3568
Sök

Volvo Duett P210 -66

Volvo P210 -66 Tanken är att det ska bli orginal så långt det går förutom färgen

806 009 Visningar
Uppdaterades senast 26 juli 2019
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
4 februari 2011
L-W-L skrev:
Nu blir det ett litet sido projekt, men det kommer dock att hjälpa mig sedan på duetten smile

Ska göra mig en blästerklocka utifrån en hydrofortank. Den jag hade är lite stor egentligen men det gör ingen skilnad förutom att den blir otympligare

Hämtade hem den idag.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/1051465_1z145w.jpg

Konstruktionen är ganska enkel. Kulventil i toppen för påfyllnad av sand. I toppen kommer det även gå in tryckluft tillsammans med en regulator för att ställa trycket inne i tanken.
I botten blir det en T-korsning, kulventil för att reglera sand tillförseln. Sanden som sedan trycks ner skjuts iväg av luft ut..

Inte lika lätt att skriva ner idéerna som att ha dem i huvudet wink

Lycka till & hoppas du har nån annans bläster att tjuvkika på eller hittat nån bra ritning,,
har för mig det är ganska kinkigt med att få det rätt i utloppet & "slangpaketet" för &
få blästern att funka bra.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

505 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Det hade varit bra att ha ngt att titta på eller ngn ritning men så är inte fallet wink

Men det gäller ju att kunna reglera både luft och sand tillförseln.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
4 februari 2011
L-W-L skrev:
Nu blir det ett litet sido projekt, men det kommer dock att hjälpa mig sedan på duetten smile

Ska göra mig en blästerklocka utifrån en hydrofortank. Den jag hade är lite stor egentligen men det gör ingen skilnad förutom att den blir otympligare

Hämtade hem den idag.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/1051465_1z145w.jpg

Konstruktionen är ganska enkel. Kulventil i toppen för påfyllnad av sand. I toppen kommer det även gå in tryckluft tillsammans med en regulator för att ställa trycket inne i tanken.
I botten blir det en T-korsning, kulventil för att reglera sand tillförseln. Sanden som sedan trycks ner skjuts iväg av luft ut..

Inte lika lätt att skriva ner idéerna som att ha dem i huvudet wink

Det kommer nog att gå ganska trögt att fylla sand genom en kulventil med max öppning på 1". Luften i tanken måste komma ut nånstans när du fyller på sand annars får du inte i nån sand. Du skulle behöva en öppning på ung. 3" och med en tratt att hälla i. Tro mig, jag har hållit på med blästring. Jag har kört både med t-rör i botten med ilagd bricka för sandflödet och riktig blästermedelsventil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
4 februari 2011
Här har du en adress till blästertunnor: http://www.anti-corrosion.com/produkter/blaster.html

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

505 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Det kommer nog att gå ganska trögt att fylla sand genom en kulventil med max öppning på 1". Luften i tanken måste komma ut nånstans när du fyller på sand annars får du inte i nån sand. Du skulle behöva en öppning på ung. 3" och med en tratt att hälla i. Tro mig, jag har hållit på med blästring. Jag har kört både med t-rör i botten med ilagd bricka för sandflödet och riktig blästermedelsventil.

/Benny

Jo tratt kommer användas och jag får leta up ngt större ventil då.

En blästermedelsventil kanske man skulle leta upp en..

Tack för tips!

505 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
nu har jag testat klockan och den funkar faktiskt smile Får bara kolla igenom och testa lite olika inställningar för att den ska bli så effektiv som möjligt. Slangen är väldigt kort så det får fixas

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124284/124284-ff3ef0f252b7e4e9d4a04ed50fb739bb.jpg

3 Inlägg
16 februari 2011
Det har hänt mer än en gång att luckan skjuts iväg av trycket. Se till att förstärka låsningen eller sätt hydrofonen med lyckan mot en vägg så ingen kan skadas OM det händer...

Saab 900 -85 E85 Edition
Volvo 142 Bas -74
Peugeot 406 HDi Automat -04

38 Inlägg
16 februari 2011
otroligt vilket jobb du lägger ner, mycket imponerande!!

12 Inlägg
17 februari 2011
Vilket jobb du lagt ner, tummen upp.
Gjorde nästan samma på min A-traktor för 20år sen.
Tyvärr gjorde ja den inte klart, det blev näste ägares uppgift.
Din bil har som Televerkare diffad bakaxel eller??

Från tvåtakt till Turbo.

505 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Ur-Turbon skrev:
Vilket jobb du lagt ner, tummen upp.
Gjorde nästan samma på min A-traktor för 20år sen.
Tyvärr gjorde ja den inte klart, det blev näste ägares uppgift.
Din bil har som Televerkare diffad bakaxel eller??

Bakaxeln som satt på va skrot så jag plockade en bakaxel ifrån en personbils duett. Så det e inte diff längre

2 Inlägg
7 mars 2011
Hittade din forumstråd så jag får ju kommentera här med.
Blir bra detta. Oerhört jobb du lägger ner.
Gott att en Duett blir bevarad. Finns inte många kvar längre.
Skall bli kul att följa tråden.

287 Inlägg
27 mars 2011
kollat igenom hela tråden nu och är imponerad av dina rostlagningar smile

505 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
volvocrille skrev:

Tack du!

jag har nu kommit igång lite mer igen efter näst intill ett vinter uppehåll.  Hoppas att så småningom kunna komma med en uppdatering också!

6 585 Inlägg
28 mars 2011
L-W-L skrev:
volvocrille skrev:

Tack du!

jag har nu kommit igång lite mer igen efter näst intill ett vinter uppehåll.  Hoppas att så småningom kunna komma med en uppdatering också!

samma för mig smile idag åkte PVn in i garaget igen & jag satte igång & rengöra & måla golv inne i kupén,
sen står rostlagning på tur & efter det en omgång med elsystem & lite motorpillande..
"sen" är den körklar wink roll cool

505 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
L-W-L skrev:
volvocrille skrev:

Tack du!

samma för mig smile idag åkte PVn in i garaget igen & jag satte igång & rengöra & måla golv inne i kupén,
sen står rostlagning på tur & efter det en omgång med elsystem & lite motorpillande..

jag har dock lite mer kvar fortfarande wink
Längtar till den första pv träffen man kan åka till med den smile

6 585 Inlägg
28 mars 2011
L-W-L skrev:
farbrorbozze skrev:
L-W-L skrev:

Tack du!

jag har dock lite mer kvar fortfarande wink
Längtar till den första pv träffen man kan åka till med den smile

detsamma känner jag, trots att min PV alltid kommer vara en "rishög" (iaf i många år till)
så kan den ju platsa på en PV-träff wink

505 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Hallå gott folk!

Hur är det med blästermedel, är sand förbjudet vid friblästring eller?
Sanden är ju billig med slits rätt så fort också.
Är det då aluminiumsilikat som man ska använda?

Tips på på detta tex korn strl och vart det är bra att skaffa ifrån. Det kommer bli endel blästermedel som kommer behövas.

Jag kommer sätta upp ett tält utomhus med en presenning som golv kommer även använda utsug

MvH

138 Inlägg
14 april 2011
jätte fint projekt! du gjorde nyss min dag! har du fått mitt medelande förässten? smile

Självmord är det enda alternativet.

Dont fake it, flake it!
153 Inlägg
15 april 2011
Fan att man har missat detta grymma projekt! men nu har jag suttit och kollat igenom hela och måste säga att de är ett jävla grymt jobb du lägger ner på den. snygga lagningar och allt! kul att folk renoverar gamla duetter då dom tyvärr verkar vara hatade av många. men detta projekt ska följas! smile

505 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
hyperspace skrev:
jätte fint projekt! du gjorde nyss min dag! har du fått mitt medelande förässten? smile

Tack, tack, japp har läst ditt meddelande och svarat på det smile

Volvo_custom skrev:
Fan att man har missat detta grymma projekt! men nu har jag suttit och kollat igenom hela och måste säga att de är ett jävla grymt jobb du lägger ner på den. snygga lagningar och allt! kul att folk renoverar gamla duetter då dom tyvärr verkar vara hatade av många. men detta projekt ska följas! smile

Du har bara missat en del av projektet det är fortfarande mycket kvar wink kul att du gillar det iallfall smile

Sök