Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 872 453 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
volvo855gle
6 februari 2010 · 16 Inlägg

att lägga distanser låter vågat i mina öron men jag e ingen expert    men e det så att den inte centrerar i kolvbulten  löper det ju inte i linje     hmm  eller  e jag ute o cyklar nu

myran Foto/Bilnörd
6 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Om jag inte mins fel så ska det faktiskt gå och flytta den lite sidledes?  Eller är jag för trött nu.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
kenth66
6 februari 2010 · 1 212 Inlägg

Exsicco skrev:
Provmonterade den nya smidda vevstaken tillsammans med kolven idag och till min stora förvåning/glädje gick det att vrida runt vevaxeln utan att det tog i någonstans.
Tyvärr konstaterade jag att det inte finns något som styr vevstaken så att den inte förflyttas i sidled. Jag nämnde för kolvtillverkaren att originalkolven inte hade något utrymme vid sidan av vevstaken men fick som svar att det inte skulle vara något problem, vevaxel skulle styra staken rätt (vilket den nu inte gör).

Behöver nu hjälp så att jag kommer vidare!! Min egna idé är att sätta distanser på kolvbulten som håller vevstaken på rätt plats i kolven, är det lösningen eller har DU ett bättre förslag?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/854018_6env9g.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/854020_cviend.jpg

ingen fara med vevstaken/kolv, ligger på plats vid montering.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
MrCarfreak Gasglad
6 februari 2010 · 3 244 Inlägg

Hmm, så orginal stake och kolv har knappt något spel alls i sidled?

Hur mycket spel har du när kolv och stake är monterat?
Kan det inte vara så att oljefilmen som byggs upp gör så att staken håller sig på plats?
Ev. är stakens oljekanal osv. uppbyggt så...

På de flesta motorer med org. stakar & kolvar så har man nästan alltid ett spel i sidled inom en viss gräns.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MR_Smart
6 februari 2010 · 1 290 Inlägg

Nu är spelet så stort att sidan på vevstaken kan ta i vevaxeln... Jag får slänga i en originalkolv och stake i morgon och se hur långt den går att flytta...

Senast redigerat av Exsicco (6 februari 2010)

jooeell driftsättare
6 februari 2010 · 169 Inlägg

nu är du nog ute o cyklar lite vad gäller distanser och sånt det ska kunna glappa mellan kolv och vevstake... den måste ju kunna följa cylindern som inte alltid är borrad precis i centrum wink... kommer förmodligen funka hur fint som helst bara till o smälla ihop motorn nu =P

MR_Smart
6 februari 2010 · 1 290 Inlägg

jooeell skrev:
nu är du nog ute o cyklar lite vad gäller distanser och sånt det ska kunna glappa mellan kolv och vevstake... den måste ju kunna följa cylindern som inte alltid är borrad precis i centrum wink... kommer förmodligen funka hur fint som helst bara till o smälla ihop motorn nu =P

Att det ska finnas ett spel i sidled av den anledningen du nämner är självklart, men här är det nu "mer" än ett spel... Ska kolla i morgon om originalkolven tillåter staken att ligga imot vevaxeln. Om så är fallet får man anta att det är ok.

kenth66
6 februari 2010 · 1 212 Inlägg

jooeell skrev:
nu är du nog ute o cyklar lite vad gäller distanser och sånt det ska kunna glappa mellan kolv och vevstake... den måste ju kunna följa cylindern som inte alltid är borrad precis i centrum wink... kommer förmodligen funka hur fint som helst bara till o smälla ihop motorn nu =P

tänk bara på arp bultar!!!det kommer att bli fint varv i motorn.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
MR_Smart
6 februari 2010 · 1 290 Inlägg

kenth66 skrev:

jooeell skrev:
nu är du nog ute o cyklar lite vad gäller distanser och sånt det ska kunna glappa mellan kolv och vevstake... den måste ju kunna följa cylindern som inte alltid är borrad precis i centrum wink... kommer förmodligen funka hur fint som helst bara till o smälla ihop motorn nu =P

tänk bara på arp bultar!!!det kommer att bli fint varv i motorn.
mvh kenth66

Va, kan man inte lita på Biltemas bultar? wink

Ska vara Arp-bultar på väg.

kenth66
7 februari 2010 · 1 212 Inlägg

Exsicco skrev:

kenth66 skrev:

jooeell skrev:
nu är du nog ute o cyklar lite vad gäller distanser och sånt det ska kunna glappa mellan kolv och vevstake... den måste ju kunna följa cylindern som inte alltid är borrad precis i centrum wink... kommer förmodligen funka hur fint som helst bara till o smälla ihop motorn nu =P

tänk bara på arp bultar!!!det kommer att bli fint varv i motorn.
mvh kenth66

Va, kan man inte lita på Biltemas bultar? wink

Ska vara Arp-bultar på väg.

smile

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
MR_Smart
7 februari 2010 · 1 290 Inlägg

Önskar att jag har fel men tyvärr så ser spelet ut att bli ett problem. Staken är 17mm bred (både org och ny), avståndet mellan ”sidorna” på vevaxeln är 21,9mm vilket teoretiskt ger ett spel på 4,9mm om kolven skulle tillåta detta. Originalkolvens öppning är 17,1mm bred vilket ger ett spel på 0,1mm, den smidda kolven har ett avstånd på 24,8mm vilket teoretiskt ger ett spel på hela 7,8mm. Med den smidda kolven är det vevaxeln som begränsar spelet och med originalkolven blir spelet 0,1mm.

Om kolven inte begränsar spelet så kommer vevstaken ligga mot sidorna på vevaxeln, om nu staken inte centrerar sig själv som föreslagits i tråden.

Tänker jag fel…?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/854507_4zhbzr.jpg

Senast redigerat av Exsicco (7 februari 2010)

tetepeb
7 februari 2010 · 86 Inlägg

Nu är jag ingen expert och kan inget om frågan, men om man tänker logiskt så tycker man att vevaxeln som sitter fast i blocket via vevstakarna till kolvarna som sitter i cylinderloppen inte borde generera några rörelser i sidled, det borde alltså vara självcentrerande.

Men som sagt jag har ingen aning om det funkar så i verkligheten.

Btw grymt projekt, alltid kul med folk som bygger på ovanliga bilar som original inte är det mest spännande eller förstahandsvalet när man tänker att man ska trimma.

sirmiro Double-Unicorn Rider
7 februari 2010 · 2 486 Inlägg

Nog för att det ska finnas spel, men jag har aldrig hört talas om spel över en millimeter. I ditt fall är det ju nästan en centimeter vilket kan göra att staken inte går rakt utan i en vinkel ner, varpå kraften kan påverka ena sidan av staken mer och orsaka skador då staken inte är designad för krafter på sidorna.

Det lämpligaste vore att sätta distanser i kolven så du får ett lika stort spel som det är original. Visst KAN det fungera att bara stoppa i allt, men det är dumt att chansa.

araazz Wtf do you want?!
7 februari 2010 · 234 Inlägg

ser bra ut.. kmr följas ! smile

You'll always walk alone!
groze
7 februari 2010 · 564 Inlägg

Nu är inte jag heller någon expert, men borde inte det vara självcentrerande oavsett hur stort spelet är? Cylindern är ju där den är, och vevstaken sitter monterat på vevaxeln på ett ställe, den kan väl inte flytta sig i sidled på vevaxeln? Då borde ju kolven bli centrerad per automatik?
Om man skulle vara beroende av att spelet inte är för stort på grund av att staken kan flytta sig i sidled så skulle det ju uppstå en friktion mellan kolv och stake där de möts vilket inte skulle vara bra?

Eller är jag ute och cyklar?

Senast redigerat av groze (7 februari 2010)

MR_Smart
7 februari 2010 · 1 290 Inlägg

groze skrev:
Nu är inte jag heller någon expert, men borde inte det vara självcentrerande oavsett hur stort spelet är? Cylindern är ju där den är, och vevstaken sitter monterat på vevaxeln på ett ställe, den kan väl inte flytta sig i sidled på vevaxeln? Då borde ju kolven bli centrerad per automatik?
Om man skulle vara beroende av att spelet inte är för stort på grund av att staken kan flytta sig i sidled så skulle det ju uppstå en friktion mellan kolv och stake där de möts vilket inte skulle vara bra?

Eller är jag ute och cyklar?

Vevaxeln håller den inte rätt, kan tycka vevstaken i sidled tills den tar i sidan på vevaxeln...

MR_Smart
7 februari 2010 · 1 290 Inlägg

tetepeb skrev:
Nu är jag ingen expert och kan inget om frågan, men om man tänker logiskt så tycker man att vevaxeln som sitter fast i blocket via vevstakarna till kolvarna som sitter i cylinderloppen inte borde generera några rörelser i sidled, det borde alltså vara självcentrerande.

Men som sagt jag har ingen aning om det funkar så i verkligheten.

Btw grymt projekt, alltid kul med folk som bygger på ovanliga bilar som original inte är det mest spännande eller förstahandsvalet när man tänker att man ska trimma.

Roligt att bygga på något ovanligt... men svårare... finns dåligt med delar färdigt när man ska plocka ur lite fler hästar... smile

MrCarfreak Gasglad
7 februari 2010 · 3 244 Inlägg

hmm, när du beställde kolvar och stakar, gav du tillverkaren org. måtten?
Verkar som att dem fått detta lite om bakfoten för som du skriver så är spelet för stort!

Att sätta distanser vid kolv bulten tror jag inte på!

Hmm, du har inte möjlighet till att montera de nya stakarna samt de nya kolvarna och försöka få upp varvet på bottendelen med hjälp av en borrmaskin eller liknande? Då hör du snabbt om stakarna skulle slå emot eller liknande, ett problem är ju dock att du inte har rätt oljetryck!

Prova att ringa någon trimfirma och råd fråga ang. detta! Bättre att vara försiktig i detta läge då det handlar om ganska mycket pengar som kan gå åt fanders om det skulle bli fel!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MR_Smart
7 februari 2010 · 1 290 Inlägg

MrCarfreak skrev:
hmm, när du beställde kolvar och stakar, gav du tillverkaren org. måtten?
Verkar som att dem fått detta lite om bakfoten för som du skriver så är spelet för stort!

Att sätta distanser vid kolv bulten tror jag inte på!

Hmm, du har inte möjlighet till att montera de nya stakarna samt de nya kolvarna och försöka få upp varvet på bottendelen med hjälp av en borrmaskin eller liknande? Då hör du snabbt om stakarna skulle slå emot eller liknande, ett problem är ju dock att du inte har rätt oljetryck!

Prova att ringa någon trimfirma och råd fråga ang. detta! Bättre att vara försiktig i detta läge då det handlar om ganska mycket pengar som kan gå åt fanders om det skulle bli fel!

Tillverkaren fick till och med en originalkolv... På Savarturbo.se är det flera som säger att dom kör med distanser i aluminium och mässing... Om jag tolkar inläggen rätt så räcker det med en distans om har något grövre godstjocklek än bussningen i vevstaken och den är ju inte tjock (och iom det lätt). Som någon skrev så borde det inte bli några större krafter i sidled och då borde det hålla.....

Senast redigerat av Exsicco (7 februari 2010)

MrCarfreak Gasglad
7 februari 2010 · 3 244 Inlägg

Exsicco skrev:

MrCarfreak skrev:
hmm, när du beställde kolvar och stakar, gav du tillverkaren org. måtten?
Verkar som att dem fått detta lite om bakfoten för som du skriver så är spelet för stort!

Att sätta distanser vid kolv bulten tror jag inte på!

Hmm, du har inte möjlighet till att montera de nya stakarna samt de nya kolvarna och försöka få upp varvet på bottendelen med hjälp av en borrmaskin eller liknande? Då hör du snabbt om stakarna skulle slå emot eller liknande, ett problem är ju dock att du inte har rätt oljetryck!

Prova att ringa någon trimfirma och råd fråga ang. detta! Bättre att vara försiktig i detta läge då det handlar om ganska mycket pengar som kan gå åt fanders om det skulle bli fel!

Tillverkaren fick till och med en originalkolv... På Savarturbo.se är det flera som säger att dom kör med distanser i aluminium och mässing... Om jag tolkar inläggen rätt så räcker det med en distans om har något grövre godstjocklek än bussningen i vevstaken och den är ju inte tjock (och iom det lätt). Som någon skrev så borde det inte bli några större krafter i sidled och då borde det hålla.....

hmm, vette tusan alltså.. distanser låter farligt då det blir metall mot metall samt ingen oljefilm under distansen.

Men om dem fick en orginal kolv och har kunnat ta reda på alla mått osv. så är det nog ingen fara!
Föresten, går vevlagret ut efter kanterna om staken?
En idé är att ha sådana kanter på vevlagret så spelet mellan stake och vevaxel blir mindre, då slipper du oroa dig för kolv och stake då staken inte kan röra sig så pass mycket nere vid veven smile

Hoppas det löser sig!!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang