Riktigt trevligt projekt, älskar arbetet du lägger ner och tror de kommer bli en redigt fin duett te slut. Följt tråden i tystnad men va tvungen o slänga in en kommentar nu
Riktigt trevligt projekt, älskar arbetet du lägger ner och tror de kommer bli en redigt fin duett te slut. Följt tråden i tystnad men va tvungen o slänga in en kommentar nu
Kommentarer gillas så det kan du fortsätta med
På duetten håller jag fortfarande på att förbereda lite inför starten av motorn. Ska skaffa fram laddnings regulatorn så jag kan låta motorn stå och puttra en stund.
Har försökt fått igång motorn idag men den ville inte... Jag har gnista och bensin pumpas fram men den tänder inte... Ibland pyser det till bakvägen så jag ska ta en titt på ventiljusteringen. E det ngn som har tips så säger jag inte nej. Hur ställer ni in ventilerna på b18?
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 januari 2011
när 1an "vippar" (växlar mellan utblås&insug) justerar du 4ans ventiler & tvärtom.
när 2an "vippar" (växlar mellan utblås&insug) justerar du 3ans ventiler & tvärtom.
men jag tror mer på att du lyckats få fördelaren fel kuggad, för tändkablarna ser iaf ut att sitta rätt.
när 4ans cylinder "vippar" ska strecket på remskivan stå på "0" & rotorn i fördelaren peka på ettans tändkabel & oftast brukar det finnas ett litet streck på kanten i fördelaren där "ettan" är.
JODÅ! Den starta när jag ändra kuggningen på fördelaren. Körde i ca 30 min. Det läckte lite vatten på det undre röret på vattenpumpen så där ska jag sätta dit en ny packning.
Men jag e lite skeptiskt på förgasaren.. När jag råkade döda motorn genom att vrida fördelaren lite mycket så spruta det bensin genom axeln till spjället dvs gasen
Det e klart att det blev kompression bakvägen men det skall väll inte spruta bensin för det? Det är glapp i axeln och det kanske är vanligt problem?
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
30 januari 2011
Ja glapp i spjällaxeln är nog det vanligaste felet på förgasare, men har du tur är det så litet att bilen funkar ändå , men annars går det ju att renovera den
Ja glapp i spjällaxeln är nog det vanligaste felet på förgasare, men har du tur är det så litet att bilen funkar ändå , men annars går det ju att renovera den
ah ok, är det godset eller är det axeln som blir sliten? Den går ju att använda så länge det inte blir baktryck
Men hur som haver så är det dags att lägga motorn åt sidan då den fungerar Underredet ska göras iordning och målas
Fint arbete, hade duetten stått länge eller var bara lite rost:P
säkert stått 20 år och rost... det kan man väll säga att det fanns rätt mycket av... Har ju gått som firma bil och sedan blev det en familje bil med en lös soffa bak
Nu blir det ett litet sido projekt, men det kommer dock att hjälpa mig sedan på duetten
Ska göra mig en blästerklocka utifrån en hydrofortank. Den jag hade är lite stor egentligen men det gör ingen skilnad förutom att den blir otympligare
Hämtade hem den idag.
Konstruktionen är ganska enkel. Kulventil i toppen för påfyllnad av sand. I toppen kommer det även gå in tryckluft tillsammans med en regulator för att ställa trycket inne i tanken. I botten blir det en T-korsning, kulventil för att reglera sand tillförseln. Sanden som sedan trycks ner skjuts iväg av luft ut..
Inte lika lätt att skriva ner idéerna som att ha dem i huvudet