Turbokonverterad volvo sexa, hjälp/tankar med val av delar

Fr3ddan
26 juli 2009 · 204 Inlägg

tänkte börja ett projekt nu som ska vara färdigt till nästa sommar.

motorvalet har landat på en volvo 6a  med etanol och turbo!
har inte bestämt vilken bil den ska i änn, antingen i en 740 eller i en 940

tänkte köra på en 2.5liters botten och topp, grenrör och insug bygger jag själv.

kompet är 10.7:1 men det är väl egentligen för mycket?? tänkte isåfall köra på s80t6 kolvar och lite kortare H-profil stakar och en vev från s80t6 för att få ner slaglängden.

hade tänkt runt 450-500hästar som är så körvänliga som möjligt, dvs en bra effektkurva!
skulle det funka med en standard holset hx40 med extern wastegate? har den vattenkylning?
om inte finns det nån liknande turbo med vattenkylning?

har kikat på rördelar till grenröret och min granne hade en hel låda med 90gradersböjar med 46mm ytterdiameter och 3mm godstjocklek alltså 40mm innerdiameter, kan det vara lagom tro?
tänkte sikta på att få alla rör lika långa till kollektorn och precis intill toppen tänkte ja sätta 1st tempmätare i varje rör, har fått tag i 7st som tål ca1200grader och då kan ja ha en efter turbon i downpipen också

50liters aluminiumtank som ska sitta i reservhjulsbaljan med 2st v70r pumpar(om dom klarar 500hp med etanol)

sprut/tändsystem har ja inte bestämt änn men det lutar åt vems
stoora spridare som klarar 500hp med etanol


växellådan blir en omsvetsad zf-låda från bakaxel.se

kopplingen kommer nog bli en 2skivig tilton som ska tåla 845NM men frågan är om man ska gå upp till 3 skivig direkt?


vad tror ni om helheten?  ni får gärna komma med förslag/tips så skulle jag vara mycket tacksam=)
mvh fredrik

Marlboroman
26 juli 2009 · 8 233 Inlägg

Ang kompet så beror det ju på vad du sköra med. På E85 så är det ju bara bra med lite högre komp. Ovh byter du bara till turbokolvar så sjunker ju kompressionen till 8,5. Så det finns ingen anledning att labba med längd på stakar och det. en Hx40 skulle funka bra, dem finns med vattenkylning, men långt ifrån alla har det. nå grövre rör än 40mm behöver du inte, det är i överkant. Vad gäller kopplingen så är det väl frågan om inte en 707:a + sinterlamell är billigare och vettigare? En sån kombination klarar iaf 800Nm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fr3ddan
26 juli 2009 · 204 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ang kompet så beror det ju på vad du sköra med. På E85 så är det ju bara bra med lite högre komp. Ovh byter du bara till turbokolvar så sjunker ju kompressionen till 8,5. Så det finns ingen anledning att labba med längd på stakar och det. en Hx40 skulle funka bra, dem finns med vattenkylning, men långt ifrån alla har det. nå grövre rör än 40mm behöver du inte, det är i överkant. Vad gäller kopplingen så är det väl frågan om inte en 707:a + sinterlamell är billigare och vettigare? En sån kombination klarar iaf 800Nm.

men då kör ja på orginal kolvar/vevaxel och vevstakar i samma längd som orginal fast h-profil så blir nog den biten bra.

då ja valde 40mm som innerdiameter va ju att han hade det, och ja får köpa dom för ett överkomligt pris.

ang kopplig har jag inte bestämt mig alls va bara ett förslag, ja vet inte riktigt hur många nm motorn kommer att leverera men det blir nog runt 700 förhoppningsvis.
men säg att ja väljer en 707:a (http://www.xtremt.se/?artnr=900.707)
då är det väl bara att köpa en passande bmw sinterlamell som är lagom bred för 707:an??

Marlboroman
26 juli 2009 · 8 233 Inlägg

Köper du en 707:a så är det ju bara att köpa en 240mm lamell i rätt tjocklek som passar på ingående axeln.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fr3ddan
26 juli 2009 · 204 Inlägg

Marlboroman skrev:
Köper du en 707:a så är det ju bara att köpa en 240mm lamell i rätt tjocklek som passar på ingående axeln.

jo det verkar rätt smidigt
sen är det väl bara att köra med orginal 2.5liters svänghjul och stifta om det och få det balanserat.

är det samma topp på 2.5 och 3.0 liters motorn??

Senast redigerat av Fr3ddan (27 juli 2009)

140-g
27 juli 2009 · 14 Inlägg

varför inte en 3 liters motor?
och orginal insug?

Volvo 142 "b23 turbo" (1968)
Fr3ddan
27 juli 2009 · 204 Inlägg

140-g skrev:
varför inte en 3 liters motor?
och orginal insug?

har inte bestämt mig angående motorvolymen änn! antingen blir det en 3.0L eller en 2.5L får se vad som hittas.

angående insug så är ju orginal hemskt stort å klumpigt så det blir ett plenumbygge i alu
tänkte bara att ha kvar dom innersta alurören och förlänger dom och bygger ett plenum i passande storlek

Fredrik__A Besserwisser
27 juli 2009 · 312 Inlägg

Jag skulle välja ett 2,5l block framför ett 3l. Detta med tanke på att 3l har större dia på kolvar/cylinderlopp vilket gör att cylinderväggarna blir tunnare. 2,5l har tjockare cylinderväggar.

Senast redigerat av Fredrik__A (27 juli 2009)

Fredrik, Laxå
TurbOla Reservdansk
27 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Jag skulle välja ett 2,5l block framför ett 3l. Detta med tanke på att 3l har större dia på kolvar/cylinderlopp vilket gör att cylinderväggarna blir tunnare. 2,5l har tjockare cylinderväggar.

Har för mig att 2,5litaren har 81mm kolvar, vilket betyder att valfria 850 T5 kolvar eller S/V70 T5 kolvar passar, och de fixar 500-550hk utan att tveka. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Fr3ddan
28 juli 2009 · 204 Inlägg

TurbOla skrev:

Fredrik__A skrev:
Jag skulle välja ett 2,5l block framför ett 3l. Detta med tanke på att 3l har större dia på kolvar/cylinderlopp vilket gör att cylinderväggarna blir tunnare. 2,5l har tjockare cylinderväggar.

Har för mig att 2,5litaren har 81mm kolvar, vilket betyder att valfria 850 T5 kolvar eller S/V70 T5 kolvar passar, och de fixar 500-550hk utan att tveka. smile

har kikat litegrann och 2.5L har 81mm och 3.0L har 83mm  funderar på 2.5litarn pga av det men det är ju ändå en halvliter man går miste om, så frågan är hur mycket skillnad det egentligen gör?

hur höga är tex t5 kolvar, från centrum av kolvbulten till toppen av kolven? på 3.0L kolvar är det avståndet 24.8 men har inte hittat vad det kan vara på 2.5Lkolvarna så man får rätt kompression sen osv.

TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Fr3ddan skrev:
har kikat litegrann och 2.5L har 81mm och 3.0L har 83mm  funderar på 2.5litarn pga av det men det är ju ändå en halvliter man går miste om, så frågan är hur mycket skillnad det egentligen gör?

hur höga är tex t5 kolvar, från centrum av kolvbulten till toppen av kolven? på 3.0L kolvar är det avståndet 24.8 men har inte hittat vad det kan vara på 2.5Lkolvarna så man får rätt kompression sen osv.

Jag har ett gäng V70 T5 kolvar liggandes här ute, kan kolla på dem sen hur höga de är. smile

Ju mer litervolym du har ju lättare är det att få snurr på en större turbo.
Men med en 3liters motor kan du inte ladda så mycket, skulle jag gissa på, även om det finns fall där det går ändå.
Finns ju en 855 T-5R här nere i Skåne som plockar ut 585hk på ett 2,4liters block, och Vaktkonstapeln har ju 500+ på sitt S60R-block som också är 83mm.

Har för mig att jag har läst i nån tråd här på garaget om att trimma vitsexa, och om man använde T5 stakar och T5 kolvar i en 2,5liters motor skulle det bli 2,8liter precis som i T6an... Men är inte 100%. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Fr3ddan
28 juli 2009 · 204 Inlägg

TurbOla skrev:

Fr3ddan skrev:
har kikat litegrann och 2.5L har 81mm och 3.0L har 83mm  funderar på 2.5litarn pga av det men det är ju ändå en halvliter man går miste om, så frågan är hur mycket skillnad det egentligen gör?

hur höga är tex t5 kolvar, från centrum av kolvbulten till toppen av kolven? på 3.0L kolvar är det avståndet 24.8 men har inte hittat vad det kan vara på 2.5Lkolvarna så man får rätt kompression sen osv.

Jag har ett gäng V70 T5 kolvar liggandes här ute, kan kolla på dem sen hur höga de är. smile

Ju mer litervolym du har ju lättare är det att få snurr på en större turbo.
Men med en 3liters motor kan du inte ladda så mycket, skulle jag gissa på, även om det finns fall där det går ändå.
Finns ju en 855 T-5R här nere i Skåne som plockar ut 585hk på ett 2,4liters block, och Vaktkonstapeln har ju 500+ på sitt S60R-block som också är 83mm.

Har för mig att jag har läst i nån tråd här på garaget om att trimma vitsexa, och om man använde T5 stakar och T5 kolvar i en 2,5liters motor skulle det bli 2,8liter precis som i T6an... Men är inte 100%. smile

det skulle vara shysst tongue

det låter riktigt bra med 2.8liter  men då är det ju bara att få tag i 6st 850 t5 kolvar och köpa h-profilstakar i samma längd som i t5 motorn, men hur långa stakar är det i den då så man kan beställa?

ja kör nog på en 2.5L med t5 kolvar/stakar men ska man köra på 2.5L eller 3.0L vevaxeln då?
frågan är om det är samma tjocklek på vevaxeln där stakarna sitter på t5 och 2.5L/3.0L axeln

Marlboroman
28 juli 2009 · 8 233 Inlägg

850 T5 stakar är 139,5mm långa. Och det är samma lager.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Jag får det till 30mm från centrum på kolvbulten till kolvtoppen på en V70 T5-kolv (innan -00).

Någon som kan bekräfta/dementera det, så att Fr3ddan inte får fel uppgifter?

Senast redigerat av TurbOla (28 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
28 juli 2009 · 8 233 Inlägg

TurbOla skrev:
Har för mig att jag har läst i nån tråd här på garaget om att trimma vitsexa, och om man använde T5 stakar och T5 kolvar i en 2,5liters motor skulle det bli 2,8liter precis som i T6an... Men är inte 100%. smile

Kör man med 2,5 block och 3 liters vevaxeln så får man 2,8 liter.

TurbOla skrev:
Jag får det till 30mm från centrum på kolvbulten till kolvtoppen på en V70 T5-kolv (innan -00).

Någon som kan bekräfta/dementera det, så att Fr3ddan inte får fel uppgifter?

Snabbt mätt på kolvarna jag har säger 32mm från kolvbultscentrum till nresvarningen i kolven och 35-36 till högsta punkten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kör man med 2,5 block och 3 liters vevaxeln så får man 2,8 liter.

Se där ja, det var ju bättre info än vad jag mindes. tongue

Marlboroman skrev:
Snabbt mätt på kolvarna jag har säger 32mm från kolvbultscentrum till nresvarningen i kolven och 35-36 till högsta punkten.

Jag litar inte riktigt på mitt skjutmått... tongue
Tur du också kom med några uppgifter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Fr3ddan
28 juli 2009 · 204 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:
Kör man med 2,5 block och 3 liters vevaxeln så får man 2,8 liter.

Se där ja, det var ju bättre info än vad jag mindes. tongue

Marlboroman skrev:
Snabbt mätt på kolvarna jag har säger 32mm från kolvbultscentrum till nresvarningen i kolven och 35-36 till högsta punkten.

Jag litar inte riktigt på mitt skjutmått... tongue
Tur du också kom med några uppgifter.

så om jag har fattat rätt så är det ett 2.5liters block jag ska använda och t5 stakar och t5 kolvar och en 3liters vev för att få ca 2.8liter?

ska iväg och köpa en komplett 2.5liters motor imorgon som har gått 15000mil big_smile

sen tänkte jag använda svänghjulet som sitter på motorn och stifta om det till en 707platta.

ska ev starta en projektlogg men gör inte det förrens ja har fått lite mer kött på bena big_smiletongue

schnauz
28 juli 2009 · 1 758 Inlägg

Vet att man kan plocka ur över 500 hästar ur orignal bottendel, bara den är fräsch. Verkar faktiskt hålla ihop riktigt vettigt också! En bekant körde runt med 504 bakhjulshästar för nån sommar sedan och den bottendelen var bara genomgången med nya lager i princip. Inget förstärkt eller eftermarknadskraffs.
Stoppar du i kolvar och stakar från S60R/V70R får du en rätt krallig botten att bygga på. Vet inte hur mycket den tål, men känner till några 7-800-hästarsbyggen med det receptet och det har hållt ihop hitills iaf.

TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

schnauz skrev:
Vet att man kan plocka ur över 500 hästar ur orignal bottendel, bara den är fräsch. Verkar faktiskt hålla ihop riktigt vettigt också! En bekant körde runt med 504 bakhjulshästar för nån sommar sedan och den bottendelen var bara genomgången med nya lager i princip. Inget förstärkt eller eftermarknadskraffs.
Stoppar du i kolvar och stakar från S60R/V70R får du en rätt krallig botten att bygga på. Vet inte hur mycket den tål, men känner till några 7-800-hästarsbyggen med det receptet och det har hållt ihop hitills iaf.

Problemet är att om han ska ha kolvar från en S60R/V70R så måste han använda 3liters blocket, som inte är lika stadigt som 2,5liters.
3liters blocket har 83mm borrning, medan 2,5liters har 81mm, precis som T5orna.
Stakarna på en S60R/V70R är 143mm jämfört med 139,5mm på T5.
Sen skiljer sig antagligen kolvarna också.

Dock kommer han inte ha oljesprut på kolvarna (som sitter original på turbomotorerna), vet ej hur oljetryck och sådant blir. smile

Men hållbarheten i motorerna är riktigt bra när de är genomgångna med nya lager och sådant, som schnauz skriver.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Ska du ha singelturbo eller dubbla snurror? tongue
Måste bli ett grymt vrid med t.ex. dubbla 16T-aggregat... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang