Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

Echonator Köpingsbo i exil
6 januari 2010 · 507 Inlägg

Bussningarna, men framför allt däcken skall ses över!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Thiger_84
6 januari 2010 · 509 Inlägg

De enda jag har är sänkfjädrar å hårdare motorfästen. Bilen går som på räls, iaf på slät väg.

KammaDej
6 januari 2010 · 191 Inlägg

Pontaaa skrev:
Går att lösa detta problem hyfsat:) Börja med att ställa framhjulen lite toe-in, toe-in gör bilen lite mer understyd, framvagnen släpar mer i kurvorna! Se till att alla bärarmsbussningar är fräscha, byt gärna till någon av de hårdare varianterna. Färscha stötdämpare av någon lite sportigare variant är aldrig någon nackdel, fjäderbenstag är också rekomenderat:) De går även att stabilisera upp bilen under med diverse stag, ju mer stag desto stabilare haha(:

Sen beror du på hur mkt pengar du vill lägga ut! Men en korrekt framhjulsinställning är a och o, sen att däcken är fräscha och att du har ett lämpligt lufttryck i däcken:)

toe-in i fram ger mindre styrning i och ut ur kurvan ja, men det ger också mer instyrning. under vissa förhållanden i rally som mattias skrev kan det tydligen vara en fördel att köra med toe-in i fram. mina kunskaper om just rally är mycket begränsade men jag tror helt och hållet på det han säger ang det.

hur man däremot kan rekommendera det till någon som ska köra på asfalterad och dessutom allmän väg med tanke på hur ostabilt chassit blir av det är för mej obegripligt.

men det kanske är som jocke skrev, man får väl använda garaget.org som meningslöst tidsfördriv istället för kunskapsutbyte med varann. känns tråkigt som fan.. sad

mvh

JockeT
6 januari 2010 · 1 010 Inlägg

KammaDej skrev:
men det kanske är som jocke skrev, man får väl använda garaget.org som meningslöst tidsfördriv istället för kunskapsutbyte med varann. känns tråkigt som fan.. sad

du är väldigt bra på att missförstå folk hmm
av ren nyfikenhet undrar jag var jag skrivit att man inte kan använda det som kunskapsutbyte?
läs igenom tråden igen....

KammaDej
6 januari 2010 · 191 Inlägg

JockeT skrev:

KammaDej skrev:
men det kanske är som jocke skrev, man får väl använda garaget.org som meningslöst tidsfördriv istället för kunskapsutbyte med varann. känns tråkigt som fan.. sad

du är väldigt bra på att missförstå folk hmm
av ren nyfikenhet undrar jag var jag skrivit att man inte kan använda det som kunskapsutbyte?
läs igenom tråden igen....

det är ju det du skriver, fast med andra ord bara. om man ska ta det man läser med "en nypa salt", alltså ha inställningen att det man läser inte stämmer eller kanske inte stämmer, hur ska man då kunna lära sej nånting?

det kommer ju sluta med att man blir tvungen att kolla upp det nån annan stans istället om man vill veta hur det ligger till i verkigheten. du bekräftar även att du tycker så i inlägget efter med att säga "Ja, vem som helst kan hävda vad som helst på ett forum. Kanske nått nytt men så e det."
jag låter detta stå för dej då jag inte håller med och vet andra forum som inte gör det, där man är mycket noga med att man ska veta vad man snackar om annars kan man låta bli att posta svar, istället är man välkommen att läsa och ställa frågor.

mvh

Pinnenpabacken
6 januari 2010 · 402 Inlägg

Vore det inte bättre om ni tog erat personliga "tjafs" via PM, och försök att hjälpa trådskaparen istället?mad

jonTe
6 januari 2010 · 5 710 Inlägg

KammaDej skrev:

jonTe skrev:

KammaDej skrev:
tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen.

DU har inte vänt på begreppen här?
De flesta bilar har en originalinställning med svag toe in just för att det gör bilen "lugn och behaglig".

mvh Jonas

nej det har jag med 100% säkerhet inte gjort. säker på att du inte tänker på toe-in i bak då? det gör nämligen bilen lugn och behaglig.

Nej det menar jag inte.....

toe-in i fram ger mindre styrning i och ut ur kurvan ja, men det ger också mer instyrning.

Va....? skulle en framvagn med toe in göra att styr in bättre? Långt ifrån en chassie expert men det.....det vet jag inte stämmer. Anledningen till att man vill köra toe out är just för att det skall styra in bättre men med nackdelen att bilen blir orolig att köra rakt fram.
O det här med stabiliteten.
2 hjul som svagt strävar in mot bilens mitt gör den stabilare än att varsitt hjul strävar utåt....säger inte det sig själv?

För att svara på trådskaparens fråga:
Ja du kan göra att det bryter mindre i ratten genom hårdare bussningar....men det är inte säkert att det helt 100 bra.
Fenomenet får man ofta leva med med i en framhjulsdriven bil och mycket effekt.
Eftermarknadsfälgar med fel ET kan göra saken värre och trimmar man spär man på beteendet.

Jag hade enorma problem med detta på min 9000, den var faktiskt rentav farlig.
Detta är nu nääääästan borta och det som hjälpte mest var fjäderbensstag, hård bussning till växellådsfästet, hårdare bärarmsbussningar och en korrekt hjulinställning med totalt 1mm toe in på framhjulen. wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
myran Foto/Bilnörd
6 januari 2010 · 1 541 Inlägg

inte billigt.. men en lamelldiff + stabila hårda bussnignar + korrekt hjulinställning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Pontaaa
6 januari 2010 · 493 Inlägg

alltså shit... jag har tävlat med fyra hjul på sluten asfatbana, och inge jävla grusåka och att de ska ge bättre instyrning med toe in är FEEL! du är ute och cyklar, inse... då ska det vara något speciellt fall då det skulle bete sig så, ett fall som jag omöjligt kan tänka på. ställ toe ut och bilen blir väldigt orolig och den bliv kvick i instyrningen i kurvorna och de blir svårt att köra mjuka linjer. toe in gör att hela framvagnen släpar sig fram lite mer vilket gör att den understyr!! får man fråga vart kammadej har prövat olika framvagnsinställningar?? jag pratar utifrån egna erfarenheter.
Bilen kan bli instabil i högre hastigheter med toe in, men nu ville trådskaparen få bort spårigheten under kraftig acceleration och då är det inte negativt på något sätt att ställa framhjulen toe in!!!...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

jag tror att ni är lite mycket och cyklar efter extrema justeringar, toe ut skulle jag ALDRIG justera på en fwd bil just för att dom vill dra lite extra utåt vid accerelation, 1-2 mm toe in (ställer man 1mm in så brukar resultatet bli 0-2mm ut vid acc, vilket ger stabila och fina inbromsningar och fin instyrning och bra utgångar under gaspådrag) har jag alltid ställt mina fwd-bilar och det tycker jag funkar bra men som sagts innan så fräscha bussningar, diff, rejält fjäderbensstag & bra motor/växellådskuddar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Xuri One Man Clan
6 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Pontaaa skrev:
alltså shit... jag har tävlat med fyra hjul på sluten asfatbana, och inge jävla grusåka och att de ska ge bättre instyrning med toe in är FEEL! du är ute och cyklar, inse... då ska det vara något speciellt fall då det skulle bete sig så, ett fall som jag omöjligt kan tänka på. ställ toe ut och bilen blir väldigt orolig och den bliv kvick i instyrningen i kurvorna och de blir svårt att köra mjuka linjer. toe in gör att hela framvagnen släpar sig fram lite mer vilket gör att den understyr!! får man fråga vart kammadej har prövat olika framvagnsinställningar?? jag pratar utifrån egna erfarenheter.
Bilen kan bli instabil i högre hastigheter med toe in, men nu ville trådskaparen få bort spårigheten under kraftig acceleration och då är det inte negativt på något sätt att ställa framhjulen toe in!!!...

Jag håller med dig,  jag har inte kört rally direkt men av andra erfarenheter så tycker jag att TOE in gör bilen stabilare på vägen. de tycker ju även dom flesta biltillverkar som vill ha toe in både fram å bak, i alla fall volvos vagnar..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pontaaa
6 januari 2010 · 493 Inlägg

Xuri skrev:

Pontaaa skrev:
alltså shit... jag har tävlat med fyra hjul på sluten asfatbana, och inge jävla grusåka och att de ska ge bättre instyrning med toe in är FEEL! du är ute och cyklar, inse... då ska det vara något speciellt fall då det skulle bete sig så, ett fall som jag omöjligt kan tänka på. ställ toe ut och bilen blir väldigt orolig och den bliv kvick i instyrningen i kurvorna och de blir svårt att köra mjuka linjer. toe in gör att hela framvagnen släpar sig fram lite mer vilket gör att den understyr!! får man fråga vart kammadej har prövat olika framvagnsinställningar?? jag pratar utifrån egna erfarenheter.
Bilen kan bli instabil i högre hastigheter med toe in, men nu ville trådskaparen få bort spårigheten under kraftig acceleration och då är det inte negativt på något sätt att ställa framhjulen toe in!!!...

Jag håller med dig,  jag har inte kört rally direkt men av andra erfarenheter så tycker jag att TOE in gör bilen stabilare på vägen. de tycker ju även dom flesta biltillverkar som vill ha toe in både fram å bak, i alla fall volvos vagnar..

tack!
kanske borde nämnas att det inte pratas om att ställa hjulen flera cm toe in, kanske handlar om ett par mm som är lämpligt.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
KammaDej
6 januari 2010 · 191 Inlägg

ja jonas en bil som är oroligt eller "känns kvick" i chassit är bunden till att ha mycket instyrning sedan det avgörs av vad som initialt händer i chassit vid viktförflyttning.

sedan jag erbjudit mej att förklara hur detta fungerar om någon skulle känna sej intresserad så tycker jag även att ni (jonas, pontaa, sedan ni VET att jag har fel) kan ta och berätta varför jag har fel istället för att bara säga att jag har det. alltså inget i stil med "det va så på min volvo" eller "alla vet att det är så" eller "fråga den och den", utan förklara vad som händer i chassit med viktförflyttningar och följder utav det.

och sedan ni även "vet" att 1mm tot är bra (jonas) eller ett par mm (pontaa) förutsätter jag att ni vet hur man mäter detta (svårt annars att presentera så exakta siffror), så skulle det vara intressant att veta exakt vart och hur man mäter denna/dessa millimeter. för jag har själv aldrig hört talas om att mäta toe-vinkel i mm. så upplys mej gärna.

mvh

Pontaaa
6 januari 2010 · 493 Inlägg

de flesta däckverkstäder brukar ha instrument för att kunna mäta sånt...
orkar dock inte diskutera mer, har sagt mitt, vad jag har upplevt efter egna erfarenheter och som alla som håller på med banracing är överens om. Pratade med min far tidigare om det här också som har tävlat i rally ett X antal år... Skiter fullständigt i den där viktfördelningen, har tyvärr lite annat i huvet just nu som jag behöver tänka på...

men jag undrar, om du inte mätar toe in i mm, vad mäter du i då?? centimeter haha? big_smile

men har inte läst dina tidigare inlägg helt, men kan du utveckla vad du menar med viktfördelning och vad det har med hjulvinkeln att göra?

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Pontaaa skrev:
de flesta däckverkstäder brukar ha instrument för att kunna mäta sånt...
orkar dock inte diskutera mer, har sagt mitt, vad jag har upplevt efter egna erfarenheter och som alla som håller på med banracing är överens om. Pratade med min far tidigare om det här också som har tävlat i rally ett X antal år... Skiter fullständigt i den där viktfördelningen, har tyvärr lite annat i huvet just nu som jag behöver tänka på...

men jag undrar, om du inte mätar toe in i mm, vad mäter du i då?? centimeter haha? big_smile

men har inte läst dina tidigare inlägg helt, men kan du utveckla vad du menar med viktfördelning och vad det har med hjulvinkeln att göra?

man brukar mäta i grader men det funkar att mäta i mm med men det blir inte lika exakt, för då beror det på vart du mäter och fälgstorlek osv.

Kammadej// vill du åka med toe out? det går lite emot mina kunskaper men dom är ganska begränsade, då får man ju ta mkt mer hänsyn till bump steer och andra parametrar för att få en bra inställning på bilen och det känns som en rejäl överkurs för en gatbil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Pontaaa
6 januari 2010 · 493 Inlägg

jaha där ser man! ganska dumt tänkt av mig, klart man mäter i grader:)
1 poäng till kammadej där, förmoderligen det du tänkte påsmile

Senast redigerat av Pontaaa (6 januari 2010)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
KammaDej
6 januari 2010 · 191 Inlägg

Pontaaa skrev:
jaha där ser man! ganska dumt tänkt av mig, klart man mäter i grader:)
1 poäng till kammadej där, förmoderligen det du tänkte påsmile

ja alltså, ska man hålla på och basunera ut saker som att det ÄR så, fast det bara är baserat på vad man hört och/eller tycker det borde va på det sättet så blir det sällan bra.

men för att hålla en god attityd gentemot varann nu så vill jag säga på det här sättet; tycker man nånting låter konstigt och kanske inte stämmer överens med vad man tidigare hört så kan man be personen i fråga om en förklaring. för är man säker på sin sak så kan man alltid förklara varför det är på ett visst sätt.
kan personen i fråga sen inte förklara varför, eller häver ur sej nåt i stil med "det bara är så" så kan man ju be den personen sluta yra i nattmössan.

som jag tidigare sagt så handlar det mesta om viktförflyttningar när det kommer till ett chassi och dess betéende och även erbjudit mej dela med mej om en förklaring på hur det funkar och varför, om någon skulle känna sej intresserad av att veta det.

sedan utifrån det kan man sedan diskutera vidare vad man tycker låter vettigast i jämförelse om man presenterar lite fakta om i detta fall toe-in i fram, vart/vem man fått det ifrån, hur man fick det förklarat för sej, om man testat det antingen på bana eller offroad osv. och håller man det på en vettig nivå kan man tillsammans komma fram till vad som verkar ligga närmast verkligheten till hands.

och anledningen till min ton i mitt första svar till dej blev så för att jag och mattias precis haft en diskussion ang toe-in och det ostadiga betéende det ger efter han rekommenderat det och varpå jag påpekat riskerna det medför. då höll han med mej om att han borde påpekat att han vet att det funkar under rallyförhållanden vilket jag respekterar mattias mycket för att ha tagit diskuterandet på ett sådant sätt.
hur som helst överreagerade jag väl en aning när det ett par inlägg senare dyker upp en till som rekommenderar toe-in, kändes bara så tröttsamt just då för stunden.
så då vet du iaf varför..

mvh

Cupra_
6 januari 2010 ·

"KammaDej", Vad hade du själv valt för inställning då? Helt neutral eller? Jag kör sj med 1 grads toe in i fram och i bak och det fungerar alldeles utmärkt på vanlig väg med min bil. Aldrig upplevt den instabiliteten du pratar om..

Menar inte att spä på tjafset men eftersom du hävdar att toe in är "livsfarligt" så vore det kul att höra vilken hjulinställning du själv skulle rekommendera?

ONtopic: Jag kör med de inställningarna jag skrivit samt ett fjäderbensstag i fram och en sänkningssats. Fungerar klockrent på MIN bil, garanterar inte att det gör det på andras.

Senast redigerat av Quadrablast (6 januari 2010)

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

KammaDej skrev:
erbjudit mej dela med mej om en förklaring på hur det funkar och varför, om någon skulle känna sej intresserad av att veta det.

SKRIV!!!
mina erfarenheter är mest bland rwd bilar på rallyvägar och toe ut fram på en sådan ger vingligt beteende medan något toe in ger en betydligt trevligare bil.

fwd har jag bara kört några varv på bana men även en del på snö/is men även där upplevde jag den behagligare med en aning toe in fram.

En del av dessa saker hade man säkert kunna avhjälpa på bättre sätt men när man är begränsad i justeringsmån och justeringsmöjligheter, det är ju inte 3-vägs Öhlin runt om och uniballs i alla bärarmar osv. på en gatbil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jonTe
6 januari 2010 · 5 710 Inlägg

KammaDej skrev:
sedan jag erbjudit mej att förklara hur detta fungerar om någon skulle känna sej intresserad så tycker jag även att ni (jonas, pontaa, sedan ni VET att jag har fel) kan ta och berätta varför jag har fel istället för att bara säga att jag har det. alltså inget i stil med "det va så på min volvo" eller "alla vet att det är så" eller "fråga den och den", utan förklara vad som händer i chassit med viktförflyttningar och följder utav det.

Ok... så bara för att jag inte kan förklara vad som händer i ett chassie vid viktförflyttning (vilket chassie förresten?) så får jag inte anse att du har fel?
Jag är som sagt ingen chassie expert och har därför fått läsa på/fått det berättat av de som vet mer och det du säger strider mot min kunskap.
Och som sagt....jag tycker det är ganska logiskt.
Men om du nu kan bevisa motsatsen.....gör gärna det.


KammaDej skrev:
och sedan ni även "vet" att 1mm tot är bra (jonas) eller ett par mm (pontaa) förutsätter jag att ni vet hur man mäter detta (svårt annars att presentera så exakta siffror), så skulle det vara intressant att veta exakt vart och hur man mäter denna/dessa millimeter. för jag har själv aldrig hört talas om att mäta toe-vinkel i mm. så upplys mej gärna.

Det låter som att du är ganska insatt i det här med chassin?
Då förvånar det mig väldigt att du aldrig hört talas om att man kan ställa en toe vinkel i mm.
Skall man ställa hemma med "båge" är det ofta mm man pratar.
Även i lite mer seriösa mätutrustningar kan man få fram en millimetersiffra.
Sist jag ställde 9-5:an i en HPA utrustning som är ½ år gammal angavs toe i mm....skall jag scanna pappret? wink


mvh Jonas




mvh

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang