3260
Sök

generator/kompressor rem på saab 9000..

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
hallo alla goa och glada.....

fick i uppdrag att byta genarator/kompressor rem på en saab 9000i av tidig modell (gammla fronten) minns inte årsmodellen... 

undrar om det är någon som vet hur man bäst går till väga.... finns det några speciella knep (luckor eller liknande) alla tips välkomnas!! bland annat så undrar jag hur man släpper så att remmen inte är spänd hela tiden.......
bilen har AC.. och kompressorn har haverarat (all gas läkte ut....)
ny har införskaffats och ska monteras... att ac:n ska fungera (kyla luften) är inte ett krav utan det är bara remmen som ska prioriteras (iaf för denna gång)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

Mr,
219 Inlägg
25 april 2006
Enklaste sätte utan massa krångliga förklaringar e att plocka ner främre delen av innerskärmen så ser du allt hur remmen går.  Det e ganska simpelt bara man kollar först och skruvar sen.

Antar att du har lite mek vana eftersom du fått uppdraget.. smile

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
tackar för svaret undrar även hur spännaren fungerar.... jag måste väl släppa på något för att få dit remmen och sedan spänna den igen?!?

jo lite mekvana har man väl men främmst med äldre saabar.. 99 och 900....wink

Mr,
219 Inlägg
25 april 2006
Om jag inte har helt fel nu (inte skruvat på ett tag) så¨är väll remmen till ac pumpen för sig själv. Och då behöver du bara släppa ¨på ac pumpen. Sitter en skruv på "vänster" sida om hjulet (det översta som tillhör pumpen) framifrån sett som du lossar för att kunna skruva på andra sidan av det hjulet så remmen slakar. Sedan har du två genomgående bultar som håller fast själva pumpen.

Nu blev det rörigt men....

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Svärd skrev:
Om jag inte har helt fel nu (inte skruvat på ett tag) så¨är väll remmen till ac pumpen för sig själv. Och då behöver du bara släppa ¨på ac pumpen. Sitter en skruv på "vänster" sida om hjulet (det översta som tillhör pumpen) framifrån sett som du lossar för att kunna skruva på andra sidan av det hjulet så remmen slakar. Sedan har du två genomgående bultar som håller fast själva pumpen.

Nu blev det rörigt men....

hmm okej får kolla om det sitter en separat rem till pumpen är dock lite osäker... då det var bara en rem att byta och den skulle tydligen gå till allt.....?!?!sad
den gammla remmen gick av och  lossnade så det finns inget gammalt att gå efter sad (sånt blir man lätt trött på.....) 

ifall man måste släppa på någon spännare tror du du kan förklara ungeför hur man går till väga?? btw tackar för svaren !!

Mr,
219 Inlägg
25 april 2006
Hm det kan hända att detbara e en på i-modellen. minns ju inte riktigt..

Men i så fall. Gör det enklaste. Bort med innerskärm, raktfram har  du ett hjul som e mindre än alla andra och lite för sig själv, det e även ett spår med kuggar parallelt med drevet. detta e spännaren. På detta drev sitter det två bultar på varann. för att kunna släppa på spännaren så får du först släppa på den yttersta mindre bulten som fungerar som ett lås för spännaren. efter detta så kan du släppa spännaren. alltså när du vrider på bult två flyttar sig hjulet på sin bana.

hoppas du förstår... smile

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
okej tackar för detta jag märker väl även delvis hur det fungerar när jag kommer dit wink
kan säga att svaren underlättade en del tvivel... tackar för detta....

Mr,
219 Inlägg
25 april 2006
Jodå det gör du allt. Tänk bara på att kolla först och skruva sen.

Det va så lite så.. Lycka till... smile

5 710 Inlägg
26 april 2006
Glöm inte att kontrollera kondisionen på remstännarhjulet och brythjulet oxo.
Har man kört så länge så att remmen går av så har remhjulen och dess lager snurrat ett par var de oxo.....

MVH Jonas
..............

lastbils chaffis......
299 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Glöm inte att kontrollera kondisionen på remstännarhjulet och brythjulet oxo.
Har man kört så länge så att remmen går av så har remhjulen och dess lager snurrat ett par var de oxo.....

ok tack för det tänkte inte så långt sad

Sök