Bmw's getraglåda från m30 motorn på volvo b230?

Klaptech_Kustoms
29 april 2006 · 18 Inlägg

Jag undrar om det är någon här som testat att montera bmw's getraglåda från m30 motorn på en b230 moter. Tänkte tillsammans med kl racing's adapterplatta eller om ni gjort en adapter själva.

Ska nämligen ha det i min bmw. Undrar om det är något svårlöst med kopplingen.
Kopplingen blir tryckplatta från 240 med 4-pucks sinterlamell med bmw splines som monteras på 240 svänghjul.

Tror ju inte detta ska vara några problem. men tänkte höra mej för om nån hade testat.

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b
Sharky
29 april 2006 · 10 287 Inlägg

Inte exakt så. Jag fixade M5 3.6 låda på min B230. Inga större problem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Klaptech_Kustoms
30 april 2006 · 18 Inlägg

Gjorde du en egen adapter med rätt hålbild då?
Måste säga att du har en grym bil sharky.

/Emil

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b
Sharky
30 april 2006 · 10 287 Inlägg

Vi sågade av 60mm av en sprängkåpa från en Volvo-låda och tog av motsvarande 60mm från Getraglådan. Jiggade upp det noga med en svarvad styraxel och svetsade ihog joxet. Behöll svänghjulet från Volvo med en hård Sachs-tryckplatta (712) och en Sachs BMW sportlamell med sinterpuckar.
Sedan så byggde vi om medbringaren genom att ta inre halvan från getraglådan och yttre från en Volvo med automatlåda. Svarvade och svetsade (pilligt och trångt om man skall kunna få dit medbringarmuttern efteråt).
Tog sedan och kortade en automatlådekardan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Klaptech_Kustoms
1 maj 2006 · 18 Inlägg

oj det där lät avancerat. jag får ta och klåpa ihop det med en platta imellan. tur att jag slipper göra om kardanen, å bara änga mej åt att få lådan på motorn.

jag får göra om kopplngen efter reggningen så den står pall för mer mos. ska bli kul å borra hålen till hallgivaren i svänghjulet sen. pillit å fördela hålen rätt.

Måste hallgivaren vara så nära svänghjulet som det sitter original? eller hur noga är det.

/Emil

BMW 528i Turbo -86
Audi S4 Avant -99b
Sharky
2 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Ja, givaren måste sitta så nära. Montera ORDENTLIGT så att inte givaren kan vibrera och ta i.

Borra hålen för givaren?? Men du måste ju köra med ett Volvo-svänghjul och det finns djupa pottsvänghjul med 58 (60 minus 2 ) gropar. Annars om du ändå ger dig på att borra dom 58 groparna så måste du se till att dom två som skall saknas hamnar rätt i förhållande till TDC på cylinder 1. Skicka pm till mig om du inte vet hur.

/Göran

bmw_emil skrev:
oj det där lät avancerat. jag får ta och klåpa ihop det med en platta imellan. tur att jag slipper göra om kardanen, å bara änga mej åt att få lådan på motorn.

jag får göra om kopplngen efter reggningen så den står pall för mer mos. ska bli kul å borra hålen till hallgivaren i svänghjulet sen. pillit å fördela hålen rätt.

Måste hallgivaren vara så nära svänghjulet som det sitter original? eller hur noga är det.

/Emil

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang