Golf2 -88 verktyg för demontering av främre avgasröret?

ElectroN Pimpin'
12 augusti 2009 · 77 Inlägg

Hej, jag har lite problem med att hitta ett speciellt verktyg som används för att demontera det främre avgasröret på en Golf 1.8L årsm. 1988. Den stump som sitter mellan grenrör och katalysator (downpipe?!)

Anslutningen till grenröret sitter med fjädrar som är C-formade, har tidigare provat att använda kroppstyngd då det är, bara med hävstång, möjligt och väldigt väldigt otympligt (eller så är det bara jag?) lol
Hursom, jag har hört om ett verktyg som man bänder isär dessa "clips" med, kan dock inte finna något någonstans och min fråga, finns det någon som vet vart dessa går att införskaffa alt, vad heter dessa verktyg?
Jag funderar på egentillverkning men föredrar att köpa färdigt om det finns för ett lagomt utbyte i valfri valuta.

MVH

te_wik Forummoderator
12 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Biltema har det verktyget men hittar det inte på deras hemsida.

Annars så ska det gå med brutal våld också. Så har jag gjort vid demontering (bändjärn) sen vid montering satt fast klämman i skruvstädet, vidgat den med polygrip och lagt en borr i lämplig storlek som håller klämman öppen. Sen lägger man klämman på plats och slår till borren så den flyger åt fanders med världens fart. Detta är farlig och man får ha skydd på sig, annars kan det gå riktigt illa.

Men det fungerar.. tongue


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (12 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Joel89
12 augusti 2009 · 221 Inlägg

Tror det är ett eget VW verktyg med något nummer. Står i Haynes manualen tror jag.

Joel89
12 augusti 2009 · 221 Inlägg

VW specialverktyg nr 3049A står det i Haynes. Kanske finns på biltema som te_wik sa.

Dubs I got Dubs!
12 augusti 2009 · 2 423 Inlägg

biltema har det.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
te_wik Forummoderator
12 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Joel89 skrev:
VW specialverktyg nr 3049A står det i Haynes. Kanske finns på biltema som te_wik sa.

Biltema har art nr 19-1310 i katalogen men finns ej med på deras hemsida.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
ElectroN Pimpin'
12 augusti 2009 · 77 Inlägg

Okey, jag tackar och bockar för alla svar!

Skriver ner art.nr. och sticker till biltema efter jobbet! smile

Tack så hemskt mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang