6453
Sök

Köra B230F -88 utan luftmassmätare

17 augusti 2009
Trådstartare
Hej. Jag har fått tag på en gammal b230f från en 240 årsmodell -88 LH-Jetronic. Det fanns varken luftmassmätare eller lambdasond. Jag funderar på om det går att bygga om styrsystemet så att det går att köra utan LMM och LS. Det behöver bara göra så att motorn går skapligt att köra på konstanta låga varv och helst vara simpelt, robust och billigt.

Jag är rätt så kunnig på bil elektronik och går maskin mekaniker på gymnasiet men är inte helt säker på vilken lösning jag skall göra. Har kollat på megasquirt men det är för dyrt. Förgasare vill jag undvika så långt det går. funderar på om det går att styra spridarna med spjäll läges givarens potentiometer. Har faktist inte provkört motorn så som den är då jag ännu väntar på vattenpump och bränsletrycks regulator.

Jag är öppen för förslag men det bör inte kosta mer än 200 kr att få den att gå. Motorn skall sitta i en hembyggd lastbärare/jordbruks traktor.
Senast redigerat av Robert_Johansson (17 augusti 2009)

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
Inte vettigt då LH2.4 är skitkinkig på att få rätt signal från LMM. Jag har labbat på det och blev både tunn och gråhårig.
Jag skulle ändock säga förgasare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
17 augusti 2009
Försök få tag i en B230A (eller annan liknande förgasarvariant) - det lär bli absolut smidigast. Kollar du lite annonser på forum etc. kan du säkert hitta någon gratis.
2.4 är helt beroende av LMM och lambda, annars har ju sprutet ingen aning om vad som kommer in i motorn och heller ingen koll på vad som kommer ut.

18 augusti 2009
Trådstartare
Tack för svaren. Det verkar som förgasare blir den bästa lösningen. får leta upp ett insugnings rör från en B230A. Är det någon som vet om det går att montera mekanisk bränslepump på B230 om man kör med förgasare?

Skolan börjar imorgon så jag skall fråga fordonslärarna om dem har några förslag.

Updaterad 20:08 19/8

skall hämta vattenpump, förgasare och insug till motorn imorgon, förgasaren är en PierBurg 175cd. Någon som vet vad för bränsletryck denna vill ha?

Här är några bilder på styrboxarna. Någon som vet vilken version av jettronic och något annat matnyttigt?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124777/742542_f7n6b7.jpg
Tänd styrdon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124777/742546_mjbsj0.jpg
Insprut box
Senast redigerat av Robert_Johansson (19 augusti 2009)

Sök