Ska du köra aggressiv kam så är tomgången alltid lidande och avgasvärdena kring tomgång blir helruttna. För att komma igenom besiktning sen så backar du tändningen runt 10 grader så du får lite mer flås i motorn så klarar man sig. Glöm inte att ställa tillbaka det sen bara.
Helt klart rätt väg att gå dock! Och när du ändå ska mappa bilen (du bör mappa på rullar + landsväg hos någon som kan det där, typ JRM eller dylikt) så kör på E85, så kan du ladda på mer (om din turbo orkar) plus att den inte går lika varm heller då etanol brinner mycket svalare. Blir ett riktigt monster det där sen!
Om jag inte får till avgasvärdena så har jag en besiktningsmotor. E85 är planen och rullande landsväg är nog ett krav för att lura fram de hk som behövs för att jag ska nå målet
Får jag fråga varför just Civinco? Känns som om det finns så många andra Sprut som är väl beprövat så som Nira tex...
Min kusin kör Civinco i son volvo 960 turbo Och det är det Krångligaste Mappnings programmet jag någonsin skådat
Civinco har själva testat den i en Smart och tagit fram en kabelstam. Växellådan styrs av samma ECU som motorn så det är inte vad som helst som kommer att fungera.
Åfan. anpassad stam och grejer verkar ju vara överlägset enklast. kan ju vara värt kronorna att slippa dra massa egen kabel
Får jag fråga varför just Civinco? Känns som om det finns så många andra Sprut som är väl beprövat så som Nira tex...
Min kusin kör Civinco i son volvo 960 turbo Och det är det Krångligaste Mappnings programmet jag någonsin skådat
Civinco har själva testat den i en Smart och tagit fram en kabelstam. Växellådan styrs av samma ECU som motorn så det är inte vad som helst som kommer att fungera.
Åfan. anpassad stam och grejer verkar ju vara överlägset enklast. kan ju vara värt kronorna att slippa dra massa egen kabel
Som jag fattat det så hänger man på deras kabelstam på den som redan sitter där, verkar vara en rätt lätt installation.
Men det lättaste för att komma igenom bes är ju bara att höja tomgången rejält. På besiktningen kollar man tomgång och förhöjd tomgång, MEN det finns inte angivet vilket varvtal tomgång är. Så om du kan så höj den till 1800 eller nått så är det nog coolers. På min sambos corvette så gick det inte höja tomgången till mer än 1300 eller nått så då fick vi backa tändningen, annars orkade inte kattarna rena. Blir ju så mycket overlap med aggressiva kammar att en del soppa hinner puttas ut ur avgasporten innan den stänger på låga varvtal. Skitlätt att bara byta mapp till besiktningen, mycket lättare än att byta till besiktningsmotor.
Men det lättaste för att komma igenom bes är ju bara att höja tomgången rejält. På besiktningen kollar man tomgång och förhöjd tomgång, MEN det finns inte angivet vilket varvtal tomgång är. Så om du kan så höj den till 1800 eller nått så är det nog coolers. På min sambos corvette så gick det inte höja tomgången till mer än 1300 eller nått så då fick vi backa tändningen, annars orkade inte kattarna rena. Blir ju så mycket overlap med aggressiva kammar att en del soppa hinner puttas ut ur avgasporten innan den stänger på låga varvtal. Skitlätt att bara byta mapp till besiktningen, mycket lättare än att byta till besiktningsmotor.
Klart enklast att byta map men det är ett rätt snabbt byte av subframe med motor och växellåda. Allt sitter med fyra bultar, sen är det bromsrör, handbroms, kylarvätsaka och lite sladdar som ska i och ur. Tar mindre än en dag om man har lite rutin. Men det är plan B om jag inte får mappen att bli besiktningsvänlig
Började dagen med att palla upp bilen så att det går att jobba under den samt att det ska bli enklare att lufta alla hörn. Den ser ledsen och dammig ut, den ser kanske lite besviken ut att den inte fått vara ute i sommar
Var tvungen att tillverka ett nytt rör från nya huvudcylinder till ABS hydraulaggregatet då det var annan gäng på ena hålet.
Huvudcylinder på plats. Behöver nu en extra fot till garaget så att systemet kan luftas
Med huvudcylindern på plats var det dax att ge handbromsvajern lite uppmärksamhet. Då de för långa vajrarna till en VW Passat redan var inköpta och betalda så gav jag mig på att korta ner dom. Kapade ner dom ca 70cm och klämde fast den uppborrade hylsan med hjälp av skruvstädet. Resultatet blev riktigt bra, får se i morgon om det nu kommer att fungera. Längst upp är originalvajern, sedan den kortade och sist original Passat.
I morgon ska jag ge mig ut på jakt efter vajerlås som passar in i bromsoket, borde gå att hitta på Bauhaus.
Misstänkte det där med växellådan, du har skrivit om det tidigare i tråden om jag inte missminner mig
Ingen i STHLM-området som har tillgång till en Mercedes Win-Star eller DAS? Behöver troligen det för att kunna lufta bromsarna... ABS-pumpen låses nämligen upp med en dator
Går det inte bara att ha på tändningen eller starta bilen och lufta då? För du kan väl ha den på tomgång nu?
Nej, behöver låsa upp ABS-pumpen för att kunna lufta... eventuellt kan man lufta vanligt och sedan åka ut på en grusväg och bromsa så pumpen får jobba och sedan lufta igen... en teori jag läst någonstans
Behöver en Win-Star eller en DAS... eller om det går att lura ABSen på något sätt
Kan låta lite dumt, men, kan man inte dra ur en säkring eller liknande och bara lufta? Sen koppla in igen, eller är det nått helt konstigt tillväga sätt för att lufta denna bil? :p
Kan låta lite dumt, men, kan man inte dra ur en säkring eller liknande och bara lufta? Sen koppla in igen, eller är det nått helt konstigt tillväga sätt för att lufta denna bil? :p
Mycket som är lite dumt på den här bilen Tex använder man nämnda system (dator) för att justera kopplingen...
Många bilar måste man göra så på ifall systemet varit tomt, kan va ett helvete att få rätt med de.
Var lite klantig när jag lyfte ur subframen, hade jag haft koll så skulle jag nypt bromsledningarna. Nu vet jag inte om ABSen behöver luftas men jag är rädd för det.