Klubb för japanska Retrobilar (minst 25 år gamla), något intressant?

Halvfull Öpc designchef
28 augusti 2009 · 163 Inlägg

Jag är mer än gärna med på't, om min bil godkänns .. crx gen 1 är väl lite ovanlig iallafall? smile

hej hopp
pnorberg
28 augusti 2009 ·

Får se om jag joinar nästa sommar. smile Är riktigt sugen på att köpa en gammal Toyota eller Datsun, länge varit sugen på en 240z eller Celica liftback alt. st2000 men då speciellt 240z sitter högt upp i pris lär det få vänta ett tag.

stollen Blev inte som jag borde blivit
28 augusti 2009 · 418 Inlägg

Mechanimal skrev:
Fan nu skulle jag haft en AE86 Trueno, gärna panda, sugtrimmad till 200 kusar big_smile Återkommer om en sådan skulle ramla ner i knät =P

Där har du en riktig bil big_smile

Ska nog börja leta efter en i vinter om allt går som planerat.
   Och då är man gärna med i en japs-retro klubb

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Kasi
28 augusti 2009 · 140 Inlägg

Halvfull skrev:
Jag är mer än gärna med på't, om min bil godkänns .. crx gen 1 är väl lite ovanlig iallafall? smile

Personligen tycker jag definitivt att den håller måttet, eftersom att det är en 1:a och ser ut att vara i väldigt fint skick smile Väldigt kaxig bil måste jag säga, känns riktigt 80-talsretro, och det är aldrig fel wink

Men det är, som bevisades förut med mitsubishin på föregående sida, svårt att definiera retro. Jag skulle nog beskriva det med ett annat uttryck; old school. Alltså något gammalt som har blivit tok-coolt på senare dagar. T ex en KE70 från 1980 var antagligen inte särskilt speciell när den var ny, och troligtvis hade den inte fått så mycket uppskattning efter 10-20 år heller, men när bilar börjar närma sig veterangränsen så blir de plötsligt retro, modet kommer igen, och då blir den gamla KE70:n skitcool helt plötsligt. Ett annat bra ord är Vintage, gammal kvalité, vilket jag tycker stämmer mycket bra in på japanska retro-åk smile

En liten spontant skriven mall bara, så man vet vad det är som gäller wink

Får se om jag joinar nästa sommar. smile Är riktigt sugen på att köpa en gammal Toyota eller Datsun, länge varit sugen på en 240z eller Celica liftback alt. st2000 men då speciellt 240z sitter högt upp i pris lär det få vänta ett tag.

Okaj, gött smile Finns ju redan en svensk Z-klubb om du skulle skaffa en 240z, men du är givetvis så välkommen ändå!

Ska nog börja leta efter en i vinter om allt går som planerat.
   Och då är man gärna med i en japs-retro klubb

Jättebra smile AE86:or är inget vanligt inslag i svensk bilkultur, men hittar du en så hade det varit skitballt! Då blir du nästan tvungen att va med tongue

andreasivarsson
28 augusti 2009 · 98 Inlägg

Det finns ju en jdm comunity som heter clubjdm.se om  man vill va med i en existerande för både nya och gammla japsar

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Kasi
28 augusti 2009 · 140 Inlägg

andreasivarsson skrev:
Det finns ju en jdm comunity som heter clubjdm.se om  man vill va med i en existerande för både nya och gammla japsar

Jo, det är ett alternativ. Men det känns som att det främst är nyare prestandabilar där. Man skulle ju dock kunna ha något samarbete med ClubJDM, typ som ett retro-forum på samma hemsida. Men det hade varit mysigt med en egen hemsida tycker jag tongue

tercELLEN
28 augusti 2009 · 166 Inlägg

Jag är på! Men tycker det ska vara lite strängt ändå så inte de vanligaste japsarna kommer med. Då blir det ju som att bläddra på Blocket istället för en klubbhemsida tongue.

Kasi
28 augusti 2009 · 140 Inlägg

tercELLEN skrev:
Jag är på! Men tycker det ska vara lite strängt ändå så inte de vanligaste japsarna kommer med. Då blir det ju som att bläddra på Blocket istället för en klubbhemsida tongue.

Gött smile Hehe, så sant smile Rätt hårda begränsningar ska det allt va, men å andra sidan så är det rätt ovanligt med japanska bilar som är av äldre modell än typ -85, men visst ska det va rätt hög standard på det, absolut. Tänker att man får på något sätt få sin bil godkänd innan man kan bli medlem så det inte dröser in massa vanliga/ointressanta bilar på forumet, för det finns ju fortfarande folk som inte riktigt har förstått det där med retro.

Mathias1986 - 200sx s13
28 augusti 2009 · 39 Inlägg

kan nog tänka mig att vara med i nån sån klubb/forum, har ju min kära Toyota Carina Coupe med celica motor i från -73(inte för tillfället, blev nåt knas med den men ska i tillbaka sen igen..)
Samt så har man 2st -79 carina också hemma.. smile
Så jag är gärna med!

Streetracing is not a Crime!
Kasi
28 augusti 2009 · 140 Inlägg

Mathias1986 - 200sx s13 skrev:
kan nog tänka mig att vara med i nån sån klubb/forum, har ju min kära Toyota Carina Coupe med celica motor i från -73(inte för tillfället, blev nåt knas med den men ska i tillbaka sen igen..)
Samt så har man 2st -79 carina också hemma.. smile
Så jag är gärna med!

Finemang! smile Låter ju riktigt spännande, ser fram emot att se projekttrådar på dessa bilar sen wink

swecap Glad.
28 augusti 2009 · 71 Inlägg

johnny blade skrev:
Äh, jag har knappt nån gammal jappsare.
Vadå klubb?

Ja gränsen är ju hårfin smile
När känner du att komentaren" har väll några gamla jappsare" kan fällas av dig?

Vid 10+ eller big_smile

Senast redigerat av swecap (28 augusti 2009)

Toyota Corona "RT40" (1966)
mpasak Attitudemotorclub.com
28 augusti 2009 · 18 Inlägg

Låter som en trevlig klubb.
Jag känner mig hedrad att få va med. tongue

Senast redigerat av mpasak (30 augusti 2009)

Mitsubishi Starion Turbo
Toraz
29 augusti 2009 · 1 Inlägg

låter intressant smile

Toyota Celica "RA40" (1981)
Fireblade
29 augusti 2009 · 5 Inlägg

Bra initiativ, jag har saknat en svensk klubb när jag letat delar till min Celica, så det vore mycket inressant....

Kasi
29 augusti 2009 · 140 Inlägg

johnny blade skrev:
Äh, jag har knappt nån gammal jappsare.
Vadå klubb?

Haha, ne då tongue Kommer upp en länk sen till hemsidan, så då får du se om det verkar intressant wink

Låter som en trevlig klubb.
Jag känner mig hedrat att få va med. tongue

Hehe, du är så välkommen så smile

låter intressant smile

Härligt smile

Bra initiativ, jag har saknat en svensk klubb när jag letat delar till min Celica, så det vore mycket inressant....

Va bra, kommer nog bli en del Celicor på forumet så det underlättar nog en hel del i reservdelletandet wink

Kasi
29 augusti 2009 · 140 Inlägg

Har förövrigt snackat med han som fixar hemsidor och han var intresserad av att hjälpa till lite, men han är inte utbildad utan har det mer som hobby, så vi får se vad vi lyckas snickra ihop.

Tänkte, nu när intresset verkar öka, att vi kanske behöver fundera lite på något namn på till klubben. Mitt förslag är något i "Vintage JDM" eller "Classic JDM"-stilen, känns rätt seriöst fast fortfarande lite roligare än typ "Föreningen för Historiska Japanska Bilar", eller vad tycker ni?

Kasi
29 augusti 2009 · 140 Inlägg

Här kommer även lite JDM-porr: http://www.youtube.com/watch?v=qU8E8kac … re=channel

En del extremt ovanliga bilar som troligtvis aldrig kommer komma upp på klubben, men man kan alltid drömma sig bort lite smile

Lozinmust "Unloaded"
29 augusti 2009 · 1 557 Inlägg

Lite mer porr; Tre bilar som jag skulle kunna dö för att få äga någon gång i mitt liv big_smile

Trueno AE86:
http://driftjapan.com/blog/wp-content/uploads/2007/06/trueno-ae86.jpg

Gammal Skyline, kommer tyvärr ej ihåg vad de heter riktigt men ACK så snygga!:
http://i17.photobucket.com/albums/b85/Rich1275/Nissan-Skyline_gt-r--270794.jpg

Och sist men inte minst; en Datsun 240Z!:
http://img223.imageshack.us/img223/3309/130070602z1971datsun240vx5.jpg


Original funkar givetvis också, men lite smått omgjorda i liknande utföranden stör mig inte alls big_smile

"Pre-90's JDM" kanske =P Fast Classic JDM låter kanske lite mer seriöst smile

"When innovation meets passion!"
Kasi
29 augusti 2009 · 140 Inlägg

Mechanimal skrev:
Lite mer porr; Tre bilar som jag skulle kunna dö för att få äga någon gång i mitt liv big_smile

Trueno AE86:
http://driftjapan.com/blog/wp-content/u … o-ae86.jpg

Gammal Skyline, kommer tyvärr ej ihåg vad de heter riktigt men ACK så snygga!:
http://i17.photobucket.com/albums/b85/R … 270794.jpg

Och sist men inte minst; en Datsun 240Z!:
http://img223.imageshack.us/img223/3309 … 240vx5.jpg


Original funkar givetvis också, men lite smått omgjorda i liknande utföranden stör mig inte alls big_smile

"Pre-90's JDM" kanske =P Fast Classic JDM låter kanske lite mer seriöst smile

Den mittersta är en Skyline PGC-10 GT-R, sjukt häftiga bilar! smile

"Pre-90's JDM" blir ju på ett sätt mer korrekt, för det är ju inte bara klassiska bilar med, utan mer åt retro-hållet. Jag tycker dock att det såg rätt snyggt ut med "Classic JDM", känns på något sätt klassigt, om det nu är positivt vill säga tongue

Senast redigerat av Kasi (29 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang