2762
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 444 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Jag har fortfarande en stor låda dela till dig tongue

Ja, tänkte på det här om dagen.... nyfiken på vad som ligger i lådan wink

Kommer vara i garaget i helgen tänkte jag så har du vägarna förbi så är du välkommen.

238 Inlägg
23 augusti 2012
Hadde jag haft en fungerande bil så.. Saaben står med ett fjäderben som gått av hmm

Mvh
Ola Ekegren

2 Inlägg
25 augusti 2012
Exsicco skrev:
Blir så irriterad när jag läser Roadster-annonser på blocket, hittar ofta annonser som är vilseledande och direkt felaktiga.

Här är en som påstår att det är en Brabus. Om han inte gömt reg nr så skulle vi nog se en 60hk eller på sin höjd en 82hk-modell. Den har avgassystemet från Brabus men jag har aldrig hört talats om en Brabus som original levererades med påtfälgar.... men vem vet, jag kan ha fel tongue
http://www.blocket.se/sodermanland/Smar … 11&w=3

Just den har jag sugit på att köpa ett tag, ska skicka ett mail te han å fråga om reg så man kan kolla upp den...

Aaahh, Speed!

1 290 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Sablar skrev:
Exsicco skrev:
Blir så irriterad när jag läser Roadster-annonser på blocket, hittar ofta annonser som är vilseledande och direkt felaktiga.

Här är en som påstår att det är en Brabus. Om han inte gömt reg nr så skulle vi nog se en 60hk eller på sin höjd en 82hk-modell. Den har avgassystemet från Brabus men jag har aldrig hört talats om en Brabus som original levererades med påtfälgar.... men vem vet, jag kan ha fel tongue
http://www.blocket.se/sodermanland/Smar … 11&w=3

Just den har jag sugit på att köpa ett tag, ska skicka ett mail te han å fråga om reg så man kan kolla upp den...

Har mailat honom, det är inte en Brabus. Han påstår att han bytt allt men det tvivlar jag på. Om du får fram chassinummer så kan jag få fram hur den var utrustad från fabrik.

1 290 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Lovade att komma ut till garaget i helgen och lite har jag fått gjort, dock mest städning. Köpte en lätt defekt industridamsugare som fick bekänna färg i garaget. Inga bilder på dagens arbete men helt plötsligt finns det plats runt bilen igen.

Var ju tvungen att göra nått med bilen också för att kunna avsluta garagebesöket med ett gott samvete. För en tid sedan köpte jag 15" plåtfälgar till en fortwo för att se om bromsoken fram skulle få plats i fälgen. Det blev ett utrymme på 2mm mellan fälg och ok så det borde fungera. Så nu blir det betydligt enklare (och billigare) att hitta både R-däck och eventuella isdäck smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c9769d15580667324ce7fbd5965d5aad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4ced175944f54d2c241986ac1efa18a9.jpg

238 Inlägg
25 augusti 2012
Ett gruskorn och du är en fin skåra i bromsoket tongue

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Ett gruskorn och du är en fin skåra i bromsoket tongue

Smällar man får ta wink R-däck blir bara på bana om jag kommer så långt.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
25 augusti 2012
ET -1? yikes wow wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 290 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Masi skrev:
ET -1? yikes wow wink

Bakre plåtfälgen till en Fortwo har ET -1, på Roadstern är det ET -20. Kommer använda framfälgar (ET 20.5 145/65/15) fram och bredda till rätt mått. Det kommer bli lite pussel innan jag fått ihop det smile

1 290 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Har funderat hela sommaren med hur jag ska komma vidare i projektet. det finns en massa småfix som ska lösas men det är tre saker som är prio.

#1. Har inte lyckats med att lufta bromsarna. Jag tror att det beror på att huvudcylindern är underdimensionerad sedan jag monterat sexkolvsok fram (ja, overkill...) och Audi-ok bak.
#2. Parkeringsbromsen blev inte bra, VW-vajern är för lång, behöver hitta kortare.
#3. Motorn går för fett och sotar igen.

Har lagt massor av timmar på att lösa problem #1. Har googlat till förbannelse och tittat igenom hela billistan på bildelsbasen.se I helgen hittade jag en huvudcylinder med 25mm diameter (org tror jag är 20mm) som såg ut att kunna passa. Var och hämtade cylindern idag och gjorde en snabbkoll i garaget och till min stora glädje ser den ut att passa. Vet mer i helgen smile
Den övre är "nya" cylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-116bfe663d4843b583a7f70676fa004f.jpg

Problem #2. kräver lite mer efterforkning men jag har ett par idéer som jag ska testa.

Problem #3. löses troligen genom att lätta på lädret. Behöver troligen en Civinco BC500G3

Allt för idag!

238 Inlägg
29 augusti 2012
Kul med Civinco sprut.
Du blir den första jag känner då som kommer köra det smile

Hoppas det fungerar som det ska smile

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Kul med Civinco sprut.
Du blir den första jag känner då som kommer köra det smile

Hoppas det fungerar som det ska smile

Det återstår att se smile Försöker hitta ett begagnat system.... surt att lägga 10.000kr på nått som kanske inte fungerar

238 Inlägg
29 augusti 2012
Ring till dom och berätta vad du ska ha det till och se om du kan få köpa ett nytt billigt mot dekaler tongue

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Ring till dom och berätta vad du ska ha det till och se om du kan få köpa ett nytt billigt mot dekaler tongue

Tror att det ringer en hel del folk till dom som tycker att dom har ett unikt projekt smile

907 Inlägg
29 augusti 2012
Exsicco skrev:
Xog skrev:

Tror att det ringer en hel del folk till dom som tycker att dom har ett unikt projekt smile

kostar ändå bara ett telefon samtal för du HAR ett unikt projekt

238 Inlägg
29 augusti 2012
primeramannen skrev:
Exsicco skrev:
Xog skrev:

kostar ändå bara ett telefon samtal för du HAR ett unikt projekt

+1

Mvh
Ola Ekegren

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
29 augusti 2012
Får jag fråga varför just Civinco? Känns som om det finns så många andra Sprut som är väl beprövat så som Nira tex...

Min kusin kör Civinco i son volvo 960 turbo Och det är det Krångligaste Mappnings programmet jag någonsin skådat smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
30 augusti 2012
Ja nu haglar alla smaktyper nira, haltech, civinco osv.

Skickar mina two cents för vems. Most bang for the buck om man inte ska löda sig ett megasquirt.
Under 8 papp får man ett färdigt vems ver3 från ungrarna som sätter ihop det. Svenskt forum med BRA support också.

Audifan går på det. Budget och ypperligt bra.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 augusti 2012
Ska du köra aggressiv kam så är tomgången alltid lidande och avgasvärdena kring tomgång blir helruttna. För att komma igenom besiktning sen så backar du tändningen runt 10 grader så du får lite mer flås i motorn så klarar man sig. smile Glöm inte att ställa tillbaka det sen bara. wink

Helt klart rätt väg att gå dock! smile Och när du ändå ska mappa bilen (du bör mappa på rullar + landsväg hos någon som kan det där, typ JRM eller dylikt) så kör på E85, så kan du ladda på mer (om din turbo orkar) plus att den inte går lika varm heller då etanol brinner mycket svalare. Blir ett riktigt monster det där sen! smile

1 290 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Mog1 skrev:
Får jag fråga varför just Civinco? Känns som om det finns så många andra Sprut som är väl beprövat så som Nira tex...

Min kusin kör Civinco i son volvo 960 turbo Och det är det Krångligaste Mappnings programmet jag någonsin skådat smile

Civinco har själva testat den i en Smart och tagit fram en kabelstam. Växellådan styrs av samma ECU som motorn så det är inte vad som helst som kommer att fungera.

Sök