Öppenvevhusventilation 855 Turbo?

Hogge_
22 juli 2009 · 186 Inlägg

Har troligtvis problem med vevhusventilationen på bilen min,Då vissa packboxar har tendens att vandra ut efter ett tag.... o funderar på att köra med öppen vevhus. men går de iomed att mättaren på frisklufts sidan kan strula till de om inte den får rätt mängd luft?
Tips på hus man gör smidigast bilder mm är tacksamt


Mvh// johan

Volvo_Mannen Volvoskadad
22 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Byt filtret till orginal ventilationen så ska du inte få problem

Jonas
TurbOla Reservdansk
22 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Snarare besiktningen som inte tycker om öppen vevhusventilation.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hogge_
22 juli 2009 · 186 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Byt filtret till orginal ventilationen så ska du inte få problem

jag kör ju med orginal vevhus ventilation nu, dock så bytte ja inte oljefällan vid renovering ska byta den snarast o testa de först.

Hogge_
22 juli 2009 · 186 Inlägg

TurbOla skrev:
Snarare besiktningen som inte tycker om öppen vevhusventilation.

nä dom är inte så glada i de, men man kan gömma den lite snyggt så går de ofta igenom

TurbOla Reservdansk
22 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Min vevhusventilation är som den ska vara, dock saknade jag packningen till oljestickan, så det kom ut lite vevhusgaser där.

Genast sprang det fram en helt annan besiktningsgubbe och sniffade i motorrummet och brölade: "Här luktar det avgaser! Var har du vevhusventilationen?!"

Under insuget där det brukar sitta, sa jag och pekade på insuget som döljer vevhusventilationen helt. tongue
Fick dock ingen anmärkning på det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hogge_
23 juli 2009 · 186 Inlägg

heheh vissa kanske är lite känsliga big_smile

perzy Snål gnällspik
23 juli 2009 · 402 Inlägg

Om du kör med helt öppet så blir du ju av med en massa olja. Bättre då med en catchtank.  Dessutom kanske lite oljedimma inte är så dumt för turbon?.. Har du rengjort vevhusventen så borde det funka, visst kan oljefällorna vara väldigt kleggiga men om den inte är helt full så borde den funka.  Det vanligaste som sätter igen på turbomotorn är vid nippeln där den större slangen kommer från oljefllan och går in i insugsslangen.(enlgt den store Pettson)  Det sitter nån slags nippel där som har en el-anslutning. ( Jag har inte riktigt förstått vad elanslutningen är till för men kanske nån uppvärmning? )   

Annars så sitter det mesta av klägget i slangarna till/från oljefällan.  Vissa (vill tro) tror att det går att blåsa ut med tryckluft, men skiten kan vara (så var det i min) nästan som modellera i konsistensen...

Senast redigerat av perzy (23 juli 2009)

Volvo S80 2,9.
Hogge_
23 juli 2009 · 186 Inlägg

perzy skrev:
Om du kör med helt öppet så blir du ju av med en massa olja. Bättre då med en catchtank.  Dessutom kanske lite oljedimma inte är så dumt för turbon?.. Har du rengjort vevhusventen så borde det funka, visst kan oljefällorna vara väldigt kleggiga men om den inte är helt full så borde den funka.  Det vanligaste som sätter igen på turbomotorn är vid nippeln där den större slangen kommer från oljefllan och går in i insugsslangen.(enlgt den store Pettson)  Det sitter nån slags nippel där som har en el-anslutning. ( Jag har inte riktigt förstått vad elanslutningen är till för men kanske nån uppvärmning? )   

Annars så sitter det mesta av klägget i slangarna till/från oljefällan.  Vissa (vill tro) tror att det går att blåsa ut med tryckluft, men skiten kan vara (så var det i min) nästan som modellera i konsistensen...

okej tackar för tipset, ska som sagt börja riva i de snarast så förhoppningsvis hittar man felet, i kan utesluta kolv rings ras ell något :s

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang