fortwo så går det att göra till Roadstern. En variant är kanske att köpa den och se om den går att bygga om till Roadstern.

Hehe, ja du så kan man ju också se det. Tänkte det att dom som chippar bilar kommer väl egentligen åt hela mjukvaran till bilen? För att där igenom kunna dra i dom trådarna du vill.

Badmanners Motorsport
169 Inlägg
22 februari 2012
Är det chrysler som ligger bakom programvaran/boxen?

Badmanners Motorsport
Projekttråd

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Hehe, ja du så kan man ju också se det. Tänkte det att dom som chippar bilar kommer väl egentligen åt hela mjukvaran till bilen? För att där igenom kunna dra i dom trådarna du vill.

Ska inte säga att det är omöjligt... man kan alltid ställa frågan.

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Badmanners skrev:

Mercedes.... eller Bosch ska man kanske säga

9 128 Inlägg
22 februari 2012
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Ska inte säga att det är omöjligt... man kan alltid ställa frågan.

Det är ju alltid billigare att anlita en privatperson, men om du inte får tag på någon så är det väl chipfirmorna.

Badmanners Motorsport
169 Inlägg
22 februari 2012
Exsicco skrev:
Badmanners skrev:

Mercedes.... eller Bosch ska man kanske säga

okej, samma skit.

Badmanners Motorsport
Projekttråd

133 Inlägg
22 februari 2012
det är DSG alltså? har för mig att en twostep/launch control till en vanlig automat ska funka lika bra. (ja, folk monterar det på automatlådade bilar, då en ''stallprovs''-start kan skada sakerna). :-)

Ang varvmätaren... är det inte lättare att shoppa ny räknare då istället? vet att det finns ju tachometrar/varvräknare till BIL som går upp över 11tusen/rpm. annars så borde det väl finnas till MC något liknande? smile

Edit: DSG-låda lol... dubbelmening där. **DSG ska det helt enkelt vara.
Senast redigerat av Plundgren (22 februari 2012)

1 290 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
det är DSG alltså? har för mig att en twostep/launch control till en vanlig automat ska funka lika bra. (ja, folk monterar det på automatlådade bilar, då en ''stallprovs''-start kan skada sakerna). :-)

Ang varvmätaren... är det inte lättare att shoppa ny räknare då istället? vet att det finns ju tachometrar/varvräknare till BIL som går upp över 11tusen/rpm. annars så borde det väl finnas till MC något liknande? smile

Edit: DSG-låda lol... dubbelmening där. **DSG ska det helt enkelt vara.

Nej, ingen DSG tyvärr, bara en koppling. Klart det går att montera annan varvräknare men skulle vilja behålla original instrumentpanel men med nya mätartavlor. Kommer kunna läsa av rpm på min iPhone men vill inte hålla på och krångla med den. En variant är att ersätta varvräknaren med en digital panel från PLX Devices....

133 Inlägg
22 februari 2012
DSG- Direct Shift Gearbox. Du skrev väl att det var en manuell, fast den växlade automatiskt? i min värld å enligt det jag fått inbankat i skolan, så låter det PRECIS som en DSG :p
men om det bara är en koppling... hmm ja, en 'wannabeDSG' kanske? haha big_smile

aha okejj. lättaste är kanske då att skaffa en eftermarknads räknare, å montera den i originalpanelen?

1 290 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
DSG- Direct Shift Gearbox. Du skrev väl att det var en manuell, fast den växlade automatiskt? i min värld å enligt det jag fått inbankat i skolan, så låter det PRECIS som en DSG :p
men om det bara är en koppling... hmm ja, en 'wannabeDSG' kanske? haha big_smile

aha okejj. lättaste är kanske då att skaffa en eftermarknads räknare, å montera den i originalpanelen?

Tolkar Direct Shift Gearbox som att den byter växel direkt iom att den har dubbel koppling..... Jag har en SSG-låda - Slow Shift Gearbox wink

Man skulle kunna montera en digital display i varvräknaren....

238 Inlägg
23 februari 2012
Exsicco skrev:

Nu börjar du tänka rätt cool

Mvh
Ola Ekegren

239 Inlägg
23 februari 2012
cykelpump skrev:

Hoppas det funkar för jag verkar inte ha kvar adressen till den sidan som jag pratar om.

Jörgen

1 290 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Xog skrev:
Exsicco skrev:

Nu börjar du tänka rätt cool

Har ni nånsin kört med digital varvräknare?

flashigt är det, men herregud vad svåravläst..

Lådan påminner för övrigt mer om SMG än om DSG

Hur ser varvräknarenheten ut? antar nästan att hela instrumentet är en stooor can-bus baserad klump

Det som rätt lätt går att göra är att ta in-signlaen i varvräknaren och omvandla den, oavsett hur mkt datorstyrt så borde själva visare fortfarande vara gammal hederlig smile

Så här ser den ut. Det ser ut att finnas utrymme mellan tavla och kretskort så det borde gå att klämma in en display. Nya mätartavlor kan man designa själv och beställa från http://metal-monkey.co.uk/.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964052_3w1uwt.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/964054_bip635.jpg

Man skulle kunna köpa den större av dessa och plocka ur elektroniken. Det är en OLED-display som man kan designa om.
http://www.plxdevices.com/products/multigauges/hdd-100-200_obd.png

Sök