3410
Sök

Volvo 940 ltt - felkod 2-4-1 på tändbox och går dåligt.

Titel
15 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Hej.

Bil: Volvo 945 S 2.3 Lättrycksturbo

Årsmodell: 1996

Symptom: Går knappt att kasa, bluddrar smäller och svartryker

Felkod: "tändning 2-4-1 - EGR, genommatning för låg"

Miltal: 320000km, trettiotvåtusen mil

Köpte en 940 lättryckare -96 i somras för en billig peng, har inte gjort mycke mer än att tvätta den.
Har dock blivit lite problem med den. Ibland, helt slumpmässigt verkar det som, tänder sig motorlampan/lambdalanpan och bilen börjar gå skit, går inte å gasa för bilen bara bluddrar och smäller och svartryker mycket och de poffar till och med eld ur avgasröret, verkar alltså gå väldigt fett vid gas.

När detta händer tänder sig lampan med en gång och jag får felkod 2-4-1 i tändningen som är EGR, genomflöde för lågt. Så om man lirkar lite på gasen så går de och köra och helt plötsligt kan bilen börja gå bra igen och felkoden går att radera och bilen går skitfint, kan gå kanon i flera dagar, veckor varm som kall.
Men den kan också börja gå dåligt vid körning eller direkt vid start och när detta händer tänder sig lampan med en gång och släcker man den så tänds den efter typ 5 sekunder igen oavsett om man står på tomgång eller kör, och felet kan finnas kvar under flera dagar och nu har felet varit framme 2 veckor.

Tänkte om nån här varit med om detta och har nån koll på va som var orsaken...

72 Inlägg
16 augusti 2009
Jag är ingen expert men om det kommer soppa EFTER cylindrarna så låter det ju helt klart som att det är tändningen som är kalle anka eller att cylindertoppen blir så varm att det självantänder på något vis.

Det lättaste och billigaste är ju att kolla ifall rotor och fördelarlock ser bra ut, kolla även tändspolen och sånt.

Uppkommer detta oftare när det är fuktigt?

Titel
15 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Nu ska vi se... Jag hade loss EGR rören och gjorde rent dom. dom var gött sotiga. Raderade felkoder och provstartade, och lambdalampan tändes direkt.
Dock så får jag 1-1-1 ur tändboxen denna gången så EGR felkoden finns inte kvar länge, men ja lyckas inte klämma ur några koder ur bränsleboxen. inte ens 1-1-1. SÅ det ligger väl såklart nån okänd felkod på någonting i bränsleboxen som tänder lampan.

Jag har inte sett några omgivningsförutsättningar som förknippas med felet, typ varm eller kall motor eller fuktigt väder. Det känns inte som om de kan va fördelarlock eller rotor eller tändkablar då felet kommer så plötsligt och motorkaraktären ändras från perfekt till katastrof blixtsnabbt...

Titel
15 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Jupp, det var nån vajsing med bränsleboxen så att den inte går att läsa av. Det var i alla fall luftmassemätarn som var totalkörd OCH igensatt EGR. Fixade bägge och nu går den bra.

Sök