3896
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

896 101 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
239 Inlägg
28 februari 2012
Exsicco skrev:
Fegt att stopp i MC-motorer... wink

hehe!lol
Senast redigerat av Krassegrand (28 februari 2012)

1 290 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Stod ett skal till en smart roadster på skroten när jag var där sist, herregud vad små dom är.. Och lätta big_smile

Var det bara skalet kvar? Har jagat efter en hardtop men det verkar vara svårt att få tag på i sverige.

57 Inlägg
28 februari 2012
Exsicco skrev:
Andy_S4 skrev:
Exsicco skrev:
Då var avgassystem och grenrör lämnat för svetsning, har förhoppningsvis prylarna tillbaka på fredag.

Vad hamnade du på i tillverkningskostnad på avgasröret cirkus?

Har utgått från det gamla sportsystemet jag köpte till originalmotorn. Så med specialdesignade flänsar, rörstumpar och lite svetsjobb hamnar det kanske på 1000-lappen. Om jag byggt helt nytt så skulle det kanske hamna runt 3-4000kr.

3000 - 4000:- det var ju absolut inte farligt.. Är det i rostfritt då?

Det är ju mer än halva priset jämfört med Brabus smile
Senast redigerat av Andy_S4 (28 februari 2012)

1 290 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Exsicco skrev:
Andy_S4 skrev:

Vad hamnade du på i tillverkningskostnad på avgasröret cirkus?

Har utgått från det gamla sportsystemet jag köpte till originalmotorn. Så med specialdesignade flänsar, rörstumpar och lite svetsjobb hamnar det kanske på 1000-lappen. Om jag byggt helt nytt så skulle det kanske hamna runt 3-4000kr.

3000 - 4000:- det var ju absolut inte farligt.. Är det i rostfritt då?

Det är ju mer än halva priset jämfört med Brabus smile

Det är ju inte så mycket med prylar... en katalysator, en liten ljuddämpare och ett par rörböjar smile Nu estimerar jag men jag tror inte att det ska behöva bli dyrare än så om man gör jobbet själv.

57 Inlägg
28 februari 2012
Precis.. Mer än så skall ju inte behövas... Gjorde du någon ritning wink

1 290 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Precis.. Mer än så skall ju inte behövas... Gjorde du någon ritning wink

Nä, inte på systemet smile funderar på om jag ska bygga en jigg till grenröret innan jag monterar så att jag kan bygga fler.... Fast chansen är nog inte så stor att någon vill köpa ett grenrör av mig big_smile

57 Inlägg
29 februari 2012
Haha.. Får väl se om det håller måttet innan.. Men med tanke på den höga kvalitén på de andra arbeten du gjort i tråden så är det nog inga problems..

En ritning på ljuddämparen hade ju inte varit fy skam, den borde ju passa på 4-2 utan större moddning eller?

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Haha.. Får väl se om det håller måttet innan.. Men med tanke på den höga kvalitén på de andra arbeten du gjort i tråden så är det nog inga problems..

En ritning på ljuddämparen hade ju inte varit fy skam, den borde ju passa på 4-2 utan större moddning eller?

Tror att ljuddämparen till fortwo är smalare men det borde vara samma infästningar. Du har mer utrymme bak på en Roadster.

Men det är nog inge konstigheter att platsbygga ett avgassystem. Tar man loss plasten bak och aluminiumbalken så blir det ganska bra utrymme under tiden man bygger. Gäller att komma ihåg att lossa batteripolerna innan man börjar punkta ihop delarna så att man inte bränner någon elektriskt i bilen. Efter att man punktat allt så kan man helsvetsa utanför bilen så att man kommer åt (och inte eldar upp nått).

57 Inlägg
29 februari 2012
Exsicco skrev:
Andy_S4 skrev:

Tror att ljuddämparen till fortwo är smalare men det borde vara samma infästningar. Du har mer utrymme bak på en Roadster.

Men det är nog inge konstigheter att platsbygga ett avgassystem. Tar man loss plasten bak och aluminiumbalken så blir det ganska bra utrymme under tiden man bygger. Gäller att komma ihåg att lossa batteripolerna innan man börjar punkta ihop delarna så att man inte bränner någon elektriskt i bilen. Efter att man punktat allt så kan man helsvetsa utanför bilen så att man kommer åt (och inte eldar upp nått).

Har du lust att ta lite mått så man har en möjlighet att ev skissa på en ritning. Vad använde du för dämpning och hur ser det ut inuti?

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Exsicco skrev:
Andy_S4 skrev:

Har du lust att ta lite mått så man har en möjlighet att ev skissa på en ritning. Vad använde du för dämpning och hur ser det ut inuti?

Tror jag skrev det tidigare att jag utgått från ett färdigt sportsystem som jag köpte till förra motorn, men jag var kanske lite otydlig... Har bara byggt om anslutningen till turbon och putsat upp det smile Från början skulle jag bygga ett nytt system men ändrade mig.

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Var idag iväg och hämtade färdigsvetsat avgassystem och grenrör. Tror att jag kan börja montera sakerna i helgen och nu sitter jag här och funderar på om det är nått jag har missat... Behöver fixa nytt fäste till wastegaten och beställa lite slangar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-dfbd28294e6f9fab418105d6bb140cc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-927b1d5aa5aa1fccce4e344e138b1987.jpg
Allt för stunden...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 februari 2012
Ska du köra interän wg? hur pass blir flödet isf?  ser ut att bli lite tajt med flödet om det är intern du ska köra

Kan ju vara jag som missat något nu me. smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
myran skrev:
Ska du köra interän wg? hur pass blir flödet isf?  ser ut att bli lite tajt med flödet om det är intern du ska köra

Ja, kommer använda den interna. Har funderat en del på flödet om det blir tight. Om det behövs kommer jag fixa en till fläns och sätta som distans. Blir lite hederlig "trial & error" smile

112 Inlägg
29 februari 2012
Blir det nå finish på avgaset? eller kommer du köra som det är? Kanske har sagt det tidigare men de är skitkul att det är så mycket som är custom made. Inte som många andra byggen som dom bara pungat ut massa cash och köp skiten färdigt. Imponerad!!

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Olle__h skrev:
Blir det nå finish på avgaset? eller kommer du köra som det är? Kanske har sagt det tidigare men de är skitkul att det är så mycket som är custom made. Inte som många andra byggen som dom bara pungat ut massa cash och köp skiten färdigt. Imponerad!!

Kommer göra ett försök att putsa upp avgassystemet lite mer, nu har jag bara tagit bort skiten som var ingrodd.

Har inte nått val annat än att göra allt "Custom made", finns nästan ingenting färdigt. Det enda som jag inte har designat själv (eller fått hjälp med att designa) är svänghjulet. Till nästa motor blir det nog ett eget svänghjul också. Men det är kul att du uppskattar jobbet jag har lagt ner smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 februari 2012
Exsicco skrev:
myran skrev:

Ja, kommer använda den interna. Har funderat en del på flödet om det blir tight. Om det behövs kommer jag fixa en till fläns och sätta som distans. Blir lite hederlig "trial & error" smile

Annars borrar du hål i nuravande flänsen och drar ett mindre separat rör vid sidan av och sen ansluter brevid i ljudämparen. Bättre flöde i WG:n och du slipper turbulensen när avgaserna krockar i "downpipen" eller vad man nu ska kalla det lilla korta röret.  Andra sidan är det lätt åtgärdat i efterhand fall du märker av skenande laddtryck.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
myran skrev:
Exsicco skrev:
myran skrev:

Annars borrar du hål i nuravande flänsen och drar ett mindre separat rör vid sidan av och sen ansluter brevid i ljudämparen. Bättre flöde i WG:n och du slipper turbulensen när avgaserna krockar i "downpipen" eller vad man nu ska kalla det lilla korta röret.  Andra sidan är det lätt åtgärdat i efterhand fall du märker av skenande laddtryck.

Enklast är att slänga dit en till fläns om laddet skenar, nu är det färdigsvetsat smile

57 Inlägg
29 februari 2012
Exsicco skrev:
Andy_S4 skrev:
Exsicco skrev:

Tror jag skrev det tidigare att jag utgått från ett färdigt sportsystem som jag köpte till förra motorn, men jag var kanske lite otydlig... Har bara byggt om anslutningen till turbon och putsat upp det smile Från början skulle jag bygga ett nytt system men ändrade mig.

Sorry, missade det...

Skall se om jag hittar något begagnat någonstans roll

Måste säga som ovanstående.. Riktigt kul att det mesta är custom, läser tråden med nöje.. Dagligen!

1 290 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Ett litet jobb som har väntat över ett år innan det blev gjort...

Köpte för länge sedan fyrpunktsbälten till bilen men efter en massa funderandes kom jag fram till att för att kunna montera dom på ett bra sätt så behövdes tanken monteras loss och för att lossa tanken måste motorn monteras ur.... Så nu när motorn är utanför så passade jag på.

Tanken är det svarta till höger, har vinklat ut tanken så att jag ska kunna borra utan att det ska lukta bensin om bilen smile På bilden ser man bultar som visar var två av hålen är borrade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-51f8c86bcc69065288856f1c142d35f9.jpg
Hålen sett inne från bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6f7e9fbd589707bc1693f0692b0dbd81.jpg

Kommer att föra upp bulten till bältet under från och säkra den med en mutter på ovansidan. Detta för att jag ska kunna lossa bältet utan att behöva ta ur motor och tank igen.

Nackdelen men den här monteringen är att bältet blir ganska kort, så smäller jag så kommer det bli rätt stumt... men jag får ge fan i att smälla...

Har idag också portat grenröret och packningen, i morgon blir det att bulta fast grenrör permanent och modifiera värmeskölden så att den passar nya turbon.

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Nu ska jag vara gnällig, men har du kolla på vad som gäller med fyrpunktsbälten? ett fyrpunktsbälte och orginalstol utan bur och hjälm är en försämring av säkerheten och dessutom olagligt att köra med på gata.

En stor fördel trebunktsbälte har är att det är lätt att komma ur om du nu skulle råka ut för en mindre smäll och bilen tex börjar brinna, skär du av 1 ställe på bältet är det borta.. Kontra 4-punkt som kräver minst 2 snitt eller att du luckas knäppa till fästet.

Kör på det om du vet vad du gör är la det jag menar egentligen. väldigt få saker som är enbart positiva.

Ja, nu är du gnällig wink Vet mycket väl att det inte är godkänt för gatbruk så originalbälter kommer sitta kvar. Med stolarna jag har nu så fungerar inte originalbältet så bra då det inte ligger tillräckligt tight mot höften. Att det skulle vara mindre säkert köper jag inte riktigt men det är möjligt att du har rätt.

Sök